Tandwielverhouding

• Topicstarter Topicstarter jukky
  • Startdatum Startdatum
J

jukky

Guest
Ik heb een fg marder met een zenoah G230 RC1 motor. Overgens ben ik een nieuwkomer op dit gebied. Ik heb al veel gelezen op dit forum en ben in alle gevallen al geholpen door hier te zoeken naar soortgelijke gevallen. Nu is van de tandwielen aan de buitenkant het grote plastic tandwiel losgekomen. Ik denk dat dit vastzit met een clipje. Mijn vraag is nu: hoe kan dit zomaar gebeuren en als ik dan toch bezigben. Ik lees veel over tandwielverhoudingen, 18-46 (heb ik), 20-44, 22-42, wat is nu eigelijk het verschil ? Als ik optrek komt hij met zijn voorwielen net even los op een grasveld, op zandstrand niet, daar spint hij behoorlijk voordat de vaart erin komt. Ik wil hem natuurlijk zo snel mogelijk maken, welke verhouding moet ik dan hebben ?

Er hoort inderdaad een c clipje over de as waar het tandwiel op zit.
het verschil in tandwiel verhouding is dat bij de ene set (18/46) motor toeren meer omgezet wordt naar kracht op de achterwielen in plaats van sneller draaien van de acherwielen bij gelijkblijvend hoogste toerental bij de andere set(22/42).
van de 3 sets die je hebt opgeschreven zal de 22/42 de hoogste topsnelheid geven, mits je genoeg kracht op de wielen houdt om op maximale toeren te komen.....

Je kan daar voor beter een zegel ring nemen die gaat er zeker niet van af
Dat is zo'n ringetje dat er helemaal omheen klemt met 2 gaatjes.

als ik van jou was kocht ik de vertanding 20/44 is het beste kwa optrek/snelheid.
Wil je echter meer snelheid kun je de vertanding 22/42 nemen tot zelfs 24/40. Maar bij die laatste 2 gaat je accelereringsvermogen een stuk achteruit.
20/44 is de beste keus :wink:

Back