Tamiya Rising Storm (Chassis DF-02)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Low_E, 7 mei 2007.

  1. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Dit zijn mijn eerste RC-stapjes.

    Ik wilde graag een modelbouwkit waarop ik mijn knutselvaardigheden nog eens kon op botvieren en dus wilde ik geen Ready-To-Run-kit. De mensen van Albatros te Mechelen gaven me alle info waarom ik vroeg en zetten me op weg.
    Ik ben iemand die altijd eerst een handleiding uitpluist (jaja, en dat voor een man!) dus het was niet zo moeilijk om met de Tamiya-manual, zelfs zonder RC-ervaring, dit "bakskse" in elkaar te steken ... al moet ik toegeven dat ik af en toe toch eens in mijn haar gekrabt heb.

    Omdat het me zo leuk leek, had ik me voorgenomen om van alle bouw-stadia foto's te nemen. In mijn enthousiasme (of ergernis ... zie wielen) is dat niet altijd gelukt maar het werden er toch flink wat.
    Ik werkte er in totaal zo'n kleine rustige 10 uren aan, verflaagje van de body inbegrepen.
    Ik zal ze hier effe snel neerplanten. Welicht voeg ik er later nog wel wat commentaar bij.

    et voila: DE doos (prijskaartje hangt er nog aan :) )
    Het is de Tamiya Rising Storm geworden. Chassis DF-02, 1/10 en 4WD.

    [​IMG]

    Daarnaast kocht ik nog twee accu-packs, een oplader en Futaba-zender (Mega Tech 2PL met bijhorende servo's ...). De Speedcontroler zit meegeleverd in de Tamiya-doos.

    Alles uit de doos gehaald, .... Wat een zakskes.

    [​IMG]

    Een eerste blik op de handleiding, ... dan een tweede en een derde .... een geluk dat alles in genummerde zakjes zit, denk ik even maar.

    [​IMG]

    een aantal tandwieltjes en enkele klieders vet ... én 5 minuutjes later blijkt dit een differentieel te zijn geworden?! Cool!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit moet dan wellicht een cardan-as zijn? In Plastic?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Diff vooraan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zoonlief wilde graag meehelpen :)

    [​IMG]

    Motor gemonteerd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het werd het moment om de elektroica te monteren, om zo de servo neutraal te kunnen stellen en vervolgens te verbinden met de stuurinrichting.
    Dit is echter een gesukkel geworden en ik vond pas een oplossing na het doorspitten van 4 handleidingen:
    * de handleiding van Tamiya zelf,
    * de handleiding van de meegeleverde Speedcontroller,
    * de Futaba-handleiding en ...
    * de extra Futaba-handleiding van de bijgeleverde ontvanger, die blijkbaar niet de ontvanger is waarvan sprake in de gewone Futaba-handleiding.

    Het probleem was dat de batterij-stekker van de speedcontroller niet paste in de batterijconnector van de ontvanger. Een extra tussensnoertje uit de Futaba-doos bracht oplossing want hierop pastte de batterij-connector wel. Dat betekende wél ook dat ik met twee aan- en uitschakelaars zit, LOL
    Nét vóór de motor zit de eerste gemonteerd op het chassis, tussen de snoeren vooraan zit de tweede.

    [​IMG]

    De antenne-draad in het silicone-buisje krijgen lukte na wat priegelen niet ....
    Dan maar de trukendoos bovengehaald:
    Garendraadje aan de antennedraad geknoopt (in vorig leven zeiler geweest dus ik heb flink wat gepaste zeemansknopen op mijn repertoire :) ) ... en dan gewoon garendraadje enkele centimeters in de silicone-buis gepriemeld.
    Even zuigen aan de andere kant, zorgt er dan voor dat de hele garendraad doorheen het buisje gaat. Dan moest ik enkel nog hiermee de daaraan geknoopte antenne-draad doorhalen.

    [​IMG]

    Veel tijd gespendeerd (en veel gevloekt) om de banden op de velgen te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt maar wellicht moeten er betere manieren zijn. Mijn vingers doen er nog pijn van.
    Ik moet ook wel toegeven dat ik positief verbaasd was van de eenvoud van het wielbevestigings-systeem met de wiel-meenemers.

    [​IMG]

    alles gemonteerd? Dubbelcheck van de manual.

    [​IMG]

    Snel en eenvoudig één kleur in de lexan body gespoten (i.p.v. de twee kleuren die voorgesteld werden in de manual). Rood is flashy en zal de kinderen zeker aanspreken, dus dat werd het maar.

    [​IMG]

    Ondertussen zette ik ook nog een deel van de meegeleverde stickers of decals op de body en moest ik ook al de voorste dempers vervangen nadat er een stuk verloren ging in een crash.

    voila, dat was het dan :)
    enneu ... papa heeft gescoord bij zoonlief. AL is hij nog wat klein om de wagen te besturen. Handig was ook dat de Futaba-zender toelaat om alles bij de stellen en op te slaan. Zo kon ik een setup instellen waarbij het wagentje een rustige maximum snelheid heeft voor de kids, ... terwijl ik zelf naar hartelust kan rondrazen doorheen de tuin.

    Nog eens ne merci aan de mensen van Albatros voor alle info vooraf.
     
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    Mooi verslag! Nog wat aktiefoto's?
    Slim overigens de "langzame" instellingen op de zender.

    Greetz van Aldert
     
  3. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    i.v.m. langzame instellingen: Yup :D + nog een voordeel. Als de accu leeggereden is door papa door in de tuin rond te razen (beetje bergop en bergaf doorheen het gras) ... blijft er nog lading genoeg over voor de zonen om 10 minuten rustige rondjes te rijden op het terras.
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Hahaha, die banden en velgen zijn idd een leuke.

    Bij de bouw van mijn Top Force had ik ook het idee dat de banden erg hard waren en niet echt super makelijk op de velg gingen. Bij mij is het uiteindelijk vrij makkelijk gelukt. Maar alle andere banden en dergelijke die ik bijvoorbeeld bij mijn BJ4 heb gedaan gingen veel makkelijker had ik het idee. Misschien omdat deze stukken zachter zijn.

    Maar leuk bouwverslag. Veel plezier met rijden en het sleutelen aan de auto.
     
  5. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Inderdaad een leuk bouwverslag, ik heb de auto ook gehad, een goed ding. Enkel de voorste shocktower is nogal zwak, koop die maar ineens als reserve. Voor de rest zijn de alu turnbuckles, alu drijfstang en alu dempers aan te raden.
     
  6. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    ziet er goed uit
    mooie verslag ga zo door
    ben benieuwd naar de actie fotos

    mvg mike
     
  7. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Na verdere verkenningen in RC-land via internet, bleek dat op nog geen 3 minuutjes rijden van het adres van mijn schoonouders, het parkoers van ATR te vinden was (Stokrooie bij Hasselt). Niet getreuzeld dus dit weekend, toen we daar voor het weekend logeerden.
    Op het ATR-terrein zelf was niemand te vinden. Ik heb dan maar één van de gsm-nummers gebeld die daar geafficheerd waren en ik kreeg een zeer vriendelijke man aan de lijn (Patrick) die me vertelde dat hij me niet rechtstreeks kon helpen (zat momenteel op vakantie in Marokko! :) ) maar verzekerde me dat ik gerust eens een paar keertjes kon proberen op de piste.
    Het had de voorbije dagen wel flink wat geregend dus de baan lag er hard bij en er waren nog wat plassen ... en dus ook modder.

    efkes een paar stralen zonneschijn :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn mood-to-drive was echter te groot en 5 minuutjes later maalden mijn bandjes voor het eerst track-dirt.
    Grappig was ook dat ik eerst 3 accu's in de verkeerde richting over het parkoers reed (wat was die jump moeilijk?!) ... tot ik doorhad dat het tapijt aan één kant van elke jump wellicht een goede reden had. (Dat was dus de aanloop-kant!).
    Great!! Kon ik dus terug plezier beleven aan het her-ontdekken van de ideale lijnen.

    leuke jumps ... maar dus in de verkeerde richting
    [​IMG]

    [​IMG]

    en zo ziet een Tamiya Rising Sstorm er dus uit na een modder-track:

    [​IMG]

    dus dan maar poetsen:

    [​IMG]

    eerst gewoon de spons erover

    [​IMG]

    Dan de body eraf ...

    8O 8O :( :cry: AFGRIJZEN ... :oops: en snel de elektronica eruit gehaald.
    Die ben ik direct beginnen schoonpoetsen en met de haardroger droogblazen
    Dit was het chassis, zonder elektronica:

    [​IMG]

    na poetsen:

    [​IMG]

    en uiteindelijk, drie uur en poetsen en droogblazen en monteren later:

    [​IMG]
    Ik heb voorlopig enkele onderdelen ingepakt in vershoudfolie, gewoon om de ergste modder en vocht weg te houden. Ik weet wel dat sommige onderdelen zoals de regelaar heet kunnen worden en dus de folie zouden kunnen doen smelten dus daar moest ik maar even voor oppassen ... maar da's nog altijd beter dan niet kunnen rijden.

    Gelukkig droogde de track later wel op door het uitblijven van ernstige regen.
    Op zondag-voormiddag lag de track al veel droger en werd het al wat aangenamer om rond te hossen. Op zondagnamiddag waren er zowaar clubleden aanwezig. Ik kon al direct zien dat mijn materiaal BIJLANGE niet kon volgen met die 2WD Losi's qua topsnelheid en jumpkracht. Ook al direct eens ervaren hoe vreemd het is als iemand dezelfde frequentie heeft (even vreesde ik zelfs dat mijn zend-installatie naar de filistijnen was).

    Jammer dat ik zo ver weg woon. Ik had anders ter plekke een lidmaatschap genomen!

    ps: de vershoudfolie had goed zijn werk gedaan en veel stof en lichte modder buitengehouden. Ik betwijfel echter of dit een goede oplossing is, vanwege de mogelijke hitte-afgifte van sommige onderdelen. Waarom worden de elektronica-onderdelen eigelijk niet ingebouwd in een doosje om zo stof, modder en water zoveel mogelijk weg te houden? I guess that i nog veel leren moet :)
     
  8. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Erg leuke manier van lezen hoe iemand met de hobby bezig is. :) wacht de updates wel weer af.
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    hé Low, waar woon je dan als je naar Albatros geweest bent?

    (leuk verslag en die jump op ATR is inderdaad zéér moeilijk !)
     
  10. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Waar ik woon? Hou u vast: in Dworp (deelgemeente van Beersel onder Brussel) en dus op 3 minuutjes van MCM Racing :)
    Maar ik had vooraf rondgebeld naar een aantal winkels op zoek naar informatie als complete noob en ik vond dat de mensen van Albatros me zeer behulpzaam te woord stonden, met vooral de gepaste info voor een beginner. Daarnaast waren er nog een paar andere kleine factoren (bvb: ze hebben veel van wat ik zoek op stock waar dat in andere winkels vaak besteld moet worden).

    Begrijp me niet verkeerd, MCM Racing vind ik ook een prima winkel en de vriendelijke kerel (Pieter-Jan?) achter de kassa heeft me ook al veel info bijgebracht ... nu ik al wat kan volgen in de rc-terminologie :)

    Albatros ligt te Muizen en dat is dus meer dan 30 minuten rijden .. zeker als je weer maar eens in de file staat op de Brusselse ring ... en wanneer gebeurt dat eens niet?

    About updates :)
    Ben net nieuwe motor en regelaar gaan halen :D Benieuwd wat dat straks gaat geven.

    ps: Low_E stands for Lowie ofte Ludo
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    welke motor en regelaar?


    ik ben ook geen voorstander van mcm, veel liever albatros maar die hebben geen competitiemateriaal

    ik ben zelf van Mechelen, als je eens eens wat info wil over Buggy racen of je wil eens met een Associated B4 rijden om te vergelijken met je Tamiya mag je me wel eens mailen.
    Ik heb in de tuin een 'klein' gras cricuitje waar je kan op testen.
    m'n email vind je hier wel in m'n profiel :)
     
  12. bacardiboy

    bacardiboy Guest

    aangenaam ,ik ben woonachtig in ruisbroek bij sint-pieters-leeuw,ik ga rijden op een piste niet ver van waar ik woon in ukkel
     
  13. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    uhu, I agree
    [edit]ondertussen mening een beetje herzien. Albatros heeft een fantastische service! Zeker voor beginners. Maar MCM is zeker ook niet slecht. My 5 cts

    regelaar GM SX6
    motor: Nosram Visio 12X2

    althans dat is wat ik op die onderdelen terugvind. Ik hoop maar dat adt niet te "straf" gaat zijn voor mijn Tamiya-bakske.


    Very intesting Bacardiboy. Wanneer, op welke dagen ga je naar Ukkel? Hebben deze mensen ook een site met info?
     
  14. bacardiboy

    bacardiboy Guest

    ja die hebben een site

    http://site.voila.fr/zotos ,nu zondag is er een wedstrijd,de gelegenheid dus om eens een kijkje te nemen ,verschillende kategorien ,zelf vintage ,ik heb zelf een tamiya top force

    echt gezellig
     
  15. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    properkes,
    ge gaat u meteen een pak harder amuseren :)
    en ge kunt dit later gemakkelijk naar een wedstrijdbuggy verbouwen !
     
  16. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    idd, dat was ook mijn idee :D
     
  17. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Nee toch niet echt, ik heb hem zelf ook gehad en heb uit Tamiya Cup-ervaring geleerd dat er toch een wezenlijk verschil blijft. Het is een goede auto (ik had de mijne uitgerust met de TRF-dempers, dishweels, DF-03 velgen en banden, alu aandrijfas, spelingsvrij gemaakt met shims,...) maar ondanks zeer goed onderhouden enz. blijft zo'n TRF501X toch soepeler lopen, ik heb ermee gereden op hetzelfde circuit, en zo'n TRF is toch sneller, stabieler, lichter,...
    Ik ben er echter altijd zeer tevreden van geweest en heb niets gebroken buiten 2x de front shocktower en 1 stuurblok (in 2 jaar).
     
  18. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ma kerel, de electronica hé pipo...
     
  19. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Oei sorry :)
    Maar het was ook voor meerdere interpretaties vatbaar he pipo :wink:
     
  20. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    lol!

    Zeg, ik heb een vraagje. Mijn originele Tamiya-regelaar (vooruit, achteruit) had volgende aansluitingen:
    • groene draad: aansluiting motor (blauw)
    • oranje draad: aansluiting motor (geel)
    • rood: accu
    • zwart: accu
    • aansluitstekker voor channel 2 op de ontvanger
    • een extra aansluitstekker ... dewelke ik moest aansluiten in de battery-aansluiting op de ontvanger.

    Mijn nieuwe regelaar (enkel vooruit, living on the edge ;) ) heeft echter die laatste aansluiting niet. Op welke manier moet mijn onvanger nu stroom krijgen? Moet ik een extra accu voorzien voor de ontvanger? Of moet ik op één of andere manier zorgen voor een extra verbinding met de standaardaccu?
     

Deel Deze Pagina