Tamiya Globeliner

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door douPel, 28 nov 2023.

  1. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Bij deze wil ik de bouw van mijn Globeliner bijhouden. De Globeliner is al nagenoeg af, op wat details na:
    - Ik wil graag nog eens 2 luchtinlaten bijplaatsen tussen de uitlaten.
    - de spatborden wil ik vervangen voor "halve" spatborden die tot over de voorste van de achterwielen heen komt.
    - zwaailicht bovenop. Of ik hou deze en dan moet die in blauw bijgespoten worden, of ik wissel naar 2 losse.

    Verder bezig met een Tamiya flatbed trailer. Lang zitten dubben over een langere versie van bijv Carson of deze. Uiteindelijk voor deze gekozen juist omdat hij wat korter is en ook wat vriendelijker qua prijs. Daarbij komt dat ik graag wil kijken of ik een laadkraan werkend kan krijgen. Op de Globeliner lijkt me dat niet mooi, dus komt hij op de trailer. Qua reikwijdte, hefvermogen en praktische haalbaarheid leek een kortere trailer me dan ook beter.

    Aangezien de bouw al praktisch klaar is, maar gewoon wat foto's :)
    IMG-20230901-WA0020.jpg

    IMG-20230901-WA0018.jpg

    IMG-20230904-WA0036.jpg

    Lekker bouwen. Ging allemaal voorspoedig.

    IMG-20231001-WA0034.jpg

    IMG-20231001-WA0033.jpg

    Spuiten van de cabine. Voor de eerste keer prima gelukt. Helaas liet ik de achterklep vallen, dus die is wat vies. Er staat al een nieuw spuitbusje klaar om deze over te doen en dan ook gelijk de zwarte sluitinkjes mee te nemen.

    20231012_202821.jpg
    Aansluiten verlichting. Ja, waar laat je die kabels... gaatje door de dwarsliggers toch het mooiste, maar had geen zin de boel uit elkaar te halen. Risico inschattinkje, beetje mikken om schroefjes niet te raken en gaan. Ging goed.

    20231128_205754.jpg
    foto van vanavond. Mijn jongste zoontje was tegen de stenen rand van de moestuin gereden. Tijdens het controleren van de aandrijfas viel het schroefje van het knipperlicht eruit. Die ging niet meer vast. Hopelijk houdt het met een beetje lijm.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    bvdh, gerard v Beuningen en ozy vinden dit leuk.
  2. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    IMG-20231016-WA0019.jpg

    Beier instellen op de pc. Man man, dat heeft wel even geduurd. Alle leds deden het, maar kreeg het maar niet werkend. Alles nogmaals los getest, doorgemeten, ja alles deed het. Wat bleek? Ik had over de min geschakeld ipv de plus :hammer:. Hele boel opnieuw aangesloten en toen was het zo ingesteld.

    IMG-20231011-WA0014.jpg

    IMG-20231011-WA0016.jpg

    Nog even zitten studderen met verlichting onder het dashboard. Dat kwam onvoldoende door met de leds die ik nog had liggen. Nu gewoon 3 ledjes als spotjes aan het plafond, 1 op het stuur en 2 op het dashboard gericht.

    20231128_210156.jpg

    Ik vond de truck wat snel rijden en heb een planetaire vertraging op de versnellingsbak gezet. Rijd een stuk prettiger en de versnellingsbak in versnelling 3 slaat op deze manier ook nog ergens op.

    Nu ik het heb over de 3e versnelling...Dat is overigens is dat nog een puntje. De stang slaat soms "om", waardoor de 3e versnelling niet pakt. Dan duwt de servo de stang naar beneden ipv naar achter. Aangezien de 2e versnelling snel zat is, heb ik er nog geen werk van gemaakt dit op te lossen. Maargoed, het moet uiteindelijk wel gewoon werken.


    20231128_210440.jpg

    20231128_210537.jpg

    En de truck zoals hij nu is.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    RenéH, bvdh, trialrolf en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    IMG-20231108-WA0040_klein.jpg
    20231128_211013.jpg
    De trailer vordert wat langzamer.



    IMG-20231108-WA0047_klein.jpg

    Een eerste idee hoe het staat. Velgen heb ik ontchroomd. Ik vind ze zwart niet misstaan, maar ga er toch even 2 wit spuiten om te kijken of dat beter aansluit bij de globeliner.

    IMG-20231108-WA0049_klein.jpg

    Mijn zoontje vond dat er toch wel een aanhanger achter moest. Ik had al een losse kingpin bij besteld met het idee die op zijn trailer te zetten. Hij was het er gelukkig snel mee eens. Zijn hele bruder collectie heeft hij al door de tuin gereden :koud: Voordat ik de planetaire vertraging erop had, had ik op de zender de endpoints bijgesteld: vooruit op zo'n 40% en achteruit op 30%, dan kan hij er goed mee rijden en rustig achteraan lopen :thumbsup:

    Ik vind het bouwen minstens zo leuk en dan rijden met de jongens is top. Vooral de oudste heeft duidelijke wensen voor zijn eigen vrachtwagen, maar daar is hij nog wat te jong voor. Hij heeft links en rechts wel geholpen met wat schroefjes vastmaken. En ik vind het machtig mooi als hij dan zegt dat we hem samen gebouwd hebben :D
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    trialrolf, Leo Broers, Truckie en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.380
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi werk toch. Die vertraging werkt inderdaad top. Heb ik in mijn Scania.
    Mooie kleurencombi ook en lekker klungelen met de kinderen is toch het mooiste!
     
    douPel vindt dit leuk.
  5. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooi geworden, striping , spuitwerk ziet er goed uit.

    Gr bertus
     
  6. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Bedankt!:)
     
    bvdh vindt dit leuk.
  7. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Na een aantal test-bad-bootjes verder, dan nu iets nuttigs van mijn 3d printer. Een spatbord!:banana:

    Goed gejat van internet, maar daarom worden ze ook gedeeld. De breedte iets aangepast. De lengte moet ik even kijken, misschien dat ze iets korter worden. En dat randje aan de achterkant moet eraf.

    Het is wel het beeld dat ik voor ogen had, dus wat dat betreft een geslaagde eerste test. Moet uiteindelijk nog oranje gespoten worden uiteraard.

    Nu nog even kijken hoe ik hem ga bevestigen. Vanmiddag liep ik in sketup al te pielen om die bevestigingshoudertjes te herpositioneren. Sketchup is voor mij ook nieuw en de eerste indruk is dat het niet zo intuitief werkt als andere programma's waar ik mee werk (hoezo kun je niet pannen/oriënteren met de muis:hammer:en zo nog een aantal ogenschijnlijk onlogische dingen). Het is gewoon even wennen.

    20231208_201056.jpg 20231208_203157.jpg 20231208_203308.jpg 20231208_203229.jpg 20231208_203412.jpg


    Ook nog even de cardan as vervangen voor een fractie kleinere. Bij de vorige kwamen de "puntjes" van de assen niet tot de framebalken. Nu raken dienwel het frame wel en ligt de druk op de wielas ipv de cardan as.

    20231208_201518.jpg
    De foto is gedraaid. Hier past er op de kortste stand nog een schroevendraaier tussen de wielas en het frame.

    20231208_201809.jpg
    De nieuwe is 5mm korter, op de foto lijkt het minder. Overigens lijken die borgmoertjes erg kort. Ze zijn net zo lang als het deel dat over de as heen schuift. En dan moet je hem nog doordraaien tot het platte deel van de as. Dan zitten ze nog maar met 1 of 2 slagen vast. Maar daar kijk ik wel weer naar als er een uitvalt.
     
    gerard v Beuningen en bvdh vinden dit leuk.
  8. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Bij nadere inspectie blijkt de oude cardan as niet ongeschonden. De kwaliteit van het materiaal zal ongetwijfeld meespelen, maar deze beschadigingen lijken me niet te horen. Dit komt door iets speling in de schuivende delen in combinatie met druk, waardoor de randjes verbogen zijn. Slijtage is uitgesloten, daarvoor heb ik echt te weinig gereden. Trouwens, bovendien is het dan gesleten en dit is gewoon vervormd. Blij dat ik hem vervangen heb.

    20231208_211909.jpg
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.660
    Locatie:
    Drenthe
    Die schade aan de cardan as komt niet (in de eerste plaats) door de kwaliteit van die as, maar door verkeerde inbouw / verkeerde toepassing van deze as. Hij is heel duidelijk axiaal zwaar overbelast.
    Maar dat wist je denk ik al wel.

    Overigens, (mijn pet-hate) die 2 assen daarboven zitten ook verkeerd in elkaar geschoven.
    zoiets schrijf ik denk ik elke 2 weken wel, nog steeds een veel voorkomende fout.
    Cor
     
    douPel vindt dit leuk.
  10. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Ik leer nog steeds veel bij Cor. Dus dank je het blijft herhalen. Zou best kunnen dat ik het las in een post van jou. Ik had daarvoor geen idee dat er een goede en een foute manier van bevestigen was :rolleyes:

    Begrijp ik nu goed dat de as zoals die op de foto's uit de vorige post gemonteerd is niet goed is? Dan maar gelijk even de check of ik het dan wel goed begrepen heb. Hieronder een foto van hoe ik de nieuwe eronder heb gezet. Zoals ik ergens in een ander draadje las en begreep moet de oriëntatie van de blauwe gelijk zijn en die van de rode is dan dus ook gelijk. Blauw+rood gelijk (1 vd 2 delen een kwartslag gedraaid tov van de foto) is onjuist. Correct?

    20231208_230255.jpg
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.660
    Locatie:
    Drenthe
    Op de bovenstaande foto is het perfect, dus prima begrepen.
    Blij dat mijn steeds weer herhaalde opmerkingen effect hebben, maar dat komt ook omdat ik in mijn praktijk ervaring hier steeds weer tegen aan liep, met kostbare gevolgen.
    Om kort te gaan van de losse as moeten de vorken dus in hetzelfde valk liggen, bij een driedelige as kan het iets anders liggen maar dát gaat hier even te ver.
    Succes, en bedankt voor de terugkoppeling
    Cor
     
    gerard v Beuningen, Catwoman en douPel vinden dit leuk.
  12. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is wel verstandig om in de aandrijf assen een beetje vet te gebruiken.
    De tip van Cor is goed, maakte ook de zelfde fout fijn dat iemand je er op wijst om schade te voorkomen.
     
    douPel vindt dit leuk.
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    895
    Locatie:
    Den Haag
    Wel opvallend dat er rc cardanassen geleverd worden waar het principe van de vorken in gelijke stand niet uitvoerbaar is. De flexibele joint zorgt dat op de losse as de vorken ca 15°gr tov elkaar verplaatst zijn.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.660
    Locatie:
    Drenthe
    Dat zegt dan dus wel iets over de technische know-how van die ontwerpers.
    Maar ze kunnen niet overal verstand van hebben :weetnie:
    Cor
     
  15. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Er worden veel aannames gedaan over mijn foto waarin ik, gewoon voor het bij elkaar houden van de onderdelen, de 2 delen in elkaar geschoven heb. Zonder te letten op de oriëntatie van de delen.

    Het isnwel mogelijk ze goed te monteren. Dat deze beschadigd is, komt door verkeerd monteren aan mijn kant. Deze specifieke uitvoering is een 3-hoek as (maar mijn nieuwe een 4-kant is). Dat verklaard ook de "rare" hoek.

    20231210_132502.jpg 20231210_132547.jpg
     
    gerard v Beuningen en bvdh vinden dit leuk.
  16. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Voor de laadkraan voor op mijn trailer had ik 2 bruder modellen onderweg. Die kreeg ik van de week binnen en bleken toch wel echt veel te kort. 1 staat er nu op een bruder vrachtwagen van mijn zoontje:thumbsup: In het topic van Bertus zijn 20231226_163245.jpg 20231226_163406.jpg Volvo fmx autolaadkraan stond een mooie 3D printbare. Na wat vragen aan mijn kant en uitermate behulpzame antwoorden van Bertus heb ik besloten dezelfde te printen. 2 dagen printen later is onderstaande het beeld.

    De laatste uitschuifbare delen splijten helaas wel makkelijk, dat is nog een aandachtspuntje. Verder heel tevreden met het beeld en de lengte. Voor het mooie had hij iets lager gemogen, zodat hij wat minder uitsteekt. Opzich kan dat ook wel denk ik, omdat ik hem niet perse helemaal op hoef de vouwen achter de cabine.

    Elektronica is onderweg, dus over een paar weken kan ik hier weer mee verder hoop ik.
     
    gerard v Beuningen, Catwoman, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Ziet er goed uit pieter!
     
    douPel vindt dit leuk.
  18. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Gister weer een moment gevonden om even wat te doen.
    Een speakerbox en een steuntje voor de beier geprint en bevestigd. Het is niet veel netter geworden, maar alles ligt nu wel vast en lipo kan vervangen worden zonder alles opzij te duwen.
    20231229_092155.jpg

    20231229_130510.jpg
    Natuurlijk nog even klassiekertje tussendoor. "Even snel" voor het eten een uitsparing dremelen voor de heatsink. En dan de verkeerde kant pakken. Naja, niemand die het ziet.


    Verder wat stappen gezet voor de trailerpoten.
    Tijdens de montage en spuiten van de onderplaat niet goed opgelet. Want blijkbaar moesten die gaatjes dus aan de andere kant. Even nieuwe boren dan maar.
    20231229_152334.jpg

    De onderdelen zijn gespoten en kunnen bevestigd worden. Dan de beier infrarood module en dan door met de kraan.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
    gerard v Beuningen, ozy, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    Zo. De steunpoten zijn klaar! Maar ik vind het eigenlijk maar omslachtig werken:rolleyes:. Ongetwijfeld komt dat doordat ik een verkeerde aanname heb. Ik was in de veronderstelling dat de poten omhoog zouden gaan op het moment dat je achteruit tegen de trailer zou aanrijden.
    Hoewel de meest achterwaartse stand van de koppelingsplaat (nouja, dat schuifje/duwpin) wel zorgt voor het omhoog gaan van de poten, is dat als de koppelingsplaat gesloten is. En dan komt hij niet ver genoeg onder de trailer om het mechanisme te triggeren voor de poten.

    Dat triggert pas als de koppelingsplaat open staat. Dus, zoals ik het nu zie, moet je eerst met open koppelingsplaat naar tegen de kingpin aan (ik noem het even stand 1). Dan moet je de koppelingsplaat sluiten zo ver als de duwpin kan (stand 4). Dan gaan de poten omhoog. Maar zo kan je hem niet laten, want dat motortje blijft dan draaien en de poten blijven klikken. Ok, logisch. Dus dan moet de servo zodanig ver terug dat de koppelingsplaat nog dicht is, én de poten niet omhoog of omlaag gaan (stand 2). Poten naar beneden is een stand tussen stand 2 en 4 in, dus stand 3.

    Die 4 standen is opzich prima. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik dat met de beier en een 3 standen switch moet doen. Een draaiknop kan ook, maar daar hou ik niet zo van voor vaste positie toepassingen.


    Voor nu weer even genoeg. De ophanging staat in de zwarte grondverf. Morgen even kijken of ik die zwart laat of ook blauw spuit. De bedrading pas ik aan als ik de verlichting ga solderen.

    20231230_223247.jpg 20231230_223331.jpg 20231230_225308.jpg
     
    ozy, bvdh, gerard v Beuningen en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heiloo
    De zwarte primer ging er gister prima op. Vanmiddag de schokdempers toch maar ff blauw gespoten. Het is eigenlijk maar moeilijk te zien, maar a la. Ik denk dat het mssn te koud was ofzo, want de blauwe verf is soms wat dof uitgeslagen. Zie rechter schokbreker vooraan. Weet ik dat ook weer:rolleyes: Ook besloten dus dat ik de matzwart wel mooi vind staan.

    20231231_201816.jpg

    20231231_213009.jpg

    De ophanging bevestigd en wielen erop. Ik had dezelfde Lesu banden als op mijn vrachtwagen en toen ik ze erop aan het zetten was, vroeg ik mij ineens af of dat wel ergens op slaat, offroad profielbanden op een trailer :weetnie: Goed, het maakt me verder niet uit of het ergens op slaat, ik doe lekker degene erop die ik het mooist vind :p En daar ga ik nog even een nachtje over slapen.

    Maar ik ben toch benieuwd naar het antwoord. Een grof profiel lijkt me vooral relevant voor aandrijving en sturen, niet zozeer voor wat er getrokken wordt. Klopt dat?

    Ik vind de zwarte velgen goed staan, maar ga nog wel even een velg wit spuiten.

    20231231_212116.jpg

    20231231_212700.jpg
     
    gerard v Beuningen, chof, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina