Tamiyacup Nederland 2016

De regels zoals deze nu op papier staan blijven gewoon zoals ze nu zijn voor de top stock?

Ik lees hier en daar wat negatieve berichten over de nieuwe regels namelijk.

Gaat mij er voornamelijk om dat ik nu onder andere een nieuwe stuurinrichting kan kopen van tamiya voor 70 euro terwijl het yeah racing of rhi setje van 18 euro eerst wel mocht.
Zou lullig zijn als achteraf blijkt dat sommige onderdelen toch weer toegestaan zijn :)
 
Je kan ook gewoon de plastic set van de TT-01E monteren, is goedkoper dan Yeah en werkt net zo goed. Een setje turnbuckles (ook Tamiya) kan ik wel aanraden, is ook niet duur.

Hugo
 
Gaat om tt02 ;)
Gaat me niet om goedkoper. Gaat me erom dat ik niet onnodig geld wil uitgeven aan de tt02. Vandaar ook dat ik vraag of de regels zo blijven zoals ze nu op papier staan.
 
Ik hoop dat de regels niet veranderen. HEt reglement zoals het er nu is vind ik een mooi reglement. Het zorgt voor lagere kosten (mensen kopen minder onnodig aluminium) en meer gelijkheid. Ik snap ook dat mensen die een auto met veel ander merk aluminium hebben nu even kosten moeten maken om hun auto legaal te maken. Maar op de lange duur zal dit goedkoper zijn en een lagere instap in de klasse betekenen. En het nadeel van reglementen is dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken. Zelfs al zou het nu veranderen, dan is er wel weer iemand anders die iets op te merken heeft. Dus gewoon de regels laten zoals ze zijn en rijders aanpassen aan de regels of, als het je echt niet bevalt, niet mee rijden.

Om even terug te komen op de stuur inrichting van de TT02. Ik heb er hier een voor me staan en ik vind de stuur inrichting behoorlijk degelijk. Mocht je er iets goedkoops aan willen doen dan zou je kunnen overwegen om Low Friction Step Screw te monteren. (schroefjes enzo zijn vrijgesteld). Ik heb er geen ervaring mee maar wellicht dat die een iets betere passing hebben.
Het tamiya nummer van die dingen is: 54409
54409.jpg

BTW, ik zit er zelf aan te denken om mee te gaan rijden met een TT01. Ik heb afgelopen jaar veel leuke verhalen over de tamiya cup gelezen.
 
Ik heb de originele stuurinrichting op mijn TT-02 met de low stepping screws, dat maakt de stuurinrichting net iets degelijker en soepeler. Zeker een aanrader en relatieif goedkope upgrade.
 
Klopt, de low friction screws helpen iets, en ook hier turnbuckles om netjes af te stellen. De plastic 02 sturing is al behoorlijk goed.

Hugo
 
Ik heb er idd ook turnbuckles tussen zitten. Ik heb overigens wel de carbon reinforced parts (dus ook de stuurinrichting), deze zijn net wat sterker dan de originele parts.
 
vorig jaar hele jaar met een TT01 gereden met plastic stuurblokken. Het hele jaar geen stuurblok kapot gereden.....
 
Hallo enthousiaste Tamiya TT01 en TT02 rijders! Ik overweeg in 2016 mee te rijden in de cup met een TT-02. De auto heb ik al, maar nog geen banden en geen body.
Als ik nu als absolute beginner/amateur wil aanvangen met deze cup, is het dan een kwestie van gewoon een TT-01 of TT-02 body van Tamiya bestellen die ik mooi vind of raden jullie een speciale body aan omdat deze meer botsproof is/minder weerstand etc?
Zelf vind ik de Porsche 911 RSR (58571) fantastisch, maar dat brengt mij op de volgende vraag: de banden/velgen.

In het reglement zie ik de voorgeschreven banden staan. Alleen die Porsche 911 heeft achter bredere banden dan voor en ik kan dat niet goed rijmen met het reglement. Ook is de keus voor brede banden achter erg beperkt. Hoe dit op te lossen?
Welke banden combi's zou ik sowieso naar jullie mening moeten aanschaffen om gemiddeld alle circuits te kunnen ronden?

Nogmaals: ik ben een beginner! Dus het gaat me niet om super ronde tijden. Maar ik heb in het verleden 1x met een M-chassis een wedstrijd meegedaan en daar stond ik met de banden uit de doos.... voor Jan L*l haha. Gelukkig kon ik ter plaatse wel de goede banden kopen....

Alvast dank voor alle hulp!
 
Het is inderdaad een mooie body kopen en gaan. Wel een tip, doe er een degelijke spoiler op, die is wel belangrijk.

Qua banden een setje 51023 aanschaffen (voorgelijmd of met losse velgen) en evt. een reserve setje en je kunt het hele seizoen vooruit. Harry (@viel9 hier op het forum) heeft verstand van Porsches en banden/velgen.
 
51023 zijn de enige nuttige banden in de Cup. Helaas dus niet voor brede achtervelgen. Ze horen op 24mm brede velgen, 26mm lukt ook met wat moeite. Als je de Porsche gebruikt zegt Tamiya dat je de korte wielbasis moet hebben, net als bijvoorbeeld bij de BMW Z4 kap. Maar als je iets toe-out rijdt voor, en iets toe-in (1,5 graden, de hop up achterfusees) kan je de lange wielbasis handhaven. Overigens hoor ik dat bij de Porsche een flinke spoiler noodzakelijk is voor de wegligging.

Succes,

Hugo
 
Als erkende tamiyacup Porsche rijder mag ik hier het verlossende woord spreken. Ik zou de body als beginner niet nemen. Zonder extra dikke vleugel is het geen prettige body. Met extra vleugel zie foto is het m.i. een hele goede body (vorig jaar was ik met die body 3e in Den Haag en 1e in Gouda) De vleugel moet je elf pas maken met een stukje verknipt lexan. Zou ik als beginner niet mee beginnen. Met betrekking tot de wielen: niet met de korte wielbasis gaan rijden...is ook niet handig als beginner....echter Hugo heeft gelijk de normale wielbasis past prima onder de Porsche. Met betrekking tot de breedte: ik heb de 24mm banden wel eens verlijmd op de oorspronkelijk 26mm velgen. Ook dat is een lastig karweitje en niet verstandig om te doen als beginner.... ik heb Gouda gewonnen met de gewone set kant en klare velgen (de witte, zie foto)...ziet er misschien wat minder realistisch uit, maar ik zou als beginner vooral kiezen voor een stabiele auto.
 
Dank voor de goede tips. De keus valt dan niet op de Porsche body. Ik weet ook direct welke banden ik moet aanschaffen, helder!
Nu ik lees dat een spoiler zo belangrijk is en ik toch afzie van de Porsche body: welke body en spoiler combi geeft een goede basis om het rijden te leren?? Is er een spoiler die gemiddeld het beste is (zoals de 51023 banden)?

In het reglement staan een hoop spoilers genoemd die zijn toegestaan, maar wellicht is er een body die reeds is voorzien van een effectieve spoiler?

Wat 'looks' alleen betreft vind ik de volgende modellen erg gaaf:

Ferrari 458 challenge (oeps helemaal geen spoiler :-)
Subaru BRZ R&D Sport 2014
RAYBRIG NSX Concept-GT

Doe ik een goede zet met een van deze wagens en zo ja: wel of geen andere spoiler?
 
Ik rij zelf met een Audi R8 en Ferrari 458, beiden met een losse spoiler (type nummers zal ik vanmiddag even opzoeken). Maar alle body's die je schrijft zijn goed en moet het wel mee lukken ;)
 
de Subaru BRZ is een prima auto alleen zou ik daarvoor toch wel een optie spoiler nemen omdat de orginele erg minimal is en over de steunen maar te zwijgen
ook de Toyota Corrolla is een vergelijkbare body met de Subaru BRZ maar met een kunststof spoiler die wel goed werkt (zie mijn avatar)
 
Ik heb op mijn Ferrari 458 de #53604 zitten en op mijn Audi R8 de #54458 spoilers.
 

Bijlagen

  • 458.jpg
    458.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 255
  • r8.jpg
    r8.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 272
Back
Top