hh bij schaalheli's is moordend voor je servo vanwege het windvaan effect en zware tail? of heeft het een andere reden dat schaal en hh niet samen gaan.
Nou, het is niet zozeer moordend voor de servo, als wel, behoorlijk energie-vretend: als jij bij rate mode de hekrotor op nul graden zet tijdens het vliegen, vind die staart wel een positie vanwege dat windvaan effect.
Zal niet de meest optimale zijn, maar "het regelt zichzelf".
Als je bij HH de stick los laat, gaat die gyro ALLES in het werk stellen om de staartpositie vast te houden die hij DENKT dat jij hem het laatst verteld hebt.... Windvaan effect of niet, die hekrotor gaat overal tegenin werken waar hij het niet mee eens is. En dat kost nutteloos veel energie.
Tweede punt is dat hekrotors in schaal-450 vaak niet superkrachtig zijn (kleine sikkelvormige blaadjes die heel "kek" staan bij een 3D heli, maar op een schaalheli nauwelijks tegen het windvaaneffect in komen.
Dan gaat men er multiblades bij zetten, en dus wat lagere toerentallen draaien, en de hekrotor krijgt het zwaarder en zwaarder....
Met Rate mode "voel" je dat als piloot, omdat je in hoover met zijwind steeds meer moet bijsturen.
In HH doet, alweer, die gyro alles wat in zijn macht ligt om de staart daar te houden waar jij hem verteld hebt dat hij moet zijn.
M.a.w: jij "voelt" helemaal niet hoe zwaar die hekrotor het heeft.
Tot de hekrotor zijn max uitslag heeft bereikt, en niet meer verderkan. Op dat moment kan je heli supervenijnig opeens 180 graden om slaan en sta jij met je bakkes vol tanden.
Kun je nose-in vliegen en ben je hééél snel van reactie, dan is er niks aan de hand. Maar als jij bijvoorbeeld achteruit op je toe hooveren, en die heli draait zich onverwacht om, dan is de kans groot dat je door de schrikreactie je heli alsnog crasht.
Het is meerdere mensen overkomen....
Schaal=Ratemode (en ja, het kan wel, HH in een schaalheli, maar nee, het is niet verstandig, net zo iets als cruise control in een parkeergarage, vraag maar aan Marco Bakker....)
Groet, Bert