Tamiya Brat (erg oud) herstellen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door cryothic, 30 apr 2020.

  1. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Jaren terug heb ik hier ooit een bericht geplaatst over een oude Tamiya Brat. Ik wilde er mee aan dat slag, maar familieomstandigheden, verhuizing, werk... het leven zeg maar, kwam even in de weg liggen, dus ik ben het destijds compleet uit het oog verloren. Hierbij alvast mijn excuses aan hen die toen wel gereageerd hebben.

    Lang verhaal kort:
    Mijn vader had vroeger op het wandmeubel altijd een oude Tamiya Subaru Brat staan. Mijn vader is er inmiddels al een jaar of 14 niet meer, maar de auto heb ik hier nog steeds liggen.

    Uit pure nostalgie wilde ik hem eigenlijk aan de praat gaan krijgen. Maar ja, het (zelfgeknutselde?) accupakketje dat er in zit bevat inmiddels wat witte poeder-achtige afscheiding, dus daar blijf ik liever even bij weg.

    Ik heb, door middel van een modelbaan-trafo (ik heb even geen andere regelbare voeding), stroom gezet op de connector waar de accu aangesloten wordt. Echter reageerde er helemaal niks op de zender. Als ik handmatig de servo beweeg die de mechanische snelheidsregelaar bedient, gaan de wielen even draaien. Niet lang, want daarna valt het stil. Er zit dus nog wel wat leven in het motortje, maar of het heel veel is, durf ik niet te zeggen.

    Ik heb verder ook geen idee of de zender het doet, en of de ontvanger het doet. Ze hebben wel beide een 27mhz kristal. Die zaten er al in, dus ik ga er even vanuit dat in theorie zou moeten werken. Of de servo's verder goed zijn kan ik dus ook niet echt testen.

    Maar nou vraag ik me dus af, of ik zomaar alle onderdelen zou kunnen vervangen met een startset zoals deze:
    https://www.conrad.nl/p/reely-einst...ender-startset-24-ghz-aantal-kanalen-2-209468

    Op de motor na bevat deze set volgens mij alles wat nodig zou zijn om een auto te laten rijden. Maar kan ik de hele elektronica zomaar vervangen? Of moet ik specifieke antieke Tamiya onderdelen gaan zoeken?

    Zoals ik zei, het is vooral vanwege het nostalgische idee. Al vind ik een set van 105 euro ook al behoorlijk aan de prijs voor wat nostalgie :)
     
  2. Niels1999

    Niels1999

    Lid geworden:
    30 apr 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zwaag
    Goedendag Cryothic, leuke auto! Grappig om te zien dat je weer nieuw leven in de auto wilt blazen. Zo een set zou zeker werken voor het type auto wat jij hebt. Eerlijk gezegd vind ik wel een beetje een hoop geld om de auto weer up-and-running te krijgen (helemaal als het uit nostalgie is en je niet van plan bent om er regelmatig mee te gaan rijden). Je zou op marktplaats wellicht is kunnen kijken of er een mooie deal valt te slaan soms zie ik wel goeie deals voorbij komen maar dan zit je al gauw in de buurt van de prijs van Conrad setje. Ik kan dit weekend wel even kijken of ik je op weg kan helpen, als ik het goed begrijp gaat het om een zender + ontvanger, regelaar, motor, lader, accu en servo?
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  3. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi Niels,

    Ik weet niet hoe ik de losse onderdelen zou kunnen testen. Ik weet dat als ik er stroom op zet, er geen enkele servo beweegt als ik op de zender 1 van de sticks (geen pistool-zender ;) ) beweeg.
    Het zou dus zomaar kunnen dat alleen de zender het niet doet. Of alleen de ontvanger? Of misschien doen die het beide prima, en willen de servo's nier meer? Of alles is gewoon op.

    Het is op dit moment 1 groot mysterie.

    Mijn oudste zoon heeft een Nikko die ook op 27mhz zit. Die reageerde niet op de "grote" zender. En omgekeerd reageerde de Tamiya niet op de Nikko zender.
    Maar ik weet niet of dat de bedoeling zou moeten zijn. Op de "grote" zender zit zelfs nog een PTT sticker, omdat je destijds kennelijk ook vergunningen nodig had voor die dingen?
    Dus misschien is het net een afwijkend signaal ofzo?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua stroom: er mag maar 5 volt op de besturing.
    let daar dus even op.
    de aandrijfmotor mag meer volt hebben. in de regel.

    qua zender en ontvanger: de kristallen die erin zitten, bepalen vrij heftig hoe alles werkt.
    in de regel heb je een echt zend kristal, en een echt ontvangerkristal.
    in de regel staat er ergens 27 mhz op, maar er zou nog een getal bij moeten staan. dat is het kanaal waar je op zit.
    dat zal bij de nikko anders zijn dan bij de tamiya. waarschijnlijk.

    als je met je zoon zijn auto op een ander kanaal zit, gaat deze het dus nooit doen.
    kan wel zijn dat als je het ontvangerkristal van je zoon zijn auto oversteekt in de tamiya, de tamiya gaat werken op de zender van je zoon zijn auto.
    maar soms zijn de kristallen zelfs merkspecifiek, dus ff kijken of het werkt.

    qua servo's testen.
    als je een tweede auto erbij hebt..
    zou je een stekker van de oude auto los kunnen peuteren, en in de ontvanger van de nieuwere auto kunnen steken
    dus alleen stekker, niet heel de servo.
    dan zou de servo het moeten doen.

    meestal, als je dingen werkend wegzet, moet het ook werken als je het weer pakt.
    kan zijn dat er misschien wat contactjes een beetje aanslag hebben gekregen. maar normaal zou er niet veel anders moeten zijn
     
  5. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    De Nikko is zo'n speelgoed ding, dus ik denk niet dat ik daar zomaar even een kristal uit kan trekken.
    Ik heb wel even het kristal uit de auto gehaald. 27.255Mhz staat daar op.

    Overigens heb ik (op de contactpunten waar de accu aangesloten wordt) bij het testen wel iets meer dan 5 Volt gezet ben ik bang. Aangezien die trein-trafo tot 14V gaat zo te zien.
    Maar ik heb hem over het algemeen op de helft gehad.

    Er ligt in de doos ook nog wat onderdelen (ik gok van een vliegtuig ofzo).
    7 kanaals ontvanger, en een (naar ik gok) elektronische snelheidsregelaar.

    Maar, is er een manier om iets met een multimeter door te meten om te kijken of de ontvanger uberhaubt reageert op de zender? als ik er stroom op zet?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Is die trafo wel gelijkspanning of wissel? Als het wissel is vrees ik het ergste, bij een gelijkspanning is het nog maar de vraag hoe zuiver de spanning is want om alleen een motor en wat verlichting aan te sturen is een afvlakking van de spanning niet nodig en krijg je daardoor voor elektronica een erg "vieze" spanning.
     
  7. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    De regelbare output van die trafo is gelijkspanning.
    De output van de permanente uitgang (voor wissels en verlichting op je treinbaan) is wisselspanning. Maar die is niet regelbaar, dus die heb ik expres niet gebruikt :D
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan eigenlijk niks meten.
    de ontvanger moet gewoon zijn werk doen. en de spullen moeten daarop reageren.
    of de ontvanger het doet, is alleen met gespecialiseerd spul na te kijken.

    waarom plak je met wat draad, plakband niet even een 4 nimh batterijen aan elkaar?
    bij lange na niet voldoende om te gebruiken, maar je hebt dan wel een nette 5 volt, en je kunt even knutselen om te zien of de boel wat doet.
    kun je daarna altijd nog een echte doorgesoldeerde ontvangeraccu eraan hangen, als het werkt.
     
  9. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb vanavond eens de tijd genomen om alle electronica eruit te halen en eens rustig te bekijken hoe alles nou zit.

    @Student Ik heb er over nagedacht, en toen zag ik dat een normale powerbank (waar je je telefoon mee oplaad) ook 5V levert. Dus ipv batterijen aan elkaar plakken heb ik een usb-kabel doorgeknipt voor de stroomvoorziening :) Aangezien de accu's in het accupack wit poeder lekte heb ik daar het snoer met stekker af geknipt, en die aan m'n usb snoer gemaakt. Dus nu kan ik met een standaard powerbank testen hoe alles werkt.

    Hoe meer ik los trok, hoe meer er duidelijk werd dat m'n pa een hoop heeft zitten hobbieën destijds. De stekkers tussen accu-pack en speedcontroller zijn alles behalve origineel als je het mij vraagt :)

    Maar goed, ik zit nu even met het volgende:
    [​IMG]
    Hier zie je de motor, speedcontroller, en een paar weerstanden (??? volgende foto is van de andere kant)
    Aan die rare rode stekker zat dus een vrouwtje van hetzelfde type, waar de accupack aan hing. Daar kan ik dus nu de powerbank op aansluiten.
    En als ik dat doe, en ik beweeg de speedcontroller, gaat de motor lopen. Ik weet niet of het het gebrek aan vermogen is, of de leeftijd, maar hij lijkt vooruit en achteruit slechts 2 snelheden te kennen. Maar goed, hij doet het nog.

    [​IMG]
    Dit is dus de andere kant van die vergeelde blokjes. Gezien het opschrift ga ik er vanuit dat het weerstanden zijn.

    Maar dan nu de grote vraag:
    [​IMG]
    Hier is de ontvanger (met afgeknipte/gebroken antenne denk ik). Daaraan heb ik de aan/uit schakelaar geprikt. En aan die schakelaar hangt nog een (wederom zelf geknutseld) snoertje.

    Het is al wat jaar geleden dat ik elektro-techniek op school heb gehad. Maar iets zegt mij, dat dat losse kabeltje aan een stroomvoorziening moet?
    Want nu hangt de stroomvoorziening aan de speedcontroller. Maar er loopt op geen enkele manier stroom langs de schakelaar. En als er geen stroom naar de schakelaar loopt, loopt er geen stroom naar de ontvanger (lijkt mij). Want de enige 2 andere verbindingen op de ontvanger liepen naar de 2 servo's.

    Heeft iemand dus enig idee waar ik dit losse kabeltje op aan moet sluiten? (of aan vast moet maken)
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar zit origineel een batterijhouder op met 4x AA batterij. In latere versies werd er een BEC gebruikt.

    Ik denk dat een powerbank op de plek van de aandrijfaccu niet gaat werken, die motor trekt veel meer stroom dan een powerbank kan leveren.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ondanks dat alles nog wel zal werken, overweeg een goedkope standaard esc aan te schaffen. Die vervangt de sleepcontacten, de servo die deze bestuurt en de weerstanden. Kost maar 20 euro of zo.
    Daar hangt dan een eigen schakelaar aan die de losse vervangt. En idd een accupack. Met je powerbank kun je idd niet veel testen.
     
  12. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Nou, de powerbank laat in ieder geval de motor draaien, dus ik weet dat die het wel doet.

    Maar in dit geval had de auto dus 2 'accu's'? 1 voor de elektronica en 1 voor de motor?

    Als ik er een ESC aan hang, kom ik dan weg met een enkele accupack?
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, de mechanische regelaar werd bediend door een servo en de servo's en ontbanger hadden een eigen accupack, deze om precies te zijn:
    https://www.allekabels.nl/batterij-...MI-Kqio4aV6QIVyud3Ch0h8wVVEAQYASABEgLDx_D_BwE

    Later kregen deze regelaars een zgn BEC stekker welke direct in een ontvanger met een BEC geplugd kon worden of anders via een losse BEC module. Deze laatste van Tamya was niets anders dan een transistor met een zenerdiode en een weerstand.

    Je haalt nu van ali een electronische regelaar voor iets van 12 euro op zijn goedkoopst en hier in Nederland is de Hobbywing Quickrun 1080 erg populair en nog betaalbaar. Deze electronische regelaars hebben inderdaad een BEC om ook de ontvanger en servo te voeden.
     
  14. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Ok, even een paar vragen waar ik dan nu mee zit (sorry als het domme vragen zijn, mijn ervaring met deze dingen is nog vrij minimaal :D ):

    Is er veel verschil met een Hobbywing QuickRun 1625? Die is namelijk maar de helft van de prijs.

    Als ik het goed begrijp kan ik dus de huidige mechanische regelaar vervangen door een Hobbywing QuickRun. Dan sluit ik daar een accupack op aan, en dan voorziet die QuickRun de huidige ontvanger van stroom?

    Dan zit ik met het punt van de stroomvoorziening. Ik kan natuurlijk zomaar een accupack en lader kopen, maar behalve dit oude beestje weer wat leven inblazen wil ik misschien verder in de hobby en beginnen met een Traxxas Slash (nog geen idee of het een 2WD of 4WD zou worden). Zou de Traxxas TRX2983G accu (3000mAh 8,4V NiMH) gebruikt kunnen worden in deze Tamiya? Ik zal dan een andere stekker aan de QuickRun moeten hangen denk ik (of een verloopstukje?). Maar als dat zou werken zou het natuurlijk ideaal zijn. Dan hoef ik niet nu een accupack te kopen, en als ik dan later een Traxxas koop, weer een extra accupack en lader moeten aanschaffen.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Lijkt me dat je 7.4v accu nodig hebt. Geen idee wat er gebeurt met een hogere. Motor is er wellicht niet op voorzien.
    2dehands vind je ook wel eens accu's. Wellicht ga je er toch niet vaak mee rijden. Een lader is dan wel veter universeel.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de specs bekijkt is die bedoeld voor kleinere modellen. Bij een standaard 540 silvercan motor zou die misschien bruikbaar kunnen zijn maar de 25A limiet is krap.
     
  17. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Ah, op die manier.
    En een 1060 kan 60A hebben, maar levert 6V op de BEC, dus is ook niet bruikbaar kennelijk?

    Geen idee hoeveel die motor aan kan, of wat voor motor er uberhaubt in zit.
    Ik zal eens kijken of ik dat kan achterhalen ergens.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  19. cryothic

    cryothic

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Alkmaar
    Ow, dat is wel handig. Al had ik in het ergste geval ook nog wel snoertjes aan elkaar kunnen maken denk ik (zodra je weet welke waar moet ;) )

    Dan zit ik alleen dus nog met de voeding. Er lijken aan het motortje weerstandjes te zitten? Ik zal nog even een goede foto proberen te maken.
    Maar... ik zag dat mijn oude Canon DSLR camera 7,4V(lithium) accu's heeft (1300mah). Onder het motto "herstellen op een budget", zou ik die nog hierin kunnen hergebruiken? Ik heb bakjes waar die inklemt, dus daar zou ik vast wel connectie-puntjes in kunnen maken. Dat zou wel een accupack en lader schelen natuurlijk. Of is 1300mah net genoeg om een halve minuut op te rijden? :D

    En is er een manier om te achterhalen wat voor motor het is? Er staat op "Mabuchi". En er werd "540" hier genoemd. Ik kom online een Mabuchi RS-540SH Brushed tegen, die zou 4,8 tot 9,6V aan moeten kunnen.
    https://hobbyking.com/nl_nl/540-6527-brushed-motor-90w.html
    Maar ik weet niet of die oude dat ook kan.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2020
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik denk dat die camera accu ook de nodige stroom niet kan leveren. 1300 is niet zoveel ook, maar dat is los daarvan. Je kunt natuurlijk proberen, maar wellicht maak je die accu kapot. Of krijg je gewoon geen power.
    Ik veronderstel dat een oude mabuchi nog exact dezelfde specs heeft als een nieuwe. Voor zover ik weet exact hetzelfde nog.
     

Deel Deze Pagina