tail wag Trex 600

Nou van alles geprobeert maar ik krijg mn tail wag er niet uit, t is niet constant maar wel zeer aanwezig.
ik ben begonnen met een 600(nieuw) te bouwen met een Logictech6100T met bij behorende servo, en een torquetube...
zender is een FF9 en de tailblade holders is die met de druklagers
verschillende gain waarders geprobeert, euvel bleef.

van de week de torquetube vervangen door de gewone belt, dus andere staart as ook.
vandaag Radix blades geprobeert ipc GCT extremes.

ook heb ik de bovenste lager vervangen door een "betere" lager... running out of options!!! :evil:

wie heeft er nog tips?

tot die tijd ben ik iig lekker met de 450 bezig, maar wil mn 600 graag relaxed kunnen vliegen...

Ik ben zeker geen expert, begin maar net dus misschien slaat het nergens op maar wie weet....
Mechanisch heb je zo'n beetje alles gehad en dit bracht niets.
Zit het niet in de aandrijving, te lage headspeed?

Op Helifreak is er ook een uitgebreide uitleg over de instellingen van de 6100 te vinden:
http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=39891

Eric

Ik heb zelf geen 6100 maar een GY401, maar ik herken je probleem wel. Ik heb de wag er alleen uitgekregen door mijn headspeed te verhogen (ca. 1900 rpm) en de gevoeligheid van de gyro te verlagen.

Hoeveel headspeed heb jij op je 600?

Heb de mijne overigens vorige week gecrashed.... :(
Onderdelen alweer besteld en onderweg..... :)

e.rukkers zei:
staat hij mechanies goed afgesteld??
as goed gesmeert ?

Met alle respect, afgezien van een klein beetje siliconen op de washout base, wordt die op een 600 niet gesmeerd.
In principe hoeft er op een 600 niets gemeerd te worden, met uitzondering van de niet gelagerde bussen. En om te voorkomen dat er allerlei stof aan blijft hangen, is het ook het beste om daarvoor geen vetten te gebruiken, maar bij voorkeur siliconen- of teflon spray.

Wat de wag betreft zul je ook alle besturingsdelen van de heckrotor moeten checken op vrije beweegbaarheid (mag nergens klemmen of stroef lopen) en speling. Speling is ook een belangrijke oorzaak van tailwag.

Als laatste redmiddel kun je ook nog proberen de delay van de gyro iets te vergroten.

ik vlieg in idle 1 met een 100-95-90-95-100 curve, dus meer headspeed zou dan een andere pinion betekenen? vlieg met de bijgelverde pinion...

heb hier nog een 6100T liggen van iemand anders en die mocht ik ff proberen dus ff kijken of t misschien aan de gyro zelf ligt, alles loopt verder soepel...

OOPS sorry dudes, was ff vergeten te bedanken voor t meedenken tot nu toe :roll: :wink:

ik vlieg in idle 1 met een 100-95-90-95-100 curve, dus meer headspeed zou dan een andere pinion betekenen? vlieg met de bijgelverde pinion...

Zegt nix zonder te weten welke accu, regelaar en motor. Ik raad je aan een optische toerenteller te kopen, die kost maar een paar tientjes.

bartjuuuhhh zei:
standaard motor en regelaar, accu is Flightpower 4900...

Hm... zou goed moeten zijn. Die andere gyro al geprobeerd?
Hoe strak zit je snaar?? Als die te strak zit krijg je ook wag...

Hij moet echt behoorlijk los zitten, ratelen in de buis bij uitlopen van de rotor.

haha, ik ga als ik tijd heb vanda week ff die andere 6100t proberen.

en idd bij uitlopen rammelt ie, maar ik had t ook al met de torque tube. zelfde euvel...

MAAR heb vanavond van een helivliegende neef van me gehoord dat ook hij een keer zoiets gehad heeft en dat t bij hem door de tailblades kwam, OOK nog een mogelijkheid...

Wanneer heb je de wag, als je gewoon hovered, of in FF?

Andere tail blaadjes kunnen helpen als het een tail authority probleem is, maar dan heb je geen wag als je hovered. Maar ik had tot voor kort de originele en nu de 3K blades en geen problemen met beide...

Zo, vandaag schot in de zaak....

na nog wat tips heb ik de featheringshaft nagekeken, kaarsrecht, tail blades gebalanceerd, zal wat onbelans in,.....EN

ik vond dat de zogenaamde upgrade tailbladeholder met druklagers al wat speling vertoonde, maar dat was bij Z900 ook zo dus dacht dat dan niet de oorzaak kon zijn, maar de originele staartbladhouders weer gemonteerd, de ruimte opgezocht EN wag weg....

zijn er meer mensen met deze upgrade? neem aan van wel?!?

Yep, ik heb die ook. En ook een hele lichte wag... Zal voor de gein de standaard weer eens monteren (en bekijken of die speling uit de upgrade te halen is)

tja in een vid van finless haalt hij wel speling uit een tailbladeholder van de 450 door er een stukje af te dremelen...

misschien bij deze t zelfde op te lossen?...

maar wel raar dat een upgrade zulke speling vertoont, heb er nu een stuk of 3 gezien en ze hebben t allemaal maar die van mij wel heel erg, net of er ergens een ringetje vergeten is ofzo...

heren,

ik had precies dezelfde sorus met mijn rex600 staart.
het probleem is (ik praat over de originele staartbladhouders) dat je je boutje eigelijk zo los moet zetten dat het eigenlijk gevaarlijk is dat je een houder verliest.

je trekt namelijk met de inbus de bladhouder klem op het lager waar het op draait !
gewoon domme constructie maar een easy fix.
zelfde lager vinden buitemaats, met binnenmaats 1mm groter.
dan busjes gebruiken als bij de raptor die net iets langer zijn als het lager.

dan draai je de inbussen goed strak, en op de bus, niet op het lager waardoor alles soepel blijft lopen.

pak je bladhouders maar eens en trek de bladen eens flink naar buiten (gebeurt uiteraard ook bij het vliegen, die willen weg ;) ) en probeer dan maar eens te sturen, dat loopt te zwaar.

ja ok dat snap ik opzich ook wel, maar daar maken ze dan een upgrade voor en die heeft dan te veel speling........., niet echt een upgrade te noemen dan.

overigens heb ik hier voor mijn neus een prototype van de quick UK upgraded tail grip met druklagers.

die lost dalijk alles op ;)
coming soon..........

Back