Tail-wag: wat kan allemaal de oorzaak zijn?

• Topicstarter Topicstarter tjaf
  • Startdatum Startdatum
T

tjaf

Guest
Als je last hebt van tail wag bij een TREX, wat kan allemaal de oorzaak zijn en in welke volgorde check je best? Ik ben vorig weekend tegen de grond gegaan. Ik heb de staartbehuizing vervangen en nu krijg ik last van licht tail-wag. Dit heb ik al zelf kunnen verzamelen als mogelijke oorzaken voor tail-wag:

- Gyro gain te hoog ingesteld
- Gestripte tanden in tailservo
- Niet soepel lopende control links
- Verkeerde throttle-curves (maar dan zou je toch geen tail-wag in hover moeten merken, niet?)
- Tandwieltjes waar de riem over loopt die slippen rond hun as
- ...

Kunnen lichte beschadigingen aan de tail-blades tail-wag veroorzaken?

Welke servo heb je op de tail?

"Ze" zeggen dat je met een GY401 - HS56 een servoboom van 5 mm, en de gain op 0 de beste afstelling hebt.
Vooral die 5mm servoboom deed het hem.

Misschien heb je daar wat aan?

Hoi hoi,

T-rex tail wag... (nog enkele mogelijke oorzaken):

-Speling op de hevel naar de pitchslider
-Speling op je pitchslider
-lager van je pitchslider wordt scheef gedrukt
-amper merkbaar krom staartasje... de pitchslider "stuikt" op dit punt
-Interferentie tussen Gyro en Governormode van je regelaar (héél gering iets meer/minder toeren geven, en je probleem is opgelost)
-Door het iets uitslijten van je hoofdtandwiel/motortandwiel kan bovenstaande probleem langzaam ontstaan (jaja!!)
-lagers in de staartbladhouders slijten langzaam in... de pitchslider stuikt ook hier op een "veelgebruikt punt". Dit is helaas niet goed te voelen, tenzij je hard aan de staartbladen trekt, en dan draait/beweegt
- (speling op je servo)

Ik ben benieuwd wat bij jou de oorzaak is

Succes, groetjes A.

Dat van die korte servoboom heb ik ook al gehoord. Ik heb wel 'slechts' de allign gyro en de futaba s3107. Werkte wel voldoende voor mijn vliegstijl voor de crash.

Ik zal het lijstje van aaalie ook eens afwerken ;)

De staartbladen zijn te zwak, ze buigen heel ver mee. Je hebt sterkere staartbladen nodig.

Back