Tamiya TB evo 5

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
F

F1mechanic

Guest
Na minder dan een week is hij binnen. Veel blauw 8O . Nu deze week eens lekker bouwen.

evo%205%201.jpg

evo%205%202.jpg

evo%205%203.jpg

evo%205%204.jpg

En ook nog het 'niet blauwe' spul.

evo%205%205.jpg

Ben benieuwd hoe deze rijd.

Alwin

ziet er erg mooi uit (en blauw :D )

veel plezier met bouwen

onno

Heb maar het rottigste klusje als eerste gedaan (diff bouwen vind ik minst leuk).

De diff en one-way:

evo%205%207.jpg

evo%205%208.jpg

evo%205%209.jpg

Ik heb het chassis direct uit Azië. Ongeveer 312 EUR incl.verzenden.

Meer volgt binnenkort.

Alwin.

het diff ziet er super uit !!! iets wat bij de 4 echt een slecht punt is ..

ook hebben ze aardig wat gewicht eraf gesnoept bij de bulkheads !!! echt net normaal ..!! ik ben ook erg benieuwd naar die stuurinrichting die ze gebruikt hebben !!

Pracht auto om te zien, ben benieuwd naar jou ervaringen, Chris is er in ieder geval reuze over te spreken? Misschien dat ik dan toch ook maar eens ga kijken naar deze auto.

Groet Robert

Houd jij nou eerst die Xray heel Robert :wink:

Serieus: mooie auto, maar ik zou niet zo snel meer een Evo kopen. Heb sowieso betere 'vibes' bij een snaaraangedreven auto, maar dat is nergens op gebaseerd. Chris wist volgens mij nog niet met welke auto hij morgen op de AMCA zou gaan rijden, ik zal eens opletten of het de Evo is. NIet dat hij mij zal vertellen hoe ie reed, maar het is het proberen waard :mrgreen:

wat is er slecht aan bij de 4?

de outdrives zijn bij de 4 van kunstof en de balletjes vind ik te klein ... anny way als ik alles nieuw koop zelfs met de witte reinforced outdrives en alles voorzichtig monteeer voelt het net als een doos met dobbelstenen .....

Vandaag tijdens het NK Chris met de Evo 5 aan de slag gezien. Hij heeft alle schroeven blauw en ik denk dat hij zonder vrijloop reed. De Evo 5 heeft standaard een vrijloop voor met stalen outdrives, en bij chris ging (volgens mij, maar niet helemaal zeker) een kunststof outdrive stuk. Waarschijnlijk van een kogel diff.

Het gebeurde in de 1e A-finale al na twee ronden. Ik was natuurlijk benieuwd of het niet een potetieel Evo 5 probleem zou zijn. Maar daar leek het dus niet op.

Een probleem wat hij ook al in een ander forum uitte, was dat de beschermkapjes van de diffs minder goed aansluiten op de lagers/assen. Hierdoor komt er wat stof tussen de tandwielen. Een probleem wat zich bij de Evo 4 niet, of in iedergeval minder voordeed.

Nog geen idee of dat op te lossen is. Anders zelf maar wat knutselen. Misschien heeft hij wel gewoon pech, en gebeurt het bij anderen niet :wink: .

Nu maar weer snel verder met bouwen.

Alwin.

cris reed met een spool vandaag .
de auto ging onwijs goed
de outdrives van de optie spool waren van plastic
en zijn niet geknapt van t rijden maar van een mega crash.
zelfs de accu lag op de voorbumper 8O .
ik stond wel verbaast te kijken de auto was behoorlijk stil voor een cardan.
de snelheid zat er de hele dag ook wel goed in

de 2e finale viel hij ook uit dus 2x geloof ik.

zelf lekker gereden in de stock 5e in de A met een MSX

Zolang het een evenwichtig geheel is gaat de auto zo goed, als dat de rijder hem laat gaan.

Ik denk dat de hedendaagse top auto's (Lees, evo5, MSX, MS, T2, RDX, enz) gewoon goed zijn, en dat er niet één beter is dan een ander. Daarom zal een Evo 5 top kunnen gaan, maar dat ligt dan vooral aan de auto. Mooi voobeeld, Bart ging een tijd lang oerend hard met zijn RDX, maar hij gaat nu net zo hard met een T2. Er is geen groot merkbaar verschil. Zodoende :wink:

Groet Robert

@Robert K: Dat is omdat bijna alle hedendaagse wagens heel erg op elkaar lijken. De EVO 5 daarintegen is een totaal andere wagen door de shaft, de wagen zal daardoor sneller zijn in de bochten zijn, en makkelijker met een 19T (stock) te rijden zijn. Ik heb veel over deze wagen gelezen en kort samengevat is deze wagen makkelijker snel te krijgen dan de MSX maar de snelheid is eigenlijk gelijk aan de MSX.
Vic

De bevindingen van Chris van der Hagen betreffende het NK op AMCA (quote van een ander forum):

Als test gekeken of ik in het huidige snaartijdperk een as-aangedreven auto in de A kon krijgen. Missie geslaagd.
Verder noodgedwongen moeten ervaren of ik in het IB tijdperk met GP accu's nog kon scoren. Missie redelijk geslaagd..... Ik ben er nu uit waar GP voor staat, G een P ower.

Die G een P ower accu's waren echter wel mild voor mijn regelaar en motoren, het hele weekend geen problemen ervaren... Dit in tegen stelling tot sommige andere collega's.

In het kort. Evo 5 was snel, stil en efficient. Ook met het 12 turns geweld is de auto goed te rijden. Maar zoals al is gebleken komt de auto in de stock klasse echt tot z'n recht.

Verder lekker gereden, helaas beide finales veel pech gehad.
Finale 1 was eigen schuld door met een los contact in de ontvanger te starten, dat is vragen om problemen.
Finale 2 was een race incident, ik pakeerde mijn auto in een stilstaande (gespinde) auto aan het einde van het rechte stuk.
Jammer want zonder pech was een goede klassering mogelijk geweest.

Verder hulde aan Stefan, 16.67 is echt snel !!!!! En uiteraard gefeliciteerd winnaars!

Goed om te horen :D .

Deze week moet de auto nog wel afkomen. Ik zal nog wat foto's van het bouwen plaatsen.

Volgende week eens kijken hoe de auto rijdt. Zaterdag gewoon alles checken en Zondag een wedstrijd in Eindhoven in de 19T klasse.

Ik ben erg benieuwd.

Alwin.

Je hoort het natuurlijk wel van Chris he, die is niet helenmaal objectief... De feiten zijn wel dat ie ermee in de A stond, da 's op zich natuurlijk goed nieuws :wink:

Even een update tot dusver.

evo%205%2010.jpg

evo%205%2012.jpg
evo%205%2013.jpg

evo%205%2014.jpg

De gearcover laat een beetje ruimte met het aluninium. Ik ga de ruimte iets opvullen door wat tape op de covers te plakken, eens zien of dat voldoende is om het stof buiten te houden.

Alwin.

Back