Tamiya X verf

Hallo,

Ik heb niet direct een modelbouwvraag maar hoop dat ik wat 'gebruik' mag maken van de hier aanwezige ervaring.
Ik graveer af en toe aluminium kastjes met zowel een anodiserings als poedercoat laag. De gravering is 0.4mm diep.
De graveringen kleur ik ik 1 met verf. Verf er inkwasten, overschot wegschrapen met een creditkaart en de waas wegpoetsen met een doekje aceton.
Werkt prima op de geanodiseerde kastjes. Echter de poedercoating op de andere kastjes lost op door de aceton.
Dus op zoek naar een verf op waterbasis waarbij ik in plaats van aceton IPA kan gebruiken.
Ik dacht die gevonden te hebben in de Tamiya X paint series. Echter lees ik op de ene site dat ze wel op aluminium gebruikt kunnen worden en op de andere alleen op schuim en plastic.

Heeft iemand ervaring met deze verf op aluminium. De verf komt in de gravering en zal dus mechanisch niets te verduren hebben.

Alvast bedankt voor tijd en moeite,

Peter

Laatst bewerkt:
Poedercoat lost toch niet op met aceton?
Anders zou ik zeggen gebruik acrylverf om in te kleuren en wrijf het overbodige af met gewoon een natte doek? Ik wel al vaker zo gedaan.
Anders white spirit ipv aceton.

Bedankt voor je reactie.
Ik dacht inderdaad ook dat poedercoating daar wel tegen kon.
Ik gebruikte verf op alkyd basis vandaar de aceton.

De hamvraag is eigenlijk of Tamiya X verf (waterbasis)ook geschikt is voor aluminium.
Niet voor hele vlakken maar beschermd in een gravering.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Peter

als het poedercoating is dan zal het een PU gebaseerde poedercoating zijn, epoxy en polyester gebasseerde poedercoatings zijn over het algemeen beter bestand tegen oplosmiddelen,

als je watergedragen lakken wilt gaan gebruiken dan raad ik je aan om eens Vallejo premium te proberen, en poets het overtollige weg met Vallejo airbrushcleaner of verdunning
gebruik bij vallejo niets anders.....(been there/done that :cool:)
voor mijn airbrushwerk zocht ik watergedragen PolyUrethaan lakken en het beste resultaat haalde ik (zeker qua hechting) met Vallejo Premium..

Hallo,
ik heb een proefstukje gemaakt en het lijkt redelijk te hechten. Het is minder 'taai' dan alkydverf.
Probleem is dat het gebruikt gaat worden voor redelijk professionele geluidsapparatuur. Het moet er over verf nog wel netjes uitzien :-)
De Vallejo Premium klinkt goed. Hecht dat ook redelijk op blank aluminium?

Back