tamiya truck ontvangerantenne

Jan als de echte expert en niet een enkel ervaringsexpert zoals ik zelf.

Heb ik toch enkele vraagjes uitleg over dit specifieke geval.

Het probleem hier is vastgesteld nadat de uitwendige tamiya staaf antenne was losgekoppeld en er nog maar 40cm draad antenne over was.

U zegt dat 40cm normaal gezien genoeg zou moeten zijn .Moet de ontvanger dan afgeregeld worden op deze lengte om te kunnen werken of zou dit zonder afregelen ook moeten gaan?

Verder nog een vraagje ik denk gezien alles wat in deze cabine gemonteerd is dat het eerste deel van de antenne langs zoveel draden en elektronica loopt dat dit dit deel van de antenne bijna afschermt, is het dan niet beter om toch de volle lengte te gebruiken en deze zo goed mogelijk te verdelen over de bovenzijde van de cabine.

Ik heb altijd problemen gehad met antennes die ergens ingekort waren "niet bij trucks maar bij boten waar de afstand wel een rol speelt".
En ik heb zelf nog een 40mh ontvanger in gebruik "een act 4 kanaal met standaard al een kortere antenne" en bij deze ligt het grootste deel van de antenne opgekruld onder in het model alleen de laatste 10 cm steekt omhoog in de uitlaat van een klein bruder bulletje, en hier heb ik een uitstekende ontvangst mee als ik niet vergeet de antenne van de zender uit te trekken.Dit vergeet ik soms wel eens aangezien ik deze zender meestal gebruik op 2.4.

Ik ben blij dat u ook op dit deel van het forum uw expertise deelt.

Als de antennedraad langs allerlei draden en elektronica loopt is niet het probleem, dat-ie wordt afgeschermd, maar dat-ie tegen allerlei ellende aan staat te kijken en daarvan storing oppikt. In een truckmodel is dit ook de grootste oorzaak van storingen en een slecht bereik. De ingangsgevoeligheid van een R118F bedraagt circa 3 μV, wat dus het drie-miljoenste-deel van een volt is en dat is bar weinig. Er is dus ook bar weinig nodig om een storing te veroorzaken.

Mijn ervaring (en dat is die van vele modelbouwers) is precies tegengesteld aan de jouwe. Bij te lange antennes pikt het deel, dat niet is gestrekt en ergens is weggewerkt als regel ellende op uit het model. Dit verknoeit de ontvangst van het deel van de draad, dat wél is gestrekt.

Bij MHz ontvangers is de antennedraad slechts een deel van het antennecircuit. Bij een R118F bestaat het circuit uit de antennedraad, een antenneverlengspoel, drie afstemspoelen en wat omhullende componenten. Erg uitgebreid dus. Als de ontvanger wordt afgeregeld wordt er aan de drie afstemspoelen gedraaid om het totale antennecircuit zo goed mogelijk in resonantie te brengen. In principe kan het circuit op deze manier op elke draadlengte worden afgeregeld. Futaba doet trouwens het zelfde met enkele auto ontvangers. Deze hebben weliswaar een wat eenvoudiger antennecircuit, maar hebben een antennedraad van slechts 50 cm.

Met een ingekorte antenne heb je uiteraard minder bereik dan met de standaard lengte, maar dat verschil is er alleen als de antenne volledig gestrekt kan worden. Zodra een antenne te lang is om in een model onder te brengen moet je wat gaan rommelen om het overtollige deel kwijt te raken. Bij een scheepsmodel kun je proberen een deel van de draad onderdeks te houden voordat-ie naar boven gaat. Je hebt dan wat meer draadlengte, dat het zendersignaal kan oppikken. Nu is wel de beroerdigheid, dat vlak boven water of vlak boven de grond het antennesignaal zich slecht verplaatst, dus dit onderdekse deel doet minder mee. Hoe hoger de antenne zit, hoe beter de ontvangst. Om deze reden heb je met een rijdend of varend model maximaal zo'n 400 meter bereik, terwijl je met de zelfde zenderset in de lucht een paar kilometer bereik hebt. Een nadeel van dat onderdekse deel is wel, dat het ook signalen kan oppikken van de elektronica, die in het model zit en dan storingen veroorzaakt. Je kunt ook een deel gaan opwikkelen, zoals zelfs enkele fabrikanten van modellen voorstellen. Zo'n opgewikkeld deel vormt echter een spoel en die houdt antennestroom tegen, tenzij je bifilair wikkelt, dan maak je een deel van de draad onzichtbaar voor de ontvanger.

In een truck zit echter alles bomvol, dus dan heb je niet veel kans om wat antennelengte te strekken zonder dat dit andere draden of elektronica tegenkomt. Bij Tamiya kun je hooguit wat onder het dak kwijt als je het dan maar niet te dicht in de buurt laat komen van de bedrading van de daklichten.

Overigens heb ik bij de faq een tweetal berichten geplaatst, die eveneens interessant zijn. Het laatste artikel laat zien welke invloed het verkorten en verlengen van de antennedraad heeft op het bereik. De resultaten zijn verrassend.

Jan ik ga absoluut niet beweren dat u ongelijk heeft ,ik weet zelfs uit eigen ervaring dat uw uitleg in verreweg de meeste gevallen klopt.
Degene die ik aanhaalde zijn praktijkervaringen die dus niet zouden mogen werken maar het wel doen.
Maar wat is dan hier de mogelijke oplossing van dit specifieke probleem,aangezien alles werkte met de buitenantenne en niet meer met het korte stuk.

Hoe is de antenne dan nu gepositioneerd? Je zult toch iets van een sprietje hebben om de antenne omhoog te houden?

Het is natuurlijk mogelijk, dat het antennecircuit beschadigd is geraakt bij het wisselen van de antenne. Zodra de antennedraad spanningvoerende delen raakt gaat het meteen mis. Je kunt eerst eens de ontvanger uit het model halen en een range check doen, zoals ook in een faq is beschreven. Als er dan ook geen bereik is zal er een defect zijn.

Eventueel kun je ook de ontvanger openmaken en zelf kijken: daar waar de antenne op de print is gesoldeerd zit aan de componentenzijde een groenkleurige component met daarop een paar kleurbandjes. Dit lijkt op een weerstand, maar het is de antenneverlengspoel. Als deze doorbrandt zie je op z'n minst in het midden een bruinkleuring, maar vaak zit er ook een gaatje in. Als het een erg oude R118F is, is het spoeltje bruin en kleurt-ie zwart bij sluiting. De kleurbandjes op het spoeltje zijn in ieder geval altijd oranje-oranje-goud.

@Corrien ja er zit een spriet aan die op een klemmetje uitkomt waar je de staafantenne opdraait. Maar zoals ik eerder aangegeven heb wil ik de lelijke staafantenne omzeilen door er een langere draad aan te maken op een of andere manier.... De ontvanger heb ik opengemaakt en is niks raars te zien.... Ook is de draad verder niet beschadigd, wel komt de draad tegen andere draden aan maar zou niet storingsgevoelig moeten zijn denk ik omdat alle draden geïsoleerd zijn....

Dat de antenne tegen andere draden aankomt is niet goed. Een antenne moet volledig vrij worden opgesteld en zo ver mogelijk uit de buurt worden gehouden van bedrading en elektronica. Uit bedrading komt wel degelijk storing tevoorschijn, die de goede ontvangst kan verknoeien. Tevens schermt het de antenne af. Als er door een draad stroom loopt zou je verwachten, dat alle elektronen keurig van de ene naar de andere kant wandelen. Dat is echter niet zo, er zijn er altijd die ontsnappen, dus zo'n draad straalt wat energie af. Dat er een isolatie om de draad zit houdt dit niet tegen. Omgekeerd pikt de ontvangerantenne door de isolatie heen het zendersignaal op. Met name de motordraden produceren een boel elektrosmog, maar ook andere bedrading doet dit.

In 2005 heb ik ooit eens een faq geschreven over antennedraden. Hierin zijn o.a. meerdere tips beschreven over het inbouwen van de ontvanger en de antenne. Deze faq is hier te vinden:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/ontvangerantennes.21633/

Bij een R118F in een Tamiya truck kun je 1 meter antennedraad nooit op een fatsoenlijke manier onderbrengen. Er is eigenlijk maar één manier: inkorten! Dit kun je doen door een deel van de antenne bifilair te wikkelen, zoals hierboven al werd beschreven. Dit deel van de antennedraad doet dan niet meer mee. Een andere manier is afknippen. De draad heen en weer laten lopen of ergens omheen wikkelen levert een spoel en dat is ongewenst. Bovendien zal de draad dan elektrosmog vanuit het model beter oppikken en dat is ook ongewenst.

Het belangrijkste is, dat de ontvanger en z'n antennedraad zo vrij mogelijk wordt ingebouwd, zo ver mogelijk verwijderd van alles waar stroom door loopt. De ontvanger tegen het dak van de cabine zou optimaal zijn.

Met een antennelengte van 40 cm zou je voldoende bereik moeten hebben om beduidend meer dan 50 meter bereik te hebben. Verder dan dat rij je niet met een truck. Eventueel zou je de ontvanger nog hier bij de servicedienst kunnen laten afregelen op een korte ontvanger. Gezien de portokosten heeft dat eigenlijk alleen zin als je er mee langs kunt komen.

Na een te lange pauze van enkel jaren wegens onbegrijpelijke RC- problemen en dus tekortschietende kennis ben ik weer begonnen met mijn 4-assige V12- Super Schwerlast ZugMaschine met 3- versnellingsbak, axiaal tussen- differentieel en verdeel-bak. Getrokken wordt een 3-assige gestuurde trailer.
Zender is Graupner mc19 met C17 ontvanger, Servonaut K30T met MSX geluid, AIR infrarood overdracht en AMO voor oa. de verlichting van de trailer.
Heb te weinig kanalen op de truck, dus na jaren kwam de gedachte boven om over te gaan op Graupner's 2,4 GHz ombouwset met de nieuwe 12 kanaals ontvanger GR 12 HoTT. Contactpogingen bleven onbeantwoord...
De mc19 kan dan als tweede model een tweede ontvanger op de trailer aansturen: parkeerrem, voorpoten, verstelbare konings-koppelpen, breedte signalering en zwaailicht. Dit is alleen maar nodig als de trailer afgekoppeld stilstaat, extra kosten dan € 75 + tweede voeding.

Klopt deze gedachtengang??

Dank voor licht in mijn duisternis
Dieseldick.

Dieseldick welkom op dit forum. Je had voor deze vraag eigenlijk beter een nieuw topic kunnen openen, want hier gaat het alleen over ontvangerantennes. Eventueel kan een moderator worden gevraagd (via de meld-knop) om je vraag in een nieuw topic te openen.

Een kort antwoord op je vraag: de MC19 heeft in combinatie met een C17 ontvanger 9 kanalen, met een DS24 ontvanger 12. Met een 2,4 GHz ombouwset blijft het maximale aantal kanalen 12. Daarvoor heb je dan wel een GR 24 ontvanger nodig. Of het Servonaut module op 2,4 GHz werkt en of de ombouwset nog leverbaar is weet ik niet.

Back