
De Durga is een nieuwe 4WD elektro buggy van Tamiya. Hij is afgeleid van het huidige top model de TRF501X. Ik heb de Durga gekocht als opvolger van mijn Dark Impact. De TRF501X was geen optie voor mij, aangezien ik daar andere accus voor moest aanschaffen en de hele aandrijflijn open ligt. Een dichte aandrijflijn is voor mij echt een vereiste, ik ben geen wedstrijd rijder, maar gebruik de auto gewoon in de buurt.
Linkjes:
-De handleiding: http://www.tamiya.com/japan/download/rcmanual/58395_db01.pdf
-Tamiya Hop Ups: Tamiya America DB01 Chassis Hop-Ups
-3Racing Hop Ups: 3Racing
Ik ben de auto in Nederland nog niet tegenkomen en heb hem dan ook uit Hong Kong laten overkomen samen met wat "Hop Up Parts". Voordat ik aan de bouw begon heb ik verschillende online review gelezen. Het kan dus zijn dat sommige adviezen die ik geef je bekend in de oren klinken.
Hop ups en extra's
Ik zal de Durga uitrusten met de volgende opties:
-( 54018 ) Slipper Clutch set (zodat de klappen op de aandrijflijn worden opgevangen)
-( 53926 ) DF-03 Aluminum Oil Damper Set (Zaten eerst op mijn Dark Impact)
-( 53940 ) DF-03 Hard Turnbuckle Shaft (Komen ook van mijn Dark Impact)
-( 49431 ) DF03 Setting Spring set white
-( 51320&51321 ) Witte wielen (gewoon puur voor het uiterlijk)
-( 53837 ) TA05 Aluminum Motor Heat Sink
Ik gebruik de Aluminium schockbrekers van de DF03 omdat die ik nog had liggen. Was dat niet het geval geweest dan was ik op zoek gegaan naar de schockbrekers van de TRF501X, want die schijnen een stuk beter te zijn. Tamiya brengt die schockbrekers binnenkort uit als set!
De Durga wordt standaard al geleverd met turnbuckles, maar omdat de Hop Up turnbuckles van de Dark Impact mooi blauw zijn zal ik (voor zover mogelijk) die gebruiken. Het oog wil ook wat

Toch laat Tamiya een steekje vallen als het om hop ups gaat. Op verschillende fora wordt er namelijk gemeld dat de wielophanging nog wel eens los wil schieten, maar Tamiya brengt (voor zover ik weet) geen aluminium wiel ophanging bevestiging (alu suspension mount) uit. Andere fabrikanten zoals 3Racing doen dit wel:


De aluminium suspension mounts van 3Racing
De verpakking en inhoud

De inhoud van de doos en de hop ups op tafel
De verpakking is goed verzorgd en de doos zit stamp vol! De auto wordt compleet geleverd met kogellagers (behalve vier 850 kogellagers voor de stuurinrichting, daar zijn bronzen lagers gebruikt). In tegenstelling tot de Dark Impact zijn ook de turnbuckles bijgeleverd. Verder is er een motor bijgesloten maar geen regelaar.
'Vroegah' sorteerde Tamiya alle schroeven etc altijd in genummerde zakjes. Bij de Durga is dit niet meer het geval, alle schroeven zitten door elkaar. Dit zorgt ervoor dat je wat meer moet zoeken. Verder heb ik niets op de verpakking aan te merken.
De handleiding bestaat uit twee losse delen. Een boekwerk voor het chassis en een los blaadje voor de body (zo'n zelfde blaadje als er bij een losse body parts set wordt geleverd). Het is dus vrijwel zeker dat er nog meerdere bodies voor dit chassis zullen uitkomen! En dat is maar goed ook, want om nu te zeggen dat ik verliefd ben op de body van de Durga...

De futuristische body
De bouw

Het chassis
Bij de Durga is er gebruik gemaakt van het zogenaamde 'carbon reinforced plastic' , dit is plastic wat verstevigd is met vezels. Onder andere het chassis en de demper bruggen zijn van dit materiaal gemaakt. Het is veel stugger dan het plastic gebruikt bij de Dark Impact (dat is ABS). Dit 'carbon reinforced plastic' is dusdanig hard dat het een pré is alle schroefgaten met een M3 tap te behandelen. Anders is het bijna niet te doen.

Let goed op het gedraaide pijltje

Het voor en achter diff
De diffs zijn voor en achter identiek en maken gebruik van witte tandwielen van de TRF501X World Edition. De onderdelen BG8 en A7 moeten gelijmd worden. A7 is van plastic, ze hadden die onderdelen in mijn ogen beter van staal kunnen maken. Let goed op het pijltje in de tekening. Er schijnen nogal veel mensen te zijn die dat pijltje over het hoofd zien, de dogbones passen dan niet goed en de auto kan dan weer uit elkaar!

De demperbruggen
Voor het monteren van de demperbruggen moeten de schroefgaten echt getapt worden, anders is het bijna onmogelijk om de schroeven erin te krijgen met een dolle schroef als gevolg.
Als je de foto's met de handleiding vergelijkt mis je op mijn foto's de bodysteunen. Aangezien de kap aan het chassis wordt bevestigd met klitterband lijken vier van die doelpalen in mijn ogen weinig toe te voegen! Vandaar dat ik op de Durga geen bodysteunen gebruik. Tijdens een crash zal de body toch geen klap krijgen aangezien hij op de demperbruggen, wielen of spoiler zal landen..

Het achterdiff gemonteerd in het chassis

De Slipperclutch
De slipperclutch had ik eerst volgens de handleiding in elkaar gezet, maar toen was er nog wat speling aanwezig. Na het toevoegen van twee 0.2 mm shims was de speling weg.
De motormount leek op het eerste gezicht van aluminium gemaakt, maar het schijnt een soort porselein te zijn. Jammer dat Tamiya hier geen blauw aluminium voor heeft gebruikt. 3Racing springt hier slim op in en brengt een blauwe aluminium motor mount uit.

De stuurinrichting
De stuurinrichting is van plastic. Als hop up zou een gedeelte van de aluminium stuurinrichting van de TRF501X gebruikt kunnen worden, maar één 'arm' schijnt niet te passen, wachten op een beter alternatief dus! Ook 'missen' er vier kogellagers, hier worden bronzen lagers voor gebruikt. In de toekomst zal ik de vier kogellagers toevoegen.

De achterwielophanging

Plastic spacers en een 2,6mm schroef
De achterwielophanging kan met spacers volledig ingesteld worden, maar alle bijgeleverde spacers (de A parts) zijn wel van plastic. Volgens mij heb ik wat tegen plastic want ook dit bevalt mij niet echt. Ik had liever stalen spacers gezien. Ik was trouwens zo druk met de M3 tap dat ik een gat teveel getapt heb, namelijk een gat waar een 2,6 mm schroef in moest, veel te ruim natuurlijk! Gelukkig kon ik het probleem oplossen met een 3mm schroef.

De dogbones en kussentjes
De aluminium dempers lijken wat lang, de dogbones zitten bijna op de rand van de diff joint. Ik heb de achter dampers uit elkaar gehaald en er een extra spacer (5mm) tussen gedaan. De auto heeft nu een normale rij hoogte en de dogbones zitten netjes in het midden van de diffjoint (staat niet op de bovenstaande foto)!
De voorwielophanging
De schokbrekers aan de voorkant geven gelukkig geen problemen. Deze zijn gewoon goed op lengte. Alleen de hard turnbuckle shafts van de Dark Impact passen niet op de stuurinrichting, ze zijn te lang. Ik heb dus de standaard turnbuckles gebruikt die bij de Durga geleverd werden. Dit zijn de beste turnbuckles die ik tot nu toe ben tegengekomen (alsin het makkelijkste te bouwen). Meestal gaat het in elkaar zetten van turnbuckles gepaard met een hoop gescheld, maar deze ziten zo in elkaar. Een pluspunt voor Tamiya!
Bevestiging voor de wielen
Voor de bevestiging van de wielen gebruikt Tamiya een ander systeem dan de normale 12mm zeskant. Aan de achterkant is alleen een pin aanwezig, deze valt rechstreeks in het wiel. Aan de voorkant is wel een zeskant aanwezig, maar deze is een stuk kleiner dan de 'normale' zeskant.
Het gebruik van velgen van bijvoorbeeld de Dark Impact gaat dus niet. Velgen van de TRF501X passen wel! Het monteren van de wielen gaat wat moeilijker dan normaal, het luistert allemaal heel nauw. Verder heb ik de pinnen voorzien van wat vet zodat ze er moeilijk uitvallen.
Gebouwd chassis zonder elektronica
Na het monteren van de wielen is het chassis klaar. Over de spur gaat een kap die ook gelijk de spur op z'n plek houdt. Op de foto's heb ik deze eraf gelaten zodat de spur en de slipper clutch goed te zien zijn. Ik kan niet wachten totdat Tamiya een doorzichtige 'spur gear cover' uit brengt!
Nadeel van deze cover is trouwens dat hij als een klankkast werkt. Vooral op lage snelheden (denk aan 2 km/h) is het net of er een Nikko voorbij komt..
Nu de elektronica nog!

Blauw, Blauwer, Blauwst
Als eerste gaat de motor erin. Om het koeloppervlak te vergroten heb ik de heatsink van de Ta05 gemonteerd, echt een giga ding! Voor het monteren van de motor is een 'speciale' inbus sleutel nodig (wordt bijgeleverd).

De plek van de elektronica volgens Tamiya
Het inbouwen van de overige elektronica gaat wat moeilijk, er is weinig plek. Volgens Tamiya kunnen de servo en de ontvanger naast elkaar, maar het is gewoon veel te krap (met een normale servo en een normale ontvanger). Ook zit de ontvanger dan bijna tegen de motor aan, volgens mij geeft dat alleen maar meer kans op storing. Ik heb de ontvanger in de 'transponder bay' geplaatst. Hiervoor moest ik wel de bevestigingsplek voor de transponder weg vrezen.
De kap

Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik geen fan van deze body. In box art (dus het kleurenschema waarin Tamiya hem op de doos zet) vind ik hem al helemaal afzichtelijk. Na er een paar nachten op geslapen te hebben bedacht ik dat de body zo moest worden:

concept van de body
Verder besloot ik de ramen doorzichtig te laten. Een paar jaar geleden was dit bij alle Tamiyas het geval, maar de laatste tijd leveren ze er raamstickers bij. De body spuit ik altijd van donker naar licht, dus eerst gun metal dan oranje en als laatste wit. Het afplakken kostte trouwens aardig wat tijd:

De body tijdens het spuiten
De spoiler
Bij buggies worden de spoilers meestal doorzichtig gelaten. Dit is logisch omdat bij een verkeerde landing de spoiler snel krast (en de verf er dus af gaat). Toch vind ik een gespoten spoiler mooier, dus ik heb het kleurenschema van de body doorgetrokken in de spoiler. Het oranje en grijs is aan de onderkant gespoten, het wit is zowel aan de boven én onderkant gespoten. Mocht de spoiler dus (door bijvoorbeeld een slechte landing) toch krassen dan zal dat aan de bovenkant niet te zien zijn.
Als je goed naar de foto kijkt zie je boven de schroeven vier bultjes zitten. Op deze hoogte horen de gaten voor de spoiler eigenlijk te zitten, maar dan leunt hij iets op de achterste demperbrug. Bij de Durga schijnt de achterste demperbrug bij een crash snel breken. Dit zou kunnen komen doordat de spoiler z'n krachten dan doorgeeft aan de damperbrug. Deze mod (de spoiler wat hoger monteren) heb ik trouwens van het oOple forum.

Klitterband en foam

De twee manieren om de body te knippen
De body sluit niet mooi aan op het chassis. Tamiya heeft foam bijgeleverd om de gaten op te vullen en klitterband zodat de body aan het chassis geplakt kan worden.
De body kan op twee manieren geknipt worden (zie plaatje). De body ligt in mijn geval wat hoger, de TA05 heat sink zit namelijk iets in de weg. Hierdoor sluit de body volgens manier 1 achter niet aan op het chassis. Ik heb de body dus volgens manier 2 geknipt, voordeel is gelijk dat de elektronica wat meer koelere lucht krijgt, nadeel is wel dat er nog meer vuil naar binnen gegooid zal worden. Dat vuil zal met een dichte aandrijflijn en een waterdichte regelaar hopelijk geen problemen geven.
Het Eindresultaat



Ik ben erg goed te spreken over de Durga. Het is een waardige opvolger voor de Dark Impact. De auto is zeer scherp geprijst (200 euro in Nederland, 100 euro in het buitenland), maar wordt zeer compleet geleverd (denk aan turnbuckles en een carbon reinforced chassis). Zorg als je gaat bouwen wel voor een M3 tap, die zal je namelijk vaak nodig hebben.
De enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de beperkte ruimte om de elektronica in te plaatsen en de spur gear cover die als een soort klankkast werkt.
Zoek je dus een buggy en is de TRF501X wat te hoog voor je gegrepen kijk dan eens naar de Durga. Ook in wedstrijd verband schijnt de auto super te gaan. Zo rijdt de reviewer bij oOple (Jimmy) met z'n Durga veel duurdere modellen 'zoek'.
Update
Inmiddels heb ik de brushed motor vervangen door een brushless setje van Castle Creations namelijk de Mamba Max ESC met Mamba 6900KV motor. Loopt echt als een zonnetje! Voor bevindingen zie:
Mamba-power to the DURGA!!!
Laatst bewerkt: