tamiya truck ontvangerantenne

wie kan me ff helpen... Wil die lelijke ontvangerantenne van m'n vrachtwagen af hebben, heb dit al eens geprobeerd met als gevolg dat m'n auto z'n eigen leven gaat leiden met alle gevolgen van dien wie weet een goede oplossing om toch buiten die lelijke antenne om toch gewoon te kunnen rijden?

Het probleem is dat het ingangscircuit van de ontvanger zodanig is ontworpen dat dit het beste werkt met een antenne van ca. 1 meter. Elke aanpassing van de antennelengte zal tot een slechtere ontvangst leiden. De vraag is of dit erg is.

Bij mijn modelvliegvereniging werd voor de eerste vlucht (met 35 en 40 MHz apparatuur) altijd een reikwijdtetest uitgevoerd. Met ingeschoven zenderantenne werd getest of de verbinding met de ontvanger op een afstand van 30 meter stabiel was.

Dit geeft aan dat een ontvanger onder slechte condities goed kan functioneren. Een goede ontstoring van borstelmotoren is hierbij essentieel.

Als je de antenne niet wilt inkorten door er een stuk af te knippen, kan je de antenne inkorten door deze bifilair op b.v. een stukje karton te wikkelen. Hier vindt je hoe dat gaat: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bifilair
Door deze wikkelmethode te gebruiken voeg je geen zelfinductie toe aan het antennecircuit. Het lijkt heel erg op het fysiek inkorten van de antenne.

Mocht het resultaat toch teleurstellen, dan blijft alleen een omschakeling naar een 2,4 GHz besturing over.

Laatst bewerkt:
@N.P.S. Dank voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp gewoon ff een draad van de ontvanger antenne verlengen en om een stukje karton wikkelen?

• Like
Reactions: DTL
Niet verlengen maar opwikkelen zoals aangegeven in de link. Dus eerst de antenne in de midden dubbel vouwen en vanuit dit midden opwikkelen. Deze methode staat ook in (sommige) Futaba handleidingen. Let op, succes niet verzekerd.

Je mag je draad NOOIT inkorten of verlengen. Als je overlengte hebt, draai dan, bij Tamiya trucks, de draad om de 4 pootjes van de cabine onderbouw. Ik doe dit al jaren en heb nergens last van. Altijd je motor ONTSTOREN is wel een vereiste, deze geeft nl altijd ruis, en kan bij een lage accuspanning zelf constant voor problemen zorgen.

Veel succes met deze oplossing, en als het nog niet helpt hoor ik het wel, maar denk dan eens aan je zender zelf of je accu daarvan. Ik heb zelf een modelcraft 2.4 zender van 4 jaar oud, en deze geeft nu ook kuren, als ik met meerder rijders c.q. zenders rij dan komt de ontvanger soms ook niet bij.

Oplossing: Nieuwe zender en ontvanger setje gekocht en het probleem is opgelost, maar ja ik kan niet in je portemonnee kijken.

Geef eens merk en type ontvanger dat je nu gebruikt op zodat we kunnen nagaan welk de originele lengte van de antennedraad voor deze ontvanger moet zijn .
Ik vermoed dat bij het plaatsen van de tamiya staaf antenne die buiten op de cabine gemonteerde is de originele draad ingekort is met de lengte van deze antenne zoals het zou moeten .
Als je nu terug een stuk draad van de goede lengte aan je antenne zet of de antennedraad volledig vervangt door de juiste lengte je je volledige rijkwijte terug gaat krijgen .

40 cm is lang zat.......

Maar zoals gezegd, koop 2.4 en je hebt nog geen 10 cm, heb een auto daar steekt hij maar 4 cm boven de servo plaat en dat is al genoeg. Heb geen 1 antenne door een kap geboord met mijn nitro en electro auto's

@key sorry voor de late reactie, maar ik heb een robbe FP-R118 ontvanger... Of de originele draad is ingekort weet ik niet. Heb de truck gekocht toen het onderstel en de ontvanger al in elkaar gezet waren. Maar 30 a 40 cm is maximaal wat er nu aan zit, en zonder staafantenne gaat de truck z'n eigen leven leiden

Geen excuses nodig Ik ben zelf ook nu pas komen kijken .
Het probleem is nu heel duidelijk .
Normaal moet een robbe ontvanger een antennelengte hebben van 100cm, dit mag vervangen worden zoals bij u het geval was door een metalen staaf. Zodat men in totaal draad + de ganse lengte van de staaf ,dus vanaf waar de draad aan de tamiya antenne zit tot het einde van deze antenne .En als ik mij niet vergis is het onderste deel van zo een tamiya antenne een veer en moet men deze dus ook volledig ontrold als antenne meetellen 100cm heeft.
Aangezien je deze antenne wil weglaten kan men ze dus gewoon terug vervangen door een draad.
Ik stel voor dat je het einde van de bestaande antenne +- een cm isolatie weghaalt en dan gewoon een andere draad aan draait ,maakt niet echt veel uit welke draad. En dan een meter langs deze gestrekte draad houd en op 100cm afknipt leg deze gewoon in de cabine van de truck en probeer dan of het werkt. Dit kost bijna niet meer dan enkele minuten en een stukje draad.
Normaal gesproken zou het moeten in orde zijn en dan kan je nog altijd solderen of een volledig nieuwe antenne draad monteren ,en de meest optimale plaats in de cabine zoeken.

@key oké dus volledig de antennestaaf verwijderen en gewoon een stuk draad aan de ontvangerdraad zetten, en ik neem aan dat de meest optimale plaats in de cabine voor het uiteinde van de ontvangerdraad in het dak moet zitten, of is dat niet perse nodig?

Inderdaad gewoon een draad aanzetten en zorgen dat de volledige lengte 100cm is.

Ik persoonlijk denk niet dat de plaats van de antenne heel veel uitmaakt in een truck we zijn ten slotte nooit ver weg .
Een normale zender haalt met gemak 100m zend bereik over de grond en met trucs zijn we zelden meer dan 10m van ons model.
Indien je meer wil weten over de optimale plaats van een 40mh antenne kun je best eens zoeken in het elektronica draadje van dit forum. Daar zitten enkele echte experts op dit gebied.
Wat ik hier opgestoken heb is dat men indien mogelijk de antenne zoveel mogelijk uit de buurt van andere bedrading moet houden en niet in een richting moet leggen maar zowel een stukje naar boven in de lengte en de breedte van het model laten lopen .
Maar ik heb zelf ook een model waar bij plaats gebrek de antenne bijna opgerold is en hier heb ik nog geen enkel probleem mee gehad.

En voor al degenen die hier aanraden om over te gaan op 2.4 ik heb zelf ook al jaren veel ontvangers op 2.4 maar een goede 40mh werkt zeker zo goed .
En hier was sprake van een zender en ontvanger die goed werkte tot er een kleine verandering aan het model gebeurd was welk zelfs heel simpel en goedkoop op te lossen is. Zonder een dure nieuwe zender te kopen. En als er een multimodulle in de zender is ingebouwd is 2.4 zelfs bijna niet bruikbaar.

@key dank voor je uitleg. En ja ik heb een multimodule ingebouwd dusja..... En ookqua ruimte in de cabine is er niet veel plaats meer. Heb tegen de achterwand de mfc geplaatst met daarvoor een tussenschot voor het interieur. Dus zit de cabine al stampvol met bedrading. Maarja ik ga t wel ff proberen om de ontvangstdraad door de hele cabine te laten lopen. Maar ik heb ook van iemand gehoord dat je gewoon de ontvangstdraad kan verlengen en dan om een stukje karton kan wikkelen. Heb jij daar ervaring mee?

Het enige wat ik kan aanraden is de lengte van 100cm niet te veranderen, dat men van deze 100cm er 80 opeen karton wikkelt kan geen kwaad alleen niet te dicht tegen elkaar.

@key oké, en zou jij aanraden om het stuk originele onvangerdaad te verwijderen of er gewoon een stuk aan zetten zodat het totaal 1 meter word? Kan me voorstellen dat 1 geheel betere ontvangstprestaties bied.... En sorry dat ik zoveel vraag erover, ben nog een beetje een leek op dat gebied

Dit hangt van enkele dingen af .

Dit is niet echt van belang voor de ontvangst prestaties aangezien je vroeger ook een verbinding had "tussen draad en tamiya staafantene" en je toen ook geen problemen had.

Ten eerste uw soldeer ervaring heb je er geen probleem mee om op de ontvanger print te solderen zou ik zeggen gans vervangen.

Ten 2e hebt ge soepele draad of stijvere. Een antennedraad plooit nogal veel, ook haaks zoals waar hij uit de ontvanger behuizing komt,een soepele zal daar geen probleem mee hebben een stijvere kan hier na een tijdje breken, dit is niet altijd zichtbaar door de isolatie rond de draad.
Dus bij stijvere draad verlengen bij soepele draad maakt dit niet uit.

Bij een 40mh antenne gebruik ik zelf dikwijls een stekkerverbinding zodat als de antenne in het model op een moeilijk bereikbare plaats is weggewerkt ik nog wel de ontvanger kan verwijderen.

Teveel vragen op een goede manier zoals hier kan men volgens mij niet stellen, een van de voornaamste doelen van een forum zoals dit is om ervaringen te delen en bij te leren.

In 2005 heb ik ooit eens een faq geschreven over antennedraden. Hierin zijn o.a. meerdere tips beschreven over het inbouwen van de ontvanger en de antenne. Deze faq is hier te vinden:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/ontvangerantennes.21633/

Bij een R118F in een Tamiya truck kun je 1 meter antennedraad nooit op een fatsoenlijke manier onderbrengen. Er is eigenlijk maar één manier: inkorten! Dit kun je doen door een deel van de antenne bifilair te wikkelen, zoals hierboven al werd beschreven. Dit deel van de antennedraad doet dan niet meer mee. Een andere manier is afknippen. De draad heen en weer laten lopen of ergens omheen wikkelen levert een spoel en dat is ongewenst. Bovendien zal de draad dan elektrosmog vanuit het model beter oppikken en dat is ook ongewenst.

Het belangrijkste is, dat de ontvanger en z'n antennedraad zo vrij mogelijk wordt ingebouwd, zo ver mogelijk verwijderd van alles waar stroom door loopt. De ontvanger tegen het dak van de cabine zou optimaal zijn.

Met een antennelengte van 40 cm zou je voldoende bereik moeten hebben om beduidend meer dan 50 meter bereik te hebben. Verder dan dat rij je niet met een truck. Eventueel zou je de ontvanger nog hier bij de servicedienst kunnen laten afregelen op een korte ontvanger. Gezien de portokosten heeft dat eigenlijk alleen zin als je er mee langs kunt komen.

Back