Bouwverslag van de Tamiya TRF 416
Na de succesvolle reeks van de Tamiya TRF 415 (MS/MSX/MSXX) modellen heeft ook Tamiya besloten om een nieuw platform te lanceren; de
Tamiya TRF 416.
De auto is reeds binnen gekomen en de eerste indruk was al dat de doos er zoals gewoonlijk van Tamiya er erg netjes uitzag.

Na het openen van de doos kwamen er een hoop zakjes met onderdelen uit samen met de Cabon platen.



Na het uitpakken van de onderdelen kan er begonnen worden met het bouwen van de auto. Ik ben begonnen met het bewerken van de carbon chassisdelen. (bodemplaat, topdeck, shocktowers en de bumperbrace). Deze heb ik met fijn schuurpapier langs de randen lichtjes geschuurd zodat er een kleine ronding inkomt en deze geen scherpe kantjes meer hebben. Na het schuren heb ik de randen bewerkt met secondelijm zodat deze extra beschermd zijn, beter aanvoelen en er een stuk netter uitzien.

Na het chassis was het achter differentieel aan de beurt en de one-way. Het differentieel bij de TRF 416 heeft nu grotere diff platen en 12 kogels erin. Bij de TRF 415 waren de diff plates aanzienlijk kleiner en zaten er maar 9 kogels in. De pulley van het diff is ook 1 tandje groter geworden en is nu 37 tands.

De one-way voor voorin de auto word meegeleverd en er zit geen spool bij de auto. Voor de modified rijders is dit wel jammer maar voor de stockrijders is dit geen probleem.
De pulley van de one-way is eveneens 37tands en de one-way heeft stalen outdrives.

Het differentieel en de one-way gebouwd.

De blauw geannodiseerde onderdelen.

De achterbulkheads en de motormount op het chassis gemonteerd

De achteraandrijving kan is nu afgebouwd. Het differentieel is op zijn plek gezet en de centerpulley is gemonteerd. Bij de centeras moet even opgelet worden dat er meer shims benodigd zijn dan wat aangegeven staat in de manual. Als je geen extra shims plaatst heeft de middenas teveel speling links/rechts.

Na de achteraandrijving geplaatst te hebben is het tijd om de vooraandrijving ook in de auto te monteren. Bij de kit zit zoals eerder aangegeven een One-way dus deze zit voorin de auto.

Nu de hele aandrijflijn in de auto zit word de stuurinrichting geplaatst. Deze is ten opzichte van de TRF415 veranderd. De stuurinrichting heeft nu nog maar op 1 plaats contact met het topdeck in het midden van het topdeck.

De volgende stap is het monteren van de ophangingen maar, voordat dit kan gebeuren worden eerst de aandrijfassen voor in de ophanging klaar gemaakt.


De aandrijfassen zijn nu klaar dus de ophanging kan op de auto gezet worden. De achterdraagarmen samen met de achterhubs worden er nu eerst opgezet. Vervolgens worden ook de voordraagarmen geplaatst.

De voorophanging is nu ook compleet gemaakt met de stuurblokken en de castorblokken erbij. Daarnaast zijn de turnbuckles op de hele auto nu ook geplaatst.

De auto begint er nu al echt op te lijken en zeker nadat de shocktowers geplaatst zijn. De achterbodyposts zijn ook al gemonteerd op de shocktowers net als de bevestigingspunten voor de dampers.

De auto is al klaar om de dampers erop te plaatsen dus deze kunnen nu ook gebouwd worden.

De laatste stap is het monteren van de stabi’s, voorbumper en een setje bandjes. De auto is op de electronica na nu helemaal gereed.

De electronica is nu ook helemaal ingebouwd in de auto.

De plaatsing van de bodyposts is gelijk gebleven dus de oude kappen kunnen nog gebruikt worden.

Na de succesvolle reeks van de Tamiya TRF 415 (MS/MSX/MSXX) modellen heeft ook Tamiya besloten om een nieuw platform te lanceren; de
Tamiya TRF 416.
De auto is reeds binnen gekomen en de eerste indruk was al dat de doos er zoals gewoonlijk van Tamiya er erg netjes uitzag.

Na het openen van de doos kwamen er een hoop zakjes met onderdelen uit samen met de Cabon platen.



Na het uitpakken van de onderdelen kan er begonnen worden met het bouwen van de auto. Ik ben begonnen met het bewerken van de carbon chassisdelen. (bodemplaat, topdeck, shocktowers en de bumperbrace). Deze heb ik met fijn schuurpapier langs de randen lichtjes geschuurd zodat er een kleine ronding inkomt en deze geen scherpe kantjes meer hebben. Na het schuren heb ik de randen bewerkt met secondelijm zodat deze extra beschermd zijn, beter aanvoelen en er een stuk netter uitzien.

Na het chassis was het achter differentieel aan de beurt en de one-way. Het differentieel bij de TRF 416 heeft nu grotere diff platen en 12 kogels erin. Bij de TRF 415 waren de diff plates aanzienlijk kleiner en zaten er maar 9 kogels in. De pulley van het diff is ook 1 tandje groter geworden en is nu 37 tands.

De one-way voor voorin de auto word meegeleverd en er zit geen spool bij de auto. Voor de modified rijders is dit wel jammer maar voor de stockrijders is dit geen probleem.
De pulley van de one-way is eveneens 37tands en de one-way heeft stalen outdrives.

Het differentieel en de one-way gebouwd.

De blauw geannodiseerde onderdelen.

De achterbulkheads en de motormount op het chassis gemonteerd

De achteraandrijving kan is nu afgebouwd. Het differentieel is op zijn plek gezet en de centerpulley is gemonteerd. Bij de centeras moet even opgelet worden dat er meer shims benodigd zijn dan wat aangegeven staat in de manual. Als je geen extra shims plaatst heeft de middenas teveel speling links/rechts.

Na de achteraandrijving geplaatst te hebben is het tijd om de vooraandrijving ook in de auto te monteren. Bij de kit zit zoals eerder aangegeven een One-way dus deze zit voorin de auto.

Nu de hele aandrijflijn in de auto zit word de stuurinrichting geplaatst. Deze is ten opzichte van de TRF415 veranderd. De stuurinrichting heeft nu nog maar op 1 plaats contact met het topdeck in het midden van het topdeck.

De volgende stap is het monteren van de ophangingen maar, voordat dit kan gebeuren worden eerst de aandrijfassen voor in de ophanging klaar gemaakt.


De aandrijfassen zijn nu klaar dus de ophanging kan op de auto gezet worden. De achterdraagarmen samen met de achterhubs worden er nu eerst opgezet. Vervolgens worden ook de voordraagarmen geplaatst.

De voorophanging is nu ook compleet gemaakt met de stuurblokken en de castorblokken erbij. Daarnaast zijn de turnbuckles op de hele auto nu ook geplaatst.

De auto begint er nu al echt op te lijken en zeker nadat de shocktowers geplaatst zijn. De achterbodyposts zijn ook al gemonteerd op de shocktowers net als de bevestigingspunten voor de dampers.

De auto is al klaar om de dampers erop te plaatsen dus deze kunnen nu ook gebouwd worden.

De laatste stap is het monteren van de stabi’s, voorbumper en een setje bandjes. De auto is op de electronica na nu helemaal gereed.

De electronica is nu ook helemaal ingebouwd in de auto.

De plaatsing van de bodyposts is gelijk gebleven dus de oude kappen kunnen nog gebruikt worden.

Laatst bewerkt: