Tamiya TB evo 5

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Alwin, ziet er goed uit! Ben benieuwd.

Volgens mij ben je alleen vergeten je cell slots uit te vijlen?

Robert, Bart gaat met elke auto hard als de auto maar redelijk rond gaat. Alleen de ene auto rijdt wat makkelijker en fijner als de andere. Ik denk dat de RDX echt een mindere wagen buiten is. Ik zie op grote wedstrijden buiten weinig of geen RDX'en in de A finale, terwijl dit op tapijt toch heel anders is....verschil is er dus zeker wel.

Volgens mij ben je alleen vergeten je cell slots uit te vijlen?

Nee, niet vergeten. Bewust nog niet gedaan. Volgend weekend eerst nog met 'oude' stickpacks aan de slag. Daarna alles nog weer eens langslopen. Hier en daar misschien nog wat speling wegwerken, nieuwe accu's en lader aanschaffen. Alles op z'n tijd.

Alwin.

kzal m hem zondag wel s komen bekijken in eindhoven ben benieuwd

De Tamiya heeft standaard redelijk veel speling, gewoon normaal bouwen en niks aan de speling doen, juist door de speling is de auto zo lekker makkelijk te rijden. Ga je alle speling eruit halen wordt hij ontzettend zenuwachtig en wordt het een stuk moeilijker om er netjes mee te rijden.

Vraagje:

Wat voor Pitch zit er op het hoofdtandwiel, en welk 48DP tandwiel zou ik er op moeten plaatsen (merk) als ik daar interesse in heb?

Groet Robert

dan zal ik hem ook is gaan bekijken zondag bij ERCE.
Verder rijdt ik robitronic spurs op mijn MSX dat werkt gewoon goed.
en zoals vasco zei niks aan die speling doen.

De speling die ik er wat uit wil halen zit in de korte asjes met de tandwielen. De asjes kunnen een beetje in laterale richting bewegen. Met een paar kleine ringetjes meer of minder is dit grotendeels op te lossen.

Verder zal ik de auto eerst rijden met de default setup zoals door Tamiya is meegegeven.

Wat voor Pitch zit er op het hoofdtandwiel, en welk 48DP tandwiel zou ik er op moeten plaatsen (merk) als ik daar interesse in heb?

@Robert. Wat heb je hier nu gezegd? Ik snap er niks van. Teach me :wink: . (Pitch op het hoofdtandwiel? 48DP tandwiel? :oops: )

Alwin.

48DP zijn grotere tandjes dan 64DP, dat is dus het verschil tussen het geluid van een TT-01 en een 415.
De 64DP tandwielen zijn stiller en volgensmijn ook iets efficienter, maar dat is echt minimaaaaaaal.

F1mechanic zei:
@Robert. Wat heb je hier nu gezegd? Ik snap er niks van. Teach me :wink: . (Pitch op het hoofdtandwiel? 48DP tandwiel? :oops: )

Alwin.

Pitch is de afstand tussen je tanden opf je motortandwiel en hoofdtandwiel. Meest gebruikt is 48 DP (of Pitch) dat komt omdat deze een stuk slijtvaster is, en minder last heeft van "kleine steentjes".
64 DP (zoals bij de Evo 5 bijgeleverd) is een stuk fijner, er zitten meer tanden op, maar ook kleinere tanden. Dit zou in theorie soepeler moeten lopen, maar is gevoeliger voor slijtage. Tamiya heeft ook nog 0.3 0.4 0.5 en 0.6 Pitch maar deze worden zelden gebruikt. Deze zaten voornamelijk op de wat oudere auto's. 0.4 Pitch kom je nog wel eens tegen, maar ook nihiel.

Zelf heb ik een berg aan 48 DP motor tandwielen, en heb dus weinig zin om 64 te moeten gaan aanschaffen. Nu is dus mijn vraag enigsinds, Welk tandwiel (ik ga waarschijnlijk voor het merk Robitronic) maar meer hoeveel tanden moet ik er op zetten. Ik weet niet het aantal tanden van 64 DP (dat nu op de auto zit). maar moet wel op de zelfde eindoverbrening komen dadelijk. Zodoende :wink: Ik was gewoon even geinteresseerd.

Ik heb trouwens even zitten "googlen" en kwam deze link tegen:
http://www.tamiyausa.com/articles/feature.php?article-id=226
Opzich zitten er een paar goede, maar ook een paar overbodige tips bij. Lees het voor de grap eens door :wink:

Verder vindt ik het een pracht auto, en ben een trouwe lezer van je Topic. Ben benieuwd naar de vorderingen!

Groet Robert

Het grootste voordeel van 64DP is dat je in kleinere stappen kunt vertanden. Ik gebruik op mijn MSX spurs van Xenon, deze bevallen heel erg goed en zijn ook slijtvast.

het nadeel is alleen dat ze ze gevoeliger zijn ... cq. sneller stuk gaan ....

in de techniek spreken we gewoonlijk van radiaal (rond / doorsnede richting)en axiaal (in de lengte richting van de as. Volgens mij bedoel je axiaal ...

en sjors effiecienter ??? ik denk niet dat je dat kunt onderbouwen ... stiller lijkt me ook niet ... dat de kwaliteit en vorm vasthijd en de tollerantie e.d. van een xenon wiel een standaard tt-01 wiel hetzelfde zijn is natuurlijk nix tegen in te brengen ...

een tandwiel met schuine tanden is echter wel stiller .... is veel gebruikt in de auto techniek (in je versnellings bak.)

maar goed 48 dp = sterker
64 dp is meer afstelpreciezie mogelijk ...

axiaal (in de lengte richting van de as. Volgens mij bedoel je axiaal ...

Nee, ik bedoel een speling loodrecht op lengte richting van de as. Deze wil ik wat verder beperken zodat er meer energie gaat naar het ronddraaien van de as. En de lagers ook het best belast worden.

Alwin.

Opzich moet je met die speling oppassen. Je auto "tweakt" ("flexed") in de bochten, en dan heb je de door jou aangegeven speling wel nodig. Haal je die er uit, breken je bevel's (of splinterd je as, dat laatste gebeurd nog wel eens bij Carbonnen assen). Pas op met het verwijderen van speling, soms zit er expres speling in :wink:

Groet Robert

Code:
Haal je die er uit, breken je bevel's

Hmm, interessant. Dit kwaaltje heb ik wel eens eerder gelezen op een ander forum (amerikaans) in een topic over de evo 5. Daar was ook sprake van speling en regelmatig kapotte bevel's.

Misschien toch maar even wachten tot na de eerste runs. Thanx :wink:

Alwin.

in de shaft zelf moet axiale speling zitten !! maar radiaal mag er op de lagers zelf geen speling zitten dus de as niet in het lager en het lager niet in z`n huis ....

de diffs en bevel pinion gears (die kleine schuinen zeg maar) dien moeten bijde strak uitgeshimt worden ... zo dicht mogelijk tegen elkaar aan maar alles moet wel absoluut soepel en vrij lopen ... zo heb ze zo veel mogelijk "vlees" om de krachten op te vangen en loopt de boel toch vrij ... als er op de diffs en de kleine korte asjes geen axiale sppeling meer zit kan dat verder ook niet zo ver flexxen dathet stuk gaat ;)

Vandaag maar als een gek de Tamiya TB Evolution V besteld, ik had de laatste die Reyne had staan. Deze wordt morgen bij mijn werk afgeleverd. Kortom morgen heb ik ook een Tamiya TB Evo 5 :D
Morgen avond dus hard aan de schuur/bouw/lijm/schroef. Ben reuze benieuwd en zal natuurlijk ook wat foto's plaatsen!

Groet Robert

Mooi Robert!! Goede zaak! Weer een besmet met het 'Tamiya blauw past bij jou' virus... :)

Back