Handje vol nippels en buisjes...
Zijaanzicht: voor onder staat behoorlijk scheef omdat daar de aftap zit. Geeft het zelfde effect als een onder de tank aangebrachte aftap dom.
Bovenste tanks doorgelust naar de onderste en de beide onderste doorgelust...
Sets aan elkaar gehecht anders zijn ze weerbarstig door de slangen...
Zo..beide gereed...
Maar hoe werkt het nu:
- vullen door de zijslang die naar de onderkant van de voor/onder tank gaat
- de lucht kan er tijdens het vullen uit via die 2 kleine nippels en is de tank vol dan gaat het surplus er via de zijkant uit
- die groter nippels met dat buisje is de uniflow beluchting. Tijdens het bedrijf zijn de kleine afgedicht en die groene slang is dan weg en moet de beluchting via die buis er in. Die gaat tot de bodem van de tank en zit dus vol met peut (communicerende vaten). Om de lucht er in te krijgen moet de carb dus zuigen om de peut uit die buis te krijgen..die kracht is ongeveer gelijk aan de druk door de vloeistof kolom in de tank. Dus die krachten heffen elkaar op
Naar mate de bovenste tanks leger raken worden beide krachten kleinen en zodra de bovenste leeg zijn dan zijn die krachten nul.
Nu zuigt de carb de brandstof uit de onderste tanks en de beluchting komt nog steeds via de uniflow buis maar die is nu leeg en er is nu een gewone atmosferische druk (zeg maar drukloos).
- de tanks eventueel legen kan weer via de vulslang (die tijdens het bedrijf afgestopt is).
- de uniflow buisjes komen uit in de vleugel want er mag geen lucht langs stromen..mag geen druk op komen of een vacuum.
Dit systeem werkt natuurlijk alleen wanneer de kist altijd plat of bijna plat ligt. En ja..zowel de RQ als deze TAM vliegen van start tot landing met een rompstandhoek van nagenoeg nul graden..ook in de klim..want die is zeer traag en al snel liggen dit soort kisten (soort vlucht) "plat".
Volgende klus wordt de alu gietdelen maken . Dan kan ik het achterdeksel monteren en de generator uitrichten en monteren en de ontstekings delen monteren en de timing afstellen. Daarna kan de remote carb er in en de filters.