Tamiya bouwdoos

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door robdelft, 4 aug 2022.

  1. robdelft

    robdelft

    Lid geworden:
    10 feb 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    amsterdam
    Omdat ik bijna jarig ben krijg ik van mijn vrouw een Tamiya RC bouwpakket , een kever of een 2cv. Kan iemand me adviseren wat ik er nog zelf moet bijkopen. Ik begrijp dat er meestal wel een motortje bijzit maar geen zender/ontvanger en meer.
    Kan ik nadien zo'n model ook upgraden ? Brushless en mischien steviger of degelijker onderdelen ? Zoals jullie begrijpen heb ik nooit eerder een bouwpakket gehad en is dit een hele uitdaging voor mij waar ik naar uit kijk.
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Meestal zit er standaard een motortje en esc (electronic speed controller) bij.

    Je hebt nodig: 2-kanaals zender+ontvanger, een stuur Servo, een spuitbus lexaanverf, een accu pack + lader. En wat klein gereedschap. Alle componenten heb je van goedkoop en basic tot geavanceerd en 'duurder als de auto zelf', hangt er wat vanaf hoe enthousiast je de hobby wilt starten.

    Upgraden kan, van nuttig (kogellagers, verstelbare stuurstangen,...) tot aluminium onderdelen die mooi staan maar de auto niet perse beter maken.

    Sneller maken kan ook, al heeft een standaard Tamiya bouwpakket wel zijn limieten, je kunt dat extreem snel laten rijden, maar dan zal de aandrijving ook sneller slijten. En kun je je misschien afvragen als je dan van in het begin geen meer high tech auto had kunnen kopen.

    Ik zou gewoon de auto eerst maar eens bouwen en wat mee rijden. Dan indien nodig/gewenst bescheiden upgraden. En daarna als er nood aan is kijken wat er nog op de markt is, 4x4, onroad, offroad,...
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2022
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt online bij Tamiya de manuals downloaden, daarin staat precies wat de kit heeft en wat er nog nodig is.
    Veel kits komen met een regelaar dat zowel brushed als brushless aan kan en een simpele brushed motor maar heeft wel een limiet wat het aan kan.
     
  4. robdelft

    robdelft

    Lid geworden:
    10 feb 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    amsterdam
    Bedankt voor jullie tips alvast. Ik zal eerst maar geduldig afwachten welk pakket ik krijg voordat ik zenders en andere spullen koop. Omdat dit een eerste model is stel ik nog niet zoveel eisen. Ik heb een paar goedkope rc autootjes van WL toys die ik flink afrag. Als ik merk dat het bouwen me goed af gaat ga ik pas eisen stellen en zoeken naar sneller en beter.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik denk dat een aantal van die wltoys wel eens wat capabeler kunnen zijn dan een standard tamiyakit. Neemt natuurlijk het bouwplezier enz niet weg. Maar verwacht mss vooral niet dat hoogstaander is. Gewoon wat anders.
    Amuseer je er vooral mee.
     

Deel Deze Pagina