Tamiya 57721 audi-tt

• Topicstarter Topicstarter Sverre
  • Startdatum Startdatum
S

Sverre

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend een tamiya 57721 audi-tt aangeschaft en dit is mijn eerste rc auto dus ik ben nog vrij nieuw in dit circuit. Klopt het dat dit een TT-01 is? En ik zag dat je ook verschillende letters ter aanduiding hebt zoals een E of een R, klopt het dat dit een R (race) variant is?

Heb al wat lopen googlen en exploded views gevonden maar ik vroeg me af of er goede (nederlandse, ivm levertijden) websites/online aanbieders zijn om onderdelen te bestellen. En is er misschien iemand die een lijst(je) met onderdelen heeft om de set-up te veranderen van mijn tamiya? Mijn set-up is uiteraard nog standaard maar heb al de kogellagerset besteld bij conrad.

Ook zie ik veel set-ups met allerlei blauwe onderdelen erin wat er heel tof uitziet, maar op de website van (ik geloof) conrad zijn deze aangeduid als 'reserve'onderdeel, betekent dit dat deze onderdelen qua prestatie niks verschillen met de standaard onderdelen?

De vraag is eigenlijk hoe ik leuk en niet direct heel duur mijn tamiya kan upgraden zodat hij wat beter op de weg ligt en minder last zal hebben van slijtage, en het er ook nog een beetje fraai uitziet. Welke onderdelen heb ik hier voor nodig?

Hoop dat jullie mij hierover wat meer zouden kunnen vertellen en dergelijke tips zijn altijd welkom, erg veel zin om een mooi autootje te bouwen!!:yes:

Groeten, Sverre

Laatst bewerkt door een moderator:
Kogellagerset was al een goede investering.
Oliegevulde dempertjes (of TRF dempertjes van Tamiya zelf) hebben ook een enorm voordeel , zeker op circuit tegenover de standaard.

Voor de rest zou ik niet alte veel aluminium opsteken. Hij zal er niet beter van gaan rijden en zal je alleen maar meer kosten.
Als je echt dat blauw leuk vind zou ik richting de wagens TRF415,TRF416 of TRF417 afhankelijk van je budget.

Reserve onderdelen die je nog nodig gaat hebben zijn de voor en achter fusee's (dingen waar je koggellagers inzitten en de aandrijfassen)

Draai je schroeven ook niet te vast aan, ze zijn zo dol gedraaid.
Ook in die plastice diff's niet te veel vet doen.

Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend een tamiya 57721 audi-tt aangeschaft en dit is mijn eerste rc auto dus ik ben nog vrij nieuw in dit circuit. Klopt het dat dit een TT-01 is? En ik zag dat je ook verschillende letters ter aanduiding hebt zoals een E of een R, klopt het dat dit een R (race) variant is?

Heb al wat lopen googlen en exploded views gevonden maar ik vroeg me af of er goede (nederlandse, ivm levertijden) websites/online aanbieders zijn om onderdelen te bestellen. En is er misschien iemand die een lijst(je) met onderdelen heeft om de set-up te veranderen van mijn tamiya? Mijn set-up is uiteraard nog standaard maar heb al de kogellagerset besteld bij conrad.

Ook zie ik veel set-ups met allerlei blauwe onderdelen erin wat er heel tof uitziet, maar op de website van (ik geloof) conrad zijn deze aangeduid als 'reserve'onderdeel, betekent dit dat deze onderdelen qua prestatie niks verschillen met de standaard onderdelen?

De vraag is eigenlijk hoe ik leuk en niet direct heel duur mijn tamiya kan upgraden zodat hij wat beter op de weg ligt en minder last zal hebben van slijtage, en het er ook nog een beetje fraai uitziet. Welke onderdelen heb ik hier voor nodig?

Hoop dat jullie mij hierover wat meer zouden kunnen vertellen en dergelijke tips zijn altijd welkom, erg veel zin om een mooi autootje te bouwen!!:yes:

Groeten, Sverre

hey Sverre,

jij hebt idd de TT-01 R.
hier kun je de camder veranderen (voor en achter)
ik had al een lijstje naar je gestuurt.
ik NL zijn weinig hopups te vinden.
alleen van Tamiya zelf zijn ze wel te krijgen, deze van Tamiya zijn wel erg duur.
de 1deg blauwe allu wielhub achter van tamiya is wel super goed, en heeft een betere passing dan die van Yeah Racing of 3Racing.
maar als je mijn lijstje aanhoud dan heb jij voor weinig een super auto.

enne even een fototje he, daar zijn we dol op :yes:.

gr Sander.

Kogellagerset was al een goede investering.
Oliegevulde dempertjes (of TRF dempertjes van Tamiya zelf) hebben ook een enorm voordeel , zeker op circuit tegenover de standaard.

Reserve onderdelen die je nog nodig gaat hebben zijn de voor en achter fusee's (dingen waar je koggellagers inzitten en de aandrijfassen)

bedankt voor de tips, ga ze bestellen via RCmart:)

@Sander, dankjewel voor het lijstje! En fotootje komt zo snel mogelijk als hij niet helemaal meer standaard is,
anders wordt 't ook zo saai!;):yes:

Heb op basis van xxsanderxx zn tips een bestelling in mn hoofd;

Qty. Product Total

2 3Racing (#TT01-01/V2) Swing Shaft Ver. 2 For TT-01 USD$27.00
2 3Racing (#TT01-02) Diff. Outer Join For Tamiya TT-01 USD$13.00
1 3Racing (#TT01-14/LB/V2) Aluminum Oil Damper Set (13mm) For TT-0 USD$22.90
1 3Racing (#TT01-29/LB) Bevel Gear Shaft USD$8.90
1 3Racing (#TT01-E31/LB) Bearing Steering Track For TT01E USD$16.50
1 TOBEE (#42660) TT01 Lightweight Alu. Driveshaft USD$9.50

Is dit voldoende voor nu? Het 'echte werk' komt later nog.

Goede tip, ik zal er even naar kijken.
Hoe hard rijdt de tt-01 eigenlijk als ie helemaal standaard is?
En enig idee hoe hard ie rijdt als het lijstje gemonteerd is?

Je tt-01 zal van de bovenstaande hophup lijst niet een hogere topsnelheid krijgen. Hij gaat wel harder en met meer controle door de bocht. Voor een hogere topsnelheid moet je andere tandwielen bestellen. Deze geven echt merkbaar een betere acceleratie en topsnelheid. Weet niet precies waar die op rcmart staan maar je moet even kijk naar "spur gear" en "pinion". Voor de tt-01 krijg je 2 per tandwielsoort.

Voor nog meer topsnelheid moet je kijken naar andere accu, motor, regelaar. Dat gaat je meer geld kosten, maar het is wel de enige manier om er meer topsnelheid uit te krijgen.
Helemaal standaard rijd de tt-01 rond de 35 echte kilometers. Onder ideale omstandigheden misschien 40. Met zo'n tandwielset kom je al rond de 45+.
Succes met het tunen van je tt-01;).

45 is wel wat overdreven of je moet echt een zéér goed gerodeerde motor hebben en liefst vanal dan nog de 540-J motor. Dan ook geen Mabuchi maar een Johnson!

Tandwiel verhouding 55T spur op 25T spur pakken.

Als je een beginner bent gaat een tt01 hard genoeg hoor. Als je toch nog sneller wil, eerst beginnen met een ander accu.

Ja klopt, ik begin eerst gewoon met de wegligging etc dankzij het pakket wat ik heb besteld (zie hierboven).
Heb even gekeken naar die motoren en zag een test op tamiya-motors-getest maar de mabuchi heeft wel een hoger rendement (78.9 om 76.3) dan de johnson.. Of moet ik kijken naar de andere getallen voor het juiste oordeel..?

deze getallen zijn er om te zeggen welke motor minder stroom vrebruikt.
en dit niet in warmte omzet maar in toeren van de motor.

jij hebt een standaart regelaar, en daar kun je een 23T borstelmotor op zetten zonder dat de regelaar snel stuk gaat (verbrand)
de standaart motor is een 27T.(die heb jij nu)

met een minder T motor dus bijv. een 19T, dan maakt hij meer toeren dan een 27T motor. een 19T motor trekt ook meer stroom.
en jou standaart regelaar kan dan deze motor niet voorzien van de stroom die hij nodig heeft.
(heeft weer met de weerstand van de motor draden te maken (nu nog te moeilijk voor jou om het uit te leggen)
dus moet je je daar ook maar eens in verdiepen.
het is niet moeilijk, je moet het alleen even snapen :D .

maar idd je kan beginnen met andere tandwielen.

maare wat voor accu ga je rijden???

gr Sander.

Oke ik snap het, bedankt voor de uitleg!

Ik weet nog niet met welke accu ik ga rijden, in het begin gewoon de standaard accu maar welke tip hebben jullie qua accu als ik die hop-up heb gedaan en nog niks veranderd heb aan de motor en de tandwielen?
Wil eerst een beetje leren rijden voordat de km/h boven de 40 gaat, scheelt toch wat stoepranden:yes:

Nou de standaard accu zal opzich wel genoeg zijn voor de verdere standaard uitrusting van je aandrijving. Als je nog een ni-cd accu hebt moet je overschakelen naar nimh. Zelfde opladers, zelfde stekkers, niks aan de hand maar veel sterker en beter. En hoe hoger de ampere (getal staat op de accu) hoe langer je ermee kan rijden. Je merkt ook dat je auto er wat aggresiever van word. Dit is een pluspunt!
De beste accu soort is toch wel de lipo. Maar die hebben andere opladers, balancers, stekkers techniek en duurder. Wel iets voor de toekomst om aan te denken.

Oke goede tip, ga eerst wel voor de nimh accu.. Is daar ook een 11.1v van? En op welke website kan ik die kopen? Zie hem niet op RCmart namelijk..

Nimh kan je het beste op 7,2v houden. Hoger dan dat zal geen nu hebben, accu's zijn alleen maar duurder. Gewoon een 7,2 nimh accu met rond de 3500 ampere kopen. Dan heb je al een hele goede accu. Hoe hoger de ampere hoe duurder de accu. Je hebt ook ze ook van 5000 ampere. Daar kan je met een standaard tt-01 eeuwig mee rijden, maar ze kosten ook wat meer. Een 11,1v kan wel voor lipo.

45 is wel wat overdreven of je moet echt een zéér goed gerodeerde motor hebben en liefst vanal dan nog de 540-J motor. Dan ook geen Mabuchi maar een Johnson!

Tandwiel verhouding 55T spur op 25T spur pakken.

Als je een beginner bent gaat een tt01 hard genoeg hoor. Als je toch nog sneller wil, eerst beginnen met een ander accu.

Wij rijden met een TT-01 op AMCA ruim 43 km/u gemiddeld over een rondje (dus met bochten). Dit is dan een standaard auto (op dempers en wat kleine dingetjes na) met standaard regelaar en Carson Cupmachine. Tandwielen zijn 55/28.

Op MACH rijden we met dezelfde motor en 55/25T bijna 45 km/u op het rechte stuk.....

@ Ericjooo ; de Carson Cupmachine motoren zijn duidelijk sneller dan de mabuchi's of johnson's.
Dus ik snap eigenlijk je reactie niet? Het zijn toch twee verschillende motoren ?

Back