Tamiya RC Tiger I Full option kit 56010

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Bumper, 9 feb 2014.

  1. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Hallo allemaal,

    ik heb vorige week de Tamiya RC Tiger 1 full option kit gekocht :thumbsup:

    Ik moet zeggen alles ziet er enorm gelikt uit en je krijgt echt waar voor je geld! :D:D

    Ik ben me nu een beetje aan het inlezen wat ik verder nog nodig heb om deze tank straks te kunnen besturen en hierbij zijn 2 accu packs van 7,2V benodigd om de control en multi function unit van voeding te voorzien.

    Hierbij is er een scala aan keuze m.b.t. tot vermogen van deze accupacks heb ik gemerkt. Ik wil aan jullie, de ervaren RC rijders, vragen welk vermogen het best bij zon tank past?

    Ik zat zelf te denken aan iets van 2x 3000mAh maar weet niet of dit voldoende is? Hebben jullie advies voor me?

    Alvast bedankt,

    mvg Robert
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Robert,

    Ik zou niet willen beweren ervaren rijder te zijn aangezien mijn RC tanks er echt voor de sier mooi staan te wezen, maar gezien mijn ervaringen met Tamiya 4x4 buggy's, 3000 MAH is al een beste accu, kwalitatief goede lader erbij en je bent in Moskou eer je 't weet :)
    [​IMG]
     
  3. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ik heb mijn keuze iets gewijzigd, het zijn geen 2x 3000mAh maar 2x 7,2V NiMH 4200mAh accupacks geworden met een B6 Multilader van Voltcraft :)

    Daar zal t tankje toch ook wel heerlijk op ronken :D

    Ik denk alleen dat ik iets te enthousiast van start ben gegaan met monteren. Ik heb de binnenbak al in de hull geplaatst, alle torsie staven al gemonteerd en de 2 tandwielkasten al geplaatst.... maaaar helemaal nog niet bij stil gestaan dat de buitenzijde van de hull nog in de primer moet voor het verven... :rolleyes::rolleyes:

    Ik ben van plan om hem uiteindelijk ook in "German grey" te spuiten met de spuitbussen van Tamiya (kleur TS-4). In de toekomst zal het hoogst waarschijnlijk zijn dat ik ook nog of de Königs Tiger en/of (Jagd)Panther en eigenlijk zeker wel nog de Panzer IV Ausf. J zal bestellen en die in het donker geel zal maken of camo.

    Als er nog mensen zijn die tips hebben mbt de bouw en/of schilderen, alles is welkom :thumbsup:

    ps. Bram mooie afbeelding van een Tiger I !!!
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Robert,

    Aks je een goed verslag op dit forum wilt van de bouw van een Tamiya Tiger I dan zie dit gedetailleerde bouwbericht van Jaaps. Destijds waren wij beiden met onze Tiger I bezig en we hebben nog wel wat over correcte kleuren etc gestecheld. bouwverslag-tamiya-tiger-i-schwere-ss-panzer-abteilung-101-a

    Verder kan ik je aanraden om eerst periode, regiment etc uit te zoeken en de juiste decals te bestellen zodat de kleuren, nummers etc correct zijn en de uitvoering van jouw Tiger I klopt (Früh, Mid, Spät) 4200 MAH daarmee kom je tot in Siberië rofl. Alles al gemonteerd, ik ken het fenomeen, altijd benieuwd naar hoe het wordt LOL. Jaaps pakt dat anders aan check it out. Verder zijn er leuke bouwberichten van bv Droop en Wouter even terug bladeren en je vindt ze. In ieder geval veel succes!

    Bram

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Bram bedankt voor je informatie, leuke link. Heb hem net doorgelezen :thumbsup:

    Ik begin nu toch te twijfelen of ik hem wel German Grey maak, met camo paint is ie ook wel heel mooi!!

    Ik denk dat ik er eentje wil maken die bijvoorbeeld ook in Normandië actief geweest zijn, maar ik wil eigenlijk niet teveel afwijken van de bouw zoals beschreven in de handleiding omdat ik niet goed weet wat precies de verschillen tussen de vroege, middel en late uitvoering zijn..
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zoals je kunt lezen maakte Jaaps een mid version met het Tamiya bouwpakket, dus zonder feiffel luchtfilters maar met alle loopwielen en rubber om de wielen. Früh is dan gewoon alles gebruiken wat in het pakket zit; spät wordt aanpassen want dan vervallen niet alleen de luchtfilters achterop de tiger, maar ook 2 x 4 buitenste loopwielen en vervalt het rubber om de loopwielen, naast nog een aantal andere details. Daarnaast zou je in een aantal gevallen nog s-granaatwerfer kunnen monteren (zie 1e 2 decals) en de meegeleverde antenne is ook incorrect, moet een 1:16 Wehrmacht antenne zijn.
     
  7. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en heb besloten om hem toch German Grey te maken, dat vind ik toch ook wel wat hebben. Zoals ze uit de fabriek kwamen rollen.

    Is de Tamiya set verder wel overeenkomstig met de werkelijkheid van een vroege uitvoering op de antenne na dan?

    Waar kan ik zo'n Wehrmacht antenne bestellen? Ik zag dat Jaap ook een andere antenne had besteld inclusief aluminium loop+mondstuk en koepel maar koepel en loop vind ik niet nodig.
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    ik koop dat soort zaken altijd bij rctank.de kijk eens rond op hun site ze hebben er leuke zaken :)
     
  9. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    ik heb eens rond zitten kijken maar geen antenne gevonden voor mijn tank op rctank.de :(
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Toen ik vroeger met 1/16 in de weer was kocht ik hier mijn spulletjes.
    Veel kans dat je hier vindt wat je zoekt. ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2014
  11. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    De Tiger is van de betere tanks van Tamiya.
    Echter er zijn wel een paar puntjes waar je op een gegeven moment last van zal krijgen.
    Als eerste de tracks, op zich zijn die priema maar naar verloop van tijd, zal door het rijden, de trackpennen er uit lopen. Opzich niet zo'n probleem zolang je maar regelmatig controleert dat de pennen helemaal in de tracks zitten.

    Een ander minpuntje is het span systeem, deze zal na verloop van tijd te veel speling krijgen waardoor de track aan de achterkant af zal lopen.
    Henntec heeft een verbeterd trackspanning systeem ontwikkeld. Startseite - henntecs Webseite!
    Deze is achteraf ook in te bouwen. Dus ik zou deze pas vervangen als je problemen krijgt.

    Verder is het niet nodig om 2 akku's te gebruiken.
    Door middel van een Y-kabeltje kan de de DMD- en MF-unit met een akku voeden.
    Alle andere tanks van Tamiya worden geleverd met deze Y-kabel, alleen de Tiger niet.
    Waarom is mij nog steeds een raadsel.

    Kijk ook eens bij Axels Modellbau Shop
    Deze firma heeft vele onderdelen om je tank te verfraaien.

    Veel bouwplezier.
     
  12. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Droopy en Arthur bedankt voor jullie berichtjes!

    Ik heb even zitten kijken en bij Axels Modellbau shop heb ik een andere antenne kunnen vinden maar ik wacht nog even met bestellen, misschien dat ik nog een paar dingen wil bestellen dan kan ik dat beter in 1x doen :)

    Oh ik wist niet dat je hem op 1 accupack ook kan laten rijden, misschien wel eerder leeg dat als je hem doorlust met een Y-kabel?

    Nou vanmiddag m'n verfjes en primer besteld dus binnenkort aan de slag om alles eerst (lees hull en loopwielen) in de primer te zetten. En als m'n accu's en lader binnen zijn ff testen of alle elektronica werkt :)
     
  13. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    jij maakt je druk om leegrijden met 1x 4000+ mah?? :eek:
    kerel... dan nog rij je naar Siberia en terug :p
     
  14. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    haha dan heb ik in ieder geval voldoende power in huis om de Tiger lekker te laten ronken ;-) Ik had er geen idee van hoeveel mAh voldoende zou zijn dus heb maar genoeg besteld. Siberië is ook mooi... verder dan dat ze ooit gekomen zijn :xmas::tank:
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    In dat geval koop meteen metalen tracks (veel mooier geluid ook) en henntech spanners :p
     
  16. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Ik hou het voorlopig nog even bij de geleverde tracks en spanset, vind metalen tracks ook heel mooi maar zijn ook vrij aan de prijs. Kan ik altijd nog omwisselen ;)
     
  17. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Zo vandaag 2 pakketjes binnen gehad: in het ene van de Conrad 2x 7,2v NiMH 4200mAh accupack:

    [​IMG]

    en een Voltcraft B6 Multilader:

    [​IMG]

    . Erg mooi ladertje al zeg ik het zelf, erg makkelijk in het gebruik. Kan op de automaat laden maar ook zelf de maximale laadstroom instellen. Accupack hangt aan de lader met max. 4,2A laadstroom :) Alleen beetje jammer dat je dan weer apart een laadkabeltje voor Tamiya stekker erbij moet bestellen maar ja. Ik zie dat ik ook nog de mogelijkheid heb om een temperatuursensor aan een kabel kan bestellen en deze op de accupacks kan leggen om als extra veiligheid de lader uit te kunnen schakelen bij te hoge temperatuur tijdens laden.

    Enfin ziet er prima uit! Als de packs straks vol zijn eerst even de bijgeleverde elektronica testen :)

    In het andere pakketje van Sjaak's Hobbyshop (ruim assortiment en netjes verpakt)m'n 2 bussen Tamiya Surface primer grey en 2 spuitbussen Tamiya TS4 (German Grey) en de rest van de verfjes (meeste nodig om de commandant te kunnen schilderen haha).

    [​IMG]

    Heeft iemand nog tips m.b.t. weathering van het model? Ik zou het zelf wel gaaf vinden als de Tiger al een gebruikt uiterlijk heeft. Ik heb zelf nog geen ervaring met weathering en/of effecten om je model er gebruikt/ouder uit te laten zien.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2014
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    LOl hoezo gebruikssporen hij is toch funkel nagel neu?
     
  19. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Daar heb je een punt Bram haha

    Eerst maar eens strak in de lak zetten en dan kan ik altijd nog kijken of ik wat wil veranderen
     
  20. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Zo hier weer een kleine update van de gespoten span-, aandrijf- en loopwielen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort nog wat foto's van de bouwvorderingen...
     

Deel Deze Pagina