Tail wag trex-500

Ik heb een trex 500 esp met een spartan quark gyro en een futaba zender. De helikopter zwabbert steeds met zn staart heen en weer in de lucht maar ook al op de grond net voor het opstijgen. Ik heb samen met mijn vader vanalles geprobeert om dit op te lossen, we hebben de belt vervangen door een torque tube, 2 andere gyros geprobeert, er zit geen speling in de staart, de wieken zijn perfect in balans en alles lijkt goed te zijn. Toch blijft hij zwabberen. Weet iemand wat we nog kunnen doen?
Alvast bedankt,
Nick

- de gain aanpassen in de zender..
- speling wegwerken
- gyro limits goed instellen
- servo arm, servoplaatsing en lengte link goed afstellen

Gezien de zaken die al een keer vervangen zijn, verwacht ik dat het een klein dingetje is

Wat erg makkelijk is om dingen uit te sluiten:
- hoeveel weten jij en je vader van heli's af?
- is dit je ( en je vaders) eerste heli?
- staat de regelaar in de governor modus?
- je zegt dat er geen speling op de staart zit. maar bedoel je hiermee geen speling in de aansturing van de staartbladen (dus niet de snaar of belt, dat maakt niet zoveel uit)?
- zijn je staartbladen ook gebalanceert?
- blijft de staart heen en weer slan, ook als je het toerental laat zakken/stijgen?
- hoe slaat de staart? op en neer, heen en weer? gaat het hard en agressief, of langzaam en gemoedelijk?

Hoi Nick,

Is dit niet het zelfde probleem als 2 jaar geleden?

http://www.modelbouwforum.nl/threads/trex-500-gp780-staart-probleem.143302#post2254659

Toen heb je een andere gyro gekocht, omdat mensen zeiden dat het aan de 780 lag. Ik heb zelf een 500ESP met 780(en hk500 met 780) en is zo strak als een snaar wel heb ik de gyro op de acc.tray geplaatst met gewoon een enkeltje foam. weet niet of je draden strak vanaf je gyro lopen(niet goed) of dat er draden tegenaan zitten alles kan dit beinvloeden, zie zelfs mensen die hun gyro vastzetten met extra tierap.

een ander probleem kan ook zijn dat je ballinkjes te strak zitten op de kogeltjes, dit komt ook nog wel eens voor even klein beetje ruimen(niet te los).

groet,
Dave

een trex500ESP houd van een wat hoger toerental op de kop bij lager toerental wil hij ook nog wel eens gek doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou als aanvulling nog misschien je staart lagers is nakijken, als je het niet met een gain aanpassing weg krijgt.
Succes

Misschien kan je ook wat meer datas geven zo als gain
en lengte van de servoarm (ook RPM enzv.)

..en een film loost soms dat probleem meteen op,
hier zijn genoeg ervaren vliegers, die het horen en zien,
wat niet goed is,

lat het horen,
het kan niet zijn, dat een 500er niet strak als en snaar vliegt !

groetjes en suc6 van Heli-Uwe

Als je harde damping rubbers gebruikt wil de 500 daar wel eens raar op reageren als je een niet heel hoge head speed gebruikt. Doe er eens wat zachtere dampers in en kijk of het dan weg is.

Ook een chinese weight mod kan veel helpen (wel de gain weer opnieuw afstellen)

Zelf aan het begin ook met mijn 500 lopen zoeken maar die vliegt fantastisch nu.

Is inderdaad proberen,
was ook een discussie met een 450er,
ook die van mij, vlieg nu ook weer,
kortere servoarm, lagere RPM ...
suc6
gr. Uwe

Back