Tamiya Holiday Buggy met brushless outrunner

Ik heb vorige week bij Berlinski Modellbau een 1/10 Tamiya Holiday Buggy kit gescoord voor €81. Dit vind ik een van de fraaiste Tamiya buggies en voor dat geld kon ik het niet laten.

HEfgMiU.png

VDVen1S.png


De bouw zelf is erg eenvoudig en heeft me samen met het weinige schilderwerk twee dagen gekost. Het is op zich dan ook geen uitgebreid bouwverslag waard. Het opvallendste aan dit voertuigje is wel dat ie met een 380 motor is uitgerust terwijl voor Tamiya een 540 toch standaard is. Het karretje rijdt ook met een 380 motortje prima en gaat voor mij hard genoeg. Ik las op het forum hier een bouwverslag waarbij vermeld werd dat het motortje erg heet werd na rijden maar daar heb ik persoonlijk helemaal niets van gemerkt.


Ik wil toch proberen om het motortje te vervangen door een brushless exemplaar omdat die zo veel minder stroom vreten dan brushed motortjes. Ik geef de voorkeur aan outrunners boven inrunners omdat eerstgenoemde meestal geen extra koeling nodig hebben. De bevestiging van zo'n outrunner zal wel lastiger zijn en in hoeverre mij dat gaat lukken is even afwachten en vormt het onderwerp van dit verslag.

Ik heb alleen de stickers voor het dashboard en schijnwerpers gebruikt, verder vind ik de bijgeleverde Tamiya stickers geen verfraaiing. Mijn model :

jaP76ns.jpg


Hier het 380 motortje waarbij ook de twee ongebruikte schroefgaten op de behuizing te zien zijn die ik hoop te gebruiken voor het monteren van een outrunner.

Bx43JxO.jpg


Ik heb een outrunner plus esc besteld en ik meld me weer als die binnen zijn.

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat je tandwielen kosten, als je aan de achterkant de motor kan bevestigen vanwege een outrunner dan geeft de vele flex al snel het probleem dat de tandwielen uit elkaar geduwd worden. Je zult toch echt een inrunner moeten gebruiken om de motor aan de voorkant vast te schroeven waardoor er amper flex is.
 
Dat gaat je tandwielen kosten, als je aan de achterkant de motor kan bevestigen vanwege een outrunner dan geeft de vele flex al snel het probleem dat de tandwielen uit elkaar geduwd worden. Je zult toch echt een inrunner moeten gebruiken om de motor aan de voorkant vast te schroeven waardoor er amper flex is.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben maar ga het toch eens proberen. Iemand een suggestie voor een inrunner die een brushed 380 motortje zou kunnen vervangen. Bij voorkeur een motortje dat geen extra koeling nodig heeft. Ik heb trouwens ook een outrunner (Kv2500) besteld voor een 1/10 crawler . Die is specifiek bedoeld om op dezelfde bevestigingsgaten als van een 540 brushed motortje te monteren. Wellicht moet ik voor die Buggy gewoon dezelfde aanschaffen.


Arjan
 
Extra koeling bij een gewone brushless motor zal wel meevallen toch? Er zullen auto's zijn waarin deze motortjes méér afzien dan in een lichte 2wd Tamiya, ook allemaal zonder extra actieve koeling...
 
Back
Top