Tailwag in HH mode

goedemiddag heren,
ik zit met een klein probleempje. Ik kom een aantal zelfde problemen tegen op internet maar de oplossing blijft een beetje uit, vandaar een nieuw topic hier

Het probleem is als volgt: In HH mode heb ik last van tail wag. In normal mode een stuk minder of niet. Ik vlieg met een trex 450 sport super combo, dus met GP780 gyro en ds 420 tail servo. verder nog geen aanpassingen gedaan.

-Ik heb de tail ingesteld zoals in de manual, dus in normal mode de servo op 90 graden. de slider op de tail in het midden.
Ik heb dit net nog eens opnieuw gedaan, dus ik weet nog niet zeker of deze precies op 0 pitch staat (het is toch zo dan je de tail in normal mode zo instelt dat hij zonder trim recht blijft?)

-Met de gain op de zender (futaba 7c) heb ik geëxperimenteerd. ik kom uit op een gain rond 21%. Hoger wordt de tail wag sneller er erger. als ik lager ga wordt de tail uitslag groter en langzamer

-De servo loopt nergens stroef en de eindpunten zijn goed ingesteld (op de gyro)

-de belt heeft geen grote speling en staat niet te strak

Wat zie ik over het hoofd of waar heb ik lopen blunderen?
alvast bedankt voor het meedenken

is dat tijdens hoover?
werkt je met governor en met welke esc?
zit je ballink in het juiste gaatje in de servo? gaatje te ver = meer en dus teveel uitslag..

ben je zeker dat er geen beschadiging is op een ballinkje? alles loopt vlot?
haal eens je pushrod eraf en kijk als de tailas wel recht is.
soms als ie wat krom is dan geeft dat spanning op e bepaald punt en schiet ie erover = wag

0 graden pitch is het nooit he op een tail, want de tailblades moeten de torque vd grote blades compenseren...

ja, inderdaad tijdens hoover
ik werk zonder governor en met de standaard esc (rce-bl35x)
ballink zit in het aanbevolen gaatje
ballinks zijn in orde en alles loopt soepel..

Schoot me nog te binnen, ik las wat verhalen over de delay.
die heb ik op de gyro ingesteld op 450 heli's. de andere keuze is voor grotere helis.
zou dit kunnen uitmaken, en kan ik zoiets op de zender ook nog finetunen?

hoger toerental instellen
DS420 is geen goede tailservo voor een 450 wel voor een 250 neem beter een DS520
tailblades moeten +/- 3° pitch naar de boom hebben als tegen torque van de main blades.

ok, ik heb nu een throttle curve van 0-50-80-90-100
wat zou dan goed zijn?

ik zal ook nog eens goed kijken naar de pitch

een nieuwe servo kan altijd nog

Laatst bewerkt:
Back