Tamiya TT-02 Chassis Topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door RCMofo, 3 apr 2015.

  1. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    [​IMG]
    [​IMG]
    De auto rijd standaard nou niet echt zoals je dat graag zou willen.
    Daarom zijn er een aantal optie onderdelen die worden aangeraden om de auto goed rijdend te krijgen:

    - Setje goede kogellagers (eventueel Tamiya nr 54476)

    -Aangeraden word om de huidige schokdempers te vervangen voor met olie gevulde aluminium varianten, bijvoorbeeld: Tamiya TRF 1/10 Special Short Damper 4pcs Hard Black Coating #42273
    [​IMG]
    Maar er zijn ook goedkopere varianten van andere merken verkrijgbaar.

    - Hi-torque servo saver (Tamiya nr 51000
    [​IMG] of 50473 [​IMG])

    Tamiya nr - Alu sturing + Brug 54574 & 54575
    [​IMG]
    Yeah Racing heeft een aanzienlijk vriendelijker geprijst alternatief wat ook prima rijeigenschappen leverd:
    Yeah Racing Aluminum Ball Bearing Steering Set For Tamiya TT02 #TT02-042BU[​IMG]
    - Low friction suspension balls (tamiya nr 54559)
    [​IMG]

    - High speed gear set, hiermee kun je ook andere tandwiel combinaties of pitch gebruiken.(Tamiya nr 54500)
    [​IMG]

    - Diff outdrives (tamiya nr 54477) [​IMG]
    en - Kruis assen (Tamiya nr 53792, niet van toepassing voor TT-02S en enkel te gebruiken met 54477)
    [​IMG]




    Dit word het topic voor de Tamiya TT-02, hierin word dit chassis besproken.
    Alle vragen over de TT-02 kunnen hier worden gepost, hiermee houden we het allemaal centraal en overzichtelijk.






    P.S. Dit is pas een opzet, mensen die veel verstand hebben van dit chassis wil ik vragen mij goede info toe te sturen zodat ik dit kan meenemen in de openingspost. Alles wat ik de komende tijd bijleer en mogelijk van algemeen nut is zal ik hier natuurlijk plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2015
  2. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi ik heb wat vragen over dit chassis,
    Ik heb de auto zoals hierboven nog helemaal standaard, alleen de plastic lagers zijn vervangen door metalen exemplaren.

    Ik heb er net een eerste testrit mee gedaan en dat is niet echt bevallen. Waar ik tegen aan liep is het volgende:
    De auto stuitert naar mijn mening veel te erg.
    De heeft de auto weinig stuur op hogere snelheid.
    Op hogere snelheid vind ik de auto sowiezo erg onrustig en moeilijk te besturen.
    De auto stuurt afwisselend automatisch iets naar links of rechts, ook na dat ik heb uitgelijnd heb met mn zender.

    Nou ben ik alleen een Kyosho mini-z mr-2 en een Xray XB808e gewend, dit is een veel goedkopere auto dus ik had niet veel anders verwacht, ik heb deze auto dan ook gekocht als hobby project om te upgraden....

    En over dat upgraden heb ik wat specifieke vragen.
    Ik kan wel lukraak allerlei aluminium parts gaan kopen maar ik doe het liever specifiek per rijprobeleem.

    Het stuiteren: Ik heb gelezen dat dit opgelost word met aluminium olie shocks, welke viscositeit olie doen jullie hier in? En koop je die het best van tamiya zelf? of van bijv. Yea racing en waarom?

    Voor het weinige stuur op hogere snelheid:
    Ik denk zelf dat dit komt door 2 dingen:
    Te weinig gewicht op de voorbanden (extra gewicht aan de voorkant toevoegen? hoe?)
    Het plastic stuursysteem (alles wat beweegt bij het sturen vervangen voor aluminium?)
    Dit is denk ik ook de oplossing voor het naar links of rechts trekken. Klopt dat?

    Wat wil ik met de auto gaan doen......De auto moet het gewoon met Racebandjes redelijk doen.
    Verder wil ik [URL="[/URL] dit gaan leren, driften dus.

    Hij heeft het in de tekst onder dit filmpje over een "Yeah Racing locked rear diff". Wat is dit voor iets? Ik dacht een product maar als ik het plak in de zoekbalk op ebay of zelfs google vind hij niks... iig geen product.

    Als ik dit niet kan of niet leuk vind ga ik de auto ombouwen naar de TT-02 Rally met de Lancia Delta Body velgen en banden...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
  4. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Dank je.
    Bestaat deze info ook in het nederlands?
     
  5. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  6. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Het stuiteren ga je idd kunnen oplossen met olie gevulde dampers, persoonlijk geniet mijn voorkeur om tamiya dampers te monteren.
    Het zijn zowat de beste die je op de markt kunt vinden.
    De meest gebruikte olie is tussen 350 en 450, hier ga je normaal het meest mee rijden.
    Het weinig stuur hebben kan ook aan je banden liggen, alsook voor een deel aan stuiteren.
    Telkens je wagen opwaarts stuitert hebben de banden vooraan minder grip en kun je het onderstuur effect bekomen.
    Om je wagen beter te laten rijden raad ik je alvast een hi-torque servo saver (tamiya part nr 51000 of 50473) aan, wsl zit het probleem met centreren in je huidige servo saver (te grote speling).

    Volgende opties acht ik voor een TT-02 als zeer nuttig en of belangrijk:
    - Hi-torque servo saver (Tamiya nr 51000 of 50473)
    - Setje lagers (Tamiya nr 54476 of van een ander merk)
    - Alu sturing + Brugje (Tamiya nr 54574&54575
    - Low friction suspension balls (tamiya nr 54559)
    - High speed gear set (Tamiya nr 54500) hiermee kun je ook andere tandwiel combinaties of pitch gebruiken.
    - Diff outdrives (tamiya nr 54477)
    - Kruis asjes (Tamiya nr 53792, niet van toepassing voor TT-02S en enkel te gebruiken met 54477)
    - Turnbuckles om het toe-in of toe-out spoor vooraan te kunnen instellen (vooraan rijden we meestal met 1° toe-out)
    - Alu tamiya TRF dampers (hiervoor gebruikte ik de TRF M-chassis dampers) of CVA super mini dampers (tamiya nr 50746) LET OP!!! een setje super mini dampers bevat maar 2 dampers en moet je dus 2 setjes aankopen.
    - TRF touring car short spring set (Tamiya nr 54168) te gebruiken met bovenstaande dampers

    Dit zijn de meeste belangrijke opties die je op een TT-02 kunt gebruiken.
     
  7. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Stuiteren: aluminium verstelbare shocks,een setje veren van verschillende hardheden,vooraan harder dan achteraan.

    Weinig stuur: toe in/out en camber instellen.Vooraan iets toe out,achteraan iets toe in,dan kijken wat hij doet en achteraan misschien wat camber geven.Je kan ook eens proberen je voorste banden te smeren.Een alu stuurinrichting had ik op de TT01 en deed wel goede dingen voor de speling.Diffs afstellen helpt ook.

    Een gelocked rear diff zorgt ervoor dat je dus geen diffwerking achteraan hebt,en je wagen dus bij sturen veel sneller zal gaan slippen,enkel handig om te driften dus.Wil je racen,dan zal je een normaal diff moeten plaatsen om grip te hebben.

    Edit:ik was al aan het typen toen de rest reageerde dus had niet gezien dat je al geholpen werd :)
     
  8. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Die heb ik helemaal doorgelezen....

    Inmiddels Fumi Aluminum Damper Set (4) for Tamiya TT02 - 23013bb (LIGHT BLUE)
    en de 54501 en 54502 (aandrijflijn) besteld op Ebay.

    (Besteld voor het lezen van het advies hierboven, niet dat ik expres eigenwijs wil zijn ofzo).

    @ Addict to blue, bedankt voor je uitgebreide andwoord!
    Vind je het goed als ik het 1 en ander op neem in de starttopic?
    Deze servosaver ook goed? GodRacing Aluminum Horn for Hi-Torque Servo Saver 3racing/Tamiya (1PCS) TT02S | eBay
    Dan bestel ik die er ook alvast bij.


    Dan is mn RC budget voor nu even op, ben erg benieuwd naar wat dit straks voor verbetering oplevert.

    Al het goedbedoelde advies is welkom Anthem, ik ben er blij mee:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  9. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Dit is slechts een onderdeel dat het originele onderdeel van de Hi-torque servo saver vervangt, maar zonder de servo saver zelf ben je er eigenlijk weinig mee.
     
  10. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Zien jullie de 2 plaatjes in de openingspost?
    Ik op sommige apparaten niet.
    Wil dat eerst even weten voor ik verder ga op deze pc met het verbeteren....
     
  11. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Ik zie geen foto's
     
  12. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    no, geen foto's
    van TamiyaUSA leveren wel meer problemen op
     
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    deze wel ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Deze zie ik, mooie wagens trouwens :)
    Beste website voor foto's te uploaden blijft naar mijn mening tinypic.com
    Blijven jaren staan tegenover imageshack of andere site's.
     
  15. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ja en de twee eerste nu ook
     
  16. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zie de eerste 2 foto's ook niet. Maar wat is de toegevoegde waarde van dit topic? In het algemene TT-01 topic word de TT-02 ook al ruimschoots besproken, wellicht daar de topic titel hernoemen naar 'Algemeen TT-XX topic'. Ook een openingspost blijven updaten is lastig daar deze na een bepaalde tijd niet meer aan te passen is en je mods een PB moet sturen of ze hem aan willen passen.
     
  17. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik vond het gewoon leuk om een topic over de TT-02 te maken.
    De toegevoegde waarde van dit topic zal de tijd leren.


    Een verandering van naam in het TT-01 chassis topic kan natuurlijk ook maar daar ga ik niet over, en het zijn uiteindelijk toch andere chassis....
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Je enthousiasme word zeer gewaardeerd hoor en van mij mag je. Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik ook een TT-02 fan ;-)
     
  19. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Vind persoonlijk ook dat het moet kunnen, moest het een opvolger zijn van de 01 zou ik het begrijpen. Tt01 V2 ofzo... Maar dat is hij niet dus een apart topic moet toch kunnen niet?
     
  20. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg

Deel Deze Pagina