Tamiya mini stekker - welke komt aan de accu?

• Topicstarter Topicstarter mGerben
  • Startdatum Startdatum
M

mGerben

Guest
Ok, ik denk: Ik kijk wel even op het internet.
Maar er zijn dus plaatjes te vinden van standaard accupacks met het mannetje of met het vrouwtje aan het accupack.

Details:
Ik gebruik Tamiya mini stekkers. En ik weet dat andere mensen andere pluggen gebruiken; ik gebruik deze.
Over man en vrouw kun je twisten. In beide (m en f) zijn de pinnen afgeschermd. Bij de ene stekker die ik M noem schuift het plastic deel in de andere stekker. Die M, die in de ander schuift, is ook de stekker waar de clip op zit die je in moet drukken. Het vrouwtje is dus passief. Zo, rolbevestigender kan ik niet zijn.
De grap is dat in de man-stekker de vrouwtjeshelften van het metalen deel komen. Het plastic deel is dus man.

Nu mijn vraag: Beide pluggen schermen de metalen delen voldoende af. Wat komt er aan het accupack, het plastic mannetje of het plastic vrouwtje?
Dus wat is de standaard, wat is het beste, en waarom?

Ik gebruik deze.
RCtechnics Internet Store
Dat wil niet zeggen dat dat standaard is maar waarschijnlijk wel het meest gebruikt.
Standaard bestaat dus niet omdat voor elke "stroom gebied" weer een andere plug wordt gebruikt.
Belangrijk is dat je de zaak niet verkeerd in elkaar pluggen kan zelfs als je kleurenblind bent.
Verder is het belangrijk dat de spanning voerende aansluitingen(dus aan de accu zijde) veilig geisoleerd zijn en geen kortsluiting kunnen veroorzaken als er een gereedschap mee in aanraking komt.
De accus moeten natuurlijk wel het zelfde zijn om ze uit te kunnen wisselen.;)

Het maakt eigenlijk niets uit, je zult waarschijnlijk ook een laadkabeltje hebben voor je accu`s ? aan de hand daarvan kun je dus bepalen welke aan je accu komt. Bij de goudkontakten aan de accu geldt dat Pa de plus is.
Ik heb ook een tijd Tamiya stekers gebruikt en daarbij zat de klip altijd in het model en dus ook aan de laadkabel.

Ok, ik denk: Ik kijk wel even op het internet.
Maar er zijn dus plaatjes te vinden van standaard accupacks met het mannetje of met het vrouwtje aan het accupack.
Er zijn twee typen stekers, die erg veel op elkaar lijken, de Tamiya stekers en de Amp-loc stekers. Bij het benoemen mannetje-vrouwtje hoor je eigenlijk naar de pennetjes te kijken, maar als je naar de kunststof huls kijkt zit bij Tamiya het vrouwtje aan de accu en het mannetje (met clips) aan de regelaar. Het vierkantje is de plus (aan de voorkant in de steker kijken).
Bij Amp-loc stekers is het precies andersom met de stekerhulzen. Hier zit er aan de pluszijde een ribbel.

Back