Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
ik smeer met Corally TC–4 `Carpet Jack.
en nog zeker een minpunt van mij 2min voor de start droog ik mijn banden en dan een rontje rijden en starten maar
jaja nog veel leren dus wat raden jullie mij aan om te smeren en banden warmers gebr buiten?
mvg

Als je buiten rijdt iig geen Carpet jack gebruiken, gebruik dan de gewone. Bandenwarmers zijn leuk, maar t wil nog wel eens gebeuren dat de start op zich laat wachten, dan is je winst van de warmers weg. Bovendien geef je aan dat je eerst een rondje rijdt, ook dan is veel van de warmte weg..
Gewoon Jack de gripper erop. 5 min van te voren drogen, auto op de baan, t liefste in de buurt van de start, langzaam erheen. En dan bij de start vol gassen. Dan moet t lukken ;)

Joris, bandenwarmers worden meestal gebruikt om het smeersel beter te laten verdampen en het opwarmen van je bandjes dat ze niet steenkoud worden.

Mijn goudentip als smeermiddel is WD-40 (ff op je banden sprayen, 2 min laten zitten en daarna goed afdrogen), werkt echt perfekt. Heeft meer grip dan jack de gripper en maakt de band flexibel. Ook is wd-40 zeer bandvriendelijk (rij al 3 wedstrijden en een aantal trainingsdagen op 1 setje cs-27w).
Vic

Je hebt vrijwel alleen bandenwarmers nodig als je smeert met het smeermiddel tire-tweak ( SXT, DIP enz ). Deze smeermiddelen zijn dusdanig dik dat ze moeilijk in de band trekken. Om het smeermiddel beter te laten intrekken gebruiken we bandenwarmers. Wel zet ik de warmers met tiretweak er 15min op op 60deg, haal ze dan 5 min voor dat ik moet rijden eraf en maak ik de banden goed droog.

Goh nog iemand iets spannend veranderd aan zijn auto, of nog nieuwe hop-ups? T is hier wel ernstig stil ineens... :(

Ik heb voor mijn zoon een TA-05 besteld
( en nog een extra als spare of voor mijzelf )

De standaard veren lijken al redelijk te werken,
ik heb hier een setje WIT-BLAUW-GEEL-ROOD veren.
We rijden alleen op tapijt.
Mijn idee is om voor de originele te laten zitten
en achter geel te gebruiken.

Zijn er nog meer setup tips voor tapijt ?

ik rij met grijs (ultra hard) voor en rood achter, voor met 0 grd camber en 0.5 toe-in. Achter met 2 tot 3 grd camber. standaard 2 grd toe-in.

Verder: banden moet je zelf proberen, zijn een aantal soorten die 'lekker' rijden: sorex, rp, lrp vtec, tamiya a slicks. tamiya m grip. Kortom zelf even testen dus.

Olie rond de 400, kun je lekker snel bochten wisselen, en komt ie makkelijk terug. dat was t denk ik wel :)

succes

0 Graden camber voor, hoeveel banden gaan er dan wel niet doorheen??

En 40WT mag voor indoor in mijn ogen ook zeker wel 35WT/30WT worden. Maar goed ik ken de baan niet :wink:

Oscar gewoon proberen, demping is het belangrijkste van de auto, en het meest invloedreike. Maar iedereen voelt een auto anders aan, en iedereen wil hem dus anders afgesteld hebben. Gewoon proberen.

Groet Robert

Joris zei:
ik rij met grijs (ultra hard) voor en rood achter,
Verder: banden moet je zelf proberen, zijn een aantal soorten die 'lekker' rijden: sorex, rp, lrp vtec, tamiya a slicks. tamiya m grip. Kortom zelf even testen dus.

succes

En in welke stand staat de demper ( gaatjes ) ?
Heb Sorex 20, 24 en 28 besteld.

heb een special blue edition trf damper set met witte veer voor geel achter

Set-up TA05 Carpet:

one way diff + one way center
toe-in 2.5 (1A -1D, met 1 graad upright)
front suspesion mounts 1D-1D
camber 1,5 graden voor en achter
olie #600 met 3 gaatjes piston
veren, wit voor, blauw achter
positie dempers voor en achter op een na buitenste gaatje (carbon demper steun)

achter vol smeren, voor 3/4

vijf zei:

wat wordt daar precies mee bedoeld eigenlijk? betekent het dat je achter de volledige bandoppervlakte insmeert en voor voor 3/4 het bandoppervlak smeert? houd je dan aan de buitenkant van de band een 'ongesmeerd' vlak, of juist aan de binnenkant van de band of een andere methode? ik begrijp namelijk niet waarom je de hele band dan niet smeert. het heeft uiteraard een goede reden en die zou ik dan graag willen weten!

Xray zei:
vijf zei:

wat wordt daar precies mee bedoeld eigenlijk? betekent het dat je achter de volledige bandoppervlakte insmeert en voor voor 3/4 het bandoppervlak smeert? houd je dan aan de buitenkant van de band een 'ongesmeerd' vlak, of juist aan de binnenkant van de band of een andere methode? ik begrijp namelijk niet waarom je de hele band dan niet smeert. het heeft uiteraard een goede reden en die zou ik dan graag willen weten!

3/4 aan de binnenkant, buitenkant dus ongesmeert laten. Dit doe je omdat bij vol smeren de auto te aggresief/onrustig wordt.

ok, dat is duidelijk. smeer eigenlijk nooit mijn banden. heb altijd met tamiya slicks gereden en nooit gesmeerd. nu sinds 2 weken take off cs 27 bandjes. wat een wereld van verschil! maar het is dus verstandig om te smeren begrijp ik (iedereen raadt jack the gripper aan) en dan met deze setting (3/4 smeren op de voorste band), of geldt dit ook weer niet altijd?

groeten

en wat werkt het beste voor buitenbanen? ik dacht dat ik sommigen heb horen vertellen over jack the gripper op buitenbanen, of ik heb dit helemaal verkeerd begrepen?

Precies 5 mm, gelijk aan de kunststof uitvoering. Normale velgen passen perfect, bij gebruik Ellegi foam moet ik er een ring van 1 mm opleggen.
Ik gebruik deze al een tijd en ze zijn probleemloos.

Back