Tamiya MB 1838.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Pergotje, 2 nov 2009.

  1. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Hallo Truckers.
    Sinds kort ben ik ook in bezit van een Truck.

    Ik ben nog steeds meer van de boten maar met het oog op het weer:
    Winter=dik water (ijs),
    Lente=groen water(Algen of croos),
    zomer=waterplanten,
    Herfst=Veel water van boven.....
    Wilde ik er iets voor in de tuin bij hebben en een eigen waterbak van 5x5 meter leek me niet alles.

    Het werd een 2e hands Tamiya Mercedes Benz 1838.
    De trailer is nieuw besteld en is onderweg....

    Nu ben ik de verlichting aan het uitbreiden.
    Er zit een tamiya lichtset in en ik zet er 2 zwaailichten bij en later nog 2 mistlampen boven en ws ook een achteruitrijlicht achterop de trekker.
    De mistlampen ben ik nog aan het zoeken, de zwaailichten zitten inmiddels al.
    De truck was al voorzien van mistlampen in de bumper.

    Vanuit de centrale unit gaan de kabels naar 3 verdeelprintplaatjes.

    Het mooiste zou zijn om de zwaailichten gelijk met de gevarenlichten te schakelen, maar het knipperen wordt ergens in de centrale plaat geregeld en over de 2 knipperlichten gedeelt.
    Dit lijkt me dus niet makkelijk om hier ook nog een zwaailampenmodlue op aan te sluiten.

    Blijft over, het dak printje.
    Hier zitten de mistlampen al op aangesloten.

    Dit plaatje zat heel erg strak vast vanwege te korte kabeltjes en de pootjes van het stekkertje lieten dus ook heel makkelijk los van de printplaat.
    Toen de truck binnenkwam deden deze het ook pas na een beetje rommelen dus het losse contact heeft er al gezeten.
    Dit plaatje dus even uit zn huls gehaald en opnieuw gesoldeerd, nu is die weer als nieuw.
    En met de verlengde kabeltjes staat er geen spanning meer op.


    Nu de zwaaiprint geprobeerd op deze aansluiting en het werkt niet.
    Na meten blijk ik op de koplampen 7,2 volt te hebben (Accu dus)
    dakprintje maar 5 volt en als ik de mistlampen erin steek (4 gele ledjes) zakt het voltage naar 2 volt.
    De lampjes hebben altijd al zwak gebrand.

    Iemand tips?



    Overigens de lichtset is tijdelijk want die moet later vervangen worden door een geluidsmodule uitgebreid met een zelfbouwunit hier van het forum.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2009
  2. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Tjonge de trucker heeft na jouw verhaal z'n shaggie al lang en breed opgepaft hoor :confused:

    Nee zonder gekkigheid, ik heb geen idee behalve de printplaten nazien of gewoon vervangen alhoewel dat laatste prijzig kan worden als electronica al los te koop is voor die truck.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009
  3. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Bedankt voor je reactie.
    en als je sjekkie op is, draai je een nieuwe voor je antwoord geeft :p

    De zwaailichtjes werken wel, getest op een losse 6v accu.
    Het lijkt er op dat 1 van de 4 uitgangen het niet doet, toevallig zijn dit de 2 binnenste lampjes van beide zwaailichten.

    Ik zit dus met de vraag waar zwaailichten meestal op aangesloten worden, zonder uitgebreide lichtset dan.

    Het (C.....) zwaaiprintje heb ik zelf geplaatst maar die kan dus niet op de dakaansluiting omdat het voltage daar veel te laag is.
    Mogelijk een foutje in de (Tamiya) electrical unit.

    Ik wil niet te veel aan deze prints doen of vervangen omdat er later toch een andere licht/soundset inkomt.
     
  4. ScaniaRicky

    ScaniaRicky Guest

    Hi,

    Ik ben recentelijk ook bezig geweest om de standaard Tamiya verlichtingsmodule uit te breiden.
    De unit waar de gloeilampjes op zitten voor de koplampen levert inderdaad de volledige accu spanning (7.2V). Ik heb imniddels de 4 gloeilampjes vervangen door 4 led's (met flinke voorschakelweerstand om de helderheid te drukken), waarbij ik de mistlampen nog eens apart geschakeld kunnen worden als de koplampen aan zijn.
    Verder heb ik een dakbeugel toegevoegd met 4 led's, ook aangesloten op dezelfde unit en ook geschakeld, dus alleen als de koplampen aan zijn.

    Verder heb ik de unit waar de oranje daklichten op zitten, dat overigens 2V output levert (geen fout denk ik), een tweetal rode led's toegevoegd als gewone achterlichten. Witte led's kunnen hier niet worden aangesloten, daar ze meer dan 2V nodig hebben.
    De oranje led's heb ik gebruikt als verlichting aan de zijkant.

    Ook ben ik nu bezig met 2 zwaailichten en mogelijk 2 gril-flitsers. Mijn plan is om deze aan te sluiten in de loop met de accukabels en niet via de licht module. Ik heb via Conrad een Y-T (parallel) kabel gevonden die ik hiervoor ga gebruiken. Plus een adapterkabel naar een microcar stekker zodat ik de boel kan loskoppelen als ik de kabine er af haal.
    Maar dat is dus mijn oplossing.

    Groetjes,
    ScaniaRicky
     
  5. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Van mijn vaste electronica expert :p had ik vernomen dat de dakunit speciaal voorzien was voor LEDs, dus kan het best kloppen dat de unit niet kapot is maar de zwaailampjes toch niet werken.

    Omdat ik een trailer gebouwd heb met verlichting heb ik ook een aansluiting naar de trailer in de trekker moeten zetten.
    Daarvoor moest de hele print eruit en zijn de kabels nu ook allemaal beter geplaatst.

    Ik heb nog andere lampjes liggen die ik er ook bij wil gaan gebruiken maar ik wil niet te veel schakelaars in de achterwand bouwen.
    Ik ga dus kijken of ik ergens schakelaars kan wegwerken voor directe aansturing, later gaat de verlichtingset er nog uit en komt er een licht/geluidmodule in.


    In de luchtflessen links heb ik 1 hoofdschakelaar gezet en 2 laadpluggen.
    De truck hoeft dus niet iedere keer meer op zn kop en dan die tamiya stekkers lamtrekken....
     
  6. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Iemand Sneeuwkettingen over?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi pergotje

    zijn er sneeuwkettingen in de schaal 1\14 of 1\16
     
  8. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    ziet er trouwens leuk uit.
    kom je nu wel vooruit.
     
  9. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Met droge banden ging de eerste 20 cm prima......
    Ik denk dat je sneeuwkettingen zelf zult moeten maken.

    Ik heb de hoovercraft ook geprobeerd, dat ging een stuk beter dan de truck.
    Helaas had die geen power genoeg bij sneeuwwalletjes.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2009

Deel Deze Pagina