tail rotor reageerd niet op stick beweging

Gisteren wezen hoveren met de trex 450. Opeens begon de heli hevig te trillen en ik zette de heli op de grond en zag dat mijn main shaft slingerde. Inderdaad was deze krom en heb hem vervangen.

vandaag weer proberen te hoveren en nu slaat de staart weg. En reageert niet op mijn stick beweging. Als ik de motor stil zet, dan reageerd de tail wel en als ik langzaam op toer reageerd hij ook, maar op een bepaald moment vlak voordat de heli wil opstijgen reageerd de tail niet meer. Batterijen zijn vol en heb er twee geprobeerd. Als ik de heli met de hand rond draai dan reageerd de Gyro wel en de tail begint te draaien.

Alles loopt soepel, als ik aan de tail bladen draai, dan draait de servo gewoon mee zonder al te veel kracht hoeven te gebruiken.

Wat ik ook opmerk, ik zet de heli aan, deze bind met de zender. Lampje van de ontvanger brand constant. Ik heb de bladen eraf, toer rustig op en de tail reageerd gewoon, bijna half gas reageerd de tail niet meer. Ik geef vol gas en geef ook snel rudderstick heen en weer. Zet de motor stil en het lampje van de ontvanger knippert en de sateliet ontvanger brand wel constant.

Ook nog even de tail servo direct in de ontvanger gedaan, dus gyro overgeslagen, zelfde resultaat.

Ik weet het even niet meer, iemand nog een idee.
 
Vanuit een ander topic:
Komt door de kou, tailboom krimpt dan, belt gaat lossser staan..

zijn eigenlijk maar 2 oplossingen voor, heli buiten zetten, belt strak zetten na 10 minuten, en dan als je de heli weer binnen wilt zetten de belt weer wat losser zetten(anders trekt ie zichzelf stuk als de tailboom weer door warmte uitzet).

Of een Carbon tailboom.
 
Is dat niet een beetje 'over the top' gezien ????

Aluminium (ligt uiteraard wel een beetje aan het soort aluminium, welke legering/toevoegingen) wordt bij een temperatuursverschil van 50° op een lengte van ca 1 mtr, +/- 1 mm langer of korter...

Bovendien, kijk eens in de verbrandingsmotortechniek: getande riemen breken écht niet zomaar (en dan heb je het over temperatuursverschillen die nog veel groter zijn)

Hoeft verder denk ik geen toelichting :D

Groet,
Robbie
 
Ik ga het vanavond even proberen om de belt strakker te zetten.

Maar wat ik er niet bij vertelt heb is dat ik binnen vlieg.
Ik neem de heli mee naar mijn werk, de hele morgen staat de heli op een bureau, in de kamer is het 22 graden. De hal waar ik vlieg is 12 graden, zal 10 graden verschil het probleem kunnen zijn. Maar vanavond vlieg ik weer in een hal en ga het even proberen.
 
Is dat niet een beetje 'over the top' gezien ????

Aluminium (ligt uiteraard wel een beetje aan het soort aluminium, welke legering/toevoegingen) wordt bij een temperatuursverschil van 50° op een lengte van ca 1 mtr, +/- 1 mm langer of korter...

Bovendien, kijk eens in de verbrandingsmotortechniek: getande riemen breken écht niet zomaar (en dan heb je het over temperatuursverschillen die nog veel groter zijn)

Hoeft verder denk ik geen toelichting :D

Groet,
Robbie

Als puur alu zich zo gedraagt, is dit het bewijs dat de heli fabrikanten geen puur alu voor hun spul gebruiken.
Een 450 kan met vorst echt last hebben van een slippende staartriem (dus niet brekende..) omdat de snaarspanning met 20 graden is afgesteld, en het buiten -1 is.

Ik heb het al meerdere keren zien gebeuren, bij verschillende formaten heli's..
En iedere keer is het opnieuw afstellen de oplossing, iedere keer hangt de snaar er aan de losse kant in.
 
Vanavond de belt strak gezet en eea geprobeert, maar de tail reageert nog niet bij optoeren. Ik denk dat de regelaar niet goed reageerd. Iemand nog ideen.
 
Je moet alles logisch blijven bekijken.

Wat is de functie van de regelaar?
-motor aansturen
-servos etc van stroom voorzien.

Waar komt in dit verhaal de staart voor?

Esc is het niet, want hij toert gewoon op.

Je aansturing werkt op de grond.
Dan kunnen er een paar dingen aan de hand zijn,
-de aandrijving werkt niet goed (slappe snaar)
-de as met bladhouders zit op de asje met een imbus vastgeklemt. Die kan loslopen en dan slipt heel het spul ook.

Als het daarin 100% zeker niet zit (je moet de snaarspanning buiten afstellen, niet binnen... En de heli moet eerst even een kwartiertje buiten staan) heb je een uitdaging.
- servo kan verbrand zijn. Dan beweegt het nog wel op de tafel, alles werkt. Tot je hem belast, dan stopt hij
- gyro kan overleden zijn, al zie ik even niet hoe dat zou kunnen

En dan houd het op.
Daar moet je kijken.

Want wat is nu precies het vliegbeeld?
Toert hij op, en gaat deheli meteen om zijn as spinnen?
Of toert hij op, staart blijft netjes staan, alleen hij reageert niet op stuurcommando's?
Of reageert hij wel, (je ziet dat hij wil beginnen de beweging te maken) alleen stopt het opeens (en evt gaat hij zelfs de andere kant op spinnen)

Die laatste is puur een snaar of ander andrijvingsdingetje wat niet werkt.

Bij dit soort dingen, hou het logisch en ga geen onderdelen van dingen beschuldigen waar ze een alibi voor hebben.. Anders ben je ernstig lang aan het zoeken
 
De heli toert op, staart blijft staan, als ik ongeveer op kwart gas zit reageert hij nog op rudder commando. Bij het iets meer als half gas reageert de staart niet meer op stick commando's. Ik ben gister avond in een gymzaal geweest. Heli heeft zeker een half uur binnen gestaan, belt afgesteld met het bovenstaande als gevolg.

Gyro overleden denk ik niet, omdat ik de staart servo direct in de ontvanger heb gedaan en gaf het zelfde beeld. Ik zal nogmaals de aandrijving na lopen, maar als ik jou verhaal zo lees kan het denk ik de servo zijn die dan onder belasting het laat afweten.
Probleem is dat ik geen extra servo in huis heb. Maar daar is wel wat aan te doen.

In ieder geval bedankt voor je meedenken en advies.
Dit is mijn eerste heli en ben nog niet helemaal bekend met alle werking van de diverse onderdelen, met name de regelaar. Ik heb wel jaren lang met rc nitro auto's rond gereden. Dus enige kennis is wel aanwezig.
 
Is dat niet een beetje 'over the top' gezien ????

Aluminium (ligt uiteraard wel een beetje aan het soort aluminium, welke legering/toevoegingen) wordt bij een temperatuursverschil van 50° op een lengte van ca 1 mtr, +/- 1 mm langer of korter...

Bovendien, kijk eens in de verbrandingsmotortechniek: getande riemen breken écht niet zomaar (en dan heb je het over temperatuursverschillen die nog veel groter zijn)

Hoeft verder denk ik geen toelichting :D

Groet,
Robbie

Niet om het schieten zelf, maar ik ga hier toch echt een gat in schieten:

Als aluminium echt zoveel krimpt en uitzet, dan praat je bij een 450 size heli in deze tijd van het jaar toch echt al over minimaal een tiende lengteverschil, en dat ga je echt merken op de riemspanning. Kan domweg het verschil zijn tussen slippen onder belasting of niet slippen onder belasting.

Wat tandriemen in motorblokken betreft: dat is nogal afhankelijk van hoe de riemloop geconstrueerd is (sommige ontwerpen zijn meer temperatuurgecompenseerd dan andere).

Neem een Ducati vierklepper tegenover een ducati tweeklepper. In de vierklepper is de riemgeleiding min of meer zodanig dat de uitzetting van de cylinder leid tot een redelijk gelijkmatige riemspanning, vanwege de plaatsing van de geleiderollen, daar de riem in een soort van T-vormige lus loopt. Bij een tweeklepper is het te strak zetten van de riemen bij koude motor fataal, omdat de riem daar min of meer als een recht getrokken "ei" loopt. Dan breken ze echt als de motor warm word....

Groet, Bert
 
Sommige regelaars hebben een bec met een te laag amp. Het knipperen van de ontvanger zou een gevolg kunnen zijn.
Welke regelaar, servos heb je?
Als je lagers van je staartbladen niet goed (of verkeerd om dacht ik) loopt je staart onbelast licht en belast te zwaar, hierdoor kun je over de max belasting van de bec gaan , is een goede optie om een digitale servo om zeep te helpen.

1. Gyro heb je uitgesloten.
2. Accu ook.
3. Beltspanning ook.
nog niet:
4. Lagers van staartbladen.
5. Staartmechaniek.
6. Bec van regelaar.

Suc6
Daniel
 
Bec van de regelaar zou niet mogen kunnen, dan had hier nl de vraag gestaan: mijn heli reageert totaat niet meer bijoptoeren

Een losse bec is altijd beter, zeker op lange termijn
Maar dit probleem veroorzaakt hij niet.

Dus servo of de staartlagers.
Ook simpel te checken:
Hoofdbladen eraf
Swash tijdelij eraf (dus kop en de rest ook van de hoofdas af)
1 swashservo op de staart zetten
Staartbladen eraf

Optoeren, en kijken of de swashservo er ook moeite mee krijgt
Als check kun je de link op de servo even los gooien, en zelf aan de staartaansturing trekken (evt kun je nog de staartbladen erop zetten als test, maar alls wel goed vasthouden dan)
Er komt lopenderweg meer kracht op de aansturing te staan dan stilstaand. Maar het moet, zeker als er bladhouders met van die uitstulpingen op zitten, wel redelijk gaan

Of natuurlijk gewoon ff nieuwe lagers in de staartbladhouders stoppen en een nieuwe servo bestellen
Probeer dan een ds 520 of 9257 erin te hangen, voor een 450 zijn die geweldig
 
Probleem opgelost. met dank aan Student.
Stom van mij maar had het niet gezien.

Citaat van Student:
de as met bladhouders zit op de asje met een imbus vastgeklemt. Die kan loslopen en dan slipt heel het spul ook.

Dit was ook het probleem. aandrijf lijn nog weer helemaal nagekeken en zag dat 1 van de inbus boutjes iets was los gelopen. Net even zonder main bladen opgetoert, heli is weer volkomen bestuurbaar met de rudder.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Gefeliciteerd!

Dit zijn vaak ontzettend moeilijke dingen om op te lossen via een forum, blij dat het toch gelukt is :mrgreen:
 
Ik bedoel het inbusje waarmee je de tail bladhouder vastzet.

Dat het moeilijk op te lossen is via het forum geloof ik wel. Maar jullie brachten mij wel op het idee om daar te kijken waar ook het probleem zat.

Nogmaals hartelijk dank.
 
Back
Top