Tamiya King Hauler ombouwen naar een Volvo FH12
Beste Forum-truckers,
Na aanschaf van een King Hauler incl. een gesloten trailer, wil ik hem gaan ombouwen.
Mijn keuze gaat in de 1e plaats voor een Volvo FH12 trekker.
Het zal of een 6x4 trekker worden, of een 6x2*4 en dan beide versies voor speciaal-/uitzonderlijktransport.
De keuze om dan een nalopende stuuras te maken heeft voor mij meer te maken met de kleinere draai-cirkel !
Hmmm, hier zou nog wel iets moeten komen...
Hier zie je, dat ik gebruik maak van een accu + een electronicaset van Wedico!
Die electronia-set is voor tijdelijk, o.a. voor de BEC voeding en eventueel de verlichting.
Er komen nog 4 tap-ends in die 4 bevestigings-gaten (rondom de accu-bak !),
om o.a. de accu vast te zetten.
Via die tap-ends, bevestig ik ook een extra PVC-plaat...
Deze plaat komt boven de accu en wordt dan via die R-clips,
net klemmend op de accu vast gezet
waardoor er ook weer extra plek vrijkomt, voor electronica.
Zo blijft het allemaal centraal bij elkaar.
Hier zie je i.p.v. een schotel, mijn camera houder
Zo krijg je perfecte opnamens
Hier zie je een Wedico Bull-bar, past prima.
Hier zie je duidelijk de stuurservo vanaf boven en die zit precies tussen het chassis.
Er zal verder geen MFU inkomen, naar mijn mening te duur en te afhankelijk qua opties.
(denk hierbij o.a. aan het probleem als je een extra vertraging aanbrengt, dat het geluid niet meer sync loopt !)
Verder qua ander electronica ga ik gebruik maken van deze schakeling.
Groter resolutie
(Zodra je in dit schema de spanning erop zet, zal alles uit staan... en moet je ze 1 voor 1 aanzetten via de zender.)
Hier een licht-groepen verdeelplan:
Ik ga 1 schakeling gebruiken voor de richting en waarschuwingslichten...
En eentje voor de standaard verlichtings-schakelingen.
Verder wordt alles met 12V gevoed, i.p.v. 7,2V.
Dit i.v.m. mijn planning, om één print te maken met alle schakelingen bij elkaar...
Die ik ook met andere trucks kan gaan gebruiken, als een soort insteek-kaart !
Maar hier ben ik nog mee bezig, om uit te zoeken wat er als 'basis' echt allemaal nodig is.
Hier een lijstje met wat ik nu denk nodig te hebben:
schakeling 1:
1: Dimlicht groep;
2: Grootlicht aan;
3: Grootlicht pulse/sign;
4: Schijnwerpers dak;
5: Mistlicht;
6: Zwaailicht;
7: Werklicht;
8: Servo voor de schotel/vangmuil; (in combi met een servo-tester)
Standaard staat de servo in de gesloten stand...
Zodra ik dit kanaal activeer, zal de servo naar de open stand gaan en kan ik een trailer
aankoppelen.
9: Servo voor steunpoten trailer; (via iR)
10: iR systeem aan/uit.
---------------------------------
schakeling 2:
1: Richting naar Links;
2: Richting naar rechts;
3: Waarschuwingslichten;
4: Enable voor module 1 !
---------------------------------
Korte uitleg schakeling 2:
Kanaal 1&2 zijn nu moment-kanalen...
Dit houd in dat de vertragings-print, direct vanuit de ATtiny outputs wordt aangestuurd !
De vertragings-print wordt hierdoor geactiveerd, voor een instelbare tijd...
Hierdoor gaan ze maar bijv. 5x aan/uit als ik ze activeer.
De output-transistor van deze print, is weer verbonden via een knipper-module naar de LED's.
Doordat ik gebruik maak van maar één knipper-module, zullen de richtingaanwijzers in de "waarschuwingsstand" een gelijkwaardige knipper-frequentie hebben
Ik wil ook gaan proberen, om de breedte-verlichting te laten meewerken !
(dit is nog in optie en testfase
)
Inmiddels is het mij gelukt, om dit voor elkaar te krijgen
Kanaal 3 blijft zoals het bovenstaande schema aantoond.
Kanaal 4 zorgt ervoor, dat ik met mudule 1 appart kan switchen.
------------------------------------------------
Ook de standaard motor gaat ik vervangen...
Hiervoor gaat ik dezelfde motor gebruiken, als in mijn Wedico-trucks !
De snelheid zal aangenamer zijn en het stroomverbruik zal zeker minder wezen
(in mijn Wedico-truck verbruikt die 0,55Ampere, om het rijdende te houden !)
Indien ik hierover meer weet, zal ik dit melden
Verder heb ik de 3e versnelling er voorlopig tussenuit gehaald...
Deze zal ik haast niet gebruiken, kost een hoop stroom en de snelheid zal te hoog zijn.
Plus ik kan het nu als een "Vrij" gebruiken, indien nodig.
------------------------------------------------------
Update 1:
Mocht het zo zijn dat er maar 1 LED wordt gebruikt in de koplampen, voor dimlicht en grootlicht...
Dan zal het schema hieronder de oplossing zijn.
De diode D1 is nodig, om enige lekstroom tegen te houden, als het vanuit de transistor wordt gevoed.
Standaard staat het direct aan als ik er spanning opzet en functioneerd het als dimlicht...
Zodra de transistor wordt geactiveerd, dan zal er een grotere stroom naar de LED's stromen.
Hierdoor switch je om van dimlicht naar grootlicht
--------------------------------------------------
Update 2:
Hier een voorbeeld printje van "schakeling 1", de afmetingen zijn 56x35mm:
...en hier voor "schakeling 2", afmetingen zijn 38x35mm:
...en hier zoals die universeel inzetbaar is
------------------------------------------------------------------------
Update 3:
Dit is de motor die ik nu in gebruik heb
Hier eindelijk ook de foto's van de inbouw van de nieuwe motor en de servo's:
Hier is de 3e versnelling er tussen uit !
Zoals het nu zit, werkt het naar behoren.
Één deze dagen ga ik de kogellagers erin zetten en daarna zal ik eens een proefrit gaan maken.
Waarbij ik erg benieuwd ben naar het stroomverbruik !
-----------------------------------------------------
Update 4:
Doordat er een andere module ontwikkeld is, die 10 apparte schakelkanalen heeft...
Laat ik de Sound-module en Schakeling 1 vervallen !
Tot op heden zal ik 1 schakelkanaal van de richtings-module moeten gebruiken, om de kanalen appart te kunnen gebruiken.
Ik hoop daarvoor een andere oplossing te vinden, zodat het uiteindelijk werkt op 1 zender-kanaal.
Hierover uiteraard meer, indien dit gelukt is
------------------------------------------------------
Update 5:
Vandaag weer ff wat tijd besteed aan de iR setup
Zover het er nu naar uitziet, ga ik gebruik maken van een 10-kanaals zender/ontvanger set.
Zender
Ontvanger
Dit bij elkaar kost net geen 20,- euro !
bij de zenderkant, zullen nog wat extra componenten nodig zijn.
Hierbij zullen een aantal kanalen als 'moment' gaan werken en een aantal als 'memory'.
Dit is te programeren, in de ontvanger
Nu moet ik het nog zo goed als mogelijk laten communiceren, met de rest van de electronica.
Zodra ik bijv. richting naar links geef, dan moet het ook zoveel mogelijk gelijk gaan knipperen...
en niet onafhankelijk van elkaar.
Er zal ongetwijfeld een kleine delay in zitten...
Daarvoor waren o.a. mijn vragen, in een apparte iR topic...
Zie hier
Indien je hier antwoord op kan gaven... GRAAG
---------------------------------------------------------
Edit: Doordat alles nog vers is qua opstelling, kan het zijn dat ik regelmatig hier iets update betreft het schema en/of de indeling !
Beste Forum-truckers,
Na aanschaf van een King Hauler incl. een gesloten trailer, wil ik hem gaan ombouwen.
Mijn keuze gaat in de 1e plaats voor een Volvo FH12 trekker.
Het zal of een 6x4 trekker worden, of een 6x2*4 en dan beide versies voor speciaal-/uitzonderlijktransport.
De keuze om dan een nalopende stuuras te maken heeft voor mij meer te maken met de kleinere draai-cirkel !

Hmmm, hier zou nog wel iets moeten komen...


Hier zie je, dat ik gebruik maak van een accu + een electronicaset van Wedico!
Die electronia-set is voor tijdelijk, o.a. voor de BEC voeding en eventueel de verlichting.

Er komen nog 4 tap-ends in die 4 bevestigings-gaten (rondom de accu-bak !),
om o.a. de accu vast te zetten.
Via die tap-ends, bevestig ik ook een extra PVC-plaat...
Deze plaat komt boven de accu en wordt dan via die R-clips,
net klemmend op de accu vast gezet
waardoor er ook weer extra plek vrijkomt, voor electronica.
Zo blijft het allemaal centraal bij elkaar.

Hier zie je i.p.v. een schotel, mijn camera houder

Zo krijg je perfecte opnamens


Hier zie je een Wedico Bull-bar, past prima.

Hier zie je duidelijk de stuurservo vanaf boven en die zit precies tussen het chassis.
Er zal verder geen MFU inkomen, naar mijn mening te duur en te afhankelijk qua opties.
(denk hierbij o.a. aan het probleem als je een extra vertraging aanbrengt, dat het geluid niet meer sync loopt !)
Verder qua ander electronica ga ik gebruik maken van deze schakeling.

Groter resolutie
(Zodra je in dit schema de spanning erop zet, zal alles uit staan... en moet je ze 1 voor 1 aanzetten via de zender.)
Hier een licht-groepen verdeelplan:

Ik ga 1 schakeling gebruiken voor de richting en waarschuwingslichten...
En eentje voor de standaard verlichtings-schakelingen.
Verder wordt alles met 12V gevoed, i.p.v. 7,2V.
Dit i.v.m. mijn planning, om één print te maken met alle schakelingen bij elkaar...
Die ik ook met andere trucks kan gaan gebruiken, als een soort insteek-kaart !

Maar hier ben ik nog mee bezig, om uit te zoeken wat er als 'basis' echt allemaal nodig is.
Hier een lijstje met wat ik nu denk nodig te hebben:
schakeling 1:
1: Dimlicht groep;
2: Grootlicht aan;
3: Grootlicht pulse/sign;
4: Schijnwerpers dak;
5: Mistlicht;
6: Zwaailicht;
7: Werklicht;
8: Servo voor de schotel/vangmuil; (in combi met een servo-tester)
Standaard staat de servo in de gesloten stand...
Zodra ik dit kanaal activeer, zal de servo naar de open stand gaan en kan ik een trailer
aankoppelen.
9: Servo voor steunpoten trailer; (via iR)
10: iR systeem aan/uit.
---------------------------------
schakeling 2:
1: Richting naar Links;
2: Richting naar rechts;
3: Waarschuwingslichten;
4: Enable voor module 1 !
---------------------------------
Korte uitleg schakeling 2:
Kanaal 1&2 zijn nu moment-kanalen...
Dit houd in dat de vertragings-print, direct vanuit de ATtiny outputs wordt aangestuurd !
De vertragings-print wordt hierdoor geactiveerd, voor een instelbare tijd...
Hierdoor gaan ze maar bijv. 5x aan/uit als ik ze activeer.
De output-transistor van deze print, is weer verbonden via een knipper-module naar de LED's.
Doordat ik gebruik maak van maar één knipper-module, zullen de richtingaanwijzers in de "waarschuwingsstand" een gelijkwaardige knipper-frequentie hebben

Ik wil ook gaan proberen, om de breedte-verlichting te laten meewerken !
(dit is nog in optie en testfase

Inmiddels is het mij gelukt, om dit voor elkaar te krijgen

Kanaal 3 blijft zoals het bovenstaande schema aantoond.
Kanaal 4 zorgt ervoor, dat ik met mudule 1 appart kan switchen.
------------------------------------------------
Ook de standaard motor gaat ik vervangen...
Hiervoor gaat ik dezelfde motor gebruiken, als in mijn Wedico-trucks !
De snelheid zal aangenamer zijn en het stroomverbruik zal zeker minder wezen

(in mijn Wedico-truck verbruikt die 0,55Ampere, om het rijdende te houden !)
Indien ik hierover meer weet, zal ik dit melden

Verder heb ik de 3e versnelling er voorlopig tussenuit gehaald...
Deze zal ik haast niet gebruiken, kost een hoop stroom en de snelheid zal te hoog zijn.
Plus ik kan het nu als een "Vrij" gebruiken, indien nodig.
------------------------------------------------------
Update 1:
Mocht het zo zijn dat er maar 1 LED wordt gebruikt in de koplampen, voor dimlicht en grootlicht...
Dan zal het schema hieronder de oplossing zijn.

De diode D1 is nodig, om enige lekstroom tegen te houden, als het vanuit de transistor wordt gevoed.
Standaard staat het direct aan als ik er spanning opzet en functioneerd het als dimlicht...
Zodra de transistor wordt geactiveerd, dan zal er een grotere stroom naar de LED's stromen.
Hierdoor switch je om van dimlicht naar grootlicht

--------------------------------------------------
Update 2:
Hier een voorbeeld printje van "schakeling 1", de afmetingen zijn 56x35mm:

...en hier voor "schakeling 2", afmetingen zijn 38x35mm:

...en hier zoals die universeel inzetbaar is


------------------------------------------------------------------------
Update 3:
Dit is de motor die ik nu in gebruik heb

Hier eindelijk ook de foto's van de inbouw van de nieuwe motor en de servo's:










Hier is de 3e versnelling er tussen uit !
Zoals het nu zit, werkt het naar behoren.
Één deze dagen ga ik de kogellagers erin zetten en daarna zal ik eens een proefrit gaan maken.
Waarbij ik erg benieuwd ben naar het stroomverbruik !

-----------------------------------------------------
Update 4:
Doordat er een andere module ontwikkeld is, die 10 apparte schakelkanalen heeft...
Laat ik de Sound-module en Schakeling 1 vervallen !
Tot op heden zal ik 1 schakelkanaal van de richtings-module moeten gebruiken, om de kanalen appart te kunnen gebruiken.
Ik hoop daarvoor een andere oplossing te vinden, zodat het uiteindelijk werkt op 1 zender-kanaal.
Hierover uiteraard meer, indien dit gelukt is

------------------------------------------------------
Update 5:
Vandaag weer ff wat tijd besteed aan de iR setup

Zover het er nu naar uitziet, ga ik gebruik maken van een 10-kanaals zender/ontvanger set.
Zender
Ontvanger
Dit bij elkaar kost net geen 20,- euro !

bij de zenderkant, zullen nog wat extra componenten nodig zijn.
Hierbij zullen een aantal kanalen als 'moment' gaan werken en een aantal als 'memory'.
Dit is te programeren, in de ontvanger

Nu moet ik het nog zo goed als mogelijk laten communiceren, met de rest van de electronica.
Zodra ik bijv. richting naar links geef, dan moet het ook zoveel mogelijk gelijk gaan knipperen...
en niet onafhankelijk van elkaar.
Er zal ongetwijfeld een kleine delay in zitten...
Daarvoor waren o.a. mijn vragen, in een apparte iR topic...
Zie hier
Indien je hier antwoord op kan gaven... GRAAG

---------------------------------------------------------
Edit: Doordat alles nog vers is qua opstelling, kan het zijn dat ik regelmatig hier iets update betreft het schema en/of de indeling !
Laatst bewerkt: