tail draait weg

nu zat ik te denken... kan ik deze methode ook niet beter voor mijn hh gestuurde heli doen... Dus eerst mijn hoover stand zoeken in rate mode, slider aanpassen en verder tweaken in hh mode want ik neem aan dat mijn hh dat punt zelf ook zoekt in hoover dus dan hoover je niet bij 90° servo. als je dat aanpast wel. zelf heb ik de finless bob manier gebruikt Door het midden op te zoeken van de uitslag maar dat klinkt nu zo onlogisch.

het is wel beter.
zeker als een staart een beetje problematisch is, kan het erg veel schelen.

maar vaak merk je het niet. Ik zet hem ook vaak gewoon 90 graden op midden van de slider. pas als hij een beetje vervelend blijft doen, ga ik op de "normal" manier afstellen.

Er zijn voors en tegens....

Veel moderne heli's zijn ontworpen met "niets" in gedachten... de ontwerper tekent een staart die functioneert, en verder niet, denkt nergens over na: "de HH-gyro regelt het toch wel zelf...."

Je kunt dan de slider in het midden van zijn slag zetten, en de servo kan dan vrijelijk bewegen.... prachtig toch?

Mispoes, die HH-gyro duwt de servo daarheen waar de heli goed vliegt, en het houdt in, dat een heel stuk van de beweging van die slider, nóóit, maar dan ook écht nóóit gebruikt wordt... Je gebruikt dan DUS ook een groot deel van de slag van de servo niet, en dat leid tot verspilling van servo-koppel, en stelnauwkeurigheid.
En ALS je problemen hebt met de staart, komen ze in 75% van de gevallen uit de factoren stelkracht, of regelnauwkeurigheid voort, en voor de overige 25% uit speling en wrijving. Soms uit een combinatie van allemaal...

Een hekrotor reageert nooit 100% symetrisch, maar je mag er van uit gaan, dat als je de hooverpositie van de hekrotor overeen laat komen met de mechanische middenstand van de servo, en je zorgt er voor dat de servo naar beide kanten het einde van zijn slag kan halen, en de hekrotor op één van die punten ook min of meer aan zijn mechanische eindpunt zit, dat je dan de volledige stuurvrijheid hebt, gecombineerd met de volledige nauwkeurigheid van de servo, EN de volledig beschikbare stelkracht.

Da's zo'n beetje de theorie, de praktijk hangt af van hoe spelingsvrij en lichtlopend de mechanische overbrenging is, en de kwaliteit van gyro en servo....

Groet, Bert

Ik blijf een lichte wag houden dus ik ga er eens mee aan de slag, kan het altijd terug zetten. vind het ook wel leuk om het te proberen dus ik ga mijn slider in rate mode afstellen en de gain in hh.. dan kijk ik of dat beter vliegt is dat niet zo stel ik hem terug. hou op de blue thunder ook genoeg over om te sturen alleen meer slag met torque mee maar dat is logisch als je ziet hoe de staart van de 450 in elkaar steekt.. 0° pitch op center slider. maar ik ga dit pas doen als ik de blue thunder klaar heb de 450 vliegt zoals hij nu vliegt ook prima. vind alleen dat het beter kan en heb het gevoel dat het beter is als je hoovert op 90° servo arm. dan zou je ook met een meer lineaire lijn moeten sturen.. niet dat je het ziet en het is bij mij ook maar een gedachte experiment maar mijn gevoel zegt dat het beter is maar dat kan ik niet onderbouwen. vind het ook leuk om ermee te spelen, daar leer je toch van.

nu het volgende als je staart in hh bij pitch pumps naar rechts trekt, neus links mag je dan ook revo mix gebruiken of raakt je hh daarvan van slag? ik heb hier geen last van maar vroeg het me af.

ja, dan gaat de hh van slag.

revo is een input.
als jij nu een pitch pump doet, en die staart gaat een stukkie om, zal die staart wel weer terug komen op zijn vertrekpunt.
tenminste, als je zelf geen rudder hebt gegeven.

Revo is een inputm en een hh gyro rekent die onput door naar een verdraaiing van de heli tov het vertrekpunt.
kortweg, die revo zorgt er dan JUIST voor dat de staart anders gaat staan.
misschien voor de "verstoring" (dus die pitch pump) een goed oplossing. maar erna weet je dus even niet waar hij naartoe gaat.

hh moet zonder losse inputs goed blijven werken..
daarnaast, dat hij een beetje om gaat is op zich niet schrikbarend.
zolang hij maar niet blijft draaien. soms is gain omhoog een oplossing. soms is net het eindpunt iets te ver van de aanslag ingesteld.
vele mogelijkheden. als hij niet doordraait, dus misschien net 2 cm draait en dan stopt, zou ik het laten zitten..

Nou.... theoretisch is inderdaad 90 graden in hoover mooi, maar bij schaalheli's wil bijvoorbeeld de staartvin nog wel eens roet in het eten gooien. Dan vliegt hij mooi "in trim" in hoover, om bij voorwaarts opeens toch scheef te trekken, of bijvoorbeeld duidelijk sneller de ene kant uit, en duidelijk langzamer de andere kant uit te willen.

MAAR.... DAT IS IN HET ECHT OOK VAAK ZO!!!!

Het is dus een kwestie van mee om leren gaan.

Ik heb meerdere heli's die ik in hoover een beetje uit het midden moet houden op de staart, zodat hij in voorwaartse vlucht een beetje prettig vliegt: Om een of andere reden vind ik scheef hooveren minder erg dan scheef vliegen. Mijn vliegmaat is precies andersom, die trimt recht in hoover en heeft weer geen enkele moeite met scheef voorwaarts vliegen....
Dat is dus best wel persoonlijk....

Een tail wag in HH, is onvermijdelijk... het principe van HH houdt in dat er een constante oscillatie moet zijn voor de gyro om te meten.
Die oscillatie is echter zo klein en vaak zo snel dat hij onzichtbaar is voor de meeste mensen.
Het zijn namelijk in de basis PI regelaars, en iedere meet-en-regel leraar kan je vertellen dat een basiseigenschap is dat een PI regelaar licht oscilleert.

Groet, Bert

Groet, Bert

Daarom kan je bij de 1 op 1 helis de tailfin soms trimmen, zodat je tijdens voorwaarts vliegen correctie geeft, ofwel minder vermogen vraagt

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou.... theoretisch is inderdaad 90 graden in hoover mooi, maar bij schaalheli's wil bijvoorbeeld de staartvin nog wel eens roet in het eten gooien. Dan vliegt hij mooi "in trim" in hoover, om bij voorwaarts opeens toch scheef te trekken, of bijvoorbeeld duidelijk sneller de ene kant uit, en duidelijk langzamer de andere kant uit te willen.

MAAR.... DAT IS IN HET ECHT OOK VAAK ZO!!!!

Het is dus een kwestie van mee om leren gaan.

Ik heb meerdere heli's die ik in hoover een beetje uit het midden moet houden op de staart, zodat hij in voorwaartse vlucht een beetje prettig vliegt: Om een of andere reden vind ik scheef hooveren minder erg dan scheef vliegen. Mijn vliegmaat is precies andersom, die trimt recht in hoover en heeft weer geen enkele moeite met scheef voorwaarts vliegen....
Dat is dus best wel persoonlijk....

Een tail wag in HH, is onvermijdelijk... het principe van HH houdt in dat er een constante oscillatie moet zijn voor de gyro om te meten.
Die oscillatie is echter zo klein en vaak zo snel dat hij onzichtbaar is voor de meeste mensen.
Het zijn namelijk in de basis PI regelaars, en iedere meet-en-regel leraar kan je vertellen dat een basiseigenschap is dat een PI regelaar licht oscilleert.

Groet, Bert

Groet, Bert

duidelijk! ik ga kijken wat ik fijner vind, denk jou manier van recht vliegen en hooveren bijsturen.

dat verhaal van hh klinkt ook logisch maar dan is rate mode altijd beter voor de servo omdat die in hh altijd iets beweegt. ik blijf alleen wel hh gebruiken op mijn 3d machines waar ik nog geen 3d mee vlieg maar dan is het duidelijk dat ze geen schaal zijn.

hh bij schaalheli's is moordend voor je servo vanwege het windvaan effect en zware tail? of heeft het een andere reden dat schaal en hh niet samen gaan.

hh bij schaalheli's is moordend voor je servo vanwege het windvaan effect en zware tail? of heeft het een andere reden dat schaal en hh niet samen gaan.

Nou, het is niet zozeer moordend voor de servo, als wel, behoorlijk energie-vretend: als jij bij rate mode de hekrotor op nul graden zet tijdens het vliegen, vind die staart wel een positie vanwege dat windvaan effect.
Zal niet de meest optimale zijn, maar "het regelt zichzelf".

Als je bij HH de stick los laat, gaat die gyro ALLES in het werk stellen om de staartpositie vast te houden die hij DENKT dat jij hem het laatst verteld hebt.... Windvaan effect of niet, die hekrotor gaat overal tegenin werken waar hij het niet mee eens is. En dat kost nutteloos veel energie.

Tweede punt is dat hekrotors in schaal-450 vaak niet superkrachtig zijn (kleine sikkelvormige blaadjes die heel "kek" staan bij een 3D heli, maar op een schaalheli nauwelijks tegen het windvaaneffect in komen.
Dan gaat men er multiblades bij zetten, en dus wat lagere toerentallen draaien, en de hekrotor krijgt het zwaarder en zwaarder....
Met Rate mode "voel" je dat als piloot, omdat je in hoover met zijwind steeds meer moet bijsturen.
In HH doet, alweer, die gyro alles wat in zijn macht ligt om de staart daar te houden waar jij hem verteld hebt dat hij moet zijn.
M.a.w: jij "voelt" helemaal niet hoe zwaar die hekrotor het heeft.
Tot de hekrotor zijn max uitslag heeft bereikt, en niet meer verderkan. Op dat moment kan je heli supervenijnig opeens 180 graden om slaan en sta jij met je bakkes vol tanden.
Kun je nose-in vliegen en ben je hééél snel van reactie, dan is er niks aan de hand. Maar als jij bijvoorbeeld achteruit op je toe hooveren, en die heli draait zich onverwacht om, dan is de kans groot dat je door de schrikreactie je heli alsnog crasht.

Het is meerdere mensen overkomen....

Schaal=Ratemode (en ja, het kan wel, HH in een schaalheli, maar nee, het is niet verstandig, net zo iets als cruise control in een parkeergarage, vraag maar aan Marco Bakker....)

Groet, Bert

Back