Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
F

F1mechanic

Guest
Een paar maanden geleden heeft Tamiya de TA05 uitgebracht. Ik heb er nu een aantal weken mee gereden en hij bevalt goed. Omdat ik geen ervaring met snaaraandrijving had was ik wel benieuwd hoe dit zou rijden.

Het is een glasvezel verstekte badkuip met de motor nagenoeg in het midden (links) geplaatst. Verder naar voren dan in de TRF415 en TA04. De aandrijfriemen zijn beide even lang.

De auto reageert goed op vershillende setup aanpassing. Ik heb een aantal opties gekocht tov de standaard.

Een paar wijzigingen tov de standaard:
-standaard motor is vervangen door de Stock TZ motor
-carbon demper bevestiging
-stabilizator stangen
-motor heatsink
-TA05 Aluminum Racing Steering Set
-TA05 Center One-Way Set

Dit chassis heeft veel onderdelen van de TA04 en de TRF415. Er zijn dus zat opties te verkijgen.

Heeft iemand anders al ervaring met dit chassis? Setup tips?

Alwin.

side.jpg

side2.jpg

frontsusp.JPG

cntroneway.JPG

Mooie auto! heel mooi bedacht van tamiya dat het voor en achter diff en de snaren hetzelfde zijn, scheelt weer onderdelen die anders zijn!

verder was er eest de gedachte dat de ta05 een afgeleide zou worden van de trf415 maar dat blijkt niet echt het geval te zijn, wie weet kunnen we wel een trf416 verwachten op basis van ta05!

het lijkt mij een heel mooi beginnerchassis voor degene die echt wat serieuzer wil rijden, ik ben van mening dat je hier dan een stuk meer aan hebt dan een TT01, wat jouw visie daarop?

oh en welke body heb je? de ferrari f430 heerscht! andere kappen zijn ook mooi hoor;)
heb je een artikelnr van de motorkoeler of is dat die nieuwe van tamiya? die zou namelijk perfect op mijn trf415 passen!

Ik heb die met de F430 body. Maar er is ook één met een DTM Mercedes en er komen er nog twee. Raybring 2005 en Toyota Supra. Die laatste body wil ik zeker nog kopen.

Als je van een TT-01 overstapt moet je wennen aan de hoeveelheid afstelmogelijkheden. Maar da's gelijk de fun. Er moet wel een upperdek komen want het chassis flexed wel en je hebt bij een goede astelling stugge veren nodig (uit info van racers uit de VS).

Deze heatsink:
Tamiya TA05 Aluminum Motor Heat Sink #53837

Het is leuk om te vernemen dat men in amerika eerst nogal sceptisch was. Maar nu de eersten er mee gereden en geraced hebben hoor ik alleen maar positieve geluiden.

Komend weekend ga ik nog wat meer setups proberen.

Alwin.

kom je een keer in eindhoven rijden! wil het chassis graag in het echt zien!

heb je misschien ook een foto van de ferrari body, ik val helemaal in zwijmel daarbij... (ferrari freak;) )

probeer eens een body van protoform, rijd best anders dan een tamiya! ohja de fijnste body van tamiya vond ik de modena of de honda nsx... ben benieuwd wat de 430 doet!'

zou er een upperdeck komen? misschien zal tamiya uitkomen met wat carbon onderdelen als versteving, of wie weet wel een carbon/alu uitvoering die de naam R of zelfs trf draagt...

een vraag: zit er een soort van een snaar span mogelijkheid op de ta05?

heb je toevallig ook foto's van het chassis, compleet in elkaar gezet?

De snaarspan mogelijkheid lijkt veel op die van de TRF415 (vergeleken met de manual). Ik ben al wat wezen experimenteren met de spanning. Er zitten nu ge-upgrade riemen op.

Verder kan ik me niet voorstellen dat er géén upperdeck komt. Er is al een andere fabrikant die heeft aangekondigt hiermee te komen, en nog een hoop andere carbon delen.

Er zij al een aantal carbon delen voor de TA05 (carbon damper stay F&R, bumper van de TB EVO IV).

De kap heb ik nog niet gespoten. Ik gebuik nu een Modena kap die ik net af had toen ik deze kocht.

modena.jpg

Meer foto's later, na nog meer toegevoegde opties.

Alwin.

ok, dus ook die verdraaibare dingen waar de diff lagers in zitten, ben benieuwd, dat is heel wat netter dan een opspanstokje met een lager.

ohja hele mooie ferrari :worship:

Alwin, voor zo ver ik weet, Is er nog geen upperdeck te koop voor de TA05. Wel weet ik dat er menig tamiya rijders mee testen. Verder is het gebleken dat deze auto echt erg snel is. Heb je hem al gewogen? ben benieuwd naar het gewicht met al dat plastic.

Groet Robert

Robert,

Er is wel iets van een upperdeck, maar da's niet van Tamiya. En er is nog een andere Japanse fabrikant die nog wat van plan is. Maar los daarvan verwacht ik gewoon nog wat van Tamiya. In Japan en Amerika zijn erg veel rijders al enthousiast.

Het gewicht van de standaard weet ik niet want ik ben gelijk begonnen met tunen. Ik heb gelezen dat 'ie wat zwaar lijkt. Maar of dat ook zo is weet ik niet precies. Ik zal eens zoeken wat er zoal gezegd werd en de mijne eens proberen te wegen.

Alwin.

Heey Alwin.

Ik heb die van mij een tijdje geleden besteld hopen dat ie een keer verstuurd wordt en dat hij dan snel binnenkomt.
Ik heb er gelijk hop ups bij gekocht zoals: alu stuur intichting, carbon schoktowers voor en achter, 2 reserve snaren en een stabelisatie setje. Ik zie dat je je One way hebt ingebouwd, heb je daar nu echt profijt van?
Ik wou u ook nogmaals even bedanken voor alle info die u mij gegeven hebt. Zou u ook nog een algemene mening over de auto willen geven? zoals hoe hij nou reageert op commando's en of die snel is gewoon de algemene dingen?
Als elektronica heb ik gekozen voor een SX-9 van GM en als motor heb ik gekozen voor de element V2 van team orion.

MVG

Jacco

Even een up-date.

Nieuwe opties ingebouwd:
Suspension mouts TRF415 A
Slicks
disk velgen

Door het toepassen van de blokjes voor de ophanging is gelijk de speling verdwenen. De onderste draagarmen hadden wat speling naar voor en achter. Had ook dmv spacers ondervangen kunnen worden. Maar op deze manier is toespoor en uitspoor heel snel te verstellen.

De slicks leveren meer grip dan de origineel meegeleverde profielbanden.

overview.JPG

supsmount.JPG

Hier ook nog even een foto van het differentieel met de aandrijfriem instelmogelijkheid.

diff.JPG

Bij de laatste rondjes op de baan heb ik de stabilisator-stang achter weggelaten. Dit leverde wat beter rijgedrag op. De rijhoogte zit nu rond de 5mm.

Overigens heb ik de TA05 op het internet bij een winkel in Nederland voor 135 EUR gezien. De basis uitvoering. Een leuke instapprijs voor beginners die ambities hebben denk ik. Maar goed, ik heb gelijk heel veel opties gekocht.

Alwin

zag hem ook bij een jubileum aanbieding bij een winkel in lelystad
was alleen in week 36 voor 135 euries

maar mooie auto

Heb je hem al gewogen? ben benieuwd naar het gewicht met al dat plastic.

Verschillende gewichten die ik gelezen heb hingen zo tussen de 1520 en 1590 gram. Varierend van deels voorzien van opties tot volledig getuned.

Op dit moment ben ik heel erg tevreden hoe ik de auto over de baan krijg. Een probleempje met wat overstuur heb ik nu aardig weg weten te werken. Nog een poosje oefenen en dan misschien een sterkere motor voor meer snelheid. :D

Hier nog wat foto's van het net geplukt met ....... veel blauw,

IMG_06530038_2.jpg

IMG_06540039.jpg

IMG_06520037.jpg

IMG_06550040.jpg

Tot later,

Alwin.

Hij was inderdaad in de aanbieding bij VG Modelbouw in Lelystad.. Mooie auto trouwens, ik las elders dat ie erg scherp stuurt?!

Ja dat zijn hele mooie plaatjes van de TA05 die helemaal alles erop en eraan heeft :P Ik ben nog steeds aan het zoeken voor die blauwe schroeven set en die blauwe turnbuckels. Weet een van jullie waar die te koop zijn?? Ook vindt ik die blauwe uiteinde waar de wielen aan moeten ((sorry ben ff de naam ervan vergeten :oops: )) erg mooi :lol: Zoe blijf je bezig met die mooie dingen :P En Alwin die blauwe staafjes waar volges mij 1A ofzo iets opstaat waar heb je die gekocht en wat doen die??

Jacco

Die 'uiteinden' lijken mij de uprights. Deze zijn blauw:
53784-Tamiya TB Evolution IV Aluminum Rear Upright (1 Deg)

Er zijn nog meer met andere instelling.

Die blokjes met A1 zijn dezelfde als in de TRF415. Je kan daarmee de draagarm assen verplaatsen. In een hoek zetten (Toe of uitspoor), verder naar buiten (spoorbreedte), of beide. Het is heel makkelijkt te verstellen. Twee schroefjes los, blokje vervangen en schroefjes vast.
Elk blokje heeft andere maat.
53811 - TRF415 Suspension Mount (XD)
53810 - TRF415 Suspension Mount (XC)
53809 - TRF415 Suspension Mount (XB)
53808 - TRF415 Suspension Mount (XA)
51069 - TRF415 Suspension Mount (X)
51065 - TRF415 Suspension Mount (A)
51066 - TRF415 Suspension Mount (B)
51067 - TRF415 Suspension Mount (C)
51068 - TRF415 Suspension Mount (D)
(XD = Narrowest, D = Widest and please search with above item numbers)

Hiernaast heb je twee afwijkende nodig om ruimte te geven voor de aandrijfriem. Deze heeft een 'bruggetje' waar de riem onderdoor loopt.

Alwin.

I raced yesterday with the TA05 on carpet with rubber tyres and a protoform Mazda 6 shell. The car is kit except for TRF shocks and a small rear carbon gearbox brace. The car was setup initial to kit locations, 40wt oil all round, I changed the front to 45wt to slow down the weight transfer and stood the rear shocks out one hole on the tower and the car was dialed.

People who beat me last winter were behind me, with Xrays and TC4's, the guy who beat me, fastest lap was 0.2s faster and his car is about 110 grammes lighter than mine, so, you could say the car is competitive.....

Voor diegene die afvragen of de auto zwaar is met al dat 'plastic', en of 'ie competatief is. Even een quote van een amerikaans forum.

Alwin.

Back