Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. B.A.

    B.A. Guest

    Hallo Ruud, de echt kever had ik tijdje terug bijna gekocht... Maar i.v.m. een garagebox die steeds maar niet vrijkomt wordt het de hele tijd uitgesteld.

    Maar een echte kever komt er zeker! Mn kamer staat helemaal stampvol met kevermodellen ;)
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Crashtest bodybevestiging

    In afwachting van, heb ik 1e Paasdag in een zonnig Oosten des lands:zon::rolleyes: maar weer eens een proefritje gemaakt met de Kever.

    Het werd tijd om eens te kijken of de body na de nieuwe magneetbevestiging ook werkelijk goed op het chassis bevestigd was en of hij op zijn plaats bleef zitten.

    De enigste manier om daar achter te komen was dus even lekker onbenullig rijden en een paar stoepbandjes om hulp te vragen:)

    De bumpers van de Kever waren al reeds beschadigd tijdens de eerste rit, nog noooit eerder met een RC wagen gereden dus.... kon niet uit blijven:(

    Maar niet getreurd, een nieuw setje bumpers licht reeds klaar voor als alles klaar is en ik wat meer rij ervaring heb opgedaan.

    Als eerste testjes heb ik maar eens vol gas enkel rondjes gedraaid, een paar keer de auto flink laten spinnen en dat soort grappen meer.
    De wagen reed bij deze tests, op een geasfalteerde parkeerplaats en een klinkerweggetje.
    Niet bepaald een gladde ondergrond dus.

    Alle testjes verliepen zonder problemen. De body gedroeg zich alsof het met bodyposts was bevestigd. Het geheel gaf geen krimp en bleef perfect op zijn plaats:D

    Tijd voor het grovere werk, het stoepbandje werd te hulp geroepen.:p
    Frontaaltje voorkant, geen enkel probleem. Buiten enkele nieuwe krasjes op de reeds beschadigde voorbumper geen enkel verdere schade en alles bleef op zijn plaats.
    Tikkie terug met het stoepbandje op het kontje van de Kever gaf ook al geen probleem. Nu ook weer, buiten enkele nieuwe krasjes op de reeds beschadigde achterbumper geen enkele nieuwe schade en alles bleef ook nu weer op zijn plaats:D

    Moet eerlijk bekennen dat de resultaten van de testen boven verwachting was. Had zeker bij de botsproeven met de stoepbandjes wel verwacht dat de body van het chassis los zou komen. Maar dit gebeurde niet, ondanks dat de botsingen toch vrij gewelddadig waren en ik ze in de toekomst niet meer hoop te herhalen.;)

    Mijn conclusie is dan ook, dat deze modificatie zeker de moeite waard is voor de gene die een hekel hebben aan bodyposts en een andere oplossing zoeken.

    Tip. Gebruik in dat geval wel de juiste magneten en werk met twee magneten tegen over elkaar ipv een magneet en metalen stripje.

    Wil bij deze toch Westy1969 nog een keer extra bedanken voor de goude tip eerder in dit bouwverslag. Jou tip naar de magnetensite heeft mij een mooiere auto opgeleverd.

    :bye: Ruud
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Flinstone interne antenne

    Na een poosje spelen, buigen en hersenkraken met 90 cm electriciteitsdraad is er een "change of plan" onstaan in de ontwikkeling van mijn Kever.:)

    Het was al een poosje de bedoeling dat de uitstekende sprietantenne van de Kever wordt vervangen door een ander type antenne die geen afbreuk zou doen aan de auto of aan de buitenkant van de auto niet zichtbaar zou zijn.

    Het volgende ontwerp is in de afgelopen dagen ontstaan.

    [​IMG]

    Het M04 chassis heeft nu veel weg van een Fred Flinstone auto, vandaar dat ik voor het gemak deze antenne maar de naam Flinstone antenne heb gegeven.:p
    Ik heb er voor gekozen om de antenne direct onder het dak van de auto te plaatsen om eventuele stoorsignalen van motor, ESC enz. zoveel mogelijk te voorkomen.

    [​IMG]

    Zoals reeds gemeld, is de antenne gemaakt van 90cm lang, 1,5mm dik electriciteitsdraad. De orginele antennedraad is niet ingekort maar om de achter bodyposts van het chassis gewikkeld.

    [​IMG]

    Het eind van de orginele antenne is daarna blank gemaakt en samen met het begin van de Flinstone antenne in de rechter achterbodypost met de nieuwe antenne verbonden. Simpelweg vastgeklemt in het gaatje waar anders een eventuele antennehouder kan worden vast geschroeft.
    Het eind van de Flinstone antenne is in de orginele antennehouder geplaatst die aan de linker achterbodypost zit.

    Nadat de nieuwe antenne matzwart is gemaakt heb ik het geheel afgedekt met bubbelfolie om beschadiging en direct contact met de binnenkant van het dak te voorkomen.

    En zie hier, de Flinstone antenne is een feit.:lol:
    [​IMG]

    Na de fabricage natuurlijk even getest of het werkte.
    Na plaasting van de kap is er inderdaad niets meer van de antenne te zien. Ook lijkt het dat de magneten in het dak van de auto geen nadelige invloed hebben op de ontvangst.

    Het ontvangstbereik mag denk ik ook heel aardig worden genoemd, ben tussen de buien door gauw even wezen testen en kwam op een resulaat van +/- 90 meter terecht.

    De exacte afstand durf ik op dit moment niet precies te zeggen. Dit omdat de straat bij mij langs het huis maar 90 meter lang is. Als ik nog verder zou lopen kan ik de auto niet meer zien en weet dus niet of deze nog reageerd op de mijn zender.
    Maar 90 meter bereik heeft deze opstelling dus gegarandeerd.:D

    Deze nieuwe ontwikkeling houdt niet in dat het project van het dakmandje niet meer door gaat. Dat project gaat gewoon verder.;)
    Is het niet als extra detail aan de auto, dan wel als een eventuele antenne verlenging. Heb er bij de Flinstone antenne al rekening mee gehouden dat de twee eventueel gekoppeld kunnen worden.



    De rubber ringetjes en ronde plaatjes op de eerste 3 foto's is alweer een volgende stap in het project. Daar kom ik in een later stadium nog weer op terug.
    Hou ik nog even lekker spannend.;)

    Dat was het weer voor deze keer.
    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik dacht dat je een antennedraad zijn originele lengte en dikte moest behouden om nog een optimaal bereik te hebben? Anders wel goed idee. Misschien wel een idee om een rolkooi te maken die meteen als antenne fungeert? Of zou een constructie minder goed presteren dan een spiraal zoals in dit geval?
    Mooie poging in elk geval!
     
  5. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Graag gedaan, kun je mss nog wat foto's posten van hoe je het met de magneten gedaan hebt.

    Pura vida
    Kees
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Kees, bij deze nog een keer de aanpassing van de bodyposts.

    Benodigdheden:

    - magneet type S-06-10-N (staafmagneet voor op bodypost)
    - magneet type W-05-N (kubusmagneet voor aanpassen kaphoogte)
    - magneet type K-08-C (bolmagneet voor in de kap)
    - houtschroefje om aan het staafmagneetje te lijmen
    - superlijm voor verlijming van staafmagneetje aan de houtschroef en bolmagneetjes in de kap.
    - stukje blik of koper voor extra versteviging
    - rubberringetje om versteviging op zijn plaats te houden

    Links op de foto liggen de magneetjes zoals ze uiteindelijk op elkaar tussen de bodyposts en de kap komen te zitten.
    [​IMG]

    Maak de bodypost op de gewenste lengte.
    Verlijm het staafmagneetje aan het houtschroefje.
    Voor de voor posts heb ik kubusmagneetjes aan de schroefjes gelijmd omdat de staafjes hier te lang zouden zijn en de body te hoog boven het chassis zou komen.
    [​IMG]

    Het volgende is belangrijk
    Klik het bolmagneetjes aan het staafmagneetjes met schroef en verlijm deze in de kap als de magneetjes tegen elkaar zitten.

    Doe je het niet op deze wijze loop je een grote kans dat de noord en zuidpolen van de magneten niet op de juiste plaats zitten na de verlijming.
    Het effect is dat de kap niet goed gecentreerd zit of in het ergste geval de mangeetjes elkaar afstoten ipv elkaar aan te trekken.

    Dit is mij de eerste keer ook overkomen:cry:

    Test voor het verlijmen of de lijm de verf niet aantast waardoor je lelijke plekken aan de buitenzijde van de kap te zien krijgt.
    Gebruik voldoende lijm bij het verlijmen zodat de houdkracht over een groot vlak wordt verdeeld.

    Bij gebruik van te weinig lijm kan de lijm de verf aan de binnenzijde van de kap lostrekken doordat bij bostingen e.d. de krachten niet voldoende verdeeld worden over het hechtpunt.
    Hoe groter het verlijmingsvlak des te beter worden de krachten over de binnenzijde van de kap verdeeld en des te kleiner is de kans op beschadiging van de verflaag.


    [​IMG]
    Boor een gaatje boven in de bodypost om straks het schroefje in de post te kunnen draaien.
    Neem het afgesneden stukje post en draai het stukje metaal strak om het stukje post zodat je een hulsje krijgt.
    Doe dit nog een keer met een smaller stukje.
    De hulsjes dienen als extra versteviging zodat de posts niet kunnen uitscheuren doordat er gaatjes voor de schroeven in zijn geboord .
    [​IMG]

    Verlijm het kleinste kokertje op de bodypost
    Monteer de aangepaste bodyposts aan het chassis
    Draai het staafmagneetje met schroef in de bodypost en stel door de magneet in of uit de post te draaien de hoogte van de magneetje op elkaar af.
    [​IMG]

    Schuif daarna het grote hulsje over de magneet en druk het rubberringetje over het hulsje om deze op zijn plaats te houden.
    Door het hulsje met het rubberringetje krijgt de magneet minder kans om van het schroefje af te breken.
    [​IMG]

    Voorposts met kubusmagneetjes ipv staafjes.
    De montage van deze magneetjes is gelijk aan die van de achterposts.
    [​IMG]

    Nu ook weer met hulsje voor extra versteviging.
    [​IMG]

    Let bij het plaatsen van de kap op dat je deze rustig over het chassis laat zaken, omdat de magneten bijzonder sterk zijn kunnen ze nogal hard op elkaar klikken waardoor de magneten beschadigd kunnen worden.

    :bye: Ruud.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  7. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    dit is mss handig om in een appart topic te plaatsen, hier hebben anderen ook nog iets aan.

    greetos
     
  8. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Thx Ruud, dat heb je idd mooi uitgelegd.
    Dit is idd een mooie How to topic waard.

    Pura vida
    Kees
     
  9. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Van mij mag er een How to van worden gemaakt.
    Moet dan alleen nog even vermelden waar de magneten verkrijgbaar zijn.
    Deze zijn volgens de site SuperMagnete.de - De sterkste magneten ter wereld niet in de normale handel te krijgen. Alleen via hun site is er aan te komen.

    Maar hoe maak je er een How to van?:confused:

    :bye: Ruud
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Bij de update van de Flinstoneantenne hebben jullie op enkele foto's al vier zwarte dopjes en rubber ringetjes zien liggen.

    Het was de bedoeling om daar VW wieldopjes van te maken.:)

    Het resultaat is als volgt:

    Eerst de VW logo's op de dopjes gemaakt.
    [​IMG]

    Daarna de rubber ringetjes achter de dopjes gelijmt.
    [​IMG]

    en zie hier het eindresultaat op de wielen.

    Closeupjes
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is gewoon even een klein detail, maar maakt de VW net weer even iets werkelijker.:D

    Heb de magneetjes voor het dakmandje binnen en al aan de pootjes van het mandje gelijmd.
    Van de magneetjes is na het spuitwerk zoals het er nu uit ziet niets meer terug te vinden.

    Als het geheel gespoten en afgewerkt is plaats ik ook hier weer even wat foto's van."

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Inventief, en netjes!
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Zeker netjes !
    Dat noem ik de puntjes op de i zetten, de VW doppen maken de wielen echt af.
     
  13. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    Mooi Mooi weer..! nu nog white whalls ;)

    Greetz Rob
     
  14. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Help me even op weg, wat zijn white whalls precies?

    :bye: Ruud
     
  15. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    White walls zijn banden met een witte zijwang. Zoals ze vroeger ook op de kever zaten.

    [​IMG]
     
  16. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    zou erg mooi staan op mijn nieuwe blauwe beetle ( getunde m02 ).
    weet iemand een site voor te kopen ?
     
  17. rc-rob

    rc-rob

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Haaksbergen
    bedoel je die white whalls?
    nou..je zou naar een autozaak kunnen gaan..waar ze van motip witte bandenletterstiften hebben dat is voor op rubber..mischien is dat wat?
    en anders bij een scooterzaak..?
    Link:
    Euroscooters.nl

    Greetz Rob
     
  18. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    dat kun je idd doen maar ik weet me te herinneren dat deze banden toch ook gemaakt worden ?
     
  19. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Heb even geprobeerd met wit plakband hoe de White walls onder mijn kever zouden staan.
    Moet zeggen, ziet er niet slecht uit:D

    Het is net of de White walls de kever nog weer iets vergroot. Het is dan wel gezichtsbedrog, maar wel leuk.

    Ga nu proberen ze zelf te maken door een paar mallen te maken en de banden zelf te spuiten.

    Heb de ervaring dat het werken met stiften ed. toch strepen op levert in het geverfde vlak. Vandaar het spuiten.

    Als het gelukt is zien jullie de foto's wel weer verschijnen.

    :bye: Ruud
     
  20. tamiyam03freak

    tamiyam03freak

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Nederland, Maastricht
    leuk idee, ik erg uit na de foto's
     

Deel Deze Pagina