Tail wag op Synergy met SolidG

Ik zit met een tail wag op mijn Synergy bij het hoveren en ik geraak er niet meer uit wat dit kan veroorzaken !!!???
Gyro SolidG (nieuw) met fut 9254 , gain op Fut 10c van 15 tot 80% gezet !
Gyro stond vanvoren en bij laatste test vanachter gezet , deze staat op metalen plaat met futaba pad en daaronder met verschillende diktes getest voor demping !? Alle links bekeken naar de staart om een vlotte werking te bekomen ,fromeco regulater met lion 4500mh op 5,5v !
Gyro is ingesteld met G-view en alles staat correct ,3 afstanden geprobeert op servo-arm en logisch bij langste stand meeste wag .
Bij het verminderen van de gain verminderd de wag ook maar gaat niet weg en bij het lichtjes staartcommando te geven gaat de wag weg ! bij het pitch geven is deze er ook niet . Ook bij diverse HS blijft de wag aanwezig ! Laatst de OS sz eruit gehaald daar hij bekent staat als een trildivise en mijn getunde OS c-spec erin gezet maar dat is het ook niet .
Al veel forums doorlopen om erachter te komen maar nog niets gevonden .
Ik heb proberen zoveel mogelijk info te geven maar ik kan ng zaken vergeten zijn of waar ik niet op gedacht heb .
Mijn SolidG op de Raptor90 werkt perfect, zalige gyro en daarom kwam ie op mijn Syn ook , maarja ...
Straks moet ik er een 401 opzetten .:nooo:

Helies en gyro's, ver buiten mijn kennisgebied. Niet dat dat mij weerhoud om te posten, uiteraard, probeer het eens met een NiCD/NiMH pakketje zonder regelaar.

Reden.. het feit dat het 'naar buiten toe' op de servo-arm erger wordt, doet mij geloven dat de servo te traag is. Aangezien alle instellingen goed zijn (volgens de topicstart), blijft dan de stroomvoorziening van de servo over.

Probeer is een andere servo, mijn titan heeft ook een tijdje last gehad van onverklaarbare wag, servo bleek verslete, niewe erop en werkt terug

Als het verder op het armpje is word de uitslag juist sneller gegeven Henri;-) Dan word de overcorrectie alleen ook duidelijker zichtbaar.

Van je beschrijven te lezen lijkt het alsof je alles hebt geprobeerd, ik kan niets nieuws verzinnen. Ik vermoed dat of je SolidG of je servo niet helemaal in orde is.

Misschien ben je deze ook al wel tegengekomen, maar ik meld het toch maar even. Het gebruiken van wat minder stijve dampers. Blijkt bij de Trex500 weleens het euvel te verhelpen. Succes.

Jja inderdaad, maar dan krijg een wag die op en neer gaat en niet zijdelings zoals bij mij ! Ik heb nu de servo eruit gehaald en zal deze verwisselen met een dat ik zeker van ben . Als dit nog niet lukt plaats ik eens een andere gyro erop ! Ik hou jullie op de hoogte !

ik ken je heli niet en mss is t waardeloze info , maar ik had vibraties op mn heli , alles nagezocht [echt alles] , en het ging weg toen ik uiteindelijk nieuwe pads onder de giro had gedaan en mn resopijp een andere lengte had afgesteld .[tegelijk uitgevoerd dus niet duidelijk welke van de 2 t was]
ook is mn 3dnt , die naar de tailrotor een snaar heeft , erg gevoelig voor snaarspanning te slap . met dit weer natuurlijk wel een van de mogelijkheden .
maar zoals ik al zei , mss heb je geen reso en ook geen snaar :]
dus , voor wat t waard is , mvg ferry

Nog niet gelezen in de adviezen is het dubbel nakijken van een soepele loop van de staart aansturing.
Afgelopen weekend nog een iets stroeve aansturing van de staart tegengekomen. Check daarbij alle scharnierpunten en geleiding.
Stroef hierin betekend voor de gyro de servo duwen. Die komt met moeite van zijn plek (in micro milli pillie secondes) en schiet voorbij de plek waar de gyro naartoe stuurt. Vervolgens stuurt de gyro de servo weer terug en heb jij tailwag.........
Prachtig omschreven toch ? ;)

Die laatste tip vind ik een aanrader, de rest heb je redelijk uitgesloten volgens mij.
Juist omdat de electronica op een andere heli goed functioneert vermoed ik ook dat er iets aanloopt ergens.

P.s.
Ik verplaats dit draadje naar "heli algemeen".
Niet brandstof specifiek, veel mogelijke oorzaken en is dus heel leerzaam ;)

Grt. Eric

Er is een gekend probleem met de druklagers in de staartbladhouders van de Synergy, doe maar eens een search op runryder en je komt er wel op uit.
Het is ergens iets met de buitendiameter van de druklagers die spant in de opening van de bladhouders en dat mag niet.

Groeten Gio.

Hoi,

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook enigzins heb in de hover, verder niet. Maar aangezien ik bijna nooit hover heb ik er geen last van. Voor de rest vliegt ie perfect, dus dat kleinigheidje zie ik maar door de vingers :-)

Check nogmaals je aansturing en druklagers zoals Gio al zegt. Wat ik zelf wel eens heb gemerkt is dat de messing tailslider wat over bemeten is waardoor deze kan kantelen op de as. Dat is ook niet goed, ik heb toen zelf nieuwe gemaakt, maar zoals ik al zei zelf heb ik nog steeds enigzins zoeken van de staart in hover.

Een ander heel belangrijk punt wat ik me nu bedenk is het meest moeilijk af te stellen in de N9. De torquetube is zeer moeilijk net centrisch te krijgen, zelf doe ik dit altijd in de draaibank zodat de eind hubs netjes centrisch zitten op de tube. Als je dit niet goed uitvoerd, heb je zelfs kans dat de hele tailgearbox op-en neer of heen en weer gaat. Check dit dus ook even, want dit kan enorme vibraties veroorzaken die uiteindelijk leiden tot breuk in je aandrijfsysteem.

Greetz,

Michiel.

Alle links bekeken naar de staart om een vlotte werking te bekomen

@grondsnuiver , Dat had ik al vermeld, dus was dat uitgesloten .

Intussen een Jr 770t erop geplaatst , probleem was er nog dus ligt het aan de heli ! Bij het lezen hier op het forum kwam ik iets tegen over de speling in de aandrijvlng naar de staart bij een Sratus , dan heb ik de speling
bij de Synergy verminderd . Bij het testen was het waggelen sterk verminderd maar t'zit er nog altijd een klein beetje dus verder zoeken .

Ik blijf ook niet veel hoveren maar ten 1ste , t'heeft geen zicht een heli die hangt te waggelen en ten 2de geen gevoel van zekerheid !
Blij dat het niet aan de SolidG ligt ,deze kan ik dan terugplaatsen . De 770 heeft geen instelmogelijkheden, de pirostops kun je niet instellen .

Misschien zit je torque tube net te strak? Is het mogelijk je staartbuis 0.5-1mm naar buiten te schuiven?

Nu wel ,maar voordien niet . Kraag zat tegen opspanblok .
Hoeveel speling mag er eigenlijk opzitten ? Als ik kijk bij mijn Rap90 zit er daar voldoende speling op !?
Zou die wag ook kunnen voorkomen door een niet perfect rechte hoofdas ?

Als je hoofdas niet helemaal recht zou zijn zou er haast wel zeker een trilling te zien zijn.

Je torquetube moet niet strak tegen de houdertjes zitten, ze mogen wat heen en weer kunnen bewegen tussen de houders. Ik weet niet hoe het bij de synergy zit, maar bij de raptor 90 en de MA heli's kan je ze makkelijk een stukje speling laten hebben.

Ik heb hetzelfde 'zoeken' dat wordt beschreven op mijn Bergen Intrepid EB Gasser. Eerst met de 401/9254, nu met de Align GP700/BLS251, zelfde resultaat. Volgens mij, en dat wordt ook op Helifreak gemeld, kan het ook aan de trillingen van de motor liggen. Alle mogelijke oorzaken heb ik ook gechecked en zo mogelijk verbeterd, tot op heden zonder resultaat.

Heb ook nog ergens gelezen dat de Governor oorzaak kan zijn (mijn GV-01 in ieder geval niet)

Als er nog suggesties zijn, hou ik me aanbevolen.

Ik heb een heel verhaal gepost over dat je je torquetube op concentriciteit moet checken. Maar daar wordt niet op gereageerd. Kijk dat eens na dat is de achilleshiel van de N9!

En ik weet niet hoe erg die waggel bij jou is, maar bij mij is het echt minimaal. Je ziet het niet eens in filmpjes. Binnenkort is mijn elektro Synergy klaar en dan kan ik je wat meer vertellen of het wellicht aan motor trillingen ligt. Let wel mijn elektro is niet echt een Synergy meer dus een eerlijk vergelijk is het ook niet helemaal.

Binnenkort (nadat de Mopilot E12S (mijn eigen ontwerp, dus ook een eigen naam :-) klaar is) ga ik een update maken om het probleem met de torquetube concentriciteit op te lossen. Ik zal in de komende weken een draadje openen in de bouwverslagen sectie. Daar zal ik mijn elektro beschrijven en ook de updates die nog doorgevoerd gaan worden, waaronder dus de torquetube update. (dat kan overigens nog wel even duren voordat ik die ga maken, maar dan weet je het vast)

Tot die tijd succes en check die torquetube uitlijning/concentriciteit!

Oh en het strak zitten van de torquetube dat kan niet, (mits goed gemonteerd, maar daar twijfel ik niet aan) de zeskant aan de voorzijde kan schuiven in de hub, dus aan een strakke torquetube kan het niet liggen.

Maar iets anders, heb je dit sinds kort of al heel lang? Als het pas sinds kort is kan het ook zijn dat lagers zijn versleten, check dit ook even.

Succes!

Greetz,

Michiel

Zit er een digitale servo dichtbij de gyro ? Die servo`s kunnen ook behoorlijk storen.

Dat weet ik, maar dat is niet (meer) het geval. Heb het wel gehad, de staart liep daardoor steeds naar een kant weg. Bleek idd storing van een digitale servo te wezen.

Back