Tamiya TRF416 WE of XRAY T3 of Schumacher Mi4 PRO

een belangrijk iets om in overweging te nemen is de mate waarin je persoonlijke feedback kan krijgen.
Met andere woorden: als je naar een piste gaat (de piste waar je het vaakst zal rijden), zijn daar dan andere mensen die met een bepaalde wagen ervaring hebben, .. deze ervaring kunnen delen, .. en eventueel ook onderdelen kunnen doorspelen.

Immers: onderdelen ga je voor de drie aangehaalde modellen kunnen vinden. De ene mens heeft een winkel in de buurt waar ALLES te vinden is van Xray, in een andere winkel raken ze dan weer wat vlotter aan Schumacher-onderdelen.
Tamiya kan je sowieso altijd wel vinden maar soms moet je er een levertijd voor in acht nemen of in het buitenland gaan bestellen, ... maar weer eens, hangt ook af van je lokale RC-winkel.

Heb je bvb veel Schum-ridjers in jouw buurt dan is de kans ook groter dan je lokale RC-boer meer van deze onderdelen in voorraad zal hebben.

De drie wagens zijn allemaal top-kwaliteit. Ik treed Robert (zie hoger) bij dat een Tamiya wat sneller slijt. De Xray en Schum zijn wat dat betreft iets degelijker denk ik. Anderzijds is het ook een vaak aangehaald argument dat een Tamiya pas echt goed begint te rijden als er wat "slop" in zit (= een beetje speling).

Ik heb zelf met een 416 gereden en vond het een prachtige wagen ... om naar te kijken én om mee te rijden! Ook ken ik een paar mensen met verstand van tuning én de 416 en dus kon ik daar altijd terecht. Heb je eens een onderdeel niet in voorraad dan kan je dus ook even lenen.

Ik ben echter toch overgeschakeld naar de Schum Mi4LP.
Dit is ook een zeer degelijke wagen en eigenlijk vind ik deze zelfs nog degelijker dan de Tamiya. Met mijn 416 moest ik na elke run tijdens een wedstrijd (ik ben zeker geen A-piloot) de wagen nakijken en terug afstellen (bijstellen wat er allemaal wat verzet was door de bumps die mijn wagen gekregen had).

Met m'n Mi4 had ik daar helemaal geen last van, tot mijn verbazing. Niet dat ik plots veel beter was gaan rijden (in tegendeel, ik moest eerst wennen aan de feel van de nieuwe wagen), maar zelfs na een paar crashes bleek de wagen in 90% van de gevallen niets "verzet" te zijn.

Mijn hoofd-argumenten om over te stappen van de 416 waren aanvankelijk het feit dat je bij de Tamiya's vaker nieuwe (dure) onderdelen moest kopen om bvb de Toe-In te wijzigen. Bij de Mi4 (LP) verzet je haast alles gewoon met behulp van wat shimmetjes en da's veel goedkoper.
Dat én het feit dat ik niet zo vaak touring rij en de 416 dus vaak lang op het schap lag (belgisch voor 'in de kast') en ondertussen ernstig in waarde daalde omdat er continue nieuwe wagenversies uitkwamen.
Dat is trouwens ook mijn argument geweest om geen xray te kopen. Je koopt dit jaar een gloednieuwe Xray, en je kan er donder op zeggen dat je wagen verouderd is na een jaar omdat er al een nieuw model uitkwam.

En! mijn schum-keuze omdat er in mijn omgeving een paar mensen waren waar ik ALTIJD terecht kan om Schum-raad, ... of zelfs voor gewoon afsteladvies. Zowel aan de kant van de piste als via telefoon of e-mail (de familie Joosens). Dat gaf gewoon de absolute doorslag.

Moeilijk hé, dat kiezen ;)
 
Ik zoek een Air duct voor de tamiya 416

partnummer 3454480

3454480.jpg


ik kan geen winkel vinden die er een heeft
ook op ebay vind ik het niet.

wie heeft een tip?
 
Tjee, ik hoorde dat er tijdens het laatste Belgisch nogal wal Schumachers waren die problemen hadden met het tandwiel differentieel. De hele aandrijflijn deed raar, gebroken snaren en pullys zonder tanden.

Weet iemand hoe dat kan? Er zitten t.o.v. een diff voor Tamiya of Xray ook nog extra aluminium onderdelen bij, zouden die het probleem geven?

De andere merken rijden er toch ook gewoon probleemloos mee rond hoor ik om me heen, waarom die Schumachers niet dan?
 
Het waren niet alleen de schumachers die problemen hadden, alle fabrikanten hebben hun deel gehad (alleen de X-ray's zijn er iets beter doorgekomen maarja dat zijn dan ook tanks) alles hebben we zien breken: pulley's, spurs, geardiffs, riemen, blades, aandrijfassen....
De oorzaken waren vooral het bumpy asfalt in Roeselare en de alsmaar meer power die we uit de motoren, regelaars en accu's halen.
Ook de geardiffs spelen hierin een rol omdat ze geen enkele vorm van slip toelaten.

Nu is het ook zo dat de moderne electro's ontwikkeld zijn met licht gewicht (OK voor de stockklassen) in gedachten maar dat ze momenteel wel dezelfde power en snelheid ontwikkelen (modified) als de 200mm's, als je dan deze auto's bekijkt zijn deze veel solieder en degelijker opgebouwd.

De reglementenmakers (EFRA, IFMAR, ROAR) hebben ook hun deel hierin, inplaats van het min gewicht alsmaar naar beneden te halen zouden ze beter het gewicht terug naar 1500gr brengen zodat de fabrikanten hun auto's solieder maken.

MJ
 
Schumacher heeft toch voor bumpy tracks de speciale big bore schokbrekers? Helpen die niet dan om het probleem op te lossen?
 
De big bores helpen soms om de wegligging te verbeteren, maar doen helemaal niets om de belasting van de aandrijftrein te verminderen.

MJ
 
Back
Top