Tandwielen.....

Hi,

Al enige tijd loop ik rond met de gedachte een eigen heli te bouwen.... afgelopen winter heb ik een aantal schetsen gemaakt die ik nu concreet wil gaan uitwerken. Vanmiddag ben ik eens gaan zitten voor de tandwiel verhoudingen..... maar het blijkt dat het echt m'n dag niet is. Ik kom d'r niet uit.... dus help!

Ik wil graag een t-rex/ark achtige heli gaan opbouwen met de staart-aandrijving zoals o.a. de raptor die kent.... dus 2 tandwielen met een vrijlooplager; hoofdtandwiel wordt aangedreven door de motor, het andere drijft de heck aan....

Ik kan alleen niet het aantal tanden voor de staartaandrijving uitrekenen... Een T-Rex heeft een hoofdtandwiel van 150; een Ark heeft een hoofdtandwiel van (ik dacht) 138. Hoeveel tanden mag voor beide helies het 2e tandwiel worden ?

Dank, groet, vincent

P.S. Voor alle duidelijkheid even een plaatje van de henseleit 3DMP gebietst om het duidelijk te maken:

MP_657_g.jpg

Hallo winkje
Ik denk dat je probleem wat dieper zit
Het heeft er natuurlijk wel mee te maken maar de eerste gedachten gaan naar de kracht die nodig is om de hek er achter stil te houden t.o.v de romp
De torsie krachten van de hoofd as varieren natuurlijk ook met de lengte en de weerstand van de bladen en zo er zijn nog enkelen dingen die hier invloed op uit oefenen.
Deze torsie krachten moeten dus gecompenseerd worden dit gebeurd door de hekrotor (zo als bekend) maar niet bekend is ,hoe groot worden de hekrotor bladen, het profiel van het blad (dikte in hoofdzaak)
en natuurlijk het toerental van de hekrotor.
Wat uiteindelijk bepaal wordt door de tandwielen en hun verhoudingen.
Dus al met al veel variabelen en weinig vaste gegevens.
misschien iets voor de zeer deskundigen of gewoon uit proberen, met als lijdraad de T-REX en de X-400.
succes jan

Jan,

Mee eens. Echter, alle tandwiel verhoudingen van de T-Rex en Ark zijn bekend..... het moet dus mogelijk zijn deze middels 'reverse engineering' te herberekenen voor de gewenste opbouw. Ik ga vanavond wel weer eens even d'r voor zitten.

Groet, vincent

ik heb het al eens uitgerekend en meen dat het 48 om 11 was maar dat moet ik na kijken.
dat is dan voor een 1op1 snaar aangedreven verzie.

Back