Wow!! Mijn Tamiya-bakje draait merkelijk sneller op straat, zelfs met een oude accu die wellicht geen optimale stroom kan leveren.
Dit, gecombineerd met de nieuwe slick-bandjes zorgt er ook voor dat ik het plots wat moeilijker heb om de wagen perfect onder controle te houden.
Een ander verschil is ook dat deze motor geen achteruit heeft. Opletten dus dat ik niet vast rij op het einde van de straat want even omkeren zit er nu niet meer bij.
Enkele runs later is het echter zover. Na een tweede botsing (met mijn band van mijn wagen (euh, mijn echte wagen!)) rijdt mijn bakske plots zeer kaduuk.
D*mn.
Ik had daarnet al gezien dat één van de kanten van de voorste shocktower al vreemd scheef stond.
Nu is deze dus afgebroken. Verder rijden betekent: hobbelen op 3 wielen en chassis

Sessie afgelopen dus.
Thuis de zaak nog eens van naderbij bekeken: shocktower ligt in drie plastic stuk(jes). Geen sprake van mogelijheid tot (stevig) herstellen
Dan maar winkels opgebeld. Deze shocktower is enkel verkrijgbaar in de originele Tamiya-versie .
Er zit dus niets anders op dan het bewuste onderdelen-zakje terug te bestellen.
Kostprijs rond de 9€.
Mmm, mag wel ... voor een stevige Shocktower, denk ik dan, maar dus niet voor een plastic ding dat zo wéér kan breken bij een volgende rij-sessie met bijhorende crashes (in my case).
Afijn, er zit dus niets anders op dan het zakje te bestellen ... en te wachten ... :cry: :sleepy:
... maar dat kan dus niet kunnen, hé ???
Dat ne mens zo lang moet wachten ... daar moet een andere oplossing voor zijn!!
En dus besluit ik om zelf een nieuwe shocktower te maken.
De volgende morgen het chassis nog eens goed bekeken, maten genomen... Mits andere montage van enkele onderdelen, moet het zelfs makkelijk eenvoudig zijn om een nieuwe tower te maken.
Er komt dus toch een andere versie:
de Ludo-versie!
Chassis, schuifmaat, lat, potlood, plaatje staal (kan roesten, maar dat is nu niet mijn hoofdzorg) Enkel jammer dat het opmerkelijk zwaarder is dan het origineel onderdeel, maar deze zal dan ook niet breken!
Na nauwgezet opmeten tot op halve mm eerst maar een eenvoudig plannetje gemaakt. Ik ga deze shocktower zelf wat "verbeteren". De originele had
geen instelmogelijkheden. Ik ga de bovenkant van de schokdemper drie mogelijke bevestigingsgaatjes geven, i.p.v. één. Ik zou er zelfs later nog enkele kunnen bijboren, maar dit is nu zo al vet werk genoeg en ik wil eigenlijk snel graag zien of mijn oplossing haalbaar is.
Eerst wat tape op het plaatje staal (1,5 mm dik) en dan de lijnen overzetten, boorpunten eerst aantikken, Metaalboor in de tafelboormachine., oordoppen, zagen, vijlen, ...
Mijn enthousiasme (=haast) zorgt er ook voor dat mijn boor- en zaagwerk eigenlijk wel wat zuiverder zou kunnen, maar het ding moet gewoon functioneren!
Dit is het resulaat.
Ik geef toe, ziet er helemaal anders uit dan het het origineel stuk ... maar

ik verzeker je dat dat dit perfect te monteren gaat zijn
Kijk maar hier

:
Ik geef toe dat deze shocktower enkele mm meer naar voor gemonteerd werd maar de schokdempers komen op exact dezelfde plaats uit. Ook alle andere delen worden in een identieke setup teruggezet.
dan nu mét body:
TADAA:
Ludo is driving again :bday:
Ernstige opmerking echter: Deze shocktower is ontegensprekelijk stevig. Ik vrees nu eigenlijk dat het volgende dat nu zou kunnen begeven, de bevestigingspunten op het chassis zouden kunnen zijn ... en een chassis namaken in een stuk plaatstaal zie ik nog niet zitten :nooo: