Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ben zeker benieuwd naar je resultaten Corally..

@ bvandijk: Mooi dat het ding lekker rijdt. Eigenlijk is er weinig TA05 meer van over, alleen de aandrijflijn is nog hetzelfde. Voor de rest is het een compleet ander soort auto ;)
Maar wel mooi dat het een goed snelle auto is geworden...

Joris zei:
Ben zeker benieuwd naar je resultaten Corally..

@ bvandijk: Mooi dat het ding lekker rijdt. Eigenlijk is er weinig TA05 meer van over, alleen de aandrijflijn is nog hetzelfde. Voor de rest is het een compleet ander soort auto ;)
Maar wel mooi dat het een goed snelle auto is geworden...

Snel is hij niet opgeworden maar de afstelling voor de wegligging zijn optimaal en is wat zwaarder geworden 200gram precies goed.

Het is inderdaad een ander auto geworden, maar je moet gewoon zien om het te kunnen geloven.

Zelf heb ik afgelopen weekend ook met een TA05 gereden op het Circuit van RC indoor Groningen. Dit omdat ik daar de 1000 ronden van Groningen zou rijden. (3de geworden :mrgreen: )

De TA05 beviel me erg goed. Enkel vondt ik hem wat "loom" de bocht in en uit komen. maar goed dat zit hem waarschijnlijk in het plastic chassis en de hoeveelheid tweak die daarbij komt kijken. Verder was ik erg te spreken over de auto... Had ik niet verwacht!

Groet Robert

Poei... goede vraag de auto was al redelijk ge-set-upped, alleen heb ik hem ligtjes veranderd... Zal eens na vragen!

Groet Robert

oke ben wel benieuwd ernaar :) Ik ben iedereen zijn setup aan t bietsen en proberen, en probeer zo zelf tot een goede setup te komen.

Wat ons, van rc motorsport, overigens wel op viel, was dat iedereen die een TA05 bezit een compleet andere setup reed. En alle auto's gingen ongeveer even hard en reden even lekker.. Toch vreemd als je t mij vraagt. Betekent het dan gewoon dat die auto een super allround afstelgebied heeft, dat hij min of meer altijd lekker rijdt??

Blijkbaar..

Trouwens over die flex waar Robert t over had. Ik heb daar misschien iets op gevonden. Ik zag t bij vrijwel de eerste foto's die uitkwamen van de TA05. Een soort torque rod tussen je diffhuis en je motor mount.

Let op aan de achterkant tussen het diffhuis en de motormount...
http://www.teamjoybox.com/shs05/shs05266.jpg

Ik heb het zelfde gedaan, maar dan ook aan de voorkant. Ik ga komende zondag eens uitproberen of het echt verschil maakt... Ik merkte tijdens t maken ervan dat het chassis iets minder 'flex' heeft. Ben benieuwd of je t ook daadwerkelijk gaat merken.

[EDIT] Whoei die foto was wel erg groot! Ik laat hem dus maar even als link staan... [/EDIT]

Hmm ik denk dat die "rod" meer is om de spanning van het achtersnaartje gelijk te houden, je chassis kan nu in de lengte, maar ook horizontaal flexen. Daardoor komt er meer of minder spanning op de snaar te staan, en dat is niet goed. Zelf ook eens zo iets geprobeerd. snaar hing er als een slappe hap bij en slipte als een gek...

Groet Robert

Huhm, klinkt niet echt veelbelovend dus .. :( Ik dacht dat het de flex in de lengte richting tegen zou gaan.. Nou ben benieuwd wat t gaat doen. Er reed bij ons iemand op de club ook met hetzelfde systeem. Toch eens kijken of ik er net zo over te spreken ben als hij..

Joris zei:
Huhm, klinkt niet echt veelbelovend dus .. :( Ik dacht dat het de flex in de lengte richting tegen zou gaan.. Nou ben benieuwd wat t gaat doen. Er reed bij ons iemand op de club ook met hetzelfde systeem. Toch eens kijken of ik er net zo over te spreken ben als hij..

Post eens een fototje van hoe het er nou uitziet als je zou willen? BVD :D

Er staat een linkje, maar ik heb even twee fotootjes bijgevoegd voor je. Dit is dus mijn eigen chassis..

torque1.jpg

torque3.jpg

Alstu, vóór en achter :D

P.s. let op! mocht je dit ook gaan maken, en je gaat die voor achter vastzetten, let er dan op dat je ball joint (gouden kogelkopje) niet helemaal in je motormount past. Dit komt omdat er een schroef vanaf onder in zit. Als je stug doordraait, net als ik, dan breekt hij af, en moet je t gat weer uitboren.. ( ik had mazzel, toen ik begon te boren, draaide ie er zo uit) Zorg er dus voor dat je een ringetje tussen je balljoint en je motormount zet!

Bedankt voor je reactie, ziet er goed uit! :D Maar heb je het idee (heb je al getest) of het wat scheelt, is je chassis stijver geworden?

Zoals je misschien hierboven had gelezen, in de reply met het linkje ;) heb ik t nog niet kunnen testen ik ga het komende zondag testen. Maar als ik het chasis vast pak zit er wel duidelijk minder flex in de horizontale richting. (proberen de neus en achterkant naar elkaar toe te duwen) Ik heb alleen geen idee of t ook werkt voor de zijwaardse flex die optreed in bochten. Ben zelf bang van niet, maar t valt te proberen, toch?

Joris zei:
Zoals je misschien hierboven had gelezen, in de reply met het linkje ;) heb ik t nog niet kunnen testen ik ga het komende zondag testen. Maar als ik het chasis vast pak zit er wel duidelijk minder flex in de horizontale richting. (proberen de neus en achterkant naar elkaar toe te duwen) Ik heb alleen geen idee of t ook werkt voor de zijwaardse flex die optreed in bochten. Ben zelf bang van niet, maar t valt te proberen, toch?
\

Zeker, maar die zijwaartse flex blijf je wel houden denk ik, ook met een upperdeck b.v. Dit omdat je de zijkanten van het chassis niet extra verstevigt. Alleen als je een volledig carbon chassis neemt zal het minder worden denk ik.

dat is waar, maar een upperdeckje is wel wat breder en dat houdt zich op verschillende plekken 'vast' aan het chassis. Daardoor dat de flex wel een stuk minder zijn. In ieder geval minder dan nu t geval is. Maar we gaan t zien. Misschien werkt t alleen maar nadelig zoals Robert had.. Testen is de enige optie denks :D

Nadelig? ik... Heb ik iets gemist :roll:

misschien niet goed verwoord. Op dit moment houd je de spanning op je snaar. Zo is de kans dat de snaar bij grotere krachten niet overslipt (en dus slijt of kapot gaat) Het chassis zal een gelijke hoeveelheid flex behouden.. Zo als je zelf zegt doordat er niet een topdeck dat op meerdere punten bevestigd is, opzit.

Wat ik bedoelde dat een snaar er slap bij hing, was als ik zonder topdeck reed. (en dus zonder verstevigings rod's)

Verder zou ik nog even als ik jou was testen op een glasplaat of je chassis wel echt recht is. En niet krom getrokken door de Rod's! Gewoon even de wielen er af. auto er op en kijken of hij nergens wankeld of beweegd.

Groet Robert

Oke robert, ik had t verkeerd begrepen. Ik dacht juist dat het andersom was; dat door je het plaatsen door je 'rod' je juist een slappe snaar had gekregen en je daardoor geen grip van je snaar meer had. Maar nu ik dit lees denk ik dat het dus wel goed zit met die 'rods'. Ik ga hem morgen even op een platte plaat leggen om te kijken of hij inderdaad wel recht is. thanks voor je tip :D

Back