Tamiya Cup Nederland 2017

Onzin? Als jij een bedrijf hebt & wedstrijden organiseert ter promotie & bevordering van dat bedrijf en de bijbehorende activiteiten, maar je ziet dat een groot deel van de deelnemers van je wedstrijd hun artikelen uit het buitenland haalt, waarom organiseer je dan in hemelsnaam die wedstrijd nog?
Je doet overkomen alsof het heel raar is, maar kennelijk zie je het hele plaatje niet, want er is echt niks raars aan. De Tamiyacup is er voor de rijders & om Tamiya als merk te promoten, als dat vervolgens geen verkoop oplevert, waarom zou je het dan nog langer organiseren?

Het is een beetje hetzelfde als een reclamecampagne. Als een product nav een reclamecampagne niet blijkt te verkopen, dan wordt de reclamecampagne gestopt.
Zelfde met de Tamiyacup.

Ik ben niet geaffilieerd met de Tamiyacup & ik zeg dit niet uit monde van organisatie/deelnemer/winkelier of als betrokken partij, maar wil graag mensen met reacties als bovenstaand dit laten zien hoe het écht zit.
Kijk eens neutraal naar de situatie in plaats vanuit je eigen portemonnee, dan zie je dat het heel logisch is wat hier gebeurt. Waarom zou je als bedrijf een wedstrijd organiseren als het niets oplevert?
Houdt in gedachte dat de Tamiyacup in Spanje en Frankrijk al in meerdere landen in Europa is gestopt door rijders die hun kits bijna uitsluitend uit het buitenland haalden.
Niemand wil dat dat in Nederland ook gebeurt.


Over de beschikbaarheid van de M07:
Het was vóór het uitkomen van de M07 al bekend dat hij zou uitverkopen. Daarom bestaan er preorders: dan weet je zeker dat je hem krijgt. Geen preorder, geen kit.
De volgende (de 2e) batch komt met het vliegtuig, en hij komt wanneer hij komt. Specifieker kan niemand erover zijn helaas. Ook deze batch zal waarschijnlijk beperkt zijn, omdat er maar beperkt M07's geproduceerd zijn & er dit hele jaar geen tijdsvensters in de fabriek zijn om bij te produceren. Pas volgend jaar zal er weer geproduceerd worden.
Ik weet dat wij nog voldoende kits uit de 2e batch vrij hebben op dit moment, maar ook dat houdt op een gegeven moment op, vandaar preorders.

??? Ik ben even nu de weg kwijt…??? Ik moet dus een Tamiya M-07 kopen in Nederland als ik met de Tamiya Cup mee wil doen, maar U promoot deze commerciële Cup activiteit, nu wel op het MBF, welke gesponsord wordt door de buitenlandse concurrent HobbyKing, betekent dit nu dat ik als participant op het MBF hier, ook een 2de Tamiya M-07 …“moet aanschaffen bij HK”…, om hier te mogen reageren, tenslotte willen we ook niet dat het MBF ten ziele gaat!! Opgesomd; Begrijp ik nu goed dat U een eis als deze, maar nu gesteld door HK, ook zou aanmoedigen???
 
??? Ik ben even nu de weg kwijt…??? Ik moet dus een Tamiya M-07 kopen in Nederland als ik met de Tamiya Cup mee wil doen, maar U promoot deze commerciële Cup activiteit, nu wel op het MBF, welke gesponsord wordt door de buitenlandse concurrent HobbyKing, betekent dit nu dat ik als participant op het MBF hier, ook een 2de Tamiya M-07 …“moet aanschaffen bij HK”…, om hier te mogen reageren, tenslotte willen we ook niet dat het MBF ten ziele gaat!! Opgesomd; Begrijp ik nu goed dat U een eis als deze, maar nu gesteld door HK, ook zou aanmoedigen???
Nee, dat begrijp je niet goed. Ik promoot helemaal niks, dat had je geweten als je m'n post ook daadwerkelijk had gelezen.
Als je het niet bevalt, dan doe je toch niet mee met de M07? Niemand verplicht je..

Ik promoot niks: ik ben niet van de organisatie, het is niet mijn wedstrijd, ik moedig je niet aan om X of Y te doen.
Ik leg alleen uit wáárom het logisch is dat er dergelijke regel is gekomen, omdat kennelijk niet iedereen dat begrijpt.

Dat jij dat vervolgens weet door te trekken tot het MBF en tot in allerlei andere hoogtes moet je lekker zelf weten, maar dat verzin je toch echt zelf.

By the way: je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat maakt het niet een onlogische beslissing..
 
Laatst bewerkt:
Is het? Hij doet een soortgelijke vergelijking.

Begrijp mij niet verkeerd maar competities moeten een open iets zijn.
En ja, merkcompetities zijn er genoeg zoals Traxxas, Kyosho, one5mini en uiteraard Tamiya. Hoewel ze allemaal een beetje het oog hebben van laagdrempeligheid en fun blijft het een commerciëel ding. En ik ben ook voorstander van de aankoop bij een Nederlandse winkel maar ga de consument daarin niet beperken met ook nog eens daarbij hogere prijzen want dat komt gewoon over alsof je gewurgd wordt.

Nu is het dit, what is next? Gaat het een verplichting op alle nieuwe producten worden? Succes met de ondergang dan!

Misschien eens kijken naar andere opties om meer te stimuleren ipv verplichten? Vergelijkbare prijzen is al 1 ding maar je kunt ook denken aan bunuspunten in de competitie met je certificaat.
 
Ik zou wel eens antwoord willen hebben op het prijsverschil tegenover Duitsland? Een Tamiya kit (om het even welke kit) is goedkoper dan in NL en dan hebben we het niet over een 10tje maar echt veel meer. Daarbij verzend bijv. een haertle.de vanaf 29 euro ook nog eens gratis naar NL.
 
lager btw tarief is een van de redenen en er zullen er nog wel een aantal zijn. (Invoerrechten, grotere afzetmarkt is meer korting op inkoop?)
 
Wat een gedoe om een aankoop in eigen land te promoten.

Hier in België is dit echter allang van kracht maar op een veel aangenamere en minder verplichte manier.
Je koopt de wagen (een nieuw type voertuig) hier en je mag dat jaar gratis deelnemen aan de tamiyacup, ook al ben je dit niet verplicht.
Vb: een TA07 koste bij Seidel incluis verzending 210€, hier in België ongeveer tussen de 250 en 270€.
Dat is een heel pak duurder dan jullie vermelde 25€, maar indien je tamiyacup zou rijden dan zou je zeer snel door hebben dat een TA07 aankopen in eigen land veel goedkoper kan zijn dan vanuit Duitsland of Hong Kong.
Met 10 wedstrijden (voor het ganse 2017 seizoen) bespaar je al meteen 100€, welk neerkomt op een aankoop waarde voor een TA07 van maar maximum 170€.
Hierdoor komt de wagen zelfs nog een goede 30 a 40€ en misschien zelfs nog meer goedkoper uit en je steunt je lokale RC shop.

Denk dat dit de beste oplossing is en die beide partijen ten goede komt waardoor iedereen voldoende eten op zijn tafel heeft. :-)
Met misschien als positieve eind noot dat je lokale RC shop eventueel ook scherpere prijzen kan voorleggen.
 
klinkt als een goede oplossing al weet ik natuurlijk niet wat de organisatie in belgie met de clubs heeft afgesproken omtrend de vergoeding voor het houden van de Race
 
Kan je bij de Nederlandse winkels ook een los Certificaat kopen, als je al een auto hebt en later ineens denkt; "Hè, Tamiya Cup, leuk?" Wat zou dat dan kosten?

Hugo
 
Kan je bij de Nederlandse winkels ook een los Certificaat kopen, als je al een auto hebt en later ineens denkt; "Hè, Tamiya Cup, leuk?" Wat zou dat dan kosten?

Hugo

Haha, de kans is groter dat als jouw lokale hobby shop de Tamiyacup niet sponsort, je daar in de toekomst ook geen Tamiya auto met certificaat kan kopen... ;)
 
ik denk dat je hier flink mis zit per,
de winkels hebben hier niets mee van doen, dit word vanuit de importeur geregeld, hij voeg de certificaten toe aan het model, niet de winkelier
dus een nederlandse winkelier verkoopt Tamiya of niet en als hij de M07 verkoopt dan is dat met certificaat
 
Als ze straks met alle Tamiya klasses dit gaan handhaven, niet in NL gekocht dus niet meedoen aan de races, kan ik je op een briefje geven dat het snel over is in Nederland met zulke wedstrijden.
 
dit kunnen ze alleen maar doen met eventueel nieuwe modellen die uitkomen
van alle reeds bestaande modelen kan je nooit meer aantonen dat je die in nederland hebt gekocht of niet
persoonlijk denk ik dat dit ook geen lang leven zal hebben de certificaten.......
 
Waarom de zaak met certificaten gedaan wordt kan ik nog enigzins begrijpen.
Maar waarom doen ze dit enkel met dit ene model?
Is dit gewoon omdat dit het laatste model is en het niet meer mogelijk is met andere modellen?
 
Waarom de zaak met certificaten gedaan wordt kan ik nog enigzins begrijpen.
Maar waarom doen ze dit enkel met dit ene model?
Is dit gewoon omdat dit het laatste model is en het niet meer mogelijk is met andere modellen?
klopt,
alle andere modellen zijn al te lang op de markt om het hiervoor in te voeren.
het is voor deze modellen gewoon niet meer aan te tonen of deze in nederland of in het buitenland zijn gekocht.
dit kan dus met elk nieuw chassis gaan gebeuren maar niet met eventuele geupdate versies
 
dit kunnen ze alleen maar doen met eventueel nieuwe modellen die uitkomen
van alle reeds bestaande modelen kan je nooit meer aantonen dat je die in nederland hebt gekocht of niet
persoonlijk denk ik dat dit ook geen lang leven zal hebben de certificaten.......

Klopt, dit experiment heeft de Nederlandse Tamiya importeur (REZ) zo'n 13 jaar geleden ook al eens gedaan en dat werd snel teruggedraaid. Voornamelijk de beginnende rijder die z'n model op 2e hands koopt haakt snel af omdat kassabonnetjes of certificaten vaak weggegooid zijn door de eerste koper (die geen Tamiya cup reed en daarom er geen waarde aan hechte).
En in die tijd werd er geen zelfs inschrijfgeld gevraagd, wat het idee van certificaten nog zou rechtvaardigen. Maar het deelnemers veld liep dramatisch terug, waarna het experiment gestopt was.

Samenvattend: Je betaald inschrijfgeld, je wordt verplicht om een bepaald merk te kopen (welke bekend staat als duur) en je wordt ook nog eens verplicht om teveel te betalen in vergelijking tot andere landen.
Dan moet Tamiya toch wel hele goede en mooie auto's maken? Want voor alleen inschrijfgeld kan je met ieder merk auto (waar dan ook vandaan) meedoen aan series als de ICC of de NOMAC (en dan heb je ook nog eens veel meer rijdtijd ;))
 
Back
Top