Tamiya Leopard A4 1/16 - 25 jaar oud!

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door DirkJan, 10 mrt 2012.

  1. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    heb even mijn boekje gescand, dit laat ook goed zien hoe hij in elkaar zit.

    [​IMG]

    en werkt de rem goed als je hem met de hand aan duwt?
    misschien is 6 kilo wel te weinig.

    gr Sander.
     
  2. frissen70

    frissen70

    Lid geworden:
    17 mrt 2012
    Berichten:
    31
    Locatie:
    stein nederland
    hoi dirk jan dat had ik ook onbelast werkte het goed maar belast niet toen heb ik het uit elkaar genomen en goed schoon gemaakt het zit binnen in die zwarte koppelingen als ik nu maar even tegen die zwarte hendel kom loopt die kant goed vrij voorheen ging dit met stoten. en nu werkt hij wel goed bij mij was het toch vervuiling wat trouwens niet zichtbaar was gr roy.
     
  3. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Ok. Bedankt voor de tip Roy!
    Zal ze zodra ik tijd heb uit elkaar halen en schoonmaken. Van Marc begreep ik dat je het niet met water moet schoonmaken

    DirkJan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De "koppelingen", of, zoals jullie het noemen de rem bestaat uit 2 dunne stalen ringen met kurk ertussen.
    Als de "helmstok" in het midden staat, wordt door de veer in de kop van de koppeling beide ringen tegen elkaar gedrukt. De kurken schijf zit daartussen, zorgt voor frictie en brengt dus de kracht van de motor over op de aandrijving.
    Als je de helmstok naar een kant drukt, wordt een van de twee stalen ringen weggedrukt.
    De kurken schijf wordt niet meer opgesloten en de track stopt.
    Het is dus geen rem; hij werkt in feite net andersom: hij koppelt een track los.
    Als ik jouw verhaal zo lees, Dikk-Jan is de kurken schijf óf naar z'n grootje óf vet.
    Uit elkaar halen dus (kijk uit: de M2 boutjes staan onder behoorlijke spanning!) en schoonmaken. Alles kan met water, (wel weer goed droogmaken!) behalve de kurken ringen.
    Eventueel zou je die kunnen vervangen.
     
  5. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Kijk! Daar hebben we wat aan Roel.

    Als ik terug ben van vakantie gooi ik de boel uit elkaar. Zal voor het archief wat pics van het gebeuren maken.

    DirkJan
     
  6. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    óf vet .....

    [​IMG]

    :D

    DirkJan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    al iets bedacht voor de "remschijven" ??
     
  8. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Nee, nog niet.

    Heb een poging gedaan om deze vette schijven te ontvetten. Heb het hele zaak je weer in elkaar gezet, maar ze beleven slippen. Ze zijn gewoon te verzadigd met vet. Ze hebben 25 jaar in het vet gestaan......

    Ik ben op zoek naar een lap kurk van de juiste dikte, maar op een ander forum kwam ik ook iemand tegen die met rubber aan de slag was gegaan.

    "Replace cork discs inside clutches for rubber and roughen up contact area on metal discs with 180 grit. Had to do this on mine."

    Was helaas vergeten de maat te nemen van de disken, dus zal het hele zaakje eerst uit elkaar moeten halen voor de maten.

    Nog wat Pics voor het archief..

    [​IMG]

    [​IMG]

    DirkJan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
  10. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Laat de kurken schijven maar een tijdje in alcohol of spiritus liggen.
    Dit zorgt er voor dat alle vet er uit komt.
    Ook remmenreiniger is een optie.
    Anders ipv kurk pakkingpapier in de juiste dikte gebruiken?
    Dit is bij de betere automaterialen te krijgen.
    Ook zijn er complete pakkingplatensets te krijgen met verschillende materialen zoals papier,kurk, klinkerit e.d.

    mvg Roy
     
  11. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Ah tnx voor de tip!

    Ik zal ze eerst eens een paar dagen in de spiritus leggen. Misschien dat dat beter gaat.

    DirkJan
     
  12. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Succes

    mvg Roy
     
  13. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Even wat plaatjes van de gebroeders,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leopard 2A6,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leopard 1,

    [​IMG]
     
  14. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    al een week of 3 aan het wachten op onderdelen
     
  15. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    nog een stuk of 12 swingarmen en 48 dempers dan zijn de onderstellen grotendeels gespoten.

    hoe gaat het bij jou dj ??
     
  16. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Ben bezig met een head lock gyro. Had een YouTube Filmpje gezien van iemand die deze head lock gyro (gebruikt in Heli's) op de motor van de toren geschakeld had. Ik heb inmiddels ook een paar van die dingen binnen. Ben al een paar avonden aan het kl.. maar wil maar niet lukken.

    Zal er eens een filmpje van maken.. ik kan nu wel de toren laten meebewegen met de giro opzich best grappig. Maar ik wil natuurlijk de toren locken (op het doel) en vervolgens rijden met de Tank waarbij de loop (toren) op het doel gericht blijft...

    Die gast in het filmpje had het zonder verdere hardware werken. :(

    Ik moet er eens wat over gaan lezen..

    Verder staat de tank op een laag pitje met dit mooie weer. Dan ben ik veel vlieguren (filmen en FPV) aan het maken :cool:
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2012
  17. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    aha.

    ik was om eerlijk te zijn heel benieuwd wat je met de kurk ring gedaan had.
    ik heb hier namelijk ook 1 aandrijving met hetzelfde probleem. voor mij is dit niet echt een probleem omdat het nu een spare is maar als het gemaakt kan worden dan is dat natuurlijk leuk meegenomen.
     
  18. DirkJan

    DirkJan

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Marc,

    Die kurken zitten er nog in. :)

    Moet ze een keer goed ontvetten met spiritus en zal de schijven dan gelijk wat opruwen. Als dat niet lukt koop ik wel een lap kurk van de juiste dikte.

    Tsja.. en als het dan nog niet werkt maar eens met rubber aan de slag.

    Anyway, ik houd jullie op de hoogte

    DirkJan
     
  19. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    is het niet een idee om de kurk te vervangen voor remschijven van een nitro autotje??

    [​IMG]

    als je een vraag stelt in het nitro auto forum met de maten die je nodig hebt zul je vast wel een passende schijf kunnen vinden.

    gr Sander.
     
  20. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    als ik me niet vergis zitten er in de kurk ringen ronde gaten.
    en ronde gaten in remvoeringen heb ik bij een nitro nog nooit gezien
     

Deel Deze Pagina