in't kort, de staart van de T-rex450 begint te schudden in HH mode zonder aanleiding. nu het verhaal ik heb de GY 401 netjes afgesteld en als ik de heli met men FF9 netjes doe opstijgen is er niets aan de hand het ledje HH brand vast en in de zender is ook aangegeven dat ik een GY 401 heb als ik nu plots vol gas geef gaat de staart schudden maar blijft met zen HH in de juiste richting hangen de truk is nu het toerental te laten zakken en de heli even op een lager toerental en lagere pitch te laten hooveren het ding is terug stabiel en je bent terug vertrokken als ik rustig tot het hoge toerental ga is er niets aan de hand het schudden is zenuwachtig en de staart gaat slechts 8 cm over en weer maar als je wil landen is dit niet al te motiverend hij gaat niet tegen de grond maar het is ooit anders geweest?? nog een hint, ik heb tijdens de vlucht men servo uitslag op het scherm van de zender in beeld gebracht en je ziet daar geen enkel kanaal dat op dit zelfde tempo mee over en weer gaat wat zie ik over het hoofd Help?
Wat voor servo gebruik je? Een langzame servo werkt niet echt geweldig, daar ben ik namelijk zelf achter gekomen. Je kunt ook de gevoeligheid ens wat minder proberen te zetten. m.v.g. Mark
heb alles even bekeken, - de servo op de tail is een HItec HS 56HB, geen digitaal servo maar ik veronderstel dat hij het kan? - de gain staat op de idle up switch met 90%HH 70%HH en 70%NORM ik heb de indruk dat ik hem op normal mode zet het schudden minder is - de trottle curve heb ik eerst 0-30-50-75-90 gezet om de boel rustiger te maken heb ik hem nu eens 0-40-66-66-80 gezet, dan ligt het toerental lange tijd vlak en stuur ik meer op de pitch ik zou eigenlijk de heli op toeren willen brengen en dan met een idle up vast op 2500rmp brengen hopelijk kunnen jullie me met deze gegevens verder helpen
Kleiner motor tandwiel nemen en een vlakkere pitch curve nemen, zoals: 0 50 90 95 100 Daarna de gain net zoveel lager zetten tot de staart niet meer hunt. Een slechte throttlecurve zorgt ervoor dat de toeren plots kunnen toenemen en daarmee de staartgevoeligheid. De staart zal dan dus gaan hunten.
zal ik de throttle curve instellen zodat de motor op 50% , 2500 rpm gaat en dit verder aan houd tot de 100% uitslag is bereikt verder de pitch van af 50 90 95 100 laten verlopen of toch zo dat de heli op 50% gaat hooveren deze avond zal ik het eens testen
Mijn gain staat maar ergens rond de 50% dat is al voldoende. als ik boven de 70% ga krijg ik ook zo'n kwakkel eend.
Mijn ervaring met de gy401 is de volgende: - zet de gyro op een goede plek (standaardplek op de staart is het beste) - gebruik een goede servo: Beste servo voor de TRex450: S9257 Goede servo voor de TRex450: S9254 (beetje te zwaar op de staart) Redelijke servo voor de TRex450: S9650 De kans dat het probleem in je servo zit is het grootst.
Of toch in je gain Met een goedkope servo had ik de start ook erg strak met een GY240 dus je hebt helemaal geen bijzondere servo nodig hoor. Kwestie van goed afstellen dus alles soepel, geen speling en gain iets omlaag. Stond bij mij ook iets op 50%
als je over 50% praat , is dit dan 50% van de HH mode of 50% van de totale range en dan zitten we op de grens tussen de HH en normal mode maar ik veronderstel dat je 50% gain wil aangeven in ofwel HH mode ofwel in NORM mode ik zie in de manual van GY 401 dat ik met men FF9 een uitgang toeken die van 0 - 100% de gain gaat regelen(gyro sensitivity) 0% uitgang = 100% gain Normal mode 25% =50 % gain NM 50% =0% gain 75% =50% gain heading hold mode 100% =100% gain HH ik ga het deze avond ook uw voorstel eens uittesten en laat men test op het forum verschijnen thanks
50% HH. Als je het gyro menu in de FF9 correct gebruikt kan je gewoon 50% HH instellen. Van de complete weg (-100 tot +100) zou dit dan +50 zijn. 0 tot 100 bestaat niet als complete weg in de ff9
-100 tot +100 kan wel kloppen maar ik had de 0 tot 100 afgelezen van de handleiding bij de GY 401 ik zal me morgen misschien eens voorzien van een S9257 en dan maar trimmen ik denk wel dat men gain te hoog staat ingeregeld, 90% als ik jullie met zen allen dan op 50% zie is de kans groot dat dit men probleem is en ik had dit zowel in HH als in NORMAL
Ik heb een MX-12 zender en heb mijn 5 kanaal -50% / + 50% gezet. Dus in de beide richtingen maar half koers. En ik ben hier zeer tevreden over. Dit is op een Mini titan E325.
de testvlucht is uitgesteld, te veel regen en wind hopelijk morgen tijdens de dag men zender is in ieder geval klaar met de aangepaste parameters morgen meer rechtstreeks van de helihaven in Lint city
heb net de testvlucht achter de rug, zachte bries en geen regen we hebben een stabiele vlucht gemaakt, in HH op 50% gaat het stukken beter plots stijgen geeft een klein trekje in de staart maar het schudden is voorbij wat heb ik aangepast? in hoofdzaak ben ik de gyrogevoeligheid aangepast vroeger 3 stappen NORM 85% - HH 85% - HH 95% nu 3 stappen NORM 50% - HH 50% - HH 75% voor de testvlucht heb ik HH 50% ingeschakeld de throttle is ook aangepast vroeger 0 - 35 - 55 - 75 - 90 nu 0 - 82 - 82 - 82 - 90 in de eerste stap breng ik hem op toeren en daar blijft hij, ik moet nu wel eens met een toerentalmeter kijken waar we ongeveer zitten en dan de boel fijntunen de pitch is ongewijzigt 0- 50-50-75-100 het initiele probleem is opgelost en daar wil ik jullie allen voor danken thanks pilots