Tandwielen vervangen

Beste Crossers,
Op mijn MonterJeep heb ik nu een tandwielverhouding van 20T/ 44T. Ik heb wel gemerkt dat dit niet ideaal is. Wil graag, om de koppeling heel te houden, de verhouding lichter maken. Tevens wil ik een aluminiumtandwielmeenemer monteren.

Ik weet niet welke tandwielverhouding ik het beste kan nemen. Wie kan mij hierin adviseren en de Fg nummers doorgeven? Misschien een site waar ik de nummers kan vinden?

Heeft FG zelf een aluminium tandwielmeenemer of is dit van een ander merk?

Thanks, Michel

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik een tandwielmeenemer en tandwiel 48T via mp gekocht. Klopt het dat de lichtste tandwielverhouding 16T/ 48T voor een FG Monster Jeep is? Volgens de site van FG wel, maar ik weet niet of er andere fabrikanten zijn die andere verhoudingen erop na houden.

Laatst bewerkt:
Dit is voor een MT met grote monsterbanden een prima verhouding. Ik heb daar lange tijd mee gereden.

ja ik denk dat het ook wel goed is , ik heb zelf 16-46 maar ik heb niet van die grote banden .
En met 16-48 kan ie toch lekker die grote banden meenemen want je hebt toch wel iets meer kracht nodig.
De praktijk zal het leren , we horen het wel van je , de alu meenemer is ook een goed idee.

groetjes scott

ja ik denk dat het ook wel goed is , ik heb zelf 16-46 maar ik heb niet van die grote banden .
En met 16-48 kan ie toch lekker die grote banden meenemen want je hebt toch wel iets meer kracht nodig.
De praktijk zal het leren , we horen het wel van je , de alu meenemer is ook een goed idee.

groetjes scott
Tel de tandjes van je tandwielen nog eens na, 16-46 is namelijk een tandwielverhouding die volgens de module en steek-afstand tussen de beide tandwielen niet mogelijk is...

20-44, 18-46, 16-48 etc.

Als je goed oplet is het aantal tanden van beide tandwielen samen steeds 64. Er mag 1 tand verschil in zitten, dus 19-46 is een mogelijke optie...

FG heeft voor de Monstermodellen de 16-48 tandwielverhouding, voor de Stadium modellen de 18-46 tandwielverhouding... dit in verband met de diameter van de banden...

Met 20-44 blijven rijden zal zeker ten kosten gaan van je koppeling...

Even voor je gezocht:
16 tands stalen tandwiel (6431, €18,10)
48 tands kunststof tandwiel (6052, €9,10)
Alumunium meenemer (6439, €21,70)
Je hier dan nog 4 rubberen ringetjes voor nodig, maar die zitten op je kunststofmeenemer.

Een alternatief voor het 48t kunststof tandwiel is een stalen tandwiel.
48 tands stalen tandwiel (0749, €24,80)
Aluminium meenemer (0799, €25,80)
Deze combinatie zal wat minder slijtage geven, het nadeel is dat er nu
geen zwak punt meer in je aandrijflijn zit.
Bron: The Pitstopshop

Ok, super voor het uitzoeken! Er mag dus 1 tand verschil inzitten? Wist ik niet. Ik kom nu uit op 16 T / 48 T. Ik zal met de tijd wel een stalen 48 T tandwiel kopen. Is het een nadeel dat er geen zwakke plek meer in de aandrijflijn zit? Loop je nu meer kans dat er iets anders kapot gaat?

Thanks, Msh

Back