Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
uhm, voor 2e gaatje van buitenaf. achter het 3e gaatje van buitenaf. Met carbon demperstays. Maar je moet gewoon proberen. Een paar rondjes rijden met je dempers in een bepaalde stand, dan veranderen en dan weer proberen. Net zo lang tot je t lekker vind rijden :)

Even door gaand op de vraag van Koiter. Wat wordt dan de spoorbreedte van de gehele auto met banden..... ?

Groet Robert

Robert, de T2 is volgens mij standaard 189mm breed met de Xray hexen en die zijn jammer genoeg ook 5mm, dus heb ik niet zoveel aan de 3Racing hexen. Ik wil namelijk graag 4mm hexen hebben om bijvoorbeeld de spoorbreedte aan de voorkant van de auto smaller te maken.

Ik heb wel gezien dat Tamiya 4mm hexen heeft, alleen zijn die 2 keer zo duur als de 3Racing hexen :( .

stevenkoiter zei:
Even door gaand op de vraag van Koiter. Wat wordt dan de spoorbreedte van de gehele auto met banden..... ?

Groet Robert

Robert, de T2 is volgens mij standaard 189mm breed met de Xray hexen en die zijn jammer genoeg ook 5mm, dus heb ik niet zoveel aan de 3Racing hexen. Ik wil namelijk graag 4mm hexen hebben om bijvoorbeeld de spoorbreedte aan de voorkant van de auto smaller te maken.

Ik heb wel gezien dat Tamiya 4mm hexen heeft, alleen zijn die 2 keer zo duur als de 3Racing hexen :( .

Arjen wilde dit namelijk ook weten, dus vandaar dat ik even door sprong op jou vraag. Ik wil dus eigenlijk precies het geen weten wat je nu hierboven beschrijft. En ErikJan geeft dus aan dat met 3Racing hexen zijn auto 1 mm smaller is. Dat is dus per hex op de T2 een halve mm smaller....

Anyhow..

Groet Robert

Wat is eigenlijk het verschil in rijden met 1d-1d blokken voor tegen 1a-1a ???

D is breder dan A
dus jou auto word dan breder en stabieler maar misschien te stabiel. ik rijdt vaak B--A-------A--C
achter met 1 graden upright en voor dus iets toe out op de draagarmen

En wat doet het met de vering voor als je B---A--- rijdt met 1gr toe out ipv A---A--- met 1 gr toe out ???

Maar is het echt functioneel om die blokken te kopen. Ze zijn tenslotte toch 13€ per stuk. Hoeveel moet je er dan hebben??

Ik denk dat het functioneel is wanneer je makkelijk de toe-in en toe-out wil kunnen verstellen. En ik heb ze nog niet kapot zien gaan, in tegenstelling tot de standaard plastic blokjes.

Je hebt ze per paar nodig. Je kan ze niet mixen met de originele.

Ze kosten wel wat, maar je kan ze later vast nog wel gebruiken wanneer je overstapt op een TRF of EVO. Da's allemaal uitwisselbaar spul.

Alwin.

ik heb een ta05 gekocht na een aantal jaren niks met rc te hebben gedaan.
ik heb het forum doorgelezen en heb nu een paar vraagjes.
er wordt gesproken van ee overbrengings verhouding van 5:1 voor een 19t motor, is dat niet wat zwaar. ik dacht dat deze dan 7:1 moet zijn.
en hoelang is de rijtijd dan? (met 5:1)

er is een one-way leverbaar voor het voordiff en voor de centrale as, maar wat is het verschil hiervan. ik weet wat ze doen, het enige verschil wat ik kan ontdekken is de plaats.

en als laatste: passen de spur gears van de ta04 ook op de ta05

Met een eindoverbrenging van 7.1 sloop je hoogstwaarschijnlijk of je motor of je regelaar (Beide zullen in ieder gavel goed warm worden) 5.1 is aan de lage kant. Ga je rondom 4.5 zitten zal hij het zwaar hebben. Natuurlijk is je eindoverbrenging ook afhankelijk van de baan. Op indoor banen zit ik met 19T vaak rondom 6 en op outdoor banen rondom 5.
Rijtijd is natuurlijk niet in te schatten. Dit ligt aan je accu, maar zeker ook aan je rijstijl!.

Er zijn zowel een \\"front-one-way\\" als een \\"center-one-way\\" te leveren. Aan te raden is een \\"front one-way\\" deze zal meer opleveren dan een center one-way. Beide geven je meer stuur (en stabiliteit) bij het insturen van een bocht. Plaats je beide op je auto zou je nog even iets meer stuur moeten krijgen, maar dit is nauwelijks merkbaar.
Dit is trouwens ook rondom pagina 50 beschreven in dit topic! staan veel afstel tips in e.d.

Als ik mij niet vergis passen de spur's van een TA04 niet op die van een TA05, corrigeer me als ik het mis heb.

Groet Robert

(MBF zet streepjes om mijn \"omhaakte\" woorden heen :? )

Met de TA04 spur moet je uitkijken dat 'ie niet onder het chassis uitsteekt.

Als je nog nooit met een one-way gereden hebt zou ik een center eerst proberen. Eenvoudigweg omdat deze veel goedkoper is. Wanneer het rijgedrag je niet bevalt heb je tenminste niet veel geld 'verloren'.

Een ander punt is dat de Front-one-way redelijk zwaar is vergeleken met het diff. Dit geeft een andere gewichtsverdeling. Met een center eigenlijk geen verandering.

Alwin.

Punt is wel, dat een center one-way een andere werking geeft incombinatie met een balldiff.
Dan een one way diff met een fixed center. Persoonlijk ben ik van mening dat een Center diff in combinatie met een ball diff een veel minder duidelijke uitwerking heeft dan een one-way diff met een fixxxed pulley. Persoonlijk zou ik dus gaan voor een One Way Diff. 9 van de 10 auto's worden niet voor niets met one-way gereden/geleverd.

Just my 2 cent's

Groet Robert

Robert, bedoel je een front oneway met fixed center ook wel 'spool' genoemd?

Onno heeft het over een front on-way en heeft het volgens mij niet over een fixed center.

Of begrijp ik je niet? :?

Wanneer je nog nooit met een one-way gereden hebt, schiet je met een center al heel anders de bocht in. Of door...

Alwin.

\"Robert K\" zei:
Met een eindoverbrenging van 7.1 sloop je hoogstwaarschijnlijk of je motor of je regelaar (Beide zullen in ieder gavel goed warm worden) 5.1 is aan de lage kant. Ga je rondom 4.5 zitten zal hij het zwaar hebben. Natuurlijk is je eindoverbrenging ook afhankelijk van de baan. Op indoor banen zit ik met 19T vaak rondom 6 en op outdoor banen rondom 5.
Rijtijd is natuurlijk niet in te schatten. Dit ligt aan je accu, maar zeker ook aan je rijstijl!.

Als ik mij niet vergis passen de spur's van een TA04 niet op die van een TA05, corrigeer me als ik het mis heb.

Groet Robert

dit begrijp ik niet helemaal leg uit robert?
van die motor kan ik nog enigzins wat logica van inzien
als je rijd met een te korte overbrening zou de motor te lang op toeren zijn (blijfen) .
maar van die regelaar te heet worden door een te korte overbr ? :|
lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
hoe dan ook ik heb nog nooit problemen ondervonden door een te korte overbrenging . ja te weinig top speed maar geen hitte!
en t is echt wel warm bij ons in de hal nu indoor

van dat tandwiel klopt wel de ta04 is te grOOT dacht 112t 0,4m
op de 05 past max 105t

dank jullie voor de snelle antwoorden, maar ik snap nog niet alles.

ik heb altijd begrepen dat een hogere overbrengingsverhouding (in dit geval 7.1) het minst belastend is voor motor en regelaar. er gaat een minder grote stroom doorheen en wordt dus minder heet.
maar als iedereen zegt dat een verhouding rond de 5:1 kan da ga ik dat proberen. ik wil trouwens op een buitenbaan gaan rijden (apeldoorn of deventer)

een oneway diff is zoals ik het begrijp het beste maar ook de duurste.
maar nu wordt er wat gezegd over een front oneway met fixed center ook wel spool genoemd, wat is dat? :?:
en wat is daar het voordeel van?

zijn er verder nog nuttige hopups. ik wil geen wedstrijden rijden maar meer endurance (le mans).

nog even voor de duidelijkhijd hoog is kort dus in dit geval rond 7,5
laag is lang dus rond de 5
apeldoorn met 19t is +- 5
deventer is +- 5,5 met een 19t

Back