Tamiya 1/35 Leopard 2a6 RC bouwverslag.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door rubenbosman, 26 mrt 2019.

  1. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Hallo allemaal!

    Bij deze begin ik weer met een nieuw verslag, ik heb weer een nieuw conversiesetje binnen gekregen en deze is voor de Leopard 2a6, welke een Nederlandse versie word (komt nog)

    Nadat ik vorig jaar de Bradley op soortgelijke manier ook heb gedaan leek me dit ook wel een leuke uitdaging.
    Deze set komt naast het rijden, geluid etc. met terugslag op de loop en heeft ook 2 assige stabilisatie :)

    Nu eerst even wat er in de kit kwam:

    de 2 motoren met tandwielkasten:
    IMG_0116.JPG

    De witte onderdelen worden straks in de romp verlijmd.

    IMG_0117.JPG

    Het kanon LED:
    Deze word zichtbaar als de terugslag in werking is, en dan zal hij ook flitsen.
    IMG_0118.JPG

    Een zak met verschillende onderdelen, waaronder ring-gear, machinegeweer met ingebouwd led en torsiestangen.

    IMG_0119.JPG

    Het controle bord, hier komt de spanning binnen en worden de motoren aangestuurd:

    IMG_0120.JPG

    De binnenkant van de toren, dit werd zo aangeleverd, en is plug en play bijna. mooi stukje vakmanschap!

    IMG_0121.JPG

    bovenste servo is voor de elevatie, print ernaast is voor de stabilisatie. de achterste print is voor de verschillende functies zoals geluid en aansturen van servo's en led's, daaronder zit de speaker.
    de onderste servo is voor de terugslag en links daarvan zit de motor om de toren te bewegen.

    IMG_0122.JPG

    Hier zie je ook de 2 infrarood sensoren die kunnen zien of de loop zich achter bevind zodat deze automatisch omhoog word gedaan.

    IMG_0123.JPG

    En natuurlijk mag de Tamiya Leopard kit ook niet ontbreken!
    IMG_0124.JPG

    IMG_0125.JPG
     
  2. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Vanmiddag was ik vrij dus kon ik een begin maken. het ging me vrij makkelijk af allemaal:

    Als eerste moet er ruimte worden gemaakt zodat je de aandrijfwielen straks op de motoren kan vastzetten:
    IMG_0128.JPG
    Das met de Dremel zo gepiept.

    vervolgens moesten de gaten waar de loopwielarmen in moeten rond gemaakt worden. origineel zijn die in een soort D vorm wat het makkelijk maakt ze uit te lijnen voor de standaard kit.
    Dit heb ik gedaan met een diamantvijltje:
    IMG_0129.JPG

    vervolgens zit er aan beide zijkanten een opstaande rand, deze moet verwijderd worden en word later aan de bovenkant van de romp weer vastgemaakt.
    De eerste eraf:
    IMG_0137.JPG

    En beide eraf:
    IMG_0138.JPG

    Vervolgens was het de beurt aan de torsiestangen:
    IMG_0132.JPG

    Die hebben allemaal een code zodat je weet welke waar moeten, de eerste en de laatste zijn iets "zwaarder" uitgevoerd.
    IMG_0133.JPG

    IMG_0134.JPG

    Met wat goede secondelijm worden ze 1 voor 1 in de armen gedrukt en laat ik ze rustig drogen.
    IMG_0135.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    De aandrijfwielen zitten ook in elkaar, en dan word er dit metalen plaatje op gelijmd:

    IMG_0139.JPG

    IMG_0140.JPG

    De loopwielen zitten ook al in elkaar. dat is een mooi klusje als de torsiestangen liggen te drogen.
    IMG_0141.JPG

    De ene kant van de armen gemonteerd en worden vastgehouden met tape aan de buitenkant.
    IMG_0143.JPG

    IMG_0144.JPG


    Vervolgens een stuk PS op maat snijden, deze komt precies in het midden van de romp waar de uiteinden van de torsiestangen uitkomen.
    Hier is hij net gelijmd.
    IMG_0145.JPG

    IMG_0146.JPG

    De achterkant is ook al klaar, maar die waren weinig onderdelen.
    IMG_0147.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Vanochtend even tijd gehad of het lijmen gelukt was, en dit was geslaagd. alleen het stripje PS is mij niet breed genoeg. deze is volgens afmetingen van de handleiding gesneden maar had wel een 2 mm breder mogen zijn.
    Ik denk dat ik hier 1 m ps strip tegenaan ga plakken. Dat heb ik nog liggen namelijk.
    Nu zitten de uiteinden vd torsiestangen net niet lekker onder het PS wat de vering niet goed helpt. Hij is wat te zacht bij sommigen.
     
  5. Hendrik-Jan

    Hendrik-Jan

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Urk
    waar heb je die kit vandaan?
     
  6. Hendrik-Jan

    Hendrik-Jan

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Urk
    het is een mooie kit
     
  7. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
  8. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    We zijn weer wat verder:

    Ik heb wat 2 mm breed strip aan beide zijden gelijmd en de vering is nu een stuk beter:
    IMG_0159.JPG

    IMG_0156.JPG

    Ook heb ik beide motoren erin gelijmd met tamiya cement:
    IMG_0155.JPG

    De wielen erop:
    IMG_0157.JPG

    Ik had de rupsbanden al gemaakt, (friul model) maar die zijn nog een link of 6 a 7 te kort:
    IMG_0162.JPG

    Ik ben ook nog even met de toren bezig geweest om te kijken hoe dit allemaal uitkwam:
    IMG_0161.JPG

    En de turretring vastgelijmd.
    IMG_0160.JPG

    en toen even proberen of het allemaal draaide, het is nog niet heel soepel allemaal en moet nog wat schuren hier en daar. ook word geadviseerd om er wat vet tussen toren en romp te doen maar dit wil ik pas na het verven doen.

    Ook heb ik weer even de stabilisatie geprobeerd, en nu kon ik het in 2 assen zien en dat is toch wel heel gaaf!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Hallo Allemaal,

    Van het weekend ben ik weer wat bezig geweest met de Leo.
    Ik heb het eerste proefritje gemaakt, en hij loopt zeer goed! daar ben ik wel blij mee.

    Aan beide rupsbanden moesten nog 6 links extra en toen zaten ze goed. ze zitten niet superstrak maar dat is ook niet nodig bij deze kleintjes :)
    IMG_0198.JPG

    IMG_0199.JPG

    IMG_0200.JPG

    De zijkanten die ik eerder van de onderkant van de romp af heb gezaagd zitten nu aan de bovenkant.
    IMG_0201.JPG

    Ook heb ik de sluiting van de romp gemaakt, dit bestaat uit 2 ps plaatjes aan de achterkant die in de achterzijde haken, en een magneetsluiting aan de voorkant.
    IMG_0205.JPG

    IMG_0206.JPG

    IMG_0207.JPG

    IMG_0208.JPG

    Ik heb ook dit setje weten te bemachtigen, dit zijn een groot aantal Resin delen en wat geëtst messing.
    Om er een Nederlandse variant van te maken.
    IMG_0202.JPG

    En dan beginnen de problemen. toen de nieuwe zijpanelen erop zaten had ik geen ruimte meer voor de rupsbanden.
    Uiteindelijk heb ik 1mm ps strip tussen de romp en de zijpanelen gelijmd zodat er net voldoende ruimte voor de rupsbanden was.
    IMG_0209.JPG

    word vervolgd.
     
    JD Skyline, Droopy'ke en Grease monkey vinden dit leuk.
  10. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Het is alweer een poosje geleden dat ik een update heb geplaatst, ik ben er niet heel druk mee geweest, maar heb wel wat gedaan.

    De zijkanten zijn nu grotendeels af en in Nederlandse variant.

    En ik ben bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de bovenkant van de koepel op zijn plek kan houden, aangezien het systeem wat in de bouwbeschrijving staat niet werkt. ik ga het met magneetjes proberen.
     
  11. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Het is alweer een poosje geleden dat ik hier wat heb neer gezet, en het is ook al weer een poos geleden dat ik met de Leo bezig ben geweest, maar sinds vorige week zit er weer wat schot in de zaak.

    Het grootste gedeelte van het bouwen is nu klaar en ik ben nu bezig met het testen en spuitklaar maken.

    Hieronder een demo filmpje.

     
    JD Skyline vindt dit leuk.
  12. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Ik heb de rookgranaatwerpers zelf maar getekend en geprint.

    Deze zaten er ook wel bij bij de Nederlandse conversie kit maar dat bestond uit 7 a 8 onderdelen van geëtst messing en giethars. Dit was allemaal zo klein dat ik het niet voor elkaar kreeg en zelf tekenen en printen me makkelijker leek.

    leo.jpeg

    Ik vind ze wel aardig goed gelukt, ze zijn niet 100% hetzelfde maar straks met verf erop zie je daar nog maar weinig van denk ik.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. Roco7

    Roco7

    Lid geworden:
    16 mei 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almelo
    prachtig relaas. Ik probeer van dezelfde site set te krijgen voor mijn 1:16 Leo.
     
  14. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    1 verhuizing later, moet ik er weer nodig eens aan gaan beginnen....

    De ervaring die ik met die beste man heb is dat hij maar een paar setjes maakt en dat dat het dan ook is. en dat hij er niet meer wilt maken. Aangezien hij op uitverkocht staat verwacht ik niet meer dat je hem kan krijgen.
     
  15. Roco7

    Roco7

    Lid geworden:
    16 mei 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almelo
    hmm, heb alles bij elkaar behalve de motorregelaar en sound unit. Volgens mail is hij die aan het testen of die in mijn 1:16 tank zal werken ivm ampèrage , maar ik denk dat hij idd bezig is met nieuwe productie, want de motortjes trekken max 2,2 Ampère en zijn unit zou 8 aan moeten kunnen. Ik wacht rustig af tot hij zich weer meldt.
     
  16. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    We zijn alweer een tijdje verder, en heb eindelijk weer wat tijd en zin gevonden om met de Leo verder te gaan.

    Ben nu voornamelijk met het verf werk bezig geweest:

    IMG_3745.jpg

    IMG_3746.jpg

    IMG_3747.jpg

    IMG_3748.jpg

    IMG_3749.jpg
    Op de te doen lijst staat nu nog het machinegeweer inbouwen, de Transfers en veel detail werk.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  17. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Even een kleine test van wat functies, als hij begint te rijden dan staat hij in de stabilisatie modus.

     
    Mark300 vindt dit leuk.
  18. Roco7

    Roco7

    Lid geworden:
    16 mei 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almelo
    gaaf en dat voor die schaal ! Ik heb elders een motorregelaar met sound unit op de kop getikt. Voor 1:35, maar die werkt ook in mijn 1:16 ! Heb alle spullen binnen nu. Het enige dat ik zelf moet maken is een balletjes goot voor naar de schietfunctie van het kanon. Heb tussendoor voor iemand een Honest John gemaakt met lanceer inrichting. Geen idee wat de schaal is, maar hij is ong 24 cm lang. Nu moet eigenlijk de AMX-13 eerst voor ik met de Leopard 1 A4 verder ga....... Maar misschien werk ik wel aan beide tegelijk. Zo staat de Leo er nu bij......
     

    Bijgevoegde bestanden:

    rubenbosman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina