Tandwiel piep & throttle hold vraag Trex500

Nu ik voor het eerst hover met de 500 om de tailrotor mechanisch goed af te stellen vallen me vooralsnog 2 dingen op.

1e: Tot ongeveer half throttle klinkt het allemaal erg netjes. Als de heli behoorlijk op toeren komt ontstaat er een behoorlijk piepgeluid. Een hoge screetch. Niet prettig om te horen. Zou dit een teken kunnen zijn dat de motor te dicht op de main gear zit, of is het normaal dat hij zo gaat 'fluiten'?

2e: Als ik de tx aanzet en daarna de throttle hold inschakel, de accu op de esc aansluit en na initialiseren de throttle hold weer uitschakel, begint de motor op een bepaald toerental te lopen. :confused:

Alvast bedankt

Eindelijk ! :banana:

1. Dat heeft de mijne ook...heb nog niet gevonden waar het vandaan komt (bij dergelijk toerental is het niet erg wijs om je oor tegen het chassis te houden. Na bijna 150 vluchten heb ik echter nog niet echt problemen. Ik hoop hier wel te vernemen wat het is, en of eriets aan gedaan kan worden.

2. Blijft de motor dan op dat toerental lopen, en heb je niet meer de mogelijkheid om je toerental op 0 te zetten ? Enkele mogelijkheden :

- throttlecurve beginnend vanaf 0 ?
- heb je de ESC geprogrameerd om 'm low-stick te leren kennen ? Volgens Bob moet dat gebeuren met de Align ESC, maar jij gebruikt de Scorpion, niet ? Weet dus niet of dat nodig is.
- je kan eens proberen om je radio en ontvanger opnieuw te binden. Heb in de handleiding gelezen dat je dat moet doen na het afstellen van je heli, en dat het een mogelijke oorzaak kan zijn van dergelijke problemen.

Maar anderen hebben wss meer ervaring en kunnen misschien nog andere redenen aangeven.

op 2 heb ik het zelfde met me zoom 450.
op me mx-12 en dx-7 kan je namelijk de stand van je throttle hold instellen tot max -20.
hij geeft dus een extra 20% travel.
als je throttle hold aan heb staan. en je sluit je regelaar aan ziet hij inderdaad dat als low stick/ gas 0.

zodra je throttle hold uitschakel komt hij dus in feiten tot max kwart gas te staan.
als je een optie in je zender heb om je throttle hold positie in te stellen, zet hem dan op 0.

@Funky: Eindelijk ja! lol Na 3 maanden dan eindelijk zover.

Als je wel de mogelijkheid had om je oor tegen het chassis te leggen zou ik dat niet aanraden. Je bent gelijk doof voor hoge tonen.
Wel een beetje geruststellend alhoewel ik toch de neiging heb om de pinion iets verder v/d main gear af te zetten.

Op 2; Nee, je kunt d.m.v. de stick het motortoerental niet verlagen. Hij staat immers in de onderste stand.

-Throttle curve beginnend op '0' idd.
-ESC de low en high stick leren kennen. Moet ook bij de Scorpion ESC.
- Heb ook de tx/rx meermaals laten 'binden'. Maar ik heb aan de throttle hold niks veranderd tussentijds.

Evengoed bedankt. Ik zal één en ander alsnog uitvoeren.

@Crash-Expert: Bedankt voor de tip/info.
Interessant maar mijn throttle hold staat al op '0'. Ik heb de regelaar al laten 'weten' wat m'n low en high stick settings zijn. Wat ik wel kan proberen, naar aanleiding van je laatste zin, is juist '-20' op de throttle hold in te stellen. Als ik de schakelaar dan omzet zou die misschien de '0' aanhouden.

Ik heb dit probleem van het piepen ook gehad met mijn Mini Titan..
Het probleem was opgelost toen ik er een nieuwe motor pinion op had gezet, bij mij was duidelijk te zien dat de motor pinion zijn beste tijd had gehad.

Ik heb dit probleem van het piepen ook gehad met mijn Mini Titan..
Het probleem was opgelost toen ik er een nieuwe motor pinion op had gezet, bij mij was duidelijk te zien dat de motor pinion zijn beste tijd had gehad.

Pinion versleten zou straf zijn bij Helihabit, zijn T500 is net afgebouwd en hij doet zijn eerste afstelvluchtjes...maar inderdaad kunnen de tandwielen te dicht bij elkaar staan. Ga ik ook eens checken zodra mijn 450 vliegklaar is en ik de 500 in de hangar kan zetten voor zijn groot onderhoud.

Het piepgeluid wijt ik voorlopig aan de afstand tussen pinion en gear.

Throttle Hold op max. negatief gezet(-10). Dit haalt niks uit. Ook de zender aangedaan nadat de TH al ingeschakeld was. Dan gaat de ESC, alsook de tx, piepen en reageert hij, na uitschakelen v TH, helemaal niet meer op throttle input.
Op deze manier is een belangrijk gedeelte v/d TH wel weg. Juist als je de accu aansluit wil je dat de heli niet kan opspinnen. nah jah, wordt vervolgd...

By the way...zoals door elke T500 vlieger al uitgeroepen: "WAT EEN POWERRRRRRRRRR"

...na de pinion ietwat verder van de gear te hebben gezet is het piepen een stuk minder.

Het mechanisch zó afstellen van de staartrotor dat hij in rate mode mooi op z'n plaatst blijft, is om gek van te worden.
De twee ringen om de servo mount te verschuiven en de plaat waar de servo in zit, zijn allemaal losse delen. In mijn ogen een ontwerpfout.
Als je zonder de servo unit te verplaatsen één van die ringen een beetje verdraait, verandert de pitch slider al van positie. Dus na verschuiven en beide schroefjes weer vastzetten is de positie niet zoals verwacht.
Na tijden van afstellen optoeren en weer afstellen heb ik uiteindelijk maar de schuifmaat erbij gepakt.
Toen de staart nog maar nauwelijks verloop vertoonde vond ik het wel best en ben overgestapt naar Tail lock mode.

De staart blijft mooi op z'n plek alleen een zeer kleine verticale wobble.
Dit heeft misschien wel te maken met de staartrotor die niet helemaal haaks op de hoofdrotor staat.
De oorzaak hiervan heeft denk ik te maken met de upgrade belt die te strak stond. Ik heb een stukje van de staartboom afgehaald en de inkeping wat dieper gefreesd. De inkeping is niet helemaal recht waardoor de boom iets gedraaid is. Too bad...whatever spread.

Na al dat geklooi merkte ik ook ineens dat de toeren inkakte. Na meten bleek de celspanning op 3.27V te zitten....wederom: Too bad!:murder:
(Edit: Aan de lader blijkt dat 3 cellen op 3.7V zitten en 3 op 3.4V. Totaal 21.3V. Vandaar dat de lader bleef aangeven dat het om een 5S accu ging:rolleyes:)
Waarschijnlijk heeft de esc z'n werk gedaan omdat ik de Low Voltage Cut op 18V heb ingesteld. Motor gaat terug naar 50%.

Nog een paar puntjes:

-De throttle hold functioneert alleen na het aansluiten van de accu. Op zich niet echt een probleem aangezien de ESC optoeren voorkomt als de throttle stick bij aansluiten v/d accu niet op '0' staat. Misschien helpt het opnieuw 'binden'.
-De Logictech gyro herkent de ontvanger niet. Althans zo lijkt het.Er zijn 3 mogelijkheden(LEDs) en op de gyro brandt de 4e. Ik merk geen verschil in werking maar net als bovenstaande stoort het me toch.

Tot zover...

Laatst bewerkt:
Wat de electronica betreft kan ik je niet verder helpen, ken de LT2100 niet.

Verticale tail wobble wordt meestal toch veroorzaakt door te lage toeren, niet ? Misschien je curve wat aanpassen rond het hoverpunt ?

Vertikale wobble kan idd te maken hebben met te lage toeren. Omdat je ook een piep geluid hebt dat deel mindert als je de spanning tsn main gear en pinion vermindert zou ik voor alle zekerheid ook eens checken of je pinion strak genoeg op de motor as zit. Misschien begint die bij hoge belasting wat te spinnen op je as en veroorzaakt dat het metaal-op-metaal gepiep. Kans is klein maar toch de moeite om te checken...

Bedankt voor het meedenken en de aangedragen ideeën.
Toeren zijn (meer dan) genoeg. Nog meer en ik ga achter een muurtje zitten.
Pinion zit ook strak genoeg op de as v/d motor.
De K&B 70mm tail blades heb ik nog niet gecheckt op balans;)

Back