Tail hunting

gyro

"Dacht dat je de gyro juist niet strak moet monteren."

Dat is ook wel zo, met name niet afknellen door straktrekken met "ty-ribs"
Daarom zou ik "met een klitteband strip om de gyro met een 3mm er onder" AFRADEN; het
levert in de praktijk vaak een verminderde prestatie op van de gyro-werking.
Foam = prima! (die zwarte)
Klitteband, dat op dit dubbelzijdig klevende tape zit = ook prima; ik gebruik beide methoden op mn beide Logo 10's. Deze hebben vrijwel dezelfde setup. Toch heeft elk beestje zn eigen "nukken", maar er is geen sprake van tailhunten door de toegepaste methoden! :wink:

Gr, Tjeerd.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik tegenwoordig "PU Adhesive Gel" onder mijn gyro's met een stuk klitteband er om heen om het vast tehouden.

k10457a.jpg

4RC (For Radio Control modelbouw)

"PU Adhesive Gel" zelf kleeft namelijk zelf niet.

Werkt perfect.

nou ik weet wel dat sinds ik hem (strak) gemonteerd heb hij nog wel een kleine hunt over heeft maar veel minder als eerst.Maar je moet hem natuurlijk ook niet zo strak vast zetten dat de behuizing het te zwaar te voorduren heeft.Je moet wat proberen als je uit je opties raakt.
Dat het een nood greep is geloof ik graag.

Laatst bewerkt:
Met en DX7 beginnen de meesten met normal op 30% en HH op 70%.
in feite allebei 20% vanuit het midden. En gewoon doen wal Blupmans zegt.

Met en DX7 beginnen de meesten met normal op 30% en HH op 70%.
in feite allebei 20% vanuit het midden. En gewoon doen wal Blupmans zegt.
Niet als je GEAR-GEAR gebruikt i.p.v. GEAR-GYRO.
En je dus geen "GYRO" menu hebt maar je GYRO gain over het GEAR "TRAVEL ADJUST" menu stelt

Een bekend probleem met het niet stak krijgen van de staat van je 500 is een te lagen headspeed .

Collega's ,

Inderdaad , er zijn al vele problemen gemeld met deze gyro's die bij de bouwdozen zitten , de GP750 en nu zelfs ook de GP780 geeft in sommige gevallen problemen ,
Oplossing is simpel , leg deze GYRO mooi aan de kant en monteer inderdaad een GY401 of een nieuwere versie de GY520 en alle problemen zijn van de baan ... JE ZAL HET ZIEN ..
Maar inderdaad , het opvoeren van de headspeed kan al helpen , maar in de meeste gevallen ga je toch nog een slecht gevoel over houden aan deze GYRO .
Hoe spijtig het ook maar is ...
Ik heb zelf ook deze problemen gehad met een T REX 600 en een T REX 250 SE , in beide gevallen GY520 gemonteerd en ineens waren de problemen van de baan , lekker strak in hover en lekker strak in het snellere werk ..
Dit probleem heeft mijn modelbouwwinkel aan eens aangekaart bij ROBBE , verdeler van ALIGN en ze zijn er nog steeds niet uit wat te doen , dus nog even afwachten wat daar uit de bus komt ..

Grtz
Ron

Collega's ,

Inderdaad , er zijn al vele problemen gemeld met deze gyro's die bij de bouwdozen zitten , de GP750 en nu zelfs ook de GP780 geeft in sommige gevallen problemen ,
Oplossing is simpel , leg deze GYRO mooi aan de kant en monteer inderdaad een GY401 of een nieuwere versie de GY520 en alle problemen zijn van de baan ... JE ZAL HET ZIEN ..
Maar inderdaad , het opvoeren van de headspeed kan al helpen , maar in de meeste gevallen ga je toch nog een slecht gevoel over houden aan deze GYRO .
Hoe spijtig het ook maar is ...
Ik heb zelf ook deze problemen gehad met een T REX 600 en een T REX 250 SE , in beide gevallen GY520 gemonteerd en ineens waren de problemen van de baan , lekker strak in hover en lekker strak in het snellere werk ..
Dit probleem heeft mijn modelbouwwinkel aan eens aangekaart bij ROBBE , verdeler van ALIGN en ze zijn er nog steeds niet uit wat te doen , dus nog even afwachten wat daar uit de bus komt ..

Grtz
Ron

Tot deze conclusie ben ik ook aan het komen. Was zaterdag bij 2Brothers in Bussum. Peter raadde mij ook aan om de GY401 te monteren.
Ga dit de komende dagen maar eens doen.

Ik heb ook al de mijn Throttlecurve op 90% flat staan ivb de headspeed. Maar dit heb ik al sinds het begin. Kan alleen nog Idle up 2 met 100% throttle proberen...
(geen Gov.)

Ik heb zelf de GP 780 op mijn 450 Pro in combo met de DS 520, en als je met zorg de heli bouwt en de setup van de 780 volgens de handleiding doet is het gewoon een SUPER GYRO!!! Het ligt dus 9 van de 10 x niet aan de gyro zelf....

De 780 is gevoelig voor trillingen en geef toe ben er wel ff zoet mee geweest hem perfect te krijgen maar ben er dik en dik tevreden over!!!

Uiteraard een Futaba GY 401 is fail (en fool) proof, maar de techniek en prestaties zijn wel verouderd tov de GP 780.

Ik heb zelf de GP 780 op mijn 450 Pro in combo met de DS 520, en als je met zorg de heli bouwt en de setup van de 780 volgens de handleiding doet is het gewoon een SUPER GYRO!!! Het ligt dus 9 van de 10 x niet aan de gyro zelf....

De 780 is gevoelig voor trillingen en geef toe ben er wel ff zoet mee geweest hem perfect te krijgen maar ben er dik en dik tevreden over!!!

Uiteraard een Futaba GY 401 is fail (en fool) proof, maar de techniek en prestaties zijn wel verouderd tov de GP 780.

Dat is waar , daar ga ik ook van uit dat de heli perfect gebouwd is , dat is een top vereiste , maar desondanks geven deze COMBO DEALS icl gyro's een echt probleem voor de meeste onder ons , de kwaliteit van de 780 zou inderdaad beter moeten zijn als de iets oudere 401 , maar helaas is dit een monnikenwerk om hem goed te krijgen .. en dat zou niet mogen in deze tijd ....
Nu , het is ook een deel het fijne van de hobby om te zoeken en te sleutel aan onze probemen , anders zou dit forum ook niet bestaan he :-)
Maar OK , ik ben nu bezig met flybarles gebeuren , ben eens benieuwd wat dat gaat geven ..

Grtz
Ron

Ik lees toch verschillende verhalen over deze gyro's , de 750 en 780. De een zegt dat de tail niet strak te krijgen is en de ander zegt weer dat het een prima gyro is.

Wie kan dan uitleggen waar het "probleem? " zit?

Probleem kan op allerlei plaatsen onstaan.
En is dus vaak niet eenvoudig te beschrijven.
Elke gyro ongeacht het aantal assen is gevoelig voor trillingen, servokeuze, plaatsing en eventuele mechanische problemen.
Het beste kan je bij de bron beginnen, zorgen dat er electronisch niets kan storen.
Vervolgens een juiste servo er op aansluiten (torque, snelheid en puls).
Dan de mechanische kant volledig soepel en spelingsvrij zien te krijgen (van servo link tot tailblade).
Vervolgens kan je kijken naar demping in de vorm van een schuimpje met of zonder staalplaatje of het type schuim en dikte.
De uitleg over trillingen in een heli is vrij complex.
Ik ben er wel mee bezig om het enigszins te snappen maar Danny (Djamgils) kan je daar vast meer over uitleggen.

Grt,
Eric

Vervolgens kan je kijken naar demping in de vorm van een schuimpje met of zonder staalplaatje of het type schuim en dikte.
De uitleg over trillingen in een heli is vrij complex.
Ik ben er wel mee bezig om het enigszins te snappen maar Danny (Djamgils) kan je daar vast meer over uitleggen.

Nou, ik snap het ook nog niet volledig. Voor de liefhebbers, Flybarless theoretical questions. - HeliFreak
Misschien dat ik ooit met een zinnig antwoord of een conclusie kan komen.
Wel heb ik het idee dat ergens iets door de fabrikanten over het hoofd wordt gezien.

Nou, ik snap het ook nog niet volledig. Voor de liefhebbers, Flybarless theoretical questions. - HeliFreak
Misschien dat ik ooit met een zinnig antwoord of een conclusie kan komen.
Wel heb ik het idee dat ergens iets door de fabrikanten over het hoofd wordt gezien.

Ik ben nog altijd van mening , indien ALIGN COMBO kits verkoopt incl servo's en gyro , dan moet de modelbouwer dit naargelang bouwen en hun handleiding volgen en dan zou alles prima moeten werken , maar ik vind dat de combo's hier niet aan voldoen , de meeste onder ons hier zijn ervaren heli piloten , maar er zijn ook mensen die er minder van af weten , en als die zo een combo kopen zijn ze al vanaf het begin aan het kl...
Nu dat is mijn mening , de modelbouwleveranciers en zeker ALIGN moet ervoor zorgen dat deze COMBO's vliegklaar en werkend , zonder alle nodige aanpassingen achteraf , of speculaties van , HOE ZOUDEN WE DAT AAN HET WERKEN KRIJGEN , moeten tackelen ..
Ik koop dus nu alles afzonderlijk , en dit werkt het beste , Koop een KIT van ALIGN , duw er BRUSHLESS Servo's in van FUTABA en duw er een GYRO 520 in , en in 99 % van de gevallen ben je onmiddellijk lekker aan het flugelen .. :-)
Zonder nieuwe gyro pads , zonder een nieuwe tail servo , zonder een nieuwe afbraak van de heli te moeten doen enzoverder ..

De bedoeling is dat je plezier beleefd aan deze prachtige hobby , laat de leveranciers het denkwerk maar doen .... :-)

Nou, een ding staat vast en dat is dat je HEEL veel problemen hoort over deze gyro's.
Zouden dan al deze heli's niet goed gebouwd zijn?
Ook ik heb het probleem bij mijn net gebouwde sport en ik heb denk ik een kleine 50 keer de handleiding opnieuw heb door genomen.
Als iemand pietje precies is ben ik het wel.
Ik baal er van dat ik dus nog eens dik 100euro of nog meer voor een andere gyro moet gaan betalen om mijn heli eens goed te krijgen.
Ga ook niet een goedkope gyro op deze heli zetten.
Ik denk dat deze gyro alleen voor de zeer ervaren heli piloten onder ons is, en dat die misschien het beste uit de gyro kunnen halen, maar dat deze zeer gevoelig is of misschien wel niet geschikt voor dit type heli.

Bij mijn PRO was het een combinatie van kleine problemen. Na de allereerste testhoovers kreeg ik de tail niet strak(kleine wag) en piro stops waren erg bouncy. Op welke gain waarde ik hem ook instelde.

Ik ben begonnen met de afstelling van de TT na te lopen en had gelezen op helifreak dat het beste was om de TT strak in de tail casing te zetten zonder speling en strak in de boom block.

Ik kwam er ook achter dat mijn TT korter was (3mm)dan in Finless build video's van de PRO ---->Finless Bob monteerde hem met aan beide kanten ( boomblock en tailcasing) met wat speling.

Ik heb hem er strak in gezet, behalve in de boom block---> strak erin en 1 mm terug. Daarna ook nog de ballinks van de tailcontrol geruimd tot deze soepel liepen zonder speling. De boom supports spannings vrij gemaakt en een metalen ipv kunststof tail control armpje erop gezet. Ook gyro tape van spartan die toch wat dikker is maakte verschil met de standaard bij de combo geleverde tape.

En alles werkt bij mij nu perfect.

Bij mijn PRO was het een combinatie van kleine problemen. Na de allereerste testhoovers kreeg ik de tail niet strak(kleine wag) en piro stops waren erg bouncy. Op welke gain waarde ik hem ook instelde.

Ik ben begonnen met de afstelling van de TT na te lopen en had gelezen op helifreak dat het beste was om de TT strak in de tail casing te zetten zonder speling en strak in de boom block.

Ik kwam er ook achter dat mijn TT korter was (3mm)dan in Finless build video's van de PRO ---->Finless Bob monteerde hem met aan beide kanten ( boomblock en tailcasing) met wat speling.

Ik heb hem er strak in gezet, behalve in de boom block---> strak erin en 1 mm terug. Daarna ook nog de ballinks van de tailcontrol geruimd tot deze soepel liepen zonder speling. De boom supports spannings vrij gemaakt en een metalen ipv kunststof tail control armpje erop gezet. Ook gyro tape van spartan die toch wat dikker is maakte verschil met de standaard bij de combo geleverde tape.

En alles werkt bij mij nu perfect.

We zouden met zen allen eens tot bij ALIGN moeten gaan en eens een meeting houden met de PROCES ENGINEERS !!!! Dat zou pas een meeting worden :-)
Daar alle problemen bespreken die we hebben ...
Wanneer vertrekken we ? :-)

Allemaal de helis mee , en daar LIVE onze problemen laten zien ...

Grtz
Ron

laat de leveranciers het werk doen.....

Volgens mij is de kunst van het helivliegen juist dat jouw heli zo goed vliegt omdat jij hem zo hebt ingesteld...
Het is een erg technische kant van modelbouw, en er kan gewoon erg veel mis zitten bij de opbouw van een staart. Tot een combinatie van vele erg kleine dingetjes, dit kun je een fabrikant naar mijn mening niet aanrekenen...

En ook over een 401 (en zijn vele clones..) zijn ontzettend veel vragen geweest/problemen aangekaart.
Terwijl dit toch echt als 1 van de betere gyro´s wordt gezien

Het helpt hierbij wel dat er van de 401 meerdere duidelijke stukken op internet te vinden zijn over hoe je deze af moet stellen, terwijl er van de 750 niet gek veel te vinden is (naast topics op forums)

De 750 is gewoon een goede gyro, ik heb hem op mijn 250 perfect draaiend gehad zonder al te veel gedoe
Hij zal waarschijnlijk erg gevoelig zijn op afwijkingen in de mechanica, het is alleen de vraag wat..

Nou het spijt me wel, maar als zo'n gyro los al zo veel geld moet kosten dan mag je toch ook verwachten dat je niet hemel en aarde moet bewegen om hem goed te krijgen.Als nou een paar mensen er problemen mee hebben, maar dat is niet het geval.Ik vind dat hij hiermee de super combo verpest!

Laatst bewerkt:
Nou het spijt me wel, maar als zo'n gyro los al zo veel geld moet kosten dan mag je toch ook verwachten dat je niet hemel en aarde moet bewegen om hem goed te krijgen.Als nou een paar mensen er problemen mee hebben, maar dat is niet het geval.Ik vind dat hij hiermee de super combo verpest!

Inderdaad , groot gelijk ... ben het helemaal met je eens ...

Grtz
Ron

Back