Tamiya Arocs

Omdat het met mijn 8x4 chassis niet ging zoals ik het wilde heb ik besloten om de Tamiya Arocs (bijna) standaard te gaan bouwen.

De stand van zaken nu:
IMG-20220812-120018.jpg


Aanpassingen t.o.v. de standaard Tamiya kit:
- Wedico motor
- RC Lab licht printjes voor en achter
- Supersingel voorbanden en velgen
- Tamiya velgen wit (om straks in de carrosserie kleur mee te spuiten)
- Servo houder geprint (dank Tamaniac)
- Vooras omgedraaid (zoals het eigenlijk hoort)
- Beier SFR 1 voor licht en geluid
- MDTechshop binnenwerk voor cabine
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst mijn cabine gespoten maar het is niet zo glanzend geworden als ik zou willen.
De gaten in de deur voor de kantelbegrenzing van de cabine heb ik dicht geplamuurd en geschuurd.
De krasjes van het schuren zijn nog te goed zichtbaar. Ik heb geschoord met korrel 400 schuurpapier.

Welk schuurpapier raden jullie aan om de cabine me te schuren voordat ik opnieuw ga spuiten?

IMG-20220814-112345.jpg
 
Alvast even vooruit kijkend:

Ik zit er aan te denken om een afneembare laadbak met botsabsorber te maken die vastgezet wordt in de koppelschotel. Zodat ik kan wisselen tussen een trailer en de botsabsorber.
Qua stevigheid heb ik het idee op de bots te maken van messing, echter heb ik nog geen ervaring met het werken met messing. Maar daar kom ik hoop ik wel uit.
Waar moet ik aan denken bij het weken met messing? Hoe snijdt/ zaag ik het op maat? Is dit met een standaard soldeerbout te solderen? Tips en trucs zijn welkom

1380123-tga-man.jpg
 
Ik heb mijn cabine wel eens opgeruwd met de groene kant van een afwas-spons, op aanraden van iemand. Dat werkte goed om de glans van een blanco cabine weg te krijgen vóór de primer.

Vind het zelf tricky om met schuurpapier een cabine te schuren, vanwege alle curves en uitsteeksels...
 
De krasjes van het schuren zijn nog te goed zichtbaar. Ik heb geschoord met korrel 400 schuurpapier.
Dat is veel te grof ! Goed om plamuur resten glad af te werken maar daarna zul je naar 800 moeten en na de primer nog even nat na schuren met 1200. Dan polijst je alles weer mooi glad.
Uithuilen en opnieuw beginnen voor een goed resultaat.
 
Schuurvllies als laatse afwerking werkt goed. Beter bekend als ScotchBrite, idd wat ook op schuursponzen zit, alleen de groene is nog te grof. Je moet korrelgrootte 1000 hebben. Tussenstappen moet je ook maken, van 400 naar superfijn werkt niet, dan blijf je de groeven zien.

Stapjes van 200, dus eerst 400, dan 600, dan 800 en dan fijn afwerken met vlies of nog fijner schuurpapier.

Nat schuren werkt ook heel mooi, maar nooit op plamuur, dat neemt vocht op en dat gaat geheid problemen geven. Dan moet er zoals Fred schrijft wel weer primer overheen zitten.
 
Waarom zou je die botsabsorber van messing maken als je er geen ervaring mee heb. Misschien kan je hem van systreenplaat maken, en voor verlichting bij www.der-rc-bruder.de of bij www.rc-beleuchtungen.de kijken.
En voor de botsabsorber kan je zacht schuim gebruiken als vulling, is maar een idee hoor.

Als ik alles uit de weg ga waar ik nog geen ervaring mee heb kan ik mijn baan ook wel opzeggen en thuis blijven. ;)
Daarnaast is het ook leuk om nieuwe dingen en technieken te leren.

Ik denk dat messing sterker is dan styreen, vooral om dat er best wel een unit op- en uitgeklapt moet kunnen worden.
Opvullen met schuim ga ik niet doen, het is niet de bedoeling dat er echt gebotst gaat worden. In de absorber wil ik alle electronica en een accu stoppen zodat ik de hele opbouw met 1 stekker of infrarood aan kan sluiten.
 
Ik heb ook weinig ervaring met messing. Ik weet wel dat het zwaar en duur is. Als dat hele botsding van messing is zou hij nog wel eens veel te zwaar kunnen zijn om alleen op de schotel te rusten/hangen. Je zult dan een soort frame moeten maken. Ook moet je denk ik meer gewicht op de vooras gaan brengen anders schuift hij in elke bocht op een gladder parcours de bocht uit. Mijn advies zou zijn een combinatie met materialen dan. Solderen van messing zoals jij dan zou moeten doen doe je niet met een soldeerbout denk ik trouwens maar er zijn hier mensen die dat veel beter weten.
 
Er zijn diverse verslagen van messing. Lees deze rustig door. De soldeerbout is leuk om kleine dingen te solderen. Maar voor het echte werk moet je met gasbrander solderen.


Ik ben zelf gewoon aan de slag gegaan met probeersels. Daar leer je het beste van. Automatisch leg je steeds de lat een stukje hoger.

Messing werkstukken zijn wel altijd zwaarder maar ook degelijk. Messing met kunststof combineren vind ik zelf een mooi oplossing.
Dan heb je een solide basis en is dan lichter van gewicht

P.s. er zijn bij diverse metaalwinkel allerlei profielen te koop die je voor de botsabsorber zou kunnen gebruiken. Werk een stuk makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Combinatie die weleens vergeten wordt: aluminium met epoxy lijmen.
Kan een goed alternatief zijn voor het dure zware messing en je hebt geen soldeergereedschap nodig, alleen een tube epoxy die je bij elke bouwmarkt kunt krijgen.
 
Ik weet niet veel van bots absorbers, maar daarom even wat bekeken op het internet. Ik lees dat ze met een zgn DIN plaat die aan de achterzijde van het chassis zit bevestigd worden, en niet op de kingpin. Lijkt mij ook vreemd omdat die kan kantelen en de de hele constructie dan ook nog kan draaien.
Ben benieuwd hoe dat zit, wie????
 
voor botsabsorber ken u de bruder pijlwagen opbouw gebruiken en de rest van alu profiel en kunstof plaat maken,alu profiel bij bouwmarkt halen,praxis heeft nu ook de alfer soort profielen 1 en 1,5 mm dik en de maten 7,5 en 12,5 gebruiken ze als u en l profielemaat in alu en kunstof,ik haalde t vroeger bij hornbach maar daar werd te weinig verkocht dus uit assortiment gehaald,nu heeft praxis t dus dat is mijn tip en fijn schuren tja ik laat t door n spuiter doen en die doet waterproof schuren dacht 800
 
Ik weet niet veel van bots absorbers, maar daarom even wat bekeken op het internet. Ik lees dat ze met een zgn DIN plaat die aan de achterzijde van het chassis zit bevestigd worden, en niet op de kingpin. Lijkt mij ook vreemd omdat die kan kantelen en de de hele constructie dan ook nog kan draaien.
Ben benieuwd hoe dat zit, wie????

Hee Fred, ik weet dat ze origineel niet op de koppelschotel zitten. De reden waarom ik dat wel wil gaan doen is om de Arocs multifunctioneel te kunnen gebruiken. Zo kan ik de bots opbouw er afhalen en er een trailer achter hangen.
De open laadbak komt hierdoor wel wat hoger maar dat wil ik opvangen door onder de bak, aan de zijkanten opberg vakken te maken voor de andreas strips die altijd voor de bots op het asfalt liggen om bestuurders wakker te schudden.

Met de eerder genoemde opmerking van Stoomertje over de kosten en het gewicht van messing zit ik er aan te denken om een frame te maken (incl. kantelmechanisme) van messing, dit voor de stevigheid en dan de verder opbouw uit styreen.
Aan het frame zullen dan steunpunten komen voor op het chassis (voor en achter de koppelschotel). Aan de achterkant in het chassis zit een rond stangetje, daar kan ook mooi een steunpunt van de botsopbouw op of tegen leunen.
Hoe e.a. exact gaat worden moet ik nog uitdenken, net als het kantelen van het bots gedeelte.
 
Of je maakt je kingpin constructie uitwisselbaar met je Botsabsorber constructie.
Zoiets moet je altijd van meerdere invalshoeken benaderen. Voor je het weet zit je vast in een denkwijze en kom je er niet uit.
En dan is even een reset vaak het moment dat je een veel simpelere oplossing het ei van Colombus is. Succes!
 
Back
Top