Tamiya sandscorcher

Ja, hij staat weer op zijn wielen.
Nu bezig met de box en de electronica.
Maar op het moment even weinig tijd, de andere bezigheid (heb hier een dekrue,en kennel) vraagt even veel extra tijd.
Ben nu ook tussendoor aan het kijken voor een zender en ontvanger, phoe veel verandert zeg.
Op het moment gaan de gedachte uit naar een turnigie 9 zender met een orange ontvanger erbij voor in de wagen.
Omdat ik m ogelijkheden voor andere dingen open wil houden gaan de gedachte wel uit naar een zender met meer kanalen en de nodige mogelijkheden.
Voor puur een wagen is het overkil.
Plus bij een vintage wagen hoort een stikzender is mijn idee.
Weet jij trouwens welke ecs van tamiya een lipo kut off heeft?
Ik zit te denken aan lipo accu,s om zo,n lang mogelijke rijtijd te halen.

Hoe staat het er daar bij?
Al weer enige vorderingen?

De Orange ontvangers zijn voor bij Spektrum zenders, of Futaba. Voor een auto zou je, als je de Turnigy 9x neemt, deze 3 kanaals ontvanger kunnen nemen:

Hobby King GT-2 2.4Ghz Receiver 3Ch

Dat is de ontvanger die je ook kunt zien op de foto van mijn Kyosho Lazer ZX Sport. Heeft ook een ingebouwde failsave, dus als het zendersignaal weg mocht vallen, kun je het zo instellen dat de auto vanzelf stopt. En ook nog goedkoper dan de Orange ontvangers.

En het is "cut off" ;-)

Nu van mijn kant uit een kleine waarschuwwing.
Nooit aluminum en rvs rechtstreeks met elkaar kontakt laten maken.
In de jachtbouw, waar ik in gewerkt heb, werd rvs beslag altijd met een soort kit van het aluminum gescheide.
In dit geval dus de boutjes, ze vreten het alu aan en zijn na enige tijd niet meer los te krijgen.
Ik schroef hem daarom weer kompleet met stalen boutjes in elkaar.

Re entry from the 80`s pb komt er aan.

Grt Rob
Yep daar geld het (met name zoute)water als electroliet, en geleider, heel wat anders dan in onze modelbouw.. Pak de scooter blokjes maar das allemaal alu en staal en rvs, en dat gaat ook goed...

Maar me tde boten is het wel heel anders, dat klopt...

Nee nog niks gedaan aan de Sand Scorcher. Wel stiekem missende onderdelen aan het verzamelen voor een Vintage Super Champ.

De standaard esc van tamiya heeft geen lipo cut off. De Tamiya aVolac BL2le wel maar die wil je niet betalen. Kost net zoveel als de hele Sand Scorcher.

Je kunt natuurlijk wel een goedkope losse cut off gebruiken.

Een servosaver van de superchamp is wel een lastige om te vinden.
Heb er zelf even naar gekeken, maar zodra ik goede foto,s heb ga ik hem maar zelf na maken.
Ik moet me echt eens goed in de moderne electro gaan verdiepen, maak er nu nogal een zooitje van :rolleyes:

Nog niet klaar.
Wegens andere bezigheden staat hij op een wat laag pitje op het moment.
En met de Winner en Cruf,s in het vooruitzicht zal dat ook nog wel even zo blijven ben ik bang.

Ondanks alle drukte toch een beetje tijd voor de sand scorcher gehad.
Vanmorgen even een proefritje gemaakt met het onderstel.
Dingen die er uit voortkwamen, de motor heeft toch zijn beste tijd gehad.
Ook ging de voorwielophanging diverse malen los / uit elkaar.
De motor is geen probleem, er ligt een mooie sport tuned klaar.
Maar die voorwiel ophanging.
In de draagarmen zitten een witte kunstof busjes/plaatjes.
deze bedoel ik
http://www.tamico.de/bilder/produkte/klein/TA-10005038.jpg

Deze zijn aan vervanging toe, maar de re re passen zo niet in de mk1 draagarmen, de orginele hebben een buitendiameter van 5,5 mm en de re re 7,5mm.
Is er zo iemand die een oplossing weet, uitboren zou de orginalitijd aantasten, wat zonde is.
Ik heb nu de tyrap truc toegepast, maar dat gaat hem niet worden op de lange duur.

Grt Rob

De kogelmaat is ook anders van de Re Re dus je moet dan ook de kogeltjes vervangen. Wel leuk dat je weer bezig bent. Ik heb een paar fotos van mijn Tamiyas in albums gezet hier.

Zo, om het probleem op te lossen met de voorwielophanging maar rere draagarmen besteld met de bijbehorende onderdelen.
50 dollar voor de vintage is me iets te veel voor een onderdeeltje dat aan slijtage onderhevig is.
Ook heb ik er maar meteen een nieuwe body bij gedaan, ik weet nog niet echt goed hoe de vintage body aan te pakken, plus om te rijden er mee leek mij dit wel iets beter.
Hopelijk houden we nog even een paar weken wat warmer weer zodat we die kunnen spuiten.
Oja ook een verlichtingssetje zal in het pakketje zitten.
Wel ben ik nog aan het overdenken of er een interieur in gemaakt zal worden.
Nu we toch aan het veranderen zijn, is dus een van de voordelen met zo,n extra (wel wat minder mooie body), we hoeven geen rekening te houden met het vintage gehalte.
Wel komt er nu een nadeeltje om de hoek kijken, wat als we dadelijk er mee klaar zijn?

Zolang je alles maar bij elkaar houd dat het ooit nog origineel gemaakt kan worden zou ik er ook gen problemen mee hebben. Zo zitten op mijn Vintage ook nieuwe spiegels. Echter heb ik deze zo aangepast zodat ze met de originele schroefjes vastgezet kunnen worden. Dus geen grotere gaten in de body. Gewoon een stuk van de spiegels afgevijld en draad getapt. Als ik ooit nog een originele set tegenkom dan kunnen die er gewoon op.

Ja, dat is mijn gedachte ook, wat aanpassingen om hem goed rijdend te maken, en de originele onderdelen netjes bewaren, vandaar ook dat ik de vintage draagarmen niet op wilde boren.

Ik ben nu nog aan het laatste stukje bezig.
Om dat ik de orginele kap wil sparen heb ik een rere gekocht, deze moet nog gespoten worden.
Maar daar ben ik weersafhankelijk mee (moet dat buiten doen).
Het intereur en de verlichting maken heeft behoorklijk wat extra tijd gekost.

Grt Rob.

Ik lees met belangstelling je verslag.
Heb zelf helaas geen "vintage" maar de 2010 uitgave. (nog niet uitgepakt)

Ik ben op zoek naar wat leuke "hop-ups".
Heb al wat gegoogled,maar tot nu toe nog niet veel gevonden :???:
Mocht iemand een suggestie hebben, dan houdt ik me aanbevolen voor tips.

Veel hopups zijn er niet meer.
Wat je op e-bay kan vinden zijn een butterfly chassie, en andere bumpers.
Ook is er een set voor een aangepaste achterwiel ophanging.
verder had tamiya zelf een dif, maar ik dacht dat dat al weer uit productie is genomen.
Je kan als je echt los wil gaan zoeken naar vintage hopups, maar die zijn maar zeldzaam te koop, dus hangt daar een prijskaartje aan.
De gehele wagen is nog steeds kwa ontwerp uit de jaren 80, en heeft daardoor zijn beperkingen.
Veel info is te vinden op dit forum, Tamiyaclub.com Forums - Tamiyaclub.com Forums

Wat ik adviseer kwa hopups zijn evt een sport of dirt tuned motor en andere schokbrekers, deze lekken bij de rere nog net zo hard als de orginele.
Of het butterfly chassie een goede verbetering is weet ik zo niet, het chassie is stijver maar ook zwaarder.

Grt Rob

@bart: idd, ik zou niet weten welke, maar schokdempers kan je (bijna) altijd aanpassen
En een nieuw motortje erin, miss met wat gedremel en geduld en andere overbrengen maken, de stuuruitslag vergroten (evt met een andere servo), alles waterdicht maken, zo heb je al weer een heel lijstje denk ik. Wat ook wel wat spaarwerk kost

Back