TamTech GT-01 GTO 288

omdat ik zins kort de tamtech GB-01 heb, en ik dit zo,n leuk autotje vind.
heb ik ook maar de GT-01 er bij gekocht.
het is een RTR kit.
mijn eerste bevinding van de auto: is goed, MAAR!!
er zijn altijd onderdellen die je bij veel tamiya auto's moet vervangen.
en dat zijn meestel de aandrijfassen, stuurlink, schokdempers en de simpele motor's met esc, ook de diff's willen nog wel eens om een betere kwallietijd vragen.
en die onderdellen zijn dus ook al besteld.
verder heb ik de auto goed bekeken en vind dat de wiel hub's voor en achter best veel spelling hebben, met name waar de lagers in zitten.
die zitten er met toch iets wat ruimte in, en de allu hub's hebben dat iig niet (antans niet bij de GB-01).
ook de voorhub heeft best veel spelling op het draaipunt.
dus ik zal nu ook de allu hub's moeten bestellen om het mooi en soepel te laten draaien.
(soepel draait het wel met al die ruimte er tussen:D).
nou eerst maar eens een foto van de standaart auto.
als de spullen binnen zijn kan ik gaan bouwen.'
ik heb nog een paar dingetjes gevonden die ik nog ga veranderen maar dat later.

gr Sander.

tamtechgt-01gto288008.jpg

tamtechgt-01gto288009.jpg

tamtechgt-01gto288006.jpg

tamtechgt-01gto288007.jpg

tamtechgt-01gto288011.jpg

tamtechgt-01gto288012.jpg

Wij hebben met een aantal man een jaar of twee geleden een indoorcompetitie gedaan met deze autootjes. Erg leuk en gaan niet snel stuk, geloof me maar dat we er niet zuinig mee waren :twisted: (schansspringen gaat zelfs goed ;))

Met andere schokbrekers is het meteen een heel andere auto, een iets snellere motor en je hebt heel veel fun :yes:

zo, nou de spullen zijn ook binnen.
alleen de aandrijfassen en de allu ball,diff die uit NL komen zijn nog steed's niet binnen:confused:.
ik heb de auto ook voorzien van mijn BL set uit de GB-01.
en het past er perfect in.
ik heb ook de allu hub's van de GB-01 op de GT-01 gezet.
en het ziet er mooi uit.
toen ik de shocks verwisseld had liep ik tegen een probleempje op.
de achter dempers zijn goed en de juiste lengte.
alleen de voor dempers zijn iets korter dan de standaart.
maar meer info onder de foto.

tamtechgt-01gto288013.jpg

.
tamtechgt-01gto288015.jpg

.
tamtechgt-01gto288016.jpg

.
tamtechgt-01gto288017.jpg

ik heb de kogeltjes verandert door de stuurlink kogels.
deze hebben nog glad stukje waardoor ze iets langer zijn (4mm).
dit heb ik gedaan omdat de verbinders vrij horizontaal lagen en zo niet lekker de druk naar de demper's kon brengen.
ook omdat de dempers iets korter zijn kwam de bodum bijna op de grond te liggen.
maar nu zit er in de rocker arm's 2 gaatjes voor de kogelkwiklink, deze heb ik nu op de onderste gezet.
en de draagarmen kwamen weer op de goed plek.

tamtechgt-01gto288018.jpg

.
tamtechgt-01gto288019.jpg

omdat er ook veel ruimte tussen armhouder en de draagarm zit,
heb ik hier een ringetje tussen gedaan.

tamtechgt-01gto288020.jpg

gr Sander.

Laatst bewerkt:
Let wel goed op de hinge pins van de achterdraagarmen. Wij hebben heel regelmatig meegemaakt dat deze krom waren, of kat kwam van het springen weet ik niet meer maar heel sterk waren deze niet.

Verder leuke upgrades. Als je gebruik maakt van de standaard banden ga je nog problemen krijgen om hem goed op de baan te houden. De softe banden waren al een stuk beter.

Let wel goed op de hinge pins van de achterdraagarmen. Wij hebben heel regelmatig meegemaakt dat deze krom waren, of kat kwam van het springen weet ik niet meer maar heel sterk waren deze niet.

Verder leuke upgrades. Als je gebruik maakt van de standaard banden ga je nog problemen krijgen om hem goed op de baan te houden. De softe banden waren al een stuk beter.
hahaha ik was er niet van plan mee te gaan jumpen, dus ik denk dat ze wel heel blijfen.
ik heb idd gelezen dat er high grip banden zijn, ze zijn net besteld met nieuwe velgjes.
want de standaart zitten nu gelijmt.
ook had ik nog wat lagertjes over en die heb ik in de rocker arm's gedaan.
en het zit echt super zo, geen spelling meer (zijwaarts).
ook heb ik in de voor dempers het plaatje met 1 gaatje gedaan en iets dikkere olie, achter heb ik ze gewoon met 2 gaatjes en iets dunnere olie (hoe je ze van 3-racing krijgt).
is dit een goed of moet er achter ook dikkere olie ??
ik weet nog niet echt veel van onroad afstelingen.

gr Sander.

nou lekker dan.
ben ik de nieuwe afsteling en de banden (hige grip) van de auto aan het testen, krijg ik dit :(.
een gesmolten diff.

de standaart diff's zijn van plastic, maar wist niet dat het zo snel zou smelten.
ik ben vandaag maar eens op een grote parkeerplaats gaan rijden ipv de weg.
op de parkeerplaats kun je dus veel meer het gas er op houden.
en daardoor word de diff toch heel heet zodat hij smelt.
zelfs de kogels krijg ik niet meer uit het tandwiel.
en er zat 1 deel zelfs aan het tandwiel vast gesmolten :cool:.
maar goed het nieuwe diff dat ik in NL besteld heb (2weken geleden) is nog niet binnen.
dus voor andere GT-01 er's vervang je diff als je er een BL set in gaat stopen.

gr Sander.

tamtechgt-01gto288021.jpg

tamtechgt-01gto288022.jpg

tamtechgt-01gto288023.jpg

nu heeft de auto wat last van onderstuur.
dus even een vraag gesteld over de afstelling van het rijgedrag.
afstellen-van-de-wegligging-rijgedrag-onroad
en er zijn dus wat aanpassingen gedaan.

ik heb de veren van de 3racing GB-01 gebruikt omdat deze veren softer zijn.
ook heb ik de standaart olie weer terug gedaan.
nu moest ik hem ook minder caster zetten.
maar dat kan niet met de GT-01.
of toch wel :confused:.
ja het kan, dus ik heb wat aangepast.
hier de foto's van wat ik heb gedaan om hem minder caster te zetten.

gr Sander.

tamtechgt-01gto288025.jpg

tamtechgt-01gto288024.jpg

tamtechgt-01gto288026.jpg

tamtechgt-01gto288027.jpg

tamtechgt-01gto288028.jpg

tamtechgt-01gto288029.jpg

tamtechgt-01gto288030.jpg

tamtechgt-01gto288031.jpg

tamtechgt-01gto288032.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Sander, helemaal "over" op mini-spul :D Ziet er al wel weer puik uit, hoor. Net als de buggychamp trouwens, mooie kleine kunststukjes met die alu hopups. Heb je er een 380 size BL set inzitten zo te zien ?

hey,
"over" dat nog niet helemaal.
ik ben nog niet tevreden met de ferrari (GT-01).
het diff is nog niet helemaal goed, de plastice smelten en heb er nu 1 van allu zonder kogellager's (die van tamiya zelf) maar is ook niet juh van het.
ik wacht nog op de diff van 3racing met kogellager.
ik hoop dat die beter is.

de plastice draaien wel heel soepel en slippen niet door.
de allu van tamiya draait minder soepel en slipt iets door, als ik hem straker span dan draait hij heel zwaar :mad:.( heb alles na gemeten en hij moet soepel blijfen draaien volgens de metingen:confused:).
alleen de plastice smelten weer met de BL set (6800 KV:D)
dus als de 3racing binnen is hoop ik dat ik nu eens lekker er mee kan gaan rijden zonder dat het diff weer problemen geeft.

maare waneer kom je weer eens rijden in de boekle...... .
je er 2 goede auto's voor zie ik.

gr Sander.

Rot van de diff-problematiek, maar daar kom jij wel uit ;)

Ik heb het de laatste tijd erg druk in de weekenden, de meeste tijd om te rijden heb ik doordeweeks in de avonduren. Ook het weer werkt helaas niet echt goed mee. Met de SCRT10 ben ik pas net van wat ESC problemen verlost, dus daar ben ik nog wat voorzichtig mee, zeker met vochtigheid. De stock Blitz is wel ready to go .... Mogelijk aanstaande zondagmiddag in de namiddag een klein gaatje .... :confused:

zo nou eindelijk is de 3racing balldiff binnen samen met de stalen aandrijfassen.
de wat me meteen opviel aan het diff is dat het keine druklagertje niet aan de kant van de spanveer zit maar aan de andere kant.
hierdoor worden de 6 mini kogels (1mm) goed en allemaal gelijkmatig aangedrukt.
wat je dus met de standaart van tamiya niet hebt, omdat het veertje de druk niet overal gelijk kan aandruken.
de 3racing diff draait ook in het midden met 2 kogellagers waardoor het tandwiel dus lekker soepel kan draaien het 2e lagertje gaat in de andere kant van het diff dus deze kan ook heel soepel draaien.
heb het diff inelkaar gezet en het is echt een must have voor de GT-01 (alle TamTech's:D).
het draait super soepel en ik kreeg hem niet tot slippen.
ook de 3racing aandrijfassen zijn supper.
ziet er mooi uit past perfect en geen speling in de kogellagers.
nou de auto is klaar.
er kan nu eindelijk eens mee gereden worden zonder dat er wat smelt of doorslipt :D.

hier een foto van hoe de auto nu is.

gr Sander.

tamiyaGB-01068.jpg

tamiyaGB-01069.jpg

tamiyaGB-01070.jpg

tamiyaGB-01071.jpg

tamiyaGB-01075.jpg

tamiyaGB-01076.jpg

vanmiddag lekker wezen rijden.
en echt super!!!!
hij rijd nu pefect rechtuit en ook met de rem blijft hij recht.
het diff draait soepel rond en dat is te merken met het bochten werk.
ook de caster doet veel, nu hij rechter staat.
veel grip op de voorwielen en alleen met het optrekken even rustig met het gas, er zit voor het mooie te veel power in.
dus drift hij soms weg met de kont.
hij rijd nu met een 16t pinion en gaat een km of 50 / 55.
maar dat kan sneller, ik heb de 18t stuk gemaakt :(.
dus maar even op zoek naar een 20t en dan maar eens kijken of we 65 / 70 km kunnen halen :D.

gr Sander.

Even een kleine update en mijn oude topic opgezocht.
Lang geleden heb ik de tamtech's weggedaan en alleen de gt01 porsche 935 martini gehouden.
Hij heeft lang in de doos gestaan en was hem eigenlijk vergeten.
Nu ik aan het opruimen was kwam ik hem weer tegen.
Heb hem gelijk afgebouwd. :D
En dit is het eind resultaat.

Gr Sander.

mooi hoor !

Alleen geen 288 GTO :D, zoals de topic titel vermoeden , ik als Ferrari liefhebber was erg benieuwd .(kheb het draadje al door gelezen :thumbsup: )

Maar deze is ook mooi !

Laatst bewerkt:
De oude Tamtech staat bij mij ook nog in een doos met allemaal onderdelen erbij. Zal hem ook weer eens tot leven wekken. Alleen de accu's zullen wel naar zijn grootje zijn denk ik :twisted:

Ja idd ik heb de Ferrari niet meer.
Maar je maakt niet uit.
De standaard motor en esc kan gewoon een lipo aan. Heb er zelfs de originele 27mhz zender bij.
1750 mha op 2s is ongeveer een uur rijplezier. :D

Gr Sander.

Back