Tamiya XB pro

Een onroad karretje voor erbij lijkt me wel leuk. helaas is het RTR segment wat magertjes. Tamiya biedt dan wel wat XB modellen aan met koolborstelmotoren, sprietzender en oude chassis (cardan ipv riemen).

Onderstaande modellen spreken me wel aan.

46607 XBS Schnitzer BMW (E30 M3)
De oer M3, door Tamiya omgetoverd in 4-wheel drive :cool:

57807 XB Alpine A110 (M05Ra)
Mijn Pa had er 1 om mee te spelen op diverse circuits in Europa, een soort met de paplepel ingegoten voorliefde voor deze auto. Geweldig dat er nu ook een RC model van is. We weer jammer dat Tamiya er een voorwielaandrijver van heeft gemaakt..
Karakteristiek van deze auto is juist de achterwielaandrijving met het motorblok achter de achteras. Zeer lastig te rijden, maar als je ermee kan omgaan de vader aller drift en rallye auto's :cool:

Eigenlijk wil ik ze allebei kopen en de A110 weggeven aan Pa, leuk voor zijn A110 modellen collectie.

Maar als die echt voorwielaandrijving heeft toch een stuk minder natuurgetrouw en wellicht weggegooid geld.

Iemand ervaring met deze modellen en bieden ze voldoende vermaak / snelheid / bochtenplezier op een asfaltbaan?

Hallo,

ik ben ook begonnen met zo'n Tamiya TT01 XB Pro. Zeer leuke auto's om mee te beginnen, maar als je al RC ervaring hebt gaat het niet snel genoeg gaan en ga je betere elektronica willen. Daarom zou ik als je voor een echte onroader wil gaan een ander model kopen (TA06 ofzoiets) en andere elektronica gaan.

Met de M05 hetzelfde: Je gaat snel op je standaard Tamiya elektronica uitgekeken zijn. Als je graag de A110 wil zou ik een M05 chassis KIT (dus zonder electronica) met A110 body kopen. Als je echt achterwielaangedreven A110 wil kan dat ook : Je kan een M06Pro chassis KIT (dus weer zonder elektronica) kopen en een A110 body apart. Een M06 is een achterwielaangedreven M-chassis, waarop de A110 body dus past, en de M06Pro is de getunede versie hiervan. Zo'n chassis en een body gaan je helaas wel meer kosten.

Langs de andere kant, als je een A110 voor je vader z'n collectie wil kopen gaat elektronica niet zoveel uitmaken denk ik (tenzij hij er ook echt mee wil gaan crossen).

Dit zijn maar mijn ideëen, ik hoop dat je er wat aan had.

Mvg. Joris.

Dank voor de uitleg.

Voor knap onroad werk moet je dus altijd bouwen ipv een Traxxas VLX doos je kant op laten komen?

Ben altijd verre van RC auto's gebleven (iets met schoonmaken en onderhoud). Maar na experimenteren met vliegende cirkelzagen (heli's) en omslaande bootjes uiteindelijk toch bij de RC karretjes terecht gekomen.

HK 1/16 Beatle is grappig maar wel wat klein en langzaam op gemaaid gras. Traxxas Rustler VLX 1/10 is daar beter geschikt voor en bovendien waterproof. Loopt echt hard op 2s :yes:

Nadeel van de Rustler is de wegligging op asfalt, gaat echt rollen bij teveel G-krachten en dus niet geschikt voor asfalt.

Dank voor de uitleg.

Voor knap onroad werk moet je dus altijd bouwen ipv een Traxxas VLX doos je kant op laten komen?

Ben altijd verre van RC auto's gebleven (iets met schoonmaken en onderhoud). Maar na experimenteren met vliegende cirkelzagen (heli's) en omslaande bootjes uiteindelijk toch bij de RC karretjes terecht gekomen.

HK 1/16 Beatle is grappig maar wel wat klein en langzaam op gemaaid gras. Traxxas Rustler VLX 1/10 is daar beter geschikt voor en bovendien waterproof. Loopt echt hard op 2s :yes:

Nadeel van de Rustler is de wegligging op asfalt, gaat echt rollen bij teveel G-krachten en dus niet geschikt voor asfalt.

Rustler VXL en knap onroad werk? Da's te zien wat jij verstaat onder knap onroad werk. Voor snelheden op asfalt is de Rustler VXL enorm geschikt (er staan hier 2 mooie bouwverslagen van projecten om een Rustler enorm snel te laten gaan).

Van de moment dat je bochten gaat maken is een Rustler VXL niet geschikt voor onroad.

Ik snap je ook niet meer. Eerst vroeg je achter die Tamiya's en nu achter een Rustler? :) Een Rustler is een Offroad auto. Om echt een goede onroader te hebben ga je inderdaad bouwen. Het kan zijn dat er goede onroad auto's RTR te vinden zijn, maar ik kan niet op zo'n auto komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Excuses voor de "vage" info.

Goed 1/10 offroad karretje is reeds aanwezig: Traxxas Rustler VXL.

Zoek dus de onroad variant: snel, brushless, 2.4 zender en met bochtenlijm op de banden :p

Het liefst een RTR versie, bouwen komt wel na verkloten /crashen.

Sinds een aantal maanden ben ik trotse eigenaar van de Tamiya M3.
De auto bevalt mij erg goed en is leuk te rijden.
Wel heb ik de zender vervangen, kogellagers gemonteerd en onlangs de motor-regelaar door een brushless set.

Met een tt01 valt ook leuk te crossen over een parkeerplaats. Gewoon kegeltjes neerzetten en gaan ;).
Heel dom deden wij het vroeger met een man of 6 gewoon rond verlichtingspalen rijden in een vierkant. Was eigenlijk echt wel lache...

Als je een tt01 koopt raadt ik je aan ergens in hk te gaan zoeken. prijzen vallen er reuze mee.
Ook zou ik toch voor een bouwkit (TT01E)gaan want de volgende opties zijn broodnodig bij een tt01
kogellagers
alu cardanas
en een alu steering (hoeft niet perse)
en eventueel oliegevulde dempertjes met voorkeur de trf.

kan een m03 chassis brushless aan ik dacht altijd dat die er niet voor gemaakt
zijn :confused:

Ik denk het wel want ik vermoed dat het chassis zijn vermogen toch niet kwijt kan (fwd) dus kunnen er ook geen al te grote krachten ontstaan.

M.a.w. het lijkt me nutteloos om er een dikke motor in te hangen.

oke dan kan de tl-01 zeker geen brushless aan want dat is achterwiel aandrijving
de prijs ligt ook een stuk lager bij die auto dan zullen de tandwielen snel slijten

Een tamiya tl-01, is zonder dat je de cardanas uithaalt, nog altijd 4x4 naar mijn weten...

en over brushless setjes, er bestaan ook 'mildere' setjes, richting 9, 10 .. 16, 18 turns... in combinatie met gewone stickpacks voorzie ik niet meteen problemen

Een eZrun 13.5 kan een TL01 en een M03 wel aan hoor. Is overigens ook goedkoop.

Een tt01 of m03 met een 17.5t motor erin moet zeker en vast prima verlopen zonder enig hard slijtage.
En de 17.5t motor is niet traag ;) en heeft onderaan weinig power wat voor gemakkelijker rijden zorgt en propere lijnen.

Back