Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Ik ga ook meedoen met de tamiyacup. Beetje raar trouwens dat de eerste race in Velp op eerste paasdag is. Heel misschien kan ik daar wel heen. Ben sowieso bij de race op de MACH...
Wordt wel weer leuk, ding compleet opnieuw afstellen ;) Iemand nog tips :P

ja harder rijden opa :)

p.s. sjors heeft een setup boek gesponsord aan de "club" met al die setup tips erin mischien heb je er wat aan :)

)ERIK( zei:
p.s. sjors heeft een setup boek gesponsord aan de "club" met al die setup tips erin mischien heb je er wat aan :)

Dat boekie had ik over internet gekregen van Joris, heb het enkelt uitgeprint op school :D

Afgelope zondag heb ik weer lekker kenne rijde, maar nu had ik weer het volgende probleem.
Me auto stuurd naar links scherper als naar rechts, nu denk ik dat het in me droop screw's legt. maargoed, iemand enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn???

sjorsi zei:
)ERIK( zei:

Dat boekie had ik over internet gekregen van Joris, heb het enkelt uitgeprint op school :D

Afgelope zondag heb ik weer lekker kenne rijde, maar nu had ik weer het volgende probleem.
Me auto stuurd naar links scherper als naar rechts, nu denk ik dat het in me droop screw's legt. maargoed, iemand enig idee wat het nog meer zou kunnen zijn???

Verschillende stuuruitslag naar links en rechts?

heb je je servosaver wel 'scheef' ingebouwd?? Onder 10 graden? anders krijg je inderdaad dat hij scheef stuurt. Ik heb zelf die grap ook gehad :mrgreen:

P.s af en toe ben je ook best een droppie he! :P hahaha!

Ff een vraagje... ben men auto hier voor dit weekend aan het klaarstomen voor de Euro-Cup in Belgie..
Nu is de vraag; welke tandwielverhouding zou ik gebruiken met
de tamiya RZ motor ? ( 23 single )
Het is het circuit van Rumst; met een lang rechtstuk, en weinig bochtenwerk...

Iemand enig idee ?

112/45 ofzo... :) of een 105/45 is nog net wat zwaarder :)

gewoon proberen, en snel afkijken bij de toppers voordat de eerste race begint ;)

sjorsi zei:
Mischien moet ik maar eens naar Heemskerk toe en op dat kleine circuit wat rondjes rijde om het sturen nog even wat te verbeteren...
als je goed technisch wilt leren sturen is dat circuit een hele goeie, nodige kappen in een jaar versleten daarzo zeg maar...

Probeer er voor te zorgen dat je halverwegen het rechte stuk uit geaccelereerd bent en dus op Topspeed draaid, maar let op, dat je nog wel genoeg "power" hebt in het binnen stuk. Kortom even proberen.

Groet Robert

Voor een verhouding van 5.5 te krijgen ongeveer op een
spur van 70 tanden? (orginele pitch) Hoeveel tanden moet motor pinion
dan zijn? 24 of hoger ? Kwestie dat ik weet welke tandwielen
ik me morgen moet aanschaffen ;)
Fijnere pitch zie ik niet echt zitten omdat er vaak kleine steentjes op het
circuit liggen; en die slopen steeds men spurs...

Weet er ook iemand welke (fijne)vertanding er gereden wordt op velp met een RZ 23turns ??

Misschien is het handig om met Ratio's te gaan werken. Daar werkt voor zo ver ik weet het grootste gedeelte van elke club wel mee. En je kunt het nog eens makkelijk terug vinden op internet. Zo kun je met 48DP als 64 DP makkelijk opzoeken welke tandwielen je moet steken.

Kijk anders ook eens op http://www.gearchart.com/ Daar staat voor bijna iedere auto zo kant en klaar een gearchart sheet...

Want ja ik kan wel zeggen dat je tandwieltje 46 moet steken, maar ik weet niet eens welk spur je hebt :? ..... Kortom Gearratio's erg handig!

Groet Robert

@ erik: ik reed vorig jaar op velp met 120/45 Wat iedereen reed omdat dat de limiet was. Gek genoeg staat er bij het regelement dit keer niets over ratio..

@ sv: je kunt heel makkelijk zelf je verhouding uitrekenen. tanden spurgear / tanden pinion =... x 2.25 (<- interne verhouding) = .. dat is dan je uitkomst die je krijgt :)

even een voorbeeldje: 112/45= 2.48888 x 2.25= 5.6
succes!

Joris zei:
@ erik: ik reed vorig jaar op velp met 120/45 Wat iedereen reed omdat dat de limiet was. Gek genoeg staat er bij het regelement dit keer niets over ratio..

@ sv: je kunt heel makkelijk zelf je verhouding uitrekenen. tanden spurgear / tanden pinion =... x 2.25 (<- interne verhouding) = .. dat is dan je uitkomst die je krijgt :)

succes!

bedankt ;) Dit heb ik vroeger geweten... maar ben er een jaartje tussenuit geweest.
Dus dat getal van 2.25 wist ik niet meer. Bedankt !

SV-Racing zei:
Joris zei:

succes!

bedankt ;) Dit heb ik vroeger geweten... maar ben er een jaartje tussenuit geweest.
Dus dat getal van 2.25 wist ik niet meer. Bedankt !

Effe snel zitten rekenen maar dan kom je op een pinion van 28. Maar is een raio van 5,5 niet wat laag? Nu heb ik 6,56 met een standaard mabuchi motor. Wat zouden jullie adviseren met een TZ motor van tamiya voor een indoor baan?

normaal rijdt ik op bijvoorbeeld een baan als gouda (toch middelmatig in zijn soort) 6,2 met een 12T motor... met 19T ga je al heel snel naar 5,4 toe HFCC een zeer krap baantje rijdt ik rond de 5,6 met een 19T... Enkel op indoor banen ga je naar de 6 toe met 19T... Dus dat valt wel mee:)..

Groet Robert

uhm ja hoor! Jij zeker ;) Servo's zijn vrij, savers dus ook! Ze zijn opzich niet zo heel erg streng hoor bij die tamiya cup. Ze kijken vooral naar banden, motoren en grote onderdelen maare als je een ander merk pinion op hebt zullen ze daar niets over zeggen. Nu kan dat al helemaal niet, want er is geen ratio bekend ;)

@ sjors: 5,5 kan ook wel op de MACH. Je moet gewoon even proberen wat je het lekkerste vindt rijden. Ik reed vorig jaar bij de trainingen op MACH met een 120/45 soms 44. Maar dat is misschien iets te licht.

@ beyonder: Ik reed met een standaard motor bij de rc-motorsport challenge een verhouding van 45/112 Gewoon branden met die dingen. Hij kon het best goed aan eigenlijk..

Back