Tamiya Top Force Evolution (Restauratie)

Pasqual

Forum veteraan
Ik heb al is een bouwverslagje gemaakt van het bouwen van mijn Tamiya Top Force de heruitgave. (Zie Top Force bouwverslag) Al die tijd toch wel diverse sites in de gaten gehouden of ik toch nog is een Top Force Evolution tegen kwam. Die heb ik altijd echt mooi gevonden met al die tuning, carbon en titanium. Vorige week kwam ik er in eens een tegen op het modelbouwforum en heb gelijk mijn slag geslagen.

De auto ziet er gebruikt uit maar toch nog wel in een aardige staat. In dit topic wilde ik een verslagje gaan maken van de Rebuild/restauratie van de Evolution. Hier en daar toch wel onderdelen vervangen en de auto weer netjes opbouwen en helemaal compleet maken zodat ie mooi op de kast kan naast de Re-Release.

Probeer alleen nog wat nieuw onderdelen te vinden maar sommige zijn erg lastig te krijgen. Ben al Ebay goed in de gaten aan het houden maar daar staat op het moment niet wat ik zoek. Ik was net te laat met een Decal setje. Toen was de Top Force nog niet binnen, ik dacht wacht nog even tot ie binnen is maar toen was de decal al snel weg :-( . Mocht iemand nog goede adresjes weten zijn die altijd welkom of iets hebben of tegen komen wat ik zoek dan hoor ik dat graag. Zoek nog een Compleet decals setje van de Evolution, de voorste shocktower en als het kan en die er nog zijn een nieuwe bodemplaat en topdeck (Maar die is niet heel erg nodig). Andere zaken zijn misschien ook nooit weg.

Hieronder alvast een foto van de Evolution zonder er nog wat aangedaan te hebben naast mijn Top Force Re-Release van 2005. Nu eerst mijn huis afmaken en inrichten en dan ga ik echt aan de slag met de rebuild nu nog even op jacht naar een aantal onderdelen.

88462974.jpg

Laatst bewerkt:
Deze wil ik wel even blijven volgen.
Hoe staat het trouwens met je huis?
En weet je nog hoe je een zender moet beet houden ;-)

Greets Robert

Huis begint nu op te schieten. Het weekend en maandag de muren gedaan en nu nog de vloer en dan is het toch bijna wel tijd om weer andere dingen te gaan doen.

Wat die zender betreft ja ik moet nog even kijken hoe dat ding er überhaupt ook al weer uitziet. ;)

On topic:
Inmiddels ook een Dynatech 02H motor binnen om de Top Force Evo compleet te maken. Heb hem voor een leuk prijsje via MP op de kop kunnen tikken. Na het bekijken van de motor ziet alles er nog erg goed uit voor zo'n oude motor.

10931335.jpg

Laatst bewerkt:
we willen natuurlijk ook wat meer van onder de kap zien he pasqual ;) zo kun je natuurlijk wel zeggen dat het een evo is :P

Het bewijs dat het toch wel een echte Evo is ;) Heb hem al iets uit elkaar gehaald. Nog niet zoveel tijd om hem helemaal uit elkaar te halen en hem opnieuw op te bouwen. Maar dat komt nog wel het heeft geen haast om hem netjes te maken.

78867831.jpg

Die man had aan de hand van mijn Advertentie op MP een mailtje naar me gestuurd. Maar dat is helaas de verkeerde versie. Dat is de zelfde als de groene aan het begin van mijn verslag en die ga ik al wat meer standaard maken met de originele plastic shocks en de juiste shocktower. Alleen sommige plastic delen van de Normale Top Force zijn bruikbaar. Bijna alle andere zaken zijn bij de Top Force Evolution toch wel anders shocktower, shocks, aandrijfassen, turnbuckles, chassis, velgen, draagarmen, alle schroeven (Alles titanium bij de Evo), zelfs alle kogelkopjes van de turnbuckles zijn anders. Je zou bijna zeggen dat het 2 totaal verschillende modellen zijn.

De dingen die ik eventueel wil vervangen door wat nieuws zijn niet het zelfde als bij de normale Top Force en zijn ook moeilijk tot niet te krijgen :( Voor de Normale Top Force is bijna alles nog wel te krijgen. Maar de Evo wordt een stuk lastiger of het is best prijzig.

We blijven alles in de gaten houden kan het altijd later ook nog vervangen.

Vriend van me heeft de Top force evolution van vroeger nog staan is denk ik max 5 keer met gereden. Hij verkoopt die volgend mij wel mocht je intresse hebben ;)

Voorlopig nog geen voor Shocktower kunnen vinden. Deze wil ik toch wel vervangen want die er nu op zitten zien er niet meer uit en zijn helemaal afgeschaafd door het op zijn kop gaan van de auto. De achter shocktower heb ik wel al deze heb ik van mijn Top Force ReRelease gehaald om die weer meer origineel te maken met de originele shocktowers en shocks.

Maar voorlopig zet ik de shocktowers er van Fibre Lyte op de Evolution. Op de site hadden ze niet de originele vorm van de shocktower staan maar na wat gemail konden ze deze ook maken. Dus ik heb nu een voor en achter shocktower van Fibreglass met een Carbon top laag in de originele vorm van de Top Force Evolution.

Er zijn nog nieuwe kogels onderweg voor het diff en als deze er zijn ga ik een start maken aan de rebuild van de auto.

Fotootje van de Fibre Lyte shocktower voor de Tamiya Top Force Evolution:
46253658.jpg

Aangezien de Top Force Evolution eigenlijk een Manta Ray (zelfde chassis als Dirt Trasher, Terra Conqueror, Blazing Star) is met een hoop opties erop zijn bijna alle opties makkelijker te vinden door op "Manta Ray" te zoeken op Ebay. Ook deelt het Manta Ray chassis een hoop delen met het Tamiya TA01 toerwagen chassis. Dus opties die daar voor geschikt zijn werken over het algemeen ook op de Top Force (Evolution).

Als je trouwens met deze auto's wilt gaan rijden, dan loont het de moeite wat onderdelen te vervangen door aluminium onderdelen van GPM (Upgrades, Parts & Aluminum Alloy R/C Hop-Ups: GPM Racing: AsiaTees.com) voor de TA01.

Opties die je zowieso nodig hebt als je gaat rijden:
- alu motorsteun (16-21 tanden) - de plastic versie kan niet zo goed tegen warmte en vervormt
- alu wielmeenemers - plastic versies vervormen ook, vooral bij warm weer
- Bij Top Force: verstevig de voorste shocktower met een crossbrace, anders kan hij breken als je na een sprong landt
- Bij gebruik van krachtige motoren (alles onder 21 turns): verstevig de achterste gearbox (zowieso bij de gearboxen de schroeven niet al te hard aandraaien, anders scheuren de schroefgaten in de gearboxcovers...), anders worden de tandwielen er uitgedrukt, en gebruik de plastic gearset voor de TA01 (de buggies gebruiken een aluminium tandwiel dat niet opgewassen is tegen het geweld van snelle motoren -zelfde geldt voor Tamiya hun motorpinions).

Zelf heb ik gemerkt dat bij bashen de voorste uprights na een tijdje barsten ter hoogte van de kingpins.

Pasqual, ik heb geloof ik nog ergens twee kogeldiffs liggen van een evo... Laat maar even weten of je interesse hebt...

Op Ebay is voor de Manta Ray bijna minder te vinden als voor de Top Force. De Top Force Evolution is toch wel op heel veel punten anders als de TA-01, Manta Ray, Blazing, Star en zelfs de normale Top Force. De onderdelen passen wel maar het is mijn bedoeling om de Top Force Evolution zo standaard mogelijk te maken zoals deze normaal werd geleverd.

De mijne zal opnieuw opgebouwd worden en zal daarna niet gebruikt worden om te bashe.

Op Ebay is voor de Manta Ray bijna minder te vinden als voor de Top Force. De Top Force Evolution is toch wel op heel veel punten anders als de TA-01, Manta Ray, Blazing, Star en zelfs de normale Top Force. De onderdelen passen wel maar het is mijn bedoeling om de Top Force Evolution zo standaard mogelijk te maken zoals deze normaal werd geleverd.

De mijne zal opnieuw opgebouwd worden en zal daarna niet gebruikt worden om te bashe.

Wat ik bedoelde is dat de opties voor de Manta Ray dezelfde zijn als die die standaard in de Top Force Evolution zitten (opdrukjes van de carbon chassisplaten e.d. daargelaten). Dus in plaats van de specifieke Top Force Evolution reserve delen te kopen, kan je net zo goed de Manta Ray (of TA01) opties kopen, aangezien die over het algemeen makkelijker te vinden zijn en de onderdelen zelf toch hetzelfde zijn. Bv. de turnbuckles + kogel(kopjes) zijn gewoon opties 53109 + 53110.

De onderdelen waar ik nu Specifiek naar op zoek ben zijn er alleen maar voor de Top Force Evolution. Shocktower en decals zijn nooit als optie voor de Manta Ray uitgekomen. Decals van de Manta Ray staan denk ik ook niet zo mooi op de Top Force body ;)

Daarbij zijn veel opties voor de TA-01 en Manta Ray ook moeilijk te vinden. Sommige zijn nog goed te vinden maar diverse andere ben ik nog nooit tegen gekomen, zelfs niet voor absurd hoge prijzen. Vaak als je niet op model zoekt maar gewoon op artikelnummer of op naam kom je ook nog wel iets tegen. Maar zo is chassis set 53100 nergens te vinden nieuw of gebruikt. De Aluminium Pressure plates voor de Touring Car 53112 of 53219 waren ook moeilijk te vinden. Gelukkig had Joost K. deze nog liggen. 53110 is ook moeilijk te vinden ik heb het originele onderdelen zakje uit de doos waar de 6mm kogels van de Top Force Evolution in zitten wel gevonden.

Maar ik blijf gewoon zoeken, heeft op zich geen haast en wie weet komen we het nog is tegen. Mocht iemand nog is wat tegen komen dan hoor ik dat graag. Als ik de Top Force Diffjes binnen heb ben ik op de Decals na compleet en ga ik aan de slag en kan ik er een complete auto van maken. Maar om hem nog mooier en origineler te maken hoop ik nog een aantal onderdelen tegen te komen maar deze hoeven niet vervangen te worden dus al ik ze niet tegen kom ook geen probleem.

Laatst bewerkt:
De Top-force EVO decals komen regelmatig op E-bay te koop (repro).
Ze zijn wel niet goedkoop ($30) , dur regelmatig kijken op E-bay.com
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220558012301

Dit zijn enkele van mijn Top-forces .
Ik heb ook nog een NIB , maar mis daar ook de originele shocktowers van.
Ik ben al een jaar op zoek , maar te vergeefs.

Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Showroom Page
Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Showroom Page

Laatst bewerkt:
Thanks voor de Decals link heb deze verkoper maar even een mail gestuurd, kijken of ie antwoord geeft. Ik was deze al is tegen gekomen toen ie er nog 2 had. Toen ik wilde kopen waren ze weg :(

Die 2 Top Forces zien er goed uit. Deze was ik al is tegen gekomen tijdens mijn zoek tocht. Die met het Originele Top Force Chassis ziet er netjes uit ben wel een beetje jaloers op jou chassis, zo nieuw :)

Vandaag de Diff'jes gerebuild.

Toen ik de Top Force aan het open schroeven was kwam ik er achter dat alleen achter een origineel diff in zat. Voor was deze vervangen voor een tandwiel diff. Het originele diff zat er niet meer bij, tussen de onderdelen. Dankzij een Donatie van Joost K. (Bedankt nog) die ik een tijd geleden is geholpen heb met zijn Pro10 project ben ik voorzien van 2 originele Top Force Evolution diff's welke nog in zeer goede staat waren.

Beide diff's alleen de tandwielen vervangen en helemaal schoon gemaakt en alles opnieuw ingevet. Deze lopen lekker soepel en de diff's zijn weer origineel. Binnenkort verder met de rebuild.

56159481.jpg

Laatst bewerkt:
Back