Tamar lifeboat "spirit of padstow" 1/12

Ja Ben, was het proberen waard!

Weet dat die nieuwe servo een beetje prijzig is Jan, maar voor alle zekerheid...
Kan niet wachten om opnieuw te testen.
 
Hallo Jan,
hierbij een foto van de aansturing.
Zal dit ook aanpassen wanneer de nieuwe servo geleverd wordt.
fullsizeoutput_545.jpeg
 
Staat servo op de foto in neutraalpositie?
In neutraalstand moet alles haaks en evenwijdig: roer, servohevel en omleghevels.
Anders zijn uitslagen naar links en rechts verschillend. En roeren staan niet over de volle uitslag evenwijdig.
 
Laatst bewerkt:
Zet zoals Ron adviseert de servoarm en roerhevels eens haaks in de neutraalpositie. Dan aan de servo het quicklinkje in het eerste gat vanaf de as en bij de roeren in het buitenste gat. Zo als het nu zit draaien de roeren harder dan de servo en moet die veel te veel kracht leveren. Ook wordt daardoor je roeruitslag veel te groot. 20 graden roeruitslag is meer dan genoeg. Langzaam varend kun je de motoren mee laten sturen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Stel dat de servo 45 graden naar elke kant draait en de roeren ook. Zet je de quicklink op het binnenste gat van de servoarm, dan wordt de roeruitslag ongeveer 50 % gereduceerd en hoeft de servo maar half zoveel kracht te leveren. Minder roeruitslag betekent ook minder tegendruk van het schroefwater, dus de servo zal de schipper dankbaar zijn en is waarschijnlijk toch sterk genoeg. Probeer maar eens! Gr. Klaas.
 
hallo allen, bedankt voor de reacties.
Ik heb voor de foto alles er gewoon weer opgezet, had alles reeds losgemaakt in afwachting van nieuwe servo en roerhevels.
normaal stond alles haaks in neutrale positie.
 
Fraai vaarbeeld, zonder meer. Nu nog een sterkere servo en een goede maximale roeruitslag, en het zal wel goed komen met sturen op hogere snelheden.
 
Bedankt indoorvlieger,
vandaag zijn de nieuwe stuurhevels en servo geplaatst.
Morgen opnieuw een test op het water (als het weer het toelaat)

 
Hallo,
Vandaag opnieuw test op het water, veel beter, de stuurinrichting doet het (wel omgekeerd , wanneer ik rechts stuur gaat ie naar links?)
Maar opnieuw de linkerschroef losgekomen!!!??? (niet verloren) Had nochtans een beetje lijm op schroefdraad gedaan, begrijp het niet.

Je ziet wel dat ze nog dieper in het water moet liggen, zal er wat gewicht moeten indoen.

 
Laatst bewerkt:
Olav, Heb je op je schroefas een borgmoer voor de schroef zitten? Als je die goed klem draait tegen de schroef zou het eigenlijk niet los moeten komen. Om de servo de andere kant op te laten draaien het kabeltje van betreffende knuppel in de zender op de print omdraaien. Staat al het goed is in de gebruiksaanwijzing. Zou de stuurstang op de servo één gaatje dichter naar de as zetten. Dan reageert de boot wat minder schichtig. Flink spul om mee te varen! Gr. Klaas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Olav,

Hoe groot is de hoek van de assen t.o.v. de waterlijn?
Als ik zie hoe de boeg zich ingraaft bij vlot genomen bochten dan lijkt het er op dat, óf het achterschip wordt opgetild door de aandrijving, óf dat de gewichtsverdeling in de romp te ver naar voren is; de scherpe boeg heeft weinig opdrijvend vermogen, dat moet je compenseren met het zwaartepunt verder naar achteren.

Ik ben het eens met Klaas; roerstang één (of twee) gaatjes verder naar binnen, zo direct als het nu stuurt is niet erg 'natuurgetrouw'.
Ook voorkom je hiermee dat de boot zich extreem op één oor zal leggen, mocht je eens bij volle snelheid maximale roeruitslag geven...

Groeten, Jan.
 
Het lijkt net of er bij 1:53 een bocht naar rechts wordt gemaakt en er meer schroefwater van de rechter schroef komt. Het zou best wel eens kunnen dat het schroefwater deels naar onder probeert weg te komen en daardoor de boot voor een rechter bocht aan de verkeerde kant oplicht. Probeer met het bochtenwerk de motor in de buitenbocht wat meer te laten doen en bij die in de binnenbocht het gas er een beetje af te halen. Door de vorm van de tunnels, waar de roeren deels in zitten zal de boot op zijn roeren slecht willen draaien en zullen bij korte bochten de motoren het moeten doen. Helemaal niet erg met die twee motoren en op hogere snelheid draai je toch geen korte bochten. Zal in het echt ook een speciaal schip zijn om mee te manoeuvreren. Zelf vind ik dat nu juist de uitdaging. Uitvinden wat je schip kan en wat je daar zelf aan toe kunt voegen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hallo Jan,
idd niet genoeg gewicht in de boot (komt achteraan nog een 12v batterij in voor de boegschroef, radar, lichten enz... ga dit bij de volgend proefvaart al proberen) dit zou het deels moeten oplossen. Zoals Klaas ook zei, heb reeds één gaatje verschoven bij de roerstang.

@ Klaas: ga zeker proberen met de motoren te compenseren (heb een futuba F14 navy). Moet juist nog wennen aan de snelheid v/d boot. Tot nu toe enkel met Happy Hunter gevaren en dat gaat veeleer langzamer LOL.

bedankt voor de info!!!!
 
Back
Top