Dit zijn mijn eerste RC-stapjes.
Ik wilde graag een modelbouwkit waarop ik mijn knutselvaardigheden nog eens kon op botvieren en dus wilde ik geen Ready-To-Run-kit. De mensen van Albatros te Mechelen gaven me alle info waarom ik vroeg en zetten me op weg.
Ik ben iemand die altijd eerst een handleiding uitpluist (jaja, en dat voor een man!) dus het was niet zo moeilijk om met de Tamiya-manual, zelfs zonder RC-ervaring, dit "bakskse" in elkaar te steken ... al moet ik toegeven dat ik af en toe toch eens in mijn haar gekrabt heb.
Omdat het me zo leuk leek, had ik me voorgenomen om van alle bouw-stadia foto's te nemen. In mijn enthousiasme (of ergernis ... zie wielen) is dat niet altijd gelukt maar het werden er toch flink wat.
Ik werkte er in totaal zo'n kleine rustige 10 uren aan, verflaagje van de body inbegrepen.
Ik zal ze hier effe snel neerplanten. Welicht voeg ik er later nog wel wat commentaar bij.
et voila: DE doos (prijskaartje hangt er nog aan
)
Het is de Tamiya Rising Storm geworden. Chassis DF-02, 1/10 en 4WD.
Daarnaast kocht ik nog twee accu-packs, een oplader en Futaba-zender (Mega Tech 2PL met bijhorende servo's ...). De Speedcontroler zit meegeleverd in de Tamiya-doos.
Alles uit de doos gehaald, .... Wat een zakskes.
Een eerste blik op de handleiding, ... dan een tweede en een derde .... een geluk dat alles in genummerde zakjes zit, denk ik even maar.
een aantal tandwieltjes en enkele klieders vet ... én 5 minuutjes later blijkt dit een differentieel te zijn geworden?! Cool!
Dit moet dan wellicht een cardan-as zijn? In Plastic?
Diff vooraan.
Zoonlief wilde graag meehelpen
Motor gemonteerd
Het werd het moment om de elektroica te monteren, om zo de servo neutraal te kunnen stellen en vervolgens te verbinden met de stuurinrichting.
Dit is echter een gesukkel geworden en ik vond pas een oplossing na het doorspitten van 4 handleidingen:
* de handleiding van Tamiya zelf,
* de handleiding van de meegeleverde Speedcontroller,
* de Futaba-handleiding en ...
* de extra Futaba-handleiding van de bijgeleverde ontvanger, die blijkbaar niet de ontvanger is waarvan sprake in de gewone Futaba-handleiding.
Het probleem was dat de batterij-stekker van de speedcontroller niet paste in de batterijconnector van de ontvanger. Een extra tussensnoertje uit de Futaba-doos bracht oplossing want hierop pastte de batterij-connector wel. Dat betekende wél ook dat ik met twee aan- en uitschakelaars zit, LOL
Nét vóór de motor zit de eerste gemonteerd op het chassis, tussen de snoeren vooraan zit de tweede.
De antenne-draad in het silicone-buisje krijgen lukte na wat priegelen niet ....
Dan maar de trukendoos bovengehaald:
Garendraadje aan de antennedraad geknoopt (in vorig leven zeiler geweest dus ik heb flink wat gepaste zeemansknopen op mijn repertoire
) ... en dan gewoon garendraadje enkele centimeters in de silicone-buis gepriemeld.
Even zuigen aan de andere kant, zorgt er dan voor dat de hele garendraad doorheen het buisje gaat. Dan moest ik enkel nog hiermee de daaraan geknoopte antenne-draad doorhalen.
Veel tijd gespendeerd (en veel gevloekt) om de banden op de velgen te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt maar wellicht moeten er betere manieren zijn. Mijn vingers doen er nog pijn van.
Ik moet ook wel toegeven dat ik positief verbaasd was van de eenvoud van het wielbevestigings-systeem met de wiel-meenemers.
alles gemonteerd? Dubbelcheck van de manual.
Snel en eenvoudig één kleur in de lexan body gespoten (i.p.v. de twee kleuren die voorgesteld werden in de manual). Rood is flashy en zal de kinderen zeker aanspreken, dus dat werd het maar.
Ondertussen zette ik ook nog een deel van de meegeleverde stickers of decals op de body en moest ik ook al de voorste dempers vervangen nadat er een stuk verloren ging in een crash.
voila, dat was het dan
enneu ... papa heeft gescoord bij zoonlief. AL is hij nog wat klein om de wagen te besturen. Handig was ook dat de Futaba-zender toelaat om alles bij de stellen en op te slaan. Zo kon ik een setup instellen waarbij het wagentje een rustige maximum snelheid heeft voor de kids, ... terwijl ik zelf naar hartelust kan rondrazen doorheen de tuin.
Nog eens ne merci aan de mensen van Albatros voor alle info vooraf.
Ik wilde graag een modelbouwkit waarop ik mijn knutselvaardigheden nog eens kon op botvieren en dus wilde ik geen Ready-To-Run-kit. De mensen van Albatros te Mechelen gaven me alle info waarom ik vroeg en zetten me op weg.
Ik ben iemand die altijd eerst een handleiding uitpluist (jaja, en dat voor een man!) dus het was niet zo moeilijk om met de Tamiya-manual, zelfs zonder RC-ervaring, dit "bakskse" in elkaar te steken ... al moet ik toegeven dat ik af en toe toch eens in mijn haar gekrabt heb.
Omdat het me zo leuk leek, had ik me voorgenomen om van alle bouw-stadia foto's te nemen. In mijn enthousiasme (of ergernis ... zie wielen) is dat niet altijd gelukt maar het werden er toch flink wat.
Ik werkte er in totaal zo'n kleine rustige 10 uren aan, verflaagje van de body inbegrepen.
Ik zal ze hier effe snel neerplanten. Welicht voeg ik er later nog wel wat commentaar bij.
et voila: DE doos (prijskaartje hangt er nog aan

Het is de Tamiya Rising Storm geworden. Chassis DF-02, 1/10 en 4WD.
Daarnaast kocht ik nog twee accu-packs, een oplader en Futaba-zender (Mega Tech 2PL met bijhorende servo's ...). De Speedcontroler zit meegeleverd in de Tamiya-doos.
Alles uit de doos gehaald, .... Wat een zakskes.
Een eerste blik op de handleiding, ... dan een tweede en een derde .... een geluk dat alles in genummerde zakjes zit, denk ik even maar.
een aantal tandwieltjes en enkele klieders vet ... én 5 minuutjes later blijkt dit een differentieel te zijn geworden?! Cool!
Dit moet dan wellicht een cardan-as zijn? In Plastic?
Diff vooraan.
Zoonlief wilde graag meehelpen

Motor gemonteerd
Het werd het moment om de elektroica te monteren, om zo de servo neutraal te kunnen stellen en vervolgens te verbinden met de stuurinrichting.
Dit is echter een gesukkel geworden en ik vond pas een oplossing na het doorspitten van 4 handleidingen:
* de handleiding van Tamiya zelf,
* de handleiding van de meegeleverde Speedcontroller,
* de Futaba-handleiding en ...
* de extra Futaba-handleiding van de bijgeleverde ontvanger, die blijkbaar niet de ontvanger is waarvan sprake in de gewone Futaba-handleiding.
Het probleem was dat de batterij-stekker van de speedcontroller niet paste in de batterijconnector van de ontvanger. Een extra tussensnoertje uit de Futaba-doos bracht oplossing want hierop pastte de batterij-connector wel. Dat betekende wél ook dat ik met twee aan- en uitschakelaars zit, LOL
Nét vóór de motor zit de eerste gemonteerd op het chassis, tussen de snoeren vooraan zit de tweede.
De antenne-draad in het silicone-buisje krijgen lukte na wat priegelen niet ....
Dan maar de trukendoos bovengehaald:
Garendraadje aan de antennedraad geknoopt (in vorig leven zeiler geweest dus ik heb flink wat gepaste zeemansknopen op mijn repertoire

Even zuigen aan de andere kant, zorgt er dan voor dat de hele garendraad doorheen het buisje gaat. Dan moest ik enkel nog hiermee de daaraan geknoopte antenne-draad doorhalen.
Veel tijd gespendeerd (en veel gevloekt) om de banden op de velgen te krijgen. Uiteindelijk wel gelukt maar wellicht moeten er betere manieren zijn. Mijn vingers doen er nog pijn van.
Ik moet ook wel toegeven dat ik positief verbaasd was van de eenvoud van het wielbevestigings-systeem met de wiel-meenemers.
alles gemonteerd? Dubbelcheck van de manual.
Snel en eenvoudig één kleur in de lexan body gespoten (i.p.v. de twee kleuren die voorgesteld werden in de manual). Rood is flashy en zal de kinderen zeker aanspreken, dus dat werd het maar.
Ondertussen zette ik ook nog een deel van de meegeleverde stickers of decals op de body en moest ik ook al de voorste dempers vervangen nadat er een stuk verloren ging in een crash.
voila, dat was het dan

enneu ... papa heeft gescoord bij zoonlief. AL is hij nog wat klein om de wagen te besturen. Handig was ook dat de Futaba-zender toelaat om alles bij de stellen en op te slaan. Zo kon ik een setup instellen waarbij het wagentje een rustige maximum snelheid heeft voor de kids, ... terwijl ik zelf naar hartelust kan rondrazen doorheen de tuin.
Nog eens ne merci aan de mensen van Albatros voor alle info vooraf.